hoe longeren leuker maken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ifever

hoe longeren leuker maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 13:11

ik probeer 1 a 2 keer in de week mijn mini shet te longeren.
Dit omdat hij niet op ijzers staat en dus niet iedere dag voor de wagen kan want dan moeten we over asvalt. en naast de fiets kan ik hem dus ook niet vaak laten lopen. ik kan er ook niet op rijden.

ik wil hem longeren om hem in conditie te houden enz.

nu is mijn probleem hij vind er echt niks aan, is niet voor uit te branden niks.(voor de wagen is hij juist wel heel actief!)

als ik hem longeer hou ik het 15 min vol dan geef ik het op, ik kan hem opjagen wat ik wil, met zweep er achter, tik tegen zijn kont niks helpt. Ik wordt er vermoeider van dan hij Boos!

wie o wie heeft tips om het longeren leuker te maken voor mij en mijn pony?
Laatst bijgewerkt door ifever op 22-06-07 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re: hoe longeren leuker maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:13

Ga grondwerk met hem doen, desnoods Parelli. Longeren is geestdodend, daag hem mentaal uit!

Kijk even op http://www.paardnatuurlijk.nl , onder kennis en dan Pat Parelli voor meer info en wat filmpjes. En dat kan (afgezien van het rijden dan) allemaal ook met een minishet.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 13:18

dankjewel ik ga daar is kijken, ik ben ook met vrijheidsdressuur begonnen met hem.. en dat vind hij onwijs gaaf.en doet hij onwijs zijn best.. maar daar train ik volopig zijn conditie niet mee.

longeren doe ik meer om hem op conditie te houden, door dat hij niet veel over de straat kan ivm snel slijten van de hoeven,, moet ik het op een andere manier oplossen..dus vandaar longeren..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:21

Conditie (lichamelijk opbouwen) zul je met het Parelli programma ook kunnen doen, met dat verschil dat je hem ook nog gymnasticeerd, en het interessant voor hem houdt. En dat doe je met domweg rondjes rennen niet.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 13:23

klopt longeren is domweg rondjes rennen..daarom vind hij er ook niks aan... ik ga me is verdiepen in parelli..

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:27

Balkjes lopen. Je kunt ook aan de buitenkant hindernispalen zetten en de balken er schuin opleggen, zodag het iets van een mini hindernisje wordt.

Je kunt ook veel overgangen longeren (klinkt best raar Clown )

En hier boven stonden ook al een aantal dingen!! Knipoog

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:29

Misschien met dubbele longe longeren..? Lachen

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:36

Lange lijnen kan ook! en dat hoef je niet te beperken tot bakwerk.
Je kunt ook een stuk het bos ingaan ( aan de lange lijnen? )

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 13:41

overgangen kan ik wel proberen, maar hij wil gewoon niet, hij loopt gewoon zo van dat doe ik lekker toch niet, en ik kan doen wat ik wil al ga ik op mijn kop staan hij doet het niet * het is en blijft een shetlander he* Maar het erge is voor de wagen en buiten is hij juist lekker actief.

ik doe ook wel eens 'droog' mennen met hem maar ik wil het gewoon allemaal afwisselen.. om het leuk te houden, alleen gaat dat leuk houden met longeren niet lukken volgens mij Clown

lange lijnen doe ik dus ook, maar het probleem is dus wij hebben hier geen bos, en als ik weg wil moet ik of met de trailer of een heel stuk over de weg (is bijna alleen maar asvalt hier) en dat gaat niet ivm zijn hoeven.

alles wat we buiten doen of op de ponyclub(moeten we voor over de weg) doen gaat actief en zonder moeite maar alles wat we thuis doen, heeft hij geen zin in en dat laat ie merken.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:48

je kan evt ook hoefschoenen aan laten meten, ik ken iemand die heeft ook zo'n kleintje en die mende ook, maar ze staat op een dijkje en ijzers zijn veels te duur voor zo'n maatje en erg onhandig. toen heeft ze hoefschoenen aan laten meten en ze kan nu naar buiten wat ze wilt en na het rijden/mennen/wandelen enz kan ze ze er gewoon af halen Lachen

Succes ermee,

ps wat longeren btreft, veel afwisseling bij het longeren stap, draf, stap, draf, andere kant op over een paar balkjes heen(las ik al ergens hierboven) En op het moment dat hij iets goed doet (dus bijv. doorlopen) meteen belonen alsof hij zojuist ned. kampioen geworden is in iets :-D)

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 13:54

hoefschoenen heb ik aan zitten denken. maar kost zo onwijs veel geld... waar heeft zei ze laten maken? bij smits? (zo heet geloof ik zo'n bedrijf)

als hij netjes doordraaf zeg ik ook goedzo braaf enz.. en dan gaat hij gelijk terug naar stap of stil staan. het rare is dat dit voor de wagen niet gebeurd.

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:29

dat is duur ja hoefschoenen.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:46

het is aardig duur ja, maar je hebt er ook wel iets aan. ze blijven als het goed is lang goed.. (weet ik niet zo 123. als je t echt wilt weten pm me dan ffjes dan bel ik dr wel)

Let je tijdens het longeren ook op de intonatie van je stem? Op het moment dat je een lage stem gebruikt gaan paarden vaak rustiger lopen (lees bij shetten: stoppen:-p)
Beloon met een hogere stem zou kunnen helpen...

