Hoe kan je het leren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Puckenires

Hoe kan je het leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 10:25

Ik heb een vraagje, ik vraag me al een tijdje af hoe naturalhorsemanship werkt
en of je curcussen kunt doen, kan iemand mijn goed vertellen hoe het werkt, of er curcussen zijn, en hoe duur etc.

Corinne14

Re: Hoe kan je het leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:06

Tja daar vraag je even iets....
Ik denk niet dat iemand je nou 100% duidelijk kan uitleggen wat NH is
aangezien het toch iets is wat je zelf moet leren van paarden.

Waarschijnlijk kom je al een heel eind met een paar goede boeken.
Uiteraad zijn er ook overal clinics en cursussen, hoewel ik je die niet
aanraad (maar dat is persoonlijk). Ook zijn er mensen in ons land
die je les kunnen geven op dit gebied. Ik zou zeggen:
Duik er gewoon in, overal kom je weer wat nieuws tegen.

Wat ook heel leerzaam is, is om gewoon met een ander persoon die met NH
bezig is om te gaan. Probeer een beetje vrienden te worden met mensen die
aan NH doen. Zij nemen je er vaak wel in mee (als je er tenminste oprecht geintresseerd in bent)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 23:24

NH valt te leren. Paarden hoeven niet getraind te worden op NH, de mens moet leren communiceren met het paard. De mens moet leren hoe een paard denkt, waarom een paard zo reageert als hij reageert, hoe de mens bepaalde problemen kan en moet oplossen, en vooral om konsewent op te treden, met de juiste timing en de juiste gradatie in reactie of aanwijzing.

Hoe je er mee begint? Ga eens wat snuffelavonden of demonstraties bezoeken, er is er vast wel een bij jou in de buurt. Heb je een eigen paard?

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:28

ik heb een heel goed boek gekocht bij eci longeren en grondwerk heet dat daar staat heel veel in over natural horsemanship

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:44

Puckenires schreef:
Ik heb een vraagje, ik vraag me al een tijdje af hoe naturalhorsemanship werkt
en of je curcussen kunt doen, kan iemand mijn goed vertellen hoe het werkt, of er curcussen zijn, en hoe duur etc.

Hey! er zijn heel wat cursussen en info plaatsen, dat is een beetje moeilijk jou dit uit te leggen Knipoog
NH is zo divers. er zijn heel veel uiteenlopende manieren om aan NH te doen, maar allen hebben ze gemeen dat het een paardvriendelijke manier van trainen is , waarbij het paard beloond wordt voor elk goed gedrag en het slechte gedrag wordt genegeerd.

Moest ik van jou zijn zou ik eens goed rondneuzen op internet en in het begin heel veel lezen over de psychologie van het paard, hoe paarden doen, hoe ze communiceren, hoe de rangorde in elkaar zit, enz

Als je googelt op NH zal je al heel wat meer te weten komen NH

En als laatste tip Knipoog kijk eens naar men site!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 00:00

[quote="PIBNH is zo divers. er zijn heel veel uiteenlopende manieren om aan NH te doen, maar allen hebben ze gemeen dat het een paardvriendelijke manier van trainen is , waarbij het paard beloond wordt voor elk goed gedrag en het slechte gedrag wordt genegeerd.[/quote]

En dat is dus niet per definitie zo. Josh Lyons bijv. en ook Clinton Anderson hanteren geen negeren, maar maken het verkeerde gedrag zo moeilijk en onaangenaam mogelijk en het goede gedrag zo makkelijk mogelijk. Dat houdt dus in dat ze niet negeren, maar het paard juist meer zijn voeten laten bewegen op het moment dat hij het verkeerde doet dmv bijv rondjes om je heen te laten lopen, en op het moment dat hij het goed doet geven ze een moment rust. Paard zoekt ten allen tijde de comfortzone op. Rust is die beloning. Als je het dan doortrekt naar negeren zou negeren in principe die beloning zijn?

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:47

Cassidy schreef:
[quote="PIBNH is zo divers. er zijn heel veel uiteenlopende manieren om aan NH te doen, maar allen hebben ze gemeen dat het een paardvriendelijke manier van trainen is , waarbij het paard beloond wordt voor elk goed gedrag en het slechte gedrag wordt genegeerd.

