Hoe longeerlijn vastmaken aan bit??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lafayette

Hoe longeerlijn vastmaken aan bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 17:01

Hoi bokkers,,

Ik zit er al een tijdje mee als ik aan het longeren ben hoe ik de lijn moet bevestigen aan het bit.
Normaal doe ik de lijn door de 2 bitringen naar de longeersingel terug maar ik hoor dat dat erg gevaarlijk is dus ik wil dit zo snel mogelijk veranderen maar hoe? ik hoor ook ooit aan het bit over het hoofd achter de oren en aan de andere bitring klikken maar ik weet het echt niet dus tips graag of foto's hoe het wel moet.

Alvast bedankt.

Groetjes Claudia Pling

Coconut

Re: Hoe longeerlijn vastmaken aan bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:02

Door een bitring halen, daarna over het hoofd en dan aan de andere kant van het hoofd aan de bitring vastklippen.

zo doe ik dat vaak, zo trek je het bit niet uit de mond van het paard Knipoog

kimmetje101

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:03

Je hebt van die heel handige tussenstukjes die je kan kopen. die bevestig je aan beide bitringen en in het midden zit dan een ringetje waar je je longeerlijn aan vast kunt klikken.
Vind ik het makkelijkste hoef je namelijk ook niet te gaan wisselen van constructie als je de andere kant op gaat longeren.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:03

_Skess_ schreef:
Door een bitring halen, daarna over het hoofd en dan aan de andere kant van het hoofd aan de bitring vastklippen.

ja idd zo doe ik het ook.
of je kan ook een bit stukje kopen en die er tussen zetten.
gr.
oh ik zie dat iemand me voor was.

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 17:09

Alvast bedankt voor de reacties,

maar dat andere is dus echt gevaarlijk?

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:36

De beste manier is: de longeerlijn door de binnenste bitring heen, er nog een keer doorheen, zodat je de lijn dus om de bitring heen slaat en dan vastmaken aan de buitenste bitring. Zo verdeel je de druk op de beide bitringen het beste.
Als je de longeerlijn door de binnenbitring heen, over het hoofd, achter de oren langs en dan vast maakt aan de buitenbitring, werkt het als ophaaltrens als er spanning optreedt. Daar moet je dus voorzichtig mee zijn.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:39

Ik doe zelf altijd de lijn door de bitring en dan over het hoofd, zoals al gezegd is. Dit omdat mijn paard nogal kan trekken en zo laat ze het uit haar hoofd, want ze weet dat ik zo meer te vertellen heb.
Dus inderdaad, zoald hieronder gezegd, hier moet je beetje voorzichtig mee zijn.

Ik ben zelf geen voorstander van een "tussenstukje" aangezien je dan volop aan de buitenste bitring trekt. Mijn paard raakt er in paniek van als dat gebeurd. Ik gebruik mijn tussenstukje alleen maar als er iemand opzit die aan de longe rijd. (mijn vriendin is beginnend en die laat ik niet los rijden met mijn nogal ondeugende paard Schijnheilig )

Je kan hem ook door 1 bitring, door je (hoge)neusriem en dan weer aan je lijn vastklikken.

En die methode van de post hierboven. Door de binnenbitring, slag eromheen naar de buitenbitring is ook een goede mogelijkheid.

Ik heb overigens nog nooit gehoord dat, hoe jij hem vastmaakt, gevaarlijk is. het lijkt me alleen, net als het gebruik van een tussenstukje niet zo lekker voor de paardenmond.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:10

Sabbientje schreef:
Je kan hem ook door 1 bitring, door je (hoge)neusriem en dan weer aan je lijn vastklikken.

Dat is idd ook een goede manier Ja en die bitring is dan uiteraard je binnenbitring Haha!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 08:32

Marlies1 schreef:
Sabbientje schreef:

Dat is idd ook een goede manier Ja en die bitring is dan uiteraard je binnenbitring Haha!

Mja, dat leek me toch wel duidelijk genoeg om het niet te hoeven vermelden.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:36

Vandaar mijn Haha!
Clown

visionair

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:30

Ik maak m vast aan de longeersingel en dan terug door het bit, zodat hij altijd naar binnen kijkt met longeren.
En anders gewoon over het hoofd heen zeg maar. Lachen

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:33

_Orlando_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:35

Ik heb hem door het bit, over het hoofd en dan aan de andere kant vastmaken
aan het bit.

MrikkieJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:31

Ik longeer altijd met het halster onder het hoofdstel en dan maak ik de longeerlijn vast aan die ring van het halster (onder)

visionair

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:34

Halster onder het hoofdstel? Nagelbijten / Gniffelen
Kun je beter het hoofdstel af laten, heeft toch geen enig nut dan.

Mrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:20

Je kunt verschillende manieren gebruiken. Maar het bitstukje wordt altijd wel afgeraden.

EileenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:53

_Skess_ schreef:

\

doe ik ook, alleen uitkijken als je paard omdraait, dan is het wel onhandig, koop anders een tussenstukje voor aan het bit

stephanieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:32

tussenstukje kopen.

dat doe ik altijd

Yaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:35

Je kunt het op verschillende manieren doen, met een tussenstukje of, wat ik wel eens doe om meer binnenstelling
te vragen, het longeertouw door de bitring en dan zo naar de longeersingel. En zo heb je nog een aantal manieren..

