Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
MysticTinker schreef:Qua breedte passen ze overal op. Ze vormen zich naar het paard. Je moet dus alleen rekening houden met de lengte van de rug bij korte pony's. Verder passen ze niet goed op paarden met een extreem hoge schoft of ruggengraat.
Maar op een normaal paard passen ze eigenlijk altijd wel.
MysticTinker schreef:Boomloze zadels hebben wel een maat. Bij barefoot heb je maat 2, 1 en shettie. De shettie maat is voor kleine pony's met een korte rug. De maat 1 en 2 zadels zijn weer wat langer. Die maat is puur voor je eigen kont, en of je graag wat ruimer zit of wat meer opgesloten. Maat 1 is normaal voor broekmaat 34-40 dacht ik en maat 2 is voor broekmaat 40+
Qua breedte passen ze overal op. Ze vormen zich naar het paard. Je moet dus alleen rekening houden met de lengte van de rug bij korte pony's. Verder passen ze niet goed op paarden met een extreem hoge schoft of ruggengraat.
Maar op een normaal paard passen ze eigenlijk altijd wel.
fjordnina schreef:Het komt je nu niet zo vertrouwd over omdat je er niets van afweet? Aan onwetendheid zijn genoeg dingen te doen. Kijk op de genoemde site, gebruik de zoekfunctie hier op bokt. Zoekwoorden kunnen bijvoorbeeld boomloos, barefoot, randolls, cheyenne, cherokee, london of arizona zijn.
Die pads die jij bedoeld zijn barebackpads. Dit staat los van een boomloos zadel.
Er wordt aangeraden om zonder beugels te rijden omdat je anders een veel te grote puntbelasting creert. Eigenlijk moet je er met een barebackpad vanuit gaan dat je op een blote rug zit. Het enige verschil is dat er een pad onder zit zodat je zelf beter kunt zitten. Dat is heel kort gezegt waar een bbp op neerkomt.
Voor een boomloos zadel is de onderliggende pad de helft van het zadel. In deze pads zijn aan beide kanten van het midden (ruggegraat) 2 openingen gemaakt. Hier gaan de zogenaamde inlages in. Deze zorgen ervoor dat de ruggegraat vrij blijft.
fjordnina schreef:Ik herinner me vaag dat je ergens uit de buurt van Deventer komt, maar ik kan ook in verwarring zijn met iemand anders.
Als je wilt weten hoe het ligt en zit, mag je een keer bij me langs komen, dan kun je het zien, beleven en ook het een en ander aan uitleg krijgen met de beelden erbij.
Voor het buienrijden is het ideaal.
Barebackpad is leuk voor even, maar niet voor intensieve ritten.
Onder de boomloze zadels moeten inderdaad speciale pads.
Een middenklasse zadel is de barefoot. Is een betere kwaliteit dan de randolls maar minder dan bijv. de Torsion. Dat is ook aan het prijsverschil te merken. Randolls heb je vaak voor een kleine 300 euro nieuw. Barefoot voor iets meer dan 600 euro nieuw en helemaal compleet. Torsion gaat richting 900 euro als ik het goed onthouden heb.
Barefoot is ook goed 2ehands te krijgen. Dan kosten ze compleet 400 tot 450 euro.
Lessen zijn voor dit zadel niet nodig, iedere instructeur die jou op een vzh goed les kan geven kan dat ook als je boomloos rijdt.
Je kunt je normale dekjes wel onder het zadel doen, maar altijd in combinatie met de andere pad. Het andere dekje doe je dan tussen het zadel en de pad die de ruggegraat vrij houdt.
Pellie schreef:nee net als gewone boomzadels passen boomloze ook niet overal op![]()
heb het thuis ondervonden met diverse boomloze zadels op 2 modellen paarden
hrokur schreef:Dit is ook mijn ervaring. Daarnaast kan het misschien wel goed passen, maar jij moet het ook nog een lekker vinden zitten/rijden.
Clovertje schreef:Ik heb net mijn Barefoot ook weer weggedaan. Het bleef naar voren schuiven en op Clover haar brede schouders drukken. Ik heb dubbele inlages geprobeerd, een andere pad (stroever) een bananensingel, de pommel eruit en wol er in. Maar het bleef schuiven en kreeg Clover op de schouders 2 drukplekken. De haren braken af en de huid werd dikker en schraal. Als ik aankwam lopen met het zadel gingen de oren in de nek, dus dat zei me genoeg. Ik vind het heel jammer want het zat echt zo lekker en het gevoel van je paard onder je is ook fijn.
Maar na een drafje voelde Clover niet meer fijn, ze ging kort lopen, minder voorwaarts en werd wat sjaggie. Toen ik de drukplekken zag, begreep ik waarom. Het werd me helemaal duidelijk toen ik een ritje maakte met de barebackpad. Ineens was Clover weer vrolijk en begon weer lekker te briezen onder het rijden. Ze was zo voorwaarts dat ik af en toe een plukje manen moest pakken om wat meer houvast te hebben en er niet af te stuiteren!
Dus nee, een boomloos past lang niet altijd! (helaas....)
Clovertje schreef:nee, ik vind de Ghost eigenlijk ronduit lelijk. Maar dank je voor de tip, ik houd het zeker toch in gedachten!
Wendy schreef:@ladyelmira: ik zou het zoeken naar een geschikt zadel even laten zitten totdat je een paard hebt.