Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Puckenires schreef:Ik heb een vraagje, ik vraag me al een tijdje af hoe naturalhorsemanship werkt
en of je curcussen kunt doen, kan iemand mijn goed vertellen hoe het werkt, of er curcussen zijn, en hoe duur etc.
Cassidy schreef:[quote="PIBNH is zo divers. er zijn heel veel uiteenlopende manieren om aan NH te doen, maar allen hebben ze gemeen dat het een paardvriendelijke manier van trainen is , waarbij het paard beloond wordt voor elk goed gedrag en het slechte gedrag wordt genegeerd.
Cassidy schreef:Dat is niet jouw definitie van NH, maar het is wel NH. ook in de natuur maakt een paard het voor een ander paard ongemakkelijk om het verkeerde te doen, en is met rust laten "comfort zone" de beloning als het paard daar is waar de opponent/concullega hem hebben wil.
Corinne14 schreef:Uiteraad zijn er ook overal clinics en cursussen, hoewel ik je die niet
aanraad (maar dat is persoonlijk).
Wendy schreef:Corinne14 schreef:Uiteraad zijn er ook overal clinics en cursussen, hoewel ik je die niet
aanraad (maar dat is persoonlijk).
Want?
Citaat:Trouwens, nog eens, we moeten opletten met te redeneren "paarden doen het onderling zo, dus wij ook" want wij zijn helemaal geen paard en het paard ziet ons ook niet als een paard. Wij kunnen geen paards spreken, laat staan alle communicat signalen herkennen bij het paard, en het paard kan dat evenmin
Citaat:(...) laat staan alle communicat signalen herkennen bij het paard, en het paard kan dat evenmin
Cassidy schreef:Die tik van die zweep, hoe wordt die gegeven? Als ik bij Parelli kijk of bij Clinton Anderson, wordt de tik na het geven van die aanwijzing met de carrot stick altijd weggewreven. Als je de zweep gebruikt zoals menig manegeruiter hem heeft leren gebruiken, is hij idd straf, en is het niet meer dan normaal dat een paard daar bang voor kan worden. De stick als verlengde van je arm, die ook eens hard kan worden als dat nodig is maar het daarna altijd weer goedmaakt , heeft dat gevolg niet. Als je maar weet hoe je er mee om moet gaan. Zoals met zoveel dingen zijn het niet de tools waar het paard bang voor wordt, maar de manier waarop ze worden gehanteerd....
Hoe zie jij die tik dan met de stick, als je hem daarna wegwrijft? Positief belonen of positief straffen?
Wendy schreef:@PIB: ik ben het totaal niet met je eens. Wat jij omschrijft is de definitie van clickertraining....
Corinne14 schreef:Citaat:Trouwens, nog eens, we moeten opletten met te redeneren "paarden doen het onderling zo, dus wij ook" want wij zijn helemaal geen paard en het paard ziet ons ook niet als een paard. Wij kunnen geen paards spreken, laat staan alle communicat signalen herkennen bij het paard, en het paard kan dat evenmin
Voor mij betekend NH dit!! Mijn defenitie van NH is gebasseerd op het nadoen van paarden onderling.
Ik snap als je zegt dat paarden ons niet als paarden zien.
Maar hoe anders wil jij communiceren met paarden door niet hun taal te gebruiken??
Een derde taal ontwikkelen?? Bij het clickeren gebruik je ook de taal van paarden.
En wat bedoel je met paards spreken. Spreken paarden met elkaar?? Voor mij is spreken
met iemand iets totaal menselijk en heeft dat niks met paarden te maken. Een paard
kan wel emotie uitdrukken maar niet zoals mensen. De emotie van een paard is gebasseerd
op basisbehoefte en overleving. De emotie van een mens is zoveel uitgebreider.
Met een paard communiceer je. En een paard communiceert met lichaamstaal.
Waarom zou ik niet die lichaamstaal kunnen leren? Als ik met mijn paard bezig ben
probeer ik zijn lichaamstaal uittedrukken, ook ik kan daarin emotie laten zien.
Ik heb al vaak meegemaakt dat paarden mij begrepen door enkel mijn
lichaamstaal te gebruiken...Natuurlijk loopt de communicatie soms verkeerd,
aan ons de taak om onze lichaamstaal te veranderen zodat ze het Wel begrijpen.