_ilse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:21

Als je de longeerlijn door de bitring doet en dan over het hoofd kantelt het paard zijn hoofd. Moet je maar is goed opletten Lachen. Ik haal hem altijd door een bitring en dan aan de singel. ( dat is heel handig als je paard/pony net als mijn pony steeds omdraait. Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:35

Bron: http://www.manege-liesbeuker.nl/longevast.htm

Citaat:
De bevestiging van de longe aan het paardenhoofd(stel) !

Dat kan op diverse manieren:

• De longemusqueton aan de binnenste bit ring en aan het ringetje van de lage (of africhtings- of Hannoveraanse ) neusriem. Deze manier is vriendelijk.

• De longe op een kaptoom (= longeerhoofdstel met een harde neusband). Sommige paarden lopen heel goed op de kaptoom, anderen gaan er erg op hangen.

• De longe door de binnenste bitring en dan over de nek (kopstuk) naar de buitenste bitring, deze manier is redelijk scherp want het bit wordt omhoog getrokken. Sommige paarden kunnen hiervan in paniek raken.
De bit inwerking lijkt op een gagbit, dat is een ophaalbit. Deze bitten worden vaak gebruikt door springruiters, three days eventers en door jockeys.

• De longe door de binnenste bitring onder de kin naar de buitenste bitring, net als een hengstenketting. Deze manier is ook scherp, en wekt dus vaak veel verzet op.

Overigens als je je paard met een hengstenketting begeleidt, kun je ook de ketting over de neus doen. MAAR zet je paard NOOIT vast aan een hengstenketting, die nog onder of over de neus loopt, dat is levensgevaarlijk. Zet het paard altijd vast aan de onderste ring van het halster.

• Met twee longes longeren, maar dat moet het paard wel leren te accepteren. Het werken met de dubbele longe is een hele hele goede manier van longeren, maar moet wel gebeuren door "vakmensen".

• Af te raden : de longe aan een zgn. longeerbitstuk. Wij vinden dit riempje met 2 scherp gepunte haken (waarom geen veilige musquetons, meneer de fabrikant ?) en een vaste ring meer geschikt om het paard tijdens het aan de hand stappen te begeleiden.
Als je hiermee longeert trek je het paardenhoofd verkant. Dat wil zeggen dat het dier met zijn hoofd gaat kantelen om gelijke druk te krijgen op het bit. De meeste druk krijgt het dier dan op de buitenste bitring en zal aldus verkant gaan lopen met zijn binnenoor hoger.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:42

Bitstukje heb ik ooit gekocht en hangt bij mij werkeloos in de kast. Mijn paard vond dat vreselijk, veel te onrustig.
Van mijn instructrice heb ik een manier geleerd die ik hier eigenlijk nog nergens lees: door de binnenste bitring, daarna door de buitenste bitring en dan over het hoofd (kopstuk) heen en vastmaken aan de binnenste bitring. Je geeft op deze wijze druk op de buitenzijde van het hoofd en vraagt zo dus wat stelling naar binnen. Je trekt ook niet het bit door de mond en de longeerlijn werkt minder snel als ophaaltrens. Deze manier gebruik ik als ik mijn paard even zijn energie kwijt wil laten raken of als ik hem laat opwarmen voordat ik hem bijzet. Als ik hem bijzet doe ik de longeerlijn door de binnenste bitring en zet hem dan vast aan de longeersingel of als het zadel erop ligt aan het d-ringetje bij de stijgbeugelophanging. Op die manier kan ik hem wat stelling naar binnen vragen.

Jork_aline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:40

door de binneste bitring en dan naar het schoftje

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 00:11

Ik doe ze bij een ervaren paard ook over het hoofd heen. Ze laten het dan wel uit hun kop om even flink aan de lijn te gaan hangen. En je kan subtiel zijn met ophoudingen maken.
Bij de jonkies longeer ik met hoofdstel en krap halster en maak ik het aan het halster vast maar als ze goed bitwijs zijn dan aan de binnenbitring en de neusriem. Wel moet ik op deze manier een longeercircel afzetten zodat ze niet kunnen hangen en op eigen benen lopen.
Mijn merrie wil wel eens omdraaien en die moet ik dus steeds opgesloten houden. Want ze draait zich om en komt dan overeind. Als ik dan zou trekken gaat ze achterover dus even snel een pas erheen en haar met de zweep de juiste weg wijzen.
Bitstukje werken inderdaad niet, je trekt alleen aan de buitenteugel. En door het bit naar de singel toe is eigenlijk een soort slof die je gebruikt. Je trekt ze dan makkelijk in de stelling. Dus net als met een gewone slof kan het een hulpmiddel zijn als een paard er moeite mee heeft maar moet je daarna gelijk de druk er vanaf halen. Ze gaan namelijk heel snel over de buitenschouder weglopen. Je kunt ook stelling vragen door met de zweep naar de binnenschouder te wijzen en een ophouding te geven.

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 00:17

Ik longeer of met tussenstukje of ik doe de longeerlijn door de binnenste bitring en dan aan de longeersingel vast. Zo kun je beter stelling vragen. Dit moet je natuurlijk wel doen als je paard aan de andere kant met iets gegecompenseert word. Bijvorobeeld een pessoa teugel, dit zodat je je paard niet alleen via de binnenteugel naar binnen trekt.