En dat is dus niet per definitie zo. Josh Lyons bijv. en ook Clinton Anderson hanteren geen negeren, maar maken het verkeerde gedrag zo moeilijk en onaangenaam mogelijk en het goede gedrag zo makkelijk mogelijk. Dat houdt dus in dat ze niet negeren, maar het paard juist meer zijn voeten laten bewegen op het moment dat hij het verkeerde doet dmv bijv rondjes om je heen te laten lopen, en op het moment dat hij het goed doet geven ze een moment rust. Paard zoekt ten allen tijde de comfortzone op. Rust is die beloning. Als je het dan doortrekt naar negeren zou negeren in principe die beloning zijn?[/quote]

Klopt, is positief straffen bij ongewenst gedrag (iets naangenaams toevoegen) en negatief belonen (iets onaangenaams weghalen)

Maar dat vind ik geen NH, das niet mijn definitie van NH

Je kan evengoed je paard een tik geven om het ongewenste gedrag nog ongenamer te maken en de tik weglaten als het gedrag ok is.

Dan heb je het principe van een typische manege angeleerde ruiterhouding dat allesbehalve vriendelijk is voor je paard.

Kan je het met me eens zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:49

Dat is niet jouw definitie van NH, maar het is wel NH. ook in de natuur maakt een paard het voor een ander paard ongemakkelijk om het verkeerde te doen, en is met rust laten "comfort zone" de beloning als het paard daar is waar de opponent/concullega hem hebben wil.

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:43

Cassidy schreef:
Dat is niet jouw definitie van NH, maar het is wel NH. ook in de natuur maakt een paard het voor een ander paard ongemakkelijk om het verkeerde te doen, en is met rust laten "comfort zone" de beloning als het paard daar is waar de opponent/concullega hem hebben wil.

Voor jou hoort positief straffen onder NH, voor mij niet.
Kwestie van definiering.

Voor mij is NH: een manier van omgaan met en trainen van paarden op een zo paardvriendelijk mogelijke manier, via een begrijpbare taal tussen mens en paard, en op basis van beloning.

Wat jij aanhaalt "dat een paard het een ander paard moeilijk maakt om het verkeerde te doen", daar kan ik me niet in vinden. Geef eens een voorbeeld. Ik denk dat je dan alleen het voorbeeld kan aanhalen van ranghogere paarden die een lager in rang paard niet toelaten in de persoonlijke ruimte door het niet toelaatbaar te maken, via lichaamstaal. En inderdaad, zolang het lagere paard in rang dan uit de buurt blijft: comfort zone is rust.

Maar er is meer dan alleen maar dominantiegedrag.

Een hoger in rang paard zal zich nooit bezig houden met het gedrag van een lager in rang paard, met nme het hem lastig maken zodat hij dat gedrag niet meer zou vertonen. eigenlijk zijn paarden heel hard voor mekaar: ieder voor zich. Als moeder en veulen bedreigd worden, zal moeder vluchten en als het veulen niet kan volgen, pech.

Als een paard gedrag vertoont dat onwenselijk is, maar hierbij alleen zichzelf stoort, zal het niet "gestraft" worden door een pijnprikkel van een hoger rang paard. Die houdt liever de energie om te kunnen vluchten als het nodig is.

En dat gebeurt in het voorbeeld van de tik van de zweep wel.

Trouwens, nog eens, we moeten opletten met te redeneren "paarden doen het onderling zo, dus wij ook" want wij zijn helemaal geen paard en het paard ziet ons ook niet als een paard.
Wij kunnen geen paards spreken, laat staan alle communicat signalen herkennen bij het paard, en het paard kan dat evenmin.

Dus we moeten een derde taal ontwikkelen.

En geloof jij echt dat een tik met de zweep je paard leert, zonder stress, zonder vertrouwen in het roofdier de mens te verliezen, en met behoud van de leiderfunctie, dat hij dat gedrag niet moet vertonen?

Neen. Als jij aanvaardt dat jouw paard een tik krijgt of een andere vorm van positief straf, dan wéét je paard dat hij straf kàn krijgen van jou, durft hij geen fouten maken en kan dit omkeren in agressie.

Uiteraard doe jij wat je wilt en het beste acht voor je paard, maar ik heb genoeg onderzoek gelezen rond positief straf en negatief straf en de conclusie blijft dat dit geen goede methode is om je paar diets te leren en alleen belonen effectief en langdurig werkt.

