Aan te raden?Combinatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Aan te raden?Combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 00:26

Ik had even een vraagje Knipoog
Ook ik ben voor bitloos rijden en evt neck ring.

Alleen,mijn vzpaard heeft erg veel last met zijn achterhand en ik zou graag les volgen om dit wat bij te sturen,nu gaat dit met bit moeten.

Mijn vraag is dus of ik evt 1x per week met bit kan rijden,voor die les dus en de andere keren rijden met neck ring,bitloos hoofdstel,...dat het niet te verwarrend voor hem wordt,of hoe kan ik deze het beste combineren?

(Nu ik even nalees merk ik dat ik het wat cru gevraagd heb,mijn excuses daarvoor maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel Knipoog )

GeneralFlynn

Re: Aan te raden?Combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 08:27

Nee,voor hem is het niet verwarrend.
Misschien wil hij na een tijd het bit niet meer zo makkelijk aannemen,maar met rijden zal je er geen verschil in merken denk ik.
Maar waarom zou het met bit moeten dan,moet dat van je lesgeefpersoon?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:56

Persoonlijk zou ik zonder bit gaan lessen. Je wil toch uiteindelijk zonder bit kunnen verzamelen, dus dan kun je daar beter meteen mee beginnen vind ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:13

Waarom moet je per se met bit je lessen volgen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:46

Buiten de vraag of het wel of niet verwarrend voor het paard zal zijn, zie ik het nut er niet zo van in om tijdens de les met bit te rijden en de rest van de week niet.
Op deze manier wordt het voor jou buiten de lessen om een kwestie van "maar wat doen/proberen". En dit laatste kan dus wèl verwarrend zijn voor het paard.
Dus als ik jou was: ook - en wellicht juist - de lessen bitloos! Knipoog

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 08:32

Ik hoop dan dat de instructeur/trice het goed vind om bitloos te rijden Haha!
Dan kan ik verder met Parelli gaan Knipoog
Ik hoop dat de string goed is en dat hij/zij niet wilt dat we met zweep gaan werken

Wie van de naturals doet dat hier eigenlijk ? Degene die Parelli doen begrijpen vast wat ik bedoel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 08:50

Gewoon bitloos gaan rijden, het gaat erom dat jullie samen het paard goed aan het lopen krijgen, bitje is niet van belang, de hulpen, de samenwerking met paard, gehoorzaamheid, attentie.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 08:55

Jij betaald toch voor de les neem ik aan?
Dus als jij niet met zweep en bit wil werken,dan doe je dat niet.
Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 09:49

Vind ik ook. Het is jòuw les en jij bent de klant; niet andersom. Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:01

Armaris schreef:
Dan kan ik verder met Parelli gaan Knipoog
Ik hoop dat de string goed is en dat hij/zij niet wilt dat we met zweep gaan werken

Wie van de naturals doet dat hier eigenlijk ? Degene die Parelli doen begrijpen vast wat ik bedoel

Euh.... bij Parelli kan de ruiter wanneer die begrepen heeft waar het bij communiceren om gaat bit en sporen gebruiken.
De zweep is een goed voorbeeld van het hoe en wat. Een zweep is een hulpmiddel om signalen te geven. De gebruiker bepaalt hoe het paard deze signalen ervaart en aan het hulpmiddel op zích is NIETS negatiefs.
Bij communicatie en gebruik van hulpmiddelen daarbij zijn begrip en vaardigheid van de ruiter de sleutel en het hulpmiddel is irrelevant.

Voor het paard zijn consequent en eenduidig het meest belangrijk en de meest effectieve manier van leren is een combinatie van R (+ en -) en P. Zie mijn site.

Het is onverstandig om te gaan hannessen
- zonder begrip door de ruiter
- bij een reeds geheel of gedeeltelijk opgeleid paard

HC

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:12

Armaris schreef:

eh... ik zou het wel weten als ze dat niet toestaat

Doei, doei

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:16

Gewoon overleggen met je instructrice. Als zij vindt dat dat mét bit moet en ze kan je niet overtuigen van de noodzaak daarvan, dan gewoon op zoek naar een andere instructrice.