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:09

ga wat grondwerk met hem doen wissel af met wat vd en longeren spelletjes doen verzin iets leuks zodat hij lekker actief blijft

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 17:55

ik heb nu het langelijnen maar weer opgepakt dit doet ie goed en hiermee combineer ik nu longeren. dus iets schuin naar binnen staan zodat ik minder loop en hij meer moet doen. dit vind ie leuk om te doen dus is weer lekker actief!

ook ga ik het grondwerk wat verbeteren met hem.

meer tips zijn welkom!

jasminum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:01

ik zou als advies geven om eens met je pony te gaan clickeren of te gaan voetballen. of om een "schriktraining" zelf in mekaar te flansen en dat dan gaan doen.

shetten kunnen vaak heel goed VD, misschien lijkt het je wat?

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 16:44

schrik training hoe ik niet aan te beginnen want hij is nergens van onder de indruk. clickertraining ben ik mee begonnen in combinatie met VD. maar dat is voorlopig allemaal nog niet op de basis dat ik er conditie mee op kan bouwen. dus vandaar het longeren.

doe nu longeren doormiddel van langelijnen.. dan gaat het al iets beter. ga binnenkort is proberen met wat balkjes lopen erbij.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:47

Het wat leuker maken kan je ook doe door wat neer te zetten bijv. een balkje ofz. en dan erover heen laten gaan.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:32

ifever schreef:
hoefschoenen heb ik aan zitten denken. maar kost zo onwijs veel geld... waar heeft zei ze laten maken? bij smits? (zo heet geloof ik zo'n bedrijf)

als hij netjes doordraaf zeg ik ook goedzo braaf enz.. en dan gaat hij gelijk terug naar stap of stil staan. het rare is dat dit voor de wagen niet gebeurd.

Dat kan inderdaad aan de intonatie liggen, maar misschien ook omdat de 'zo' van goedzo op 'ho' lijkt. Dat had ik op de site van pink-horizon gelezen Knipoog

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 15:37

hmm dat is ook een goede had daar nog niet aan gedacht met dat goedzo...ik ga er is opletten!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:44

Tsja...ik heb er zelf een die longeren echt een van de meest onzinnige werkzaamheden vind hoor....te stompzinnig voor woorden vind hij het Haha! .
Dus...als je de kans hebt smijt die lijn weg en laat hem los in de longeerbak...ga tussendoor een spelletje met hem doen ...VD (er zijn zat kleine oefeningen die je met hem kunt doen...pasje achterwaarts of zijwaarts en belonen.Ik noem maar wat...vaak is dat voor dit soort paarden een lekkere opkikker tussendoor...er wordt iets van ze gevraagt waarbij ze geestelijk geprikkeld worden.Daarna stuur je hem weer weg en na een paar rondjes roep je hem weer terug voor de volgende oefening.
Die van mij wordt altijd helemaal enthausiast als ik van zweep wissel...want lang is rennen en kort is spelletjes en beloning Knipoog .
Meestal die ik de spelletjes achteraf zodat hij lekker enthausiast zijn rondjes loopt in afwachting van de zweepwissel...houd goed in de gaten wanneer hij het zat begint te worden,voor die tijd stoppen met longeren.
Ik vind 15 minuten rondjes rennen trouwens lang zat hoor Clown ....verder kun je ook onverwachtse commando's geven (veel overgangen dus) zodat hij moet opletten en een balkje is ook vaak een welkome afwisseling Knipoog
De eerder genoemde dingen zoals Parellie ed zijn ook leuk...prikkel zijn bovenkamer...dan gaat het voetenwerk vanzelf Haha!

Groetjes,Tinky

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:47

miss eens een hindernisje neerzetten. Wie weet een nieuwe hobby voor hem Tong uitsteken

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 15:50

@ tinky dankjewel voor de tips dit ga ik ook eens met hem proberen. hij is super slim en houd dus van veel afwisseling maar soms weet ik het ook niet meer. dat van zweep wissel is ook wel een goede! dan weet hij precies wanneer wat is. het ennige probleem is als hij bij mij komt dat hij niet zo snel meer weg wil, maar dat moet hij maar leren dan.

ik ga het is proberen wat jij doet! Lachen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:44

Die van mij komen ook graag naar binnen hoor Haha! .......je kunt beginnen om eerst het halster vast te pakken en hem dan weer naar de cirkel te leiden...dan zorgen dat je afstand kan nemen dmv de longeerlijn,loop achteruit en drijf je paard naar voren.Mocht dit niet lukken,dan kwestie van jezelf groot maken en desnoods voet op de grond met een brul erachter aan(dan weten ze dat het echt menis is Knipoog )en dan evt een klets met de zweep...hoeft niet raak,als het slagkoord maar herrie maakt. Dit zijn dan wel al de uiterste middelen hoor Tong uitsteken .
Vaak hebben ze het al snel door...gewoon kwestie van de grootste bek hebben Nagelbijten / Gniffelen

Mijn paarden houden enorm van vrijheid,die krijgen ze ook,maar dan moeten ze wel luisteren naar moeders Haha!

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:26

Doe eens wat anders met je verzorgpony, anders word het saai.
Bvb: vrijheidsdressuur, schrikproef, vrijspringen, allerlei parcourtjes uitvinden: tussen kegels, over balken, .. noem maar op. Genoeg te doen dus! Lachen
edit: Nooit een lange tijd longeren, je pony wordt het beu en gaat het omgekeerde doen wat jij wilt, tussendoor belonen, desnoods met eten (helpt altijd Knipoog ) ,als dat goed gaat kan je ook oefenen aan de lange lijnen.
grt.