Even op een rijtje (een stukje uit men boek):

Positief belonen is duidelijk

Positief belonen geeft zekerheid

Positief belonen is geen fysiek gevecht

Positief belonen is een taal

Positief belonen motiveert

Positief belonen groeit naar een reflex

Positief belonen verbetert de relatie

Positief belonen maakt het paard vergevingsgezind

Positief belonen stimuleert de creativiteit

------------------------------------------------------
Positief straffen leert niet

Positief straffen demotiveert

Positief straffen werkt slechts tijdelijk

Positief straffen wordt geassocieerd met de trainer

Positief belonen doet het paard verstijven

Positief straffen en vermijdingsleren

Positief straffen en vluchten

Positief straffen is dé voedingsbodem voor agressie

Positief straffen heeft een negatieve invloed op reeds geleerde taken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:40

Die tik van die zweep, hoe wordt die gegeven? Als ik bij Parelli kijk of bij Clinton Anderson, wordt de tik na het geven van die aanwijzing met de carrot stick altijd weggewreven. Als je de zweep gebruikt zoals menig manegeruiter hem heeft leren gebruiken, is hij idd straf, en is het niet meer dan normaal dat een paard daar bang voor kan worden. De stick als verlengde van je arm, die ook eens hard kan worden als dat nodig is maar het daarna altijd weer goedmaakt , heeft dat gevolg niet. Als je maar weet hoe je er mee om moet gaan. Zoals met zoveel dingen zijn het niet de tools waar het paard bang voor wordt, maar de manier waarop ze worden gehanteerd....

Hoe zie jij die tik dan met de stick, als je hem daarna wegwrijft? Positief belonen of positief straffen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:49

@PIB: ik ben het totaal niet met je eens. Wat jij omschrijft is de definitie van clickertraining....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:51

Corinne14 schreef:
aanraad (maar dat is persoonlijk).

Want?

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:01

Wendy schreef:
Corinne14 schreef:
aanraad (maar dat is persoonlijk).

Want?

Omdat je zoveel informatie krijgt op 1 of meerder dagen. Teveel informatie in 1 keer.
Ik vergeet vaak na een curses de helft weer. Maar voor zo'n bedrag wil ik alle informatie
kunnen onthouden. Lessen geven mij een betere basis en zo kan ik stap voor stap leren.

Daarbij vind ik het lastig in te schatten of ik met mijn paard al op het nivo van de curses ben.
Want anders weet ik dat alles wel, maar kan ik het alsnog pas gebruiken na 1 jaar (kan ook langer/korter Knipoog ).

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:16

Citaat:
Trouwens, nog eens, we moeten opletten met te redeneren "paarden doen het onderling zo, dus wij ook" want wij zijn helemaal geen paard en het paard ziet ons ook niet als een paard. Wij kunnen geen paards spreken, laat staan alle communicat signalen herkennen bij het paard, en het paard kan dat evenmin

Voor mij betekend NH dit!! Mijn defenitie van NH is gebasseerd op het nadoen van paarden onderling.

Ik snap als je zegt dat paarden ons niet als paarden zien.
Maar hoe anders wil jij communiceren met paarden door niet hun taal te gebruiken??
Een derde taal ontwikkelen?? Bij het clickeren gebruik je ook de taal van paarden.

En wat bedoel je met paards spreken. Spreken paarden met elkaar?? Voor mij is spreken
met iemand iets totaal menselijk en heeft dat niks met paarden te maken. Een paard
kan wel emotie uitdrukken maar niet zoals mensen. De emotie van een paard is gebasseerd
op basisbehoefte en overleving. De emotie van een mens is zoveel uitgebreider.

Met een paard communiceer je. En een paard communiceert met lichaamstaal.
Waarom zou ik niet die lichaamstaal kunnen leren? Als ik met mijn paard bezig ben
probeer ik zijn lichaamstaal uittedrukken, ook ik kan daarin emotie laten zien.

Ik heb al vaak meegemaakt dat paarden mij begrepen door enkel mijn
lichaamstaal te gebruiken...Natuurlijk loopt de communicatie soms verkeerd,
aan ons de taak om onze lichaamstaal te veranderen zodat ze het Wel begrijpen.

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:22

Citaat:
(...) laat staan alle communicat signalen herkennen bij het paard, en het paard kan dat evenmin

En met clickeren/derde taal begrijp je wel alle communicatie signalen van het paard??
En dan begrijpt het paard alles van jou signalen ook??