Kijk je moet zélf er wel achter staan wat je doet in je les.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:00

Ik heb mijn paard samen met een ander meisje, ik rijd bitloos en zij rijdt met bit. Ik merk bij mijn paard dat hij het wel verwarrend vindt, hij neemt het bit nog wel makkelijk aan bij haar maar bij het rijden reageert hij minder goed op mijn hulpen (neckreining, zit, stem) omdat dat meisje hem rijdt via het bit en niet via haar zit/stem zoals ik.

Ik zou gewoon bitloos gaan rijden tijdens de les, het is toch jouw zaak hoe je rijdt? Wat maakt het uit hoe de andere klanten van die lesgeefster rijden? Lachen

Funkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 12:43

Ik ben het daar ook mee eens...

De bedoeling van het rijden met een natural hackamore bij Parelli is dat je leert een onafhankelijke zit en onafhankelijke handen te krijgen. Als dat in orde is kan je eigenlijk pas met een bit rijden. het ligt vooral aan jouw fluidity en aan de relatie met je paard.

Ik zou rustig met hackamore blijven rijden...

Een van de supervoordelen van PNH vind ik dat je leert je verantwoordelijk te zijn voor je eigen leerproces, dus ik begrijp ook niet goed waarom je juist les wilt?
Als je netjes alle lessen één voor één doorloopt bereik je uiteindelijk op een natuurlijke manier het punt waarop je de vaardigheden hebt die je nodig hebt om met finesse te rijden.

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:11

Even een vraag: Waarom zou je met bit alleen de achterhand kunnen bijsturen?? Ik denk dat er genoeg andere manieren zijn die waarschijnlijk voor jou (en je paard) veel plezieriger zijn. Een achterhand bij sturen kan je bijvoorbeeld ook doen door grondwerk...Hiervoor zijn ook instructeurs te vinden. Ga goed zoeken naar een instructeur waarbij jij mee kan samenwerken, dat zal veel beter resultaten geven dan dat je met een instructeur botst!!

Funkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 22:19

In level 2 vind je in het gedeelte 'leads and lead changes' ook wel wat sleutels om problemen met de achterhand op te lossen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 23:05

Funkie schreef:
Ik ben het daar ook mee eens...

De bedoeling van het rijden met een natural hackamore bij Parelli is dat je leert een onafhankelijke zit en onafhankelijke handen te krijgen. Als dat in orde is kan je eigenlijk pas met een bit rijden. het ligt vooral aan jouw fluidity en aan de relatie met je paard.

Ik zou rustig met hackamore blijven rijden...

Een van de supervoordelen van PNH vind ik dat je leert je verantwoordelijk te zijn voor je eigen leerproces, dus ik begrijp ook niet goed waarom je juist les wilt?
Als je netjes alle lessen één voor één doorloopt bereik je uiteindelijk op een natuurlijke manier het punt waarop je de vaardigheden hebt die je nodig hebt om met finesse te rijden.

Om even op je vraag te beantwoorden,mijn vzpaard zijn achterhand is héél zwak,hij sleept met zijn hoeven achter en ik wil graag de achterhand versterken met professionele hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 23:09

Armaris: de achterhand versterk je niet door er een bit in te doen.

Hele goede spier-versterkende oefeningen voor de achterhand zijn o.a. balkjes en heuveltjes lopen in stap.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 23:17

JoviBan schreef:
Armaris: de achterhand versterk je niet door er een bit in te doen.

Hele goede spier-versterkende oefeningen voor de achterhand zijn o.a. balkjes en heuveltjes lopen in stap.

Nee dat weet ik Knipoog
Ook zou ik graag evt longewerk doen maar dit is tegen parelli in
Mmh,moeilijk hoor !