Corinne14 schreef:Citaat:(...) laat staan alle communicat signalen herkennen bij het paard, en het paard kan dat evenmin
[b
En met clickeren/derde taal begrijp je wel alle communicatie signalen van het paard??
En dan begrijpt het paard alles van jou signalen ook??
]Neen kan niet, nooit, met geen enkele methode
jammer[/b]
Daarom kan ik altijd blijven leren van paarden...omdat het inderdaad zo goed als
onmogelijk is om alle communicatie sigalen te herkennen. Maar dat is juist het streven!!
ben akkoord
In het begin leer je de basis van de signalen van het paard... Later probeer je het uit-
tebreiden. Lastig zeker...maar niks is onmogelijk.
Hoewel ik me afvraag of je alle communicatie signalen in 1 mensen leven
kan leren (ik ben bang van niet)![]()
Wendy schreef:En clickertraining heeft voor mij niks te maken met NH. Je communiceert met je paard via een click en niet via lichaamstaal. Dat is voor mij het belangrijkste onderscheid.
PIB schreef:Wendy schreef:En clickertraining heeft voor mij niks te maken met NH. Je communiceert met je paard via een click en niet via lichaamstaal. Dat is voor mij het belangrijkste onderscheid.
Een citaat uit het boek van Inge T:
Lichaamstaal is universeel, of toch de grote lijnen ervan. Een hond kan een paard opjagen, maar het paard kan ook de rollen omkeren. Een "prooidier" is niet per definitie bang van een "roofdier" - wél van een dier (roof- (leeuw op jacht) of prooi (ranghogere) dat zich agressief gedraagt - agressieve gedragingen zijn begrijpbaar over de soorten heen: zich groot maken, in de ogen kijken... enzovoort.
Het paard weet echt wel dat een mens geen medepaard is, maar omdat we allemaal dieren zijn, is onze lichaamstaal onderling redelijk uitwisselbaar. Op details na, zoals dat wij geen staart hebben, bijvoorbeeld, of geen beweeglijke oren.
Waar je wél rekening mee kan houden, is dat het paard een vluchtdier is - z'n beslissing om in een bepaalde situatie eerder te vluchten dan te vechten ligt op andere momenten dan wij vaak verwachten. Natuurlijk moeten we ons scherp bewust worden van wat een paard doet, voor hij zich als vluchtdier denkt te moeten gaan gedragen, zodat we kunnen voorkomen dat hij die gedachte ook in daden gaat omzetten. Maar alle dieren, zeker alle zoogdieren, leren op een gelijkaardige manier, en wijken slechts in details af. Ook wij behoren tot dezelfde natuur, al wat we doen is natuur. Het is wat gek om te beweren dat dit soort training werkt met àlle dieren ter wereld (alle mogelijke zoodieren bijvoorbeeld) behàlve toevallig met paarden.
PIB schreef:Cassidy schreef:Die tik van die zweep, hoe wordt die gegeven? Als ik bij Parelli kijk of bij Clinton Anderson, wordt de tik na het geven van die aanwijzing met de carrot stick altijd weggewreven. Als je de zweep gebruikt zoals menig manegeruiter hem heeft leren gebruiken, is hij idd straf, en is het niet meer dan normaal dat een paard daar bang voor kan worden. De stick als verlengde van je arm, die ook eens hard kan worden als dat nodig is maar het daarna altijd weer goedmaakt , heeft dat gevolg niet. Als je maar weet hoe je er mee om moet gaan. Zoals met zoveel dingen zijn het niet de tools waar het paard bang voor wordt, maar de manier waarop ze worden gehanteerd....
Hoe zie jij die tik dan met de stick, als je hem daarna wegwrijft? Positief belonen of positief straffen?
Positief straf
je doet je paard pijn
of je het nou weer goed maakt of niet maakt niet uit
Als mijn vader me bont en blauw slaat en me daarna een knuffel geeft dan laat die tik nog steeds een invloed na
Mij maak jeniet wijs dat je het zo weer allemaal herstelt
Das mijn mening, jij hebt een andere en dat mag