Daarom kan ik altijd blijven leren van paarden...omdat het inderdaad zo goed als
onmogelijk is om alle communicatie sigalen te herkennen. Maar dat is juist het streven!!
In het begin leer je de basis van de signalen van het paard... Later probeer je het uit-
tebreiden. Lastig zeker...maar niks is onmogelijk.

Hoewel ik me afvraag of je alle communicatie signalen in 1 mensen leven
kan leren (ik ben bang van niet) Knipoog Ach gut

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:24

@corinne: ah, op die manier! Ik heb zelf ook zeer regelmatig les, en dat vind ik erg prettig. Al heb ik soms wel het idee dat ik dan 1 stap vooruit en vervolgens 3 stappen terug doe. Daarom lijkt het me weleens fijn om er langer en intensiever onder begeleiding mee aan de slag te zijn.
Wat betreft lichaamstaal ben ik het trouwens helemaal met je eens. Zelf heb ik een lastig paard wat dat betreft... dominant en gevoelig. Een verkeerd geplaatste voet of schouder kan voor hem genoeg zijn om in protest te gaan. Het komt bij hem ontzettend nauw.
Dat betekent niet dat ik dan maar op zoek moet naar andere methoden, maar kijken naar waar de miscommunicatie vandaan komt. Vaak ligt die oorzaak bij mij.
Resultaat is wel dat ik met andere paarden vaak kan lezen en schrijven, omdat de eisen voor mijn paard hoger liggen. Bij andere paarden hoeft het vaak minder perfect te zijn.

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:27

Heel herkenbaar wat je zegt...Als je eenmaal met 1 paard kan communiceren die erg uitbundig is met zijn communicatie kan je met andere paarden veel beter communiceren. Juist van deze paarden leer je ZOVEEL!!

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:13

Cassidy schreef:
Die tik van die zweep, hoe wordt die gegeven? Als ik bij Parelli kijk of bij Clinton Anderson, wordt de tik na het geven van die aanwijzing met de carrot stick altijd weggewreven. Als je de zweep gebruikt zoals menig manegeruiter hem heeft leren gebruiken, is hij idd straf, en is het niet meer dan normaal dat een paard daar bang voor kan worden. De stick als verlengde van je arm, die ook eens hard kan worden als dat nodig is maar het daarna altijd weer goedmaakt , heeft dat gevolg niet. Als je maar weet hoe je er mee om moet gaan. Zoals met zoveel dingen zijn het niet de tools waar het paard bang voor wordt, maar de manier waarop ze worden gehanteerd....

Hoe zie jij die tik dan met de stick, als je hem daarna wegwrijft? Positief belonen of positief straffen?

Positief straf
je doet je paard pijn
of je het nou weer goed maakt of niet maakt niet uit

Als mijn vader me bont en blauw slaat en me daarna een knuffel geeft dan laat die tik nog steeds een invloed na

Mij maak jeniet wijs dat je het zo weer allemaal herstelt

Das mijn mening, jij hebt een andere en dat mag

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:14

Wendy schreef:
@PIB: ik ben het totaal niet met je eens. Wat jij omschrijft is de definitie van clickertraining....

clickertraining is een manier van positief belonen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:17

En clickertraining heeft voor mij niks te maken met NH. Je communiceert met je paard via een click en niet via lichaamstaal. Dat is voor mij het belangrijkste onderscheid.

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:18

Corinne14 schreef:
Citaat:
Trouwens, nog eens, we moeten opletten met te redeneren "paarden doen het onderling zo, dus wij ook" want wij zijn helemaal geen paard en het paard ziet ons ook niet als een paard. Wij kunnen geen paards spreken, laat staan alle communicat signalen herkennen bij het paard, en het paard kan dat evenmin

Voor mij betekend NH dit!! Mijn defenitie van NH is gebasseerd op het nadoen van paarden onderling.

Ik snap als je zegt dat paarden ons niet als paarden zien.
Maar hoe anders wil jij communiceren met paarden door niet hun taal te gebruiken??
Een derde taal ontwikkelen?? Bij het clickeren gebruik je ook de taal van paarden.