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 07:03

ik doe graag NH ...maar als ik longeer m`n paardje ook af en toe met een pessoa (maar wel met een halster) gewoon puur om de achterhand iets beter eronder te krijgen

ben ik nu geen NHer meer als ik longeer ???

ik rij nu ook meer dressuur met m`n 4 jarige , puur om de hulpen goed onder de knie te krijgen (maar ook hier weer bitloos) maar ik gebruik wel een zweepje om puur die achterhand meer onder te krijgen ...dus het zweepje is geen martel werktuig maar een aanwijs stokje ...

ben ik nu geen NHer meer als ik een zweepje heb tijdens het rijden???

en inderdaad mij hadden ze ook geadvieseerd om een bitje in te doen ...maar daar pas ik bij ...zo lukt het ook alleen het duurd misschien iets langer

de rede waarom ik dit doe ....puur dat ik langer plezier van m`n paardje kan beleven en over enkele jaren gewoon met een neck-rope verder wil gaan , net als m`n ander paardje Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:06

Inge_ schreef:
.... ik rijd bitloos en zij rijdt met bit. Ik merk bij mijn paard dat hij het wel verwarrend vindt, ....

Dus?

Veel belangrijker dan bitjes en datjes = correct geven van signalen en eenduidigheid = helderheid voor het paard.

Ruiter en paard dienen hetzelfde communicatiesysteem te gebruiken en -begrijpen. Wel/geen bit is minder belangrijk dan begrip bij ruiter en paard. Er is voor een paard niets zo stressverhogend dus welzijnsverlagend als onzekerheid.
Waarom wil je wel/niet bitloos? Voor het welzijn van het paard of voor jouw eigen imago omdat bitloos nu ineens politiek correct is?

Leer de les van PNH! Bitjes en datjes zijn onbelangrijk. Wederzijds begrip tussen ruiter en paard is de crux. Als dat begrip er goed (L3) is, zijn bijvoorbeeld bit en spoor prima communicatiemiddelen.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:13

bispax schreef:
ik rij nu ook meer dressuur met m`n 4 jarige , puur om de hulpen goed onder de knie te krijgen .....
....puur dat ik langer plezier van m`n paardje kan beleven

Span je het paard niet achter de wagen?
Wat ik ervan begrepen heb is het ruitergewicht op de nog niet gesloten groeischijven een groter probleem voor de duurzaamheid van een paard dan bitjes en datjes.

Neem Inge Teblick als schoolvoorbeeld.
Die rijdt met bit en sporen doch volledig paardgericht. Ze beleert via R+ haar paard(en) met grondwerk tot die volgroeid zijn. Lichamelijk en geestelijk voorbereid op het rijden en de communicatie zijn de middelen verfijnd toepasbaar.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:25

Armaris schreef:
Ook zou ik graag evt longewerk doen maar dit is tegen parelli in

Longe = lange lijn
Longeren = werk aan de lange lijn

Het werk aan een lange tot zeer lange lijn is een fundamenteel stuk gereedschap bij PNH.
Zowat heel L1 is longeren.

HC

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:38

@Huertecilla daar geef ik je groot gelijk in ...en kan er geen weer woord tegen zeggen ..

het enigste wat ik kan zeggen dat ik niet overdreven veel rij en dan nog is het hooguit 45 min te werk ga en als ik rij dan meer dressuur gericht om de achterhand er onder te krijgen

maar nogmaals je heb gelijk ....maar wie doet dat nog tot de 6 jaar wachten , heel weinig volgens mij

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:04

bispax schreef:
maar nogmaals je heb gelijk ....maar wie doet dat nog tot de 6 jaar wachten , heel weinig volgens mij

Je hoeft geen zes jaar te wáchten. Er is genoeg voor te bereiden incl. onder het zadel brengen.
Dat volgens jou weinigen het doen is geen argument en alleen maar triest.

HC