En wat bedoel je met paards spreken. Spreken paarden met elkaar?? Voor mij is spreken
met iemand iets totaal menselijk en heeft dat niks met paarden te maken. Een paard
kan wel emotie uitdrukken maar niet zoals mensen. De emotie van een paard is gebasseerd
op basisbehoefte en overleving. De emotie van een mens is zoveel uitgebreider.

Met een paard communiceer je. En een paard communiceert met lichaamstaal.
Waarom zou ik niet die lichaamstaal kunnen leren? Als ik met mijn paard bezig ben
probeer ik zijn lichaamstaal uittedrukken, ook ik kan daarin emotie laten zien.

Ik heb al vaak meegemaakt dat paarden mij begrepen door enkel mijn
lichaamstaal te gebruiken...Natuurlijk loopt de communicatie soms verkeerd,
aan ons de taak om onze lichaamstaal te veranderen zodat ze het Wel begrijpen.

Tuurlijk is praten communiceren
Ik zei het alleen wat eenvoudiger
Je kan lichaamstaal leren van je paard en die ook gebruiken, uiteraard, ben ik eens, doe ik ook.
Maar het heeft grenzen, dat bedoel ik
Je kent belange niet alle lichaamstaal van een paard en je kan belange niet helemaal en alleen communiceren dmv livhaamstaal, want je ontbreekt een paar dingen: staart, orenspel, enz

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:20

Corinne14 schreef:
Citaat:
(...) laat staan alle communicat signalen herkennen bij het paard, en het paard kan dat evenmin

[b

En met clickeren/derde taal begrijp je wel alle communicatie signalen van het paard??
En dan begrijpt het paard alles van jou signalen ook??
]Neen kan niet, nooit, met geen enkele methode
jammer[/b]

Daarom kan ik altijd blijven leren van paarden...omdat het inderdaad zo goed als
onmogelijk is om alle communicatie sigalen te herkennen. Maar dat is juist het streven!!
ben akkoord
In het begin leer je de basis van de signalen van het paard... Later probeer je het uit-
tebreiden. Lastig zeker...maar niks is onmogelijk.

Hoewel ik me afvraag of je alle communicatie signalen in 1 mensen leven
kan leren (ik ben bang van niet) Knipoog Ach gut

ik ben ook bang van niet Lachen

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:22

Wendy schreef:
En clickertraining heeft voor mij niks te maken met NH. Je communiceert met je paard via een click en niet via lichaamstaal. Dat is voor mij het belangrijkste onderscheid.

Een citaat uit het boek van Inge T:

Lichaamstaal is universeel, of toch de grote lijnen ervan. Een hond kan een paard opjagen, maar het paard kan ook de rollen omkeren. Een "prooidier" is niet per definitie bang van een "roofdier" - wél van een dier (roof- (leeuw op jacht) of prooi (ranghogere) dat zich agressief gedraagt - agressieve gedragingen zijn begrijpbaar over de soorten heen: zich groot maken, in de ogen kijken... enzovoort.
Het paard weet echt wel dat een mens geen medepaard is, maar omdat we allemaal dieren zijn, is onze lichaamstaal onderling redelijk uitwisselbaar. Op details na, zoals dat wij geen staart hebben, bijvoorbeeld, of geen beweeglijke oren.
Waar je wél rekening mee kan houden, is dat het paard een vluchtdier is - z'n beslissing om in een bepaalde situatie eerder te vluchten dan te vechten ligt op andere momenten dan wij vaak verwachten. Natuurlijk moeten we ons scherp bewust worden van wat een paard doet, voor hij zich als vluchtdier denkt te moeten gaan gedragen, zodat we kunnen voorkomen dat hij die gedachte ook in daden gaat omzetten. Maar alle dieren, zeker alle zoogdieren, leren op een gelijkaardige manier, en wijken slechts in details af. Ook wij behoren tot dezelfde natuur, al wat we doen is natuur. Het is wat gek om te beweren dat dit soort training werkt met àlle dieren ter wereld (alle mogelijke zoodieren bijvoorbeeld) behàlve toevallig met paarden.

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:23

PIB schreef:
Wendy schreef:

Een citaat uit het boek van Inge T:

Lichaamstaal is universeel, of toch de grote lijnen ervan. Een hond kan een paard opjagen, maar het paard kan ook de rollen omkeren. Een "prooidier" is niet per definitie bang van een "roofdier" - wél van een dier (roof- (leeuw op jacht) of prooi (ranghogere) dat zich agressief gedraagt - agressieve gedragingen zijn begrijpbaar over de soorten heen: zich groot maken, in de ogen kijken... enzovoort.
Het paard weet echt wel dat een mens geen medepaard is, maar omdat we allemaal dieren zijn, is onze lichaamstaal onderling redelijk uitwisselbaar. Op details na, zoals dat wij geen staart hebben, bijvoorbeeld, of geen beweeglijke oren.
Waar je wél rekening mee kan houden, is dat het paard een vluchtdier is - z'n beslissing om in een bepaalde situatie eerder te vluchten dan te vechten ligt op andere momenten dan wij vaak verwachten. Natuurlijk moeten we ons scherp bewust worden van wat een paard doet, voor hij zich als vluchtdier denkt te moeten gaan gedragen, zodat we kunnen voorkomen dat hij die gedachte ook in daden gaat omzetten. Maar alle dieren, zeker alle zoogdieren, leren op een gelijkaardige manier, en wijken slechts in details af. Ook wij behoren tot dezelfde natuur, al wat we doen is natuur. Het is wat gek om te beweren dat dit soort training werkt met àlle dieren ter wereld (alle mogelijke zoodieren bijvoorbeeld) behàlve toevallig met paarden.

Ook het aanbieden van je hand om aan te laten raken is lichaamstaal die je paard instinctief begrijpt, anders zou het starten niet zo vanzelfsprekend makkelijk gaan - binnen de halve minuut raakt je paard je hand aan, als je die voorhoudt; binnen tien minuten begrijpt je paard dat hij je hand moet aanraken om eenbeloningte krijgen. Moest het niet "natuurlijk" zijn, dan zou het niet zo gemakkelijk gaan, toch? Is het eigenlijk niet erg dat je moet uitleggen dat belonen met voedsel natuurlijk is, terwijl je je voor het gebruik van druk niet moet verantwoorden? Gewoon omdat mensen zeggen "paarden doen het onderling ook niet". Maar wij zijn geen "paarden onderling". Wij zijn paard+mens-combinaties, en we zouden de meest ethische en meest efficiente leermethodes moeten willen kiezen, in plaats van een beperkte visie op "leren" te cultiveren.
Het eerste wat een veulen doet als het geboren wordt, is rechtkrabbelen en naar de uier van mama zoeken. Maar dat is niet genoeg, blijkbaar, want dat is niet "bewust belonen". Terwijl mensen blijkbaar vinden dat paarden wél "bewust druk gebruiken om te zorgen dat de ander iets leert...?". Terwijl een paard op dat moment gewoon bezig is met zichzelf - ik denk niet dat paarden zich kunnen verplaasten in de gedachten van een ander paard (laat staan van een mens), of toch niet zo ver dat ze bewust bezig zijn met een ander precies een, of drie meter te doen wijken. Het paard doet gewoon wat hij denkt te moeten doen. Paarden zijn gewoon met zichzelf bezig, en bouwen geen als-dan theorietjes waarbij hij zich bewust beperkt tot druk, meer druk, of minder druk.
Als het om mensen zou gaan, dan vindt iedereen het normaal dat je kinderen hun veters leert knopen door het voor te doen en voor elk klein stapje dat het hen lukt, hen zegt hoe geweldig het is. Terwijl het me minder "natuurlijk" lijkt om aan een kind te duwen en trekken tot het die veters geknoopt heeft. Maar dat is dan blijkbaar "iets anders"...
Wel, wat goed genoeg is voor mijn kinderen, is ook goed genoeg voor mijn paard...

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:28

PIB schreef:
Cassidy schreef:

Positief straf
je doet je paard pijn
of je het nou weer goed maakt of niet maakt niet uit

Als mijn vader me bont en blauw slaat en me daarna een knuffel geeft dan laat die tik nog steeds een invloed na

Mij maak jeniet wijs dat je het zo weer allemaal herstelt

Das mijn mening, jij hebt een andere en dat mag

In sommige gevallen is een klap moeilijk te vergeven.
Daarom dat paarden zelf ook nog honderden voortekens geven voordat ze een klap geven.
Ik neem aan dat de mensen waarover Cassidy het heeft dit ook doen.
Zo niet, ben ik van mening dat deze mensen niet aan NH doen.

Onthoud wel dat een terechtwijzing iets heel normaals is in deze wereld.