[AR] Discussie: bitloos mennen op wedstrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bitloos mennen op wedstrijd: moet het verboden blijven?

Ja zeker: redelijk gevaarlijk en risicovol, juist omdat je met veel aanspanningen bij elkaar bent
23 (17%)
Het is wel prima zo, waarom veranderen?
2 (1%)
Mensen die bitloos mennen doen dit maar lekker voor zichzelf, het is al erg genoeg dat ze op de openbare weg al veel risico nemen tussen het overig verkeer.
4 (3%)
Bitloos rijden doe je maar thuis in de wei of in de bak, het moet zélfs op de openbare weg verboden worden!
17 (13%)
Mensen die verantwoordelijk omgaan met het bitloos mennen en thuis goed trainen willen ook graag wedstrijden rijden, dus waarom niet?
32 (24%)
Enkel spannen met een sterk medisch advies (bijv. mond/tandproblemen) en bewijs hiervan zouden op wedstrijden mogen meerijden
8 (6%)
Het moet niet zonder meer verboden blijven, maar er moeten wel bepaalde voorwaarden gesteld worden aan de aanspanning (bijv. kundigheid menner, type bitloos hoofdstel)
33 (25%)
Bitloos mennen?! bestaat dat?!
10 (7%)

Totaal aantal stemmen: 129

JoyCiej007

Discussie: bitloos mennen op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 00:03

Geen idee of zo'n discussie topic hier toe is gestaan (anders word het maar gesloten of verplaatst), er worden in iedergeval veel verhitte discussies gevoerd in topics die niet als zodanig zijn bedoeld.

De meeste mensen weten van mij wel dat ik er dus totaal niets mee heb, dat bitloos mennen. Bitloos rijden ohz, oké tot daaraantoe. Bitloos mennen op de weg ben ik ook hélemaal geen fan van, maar het schijnt dus wel steeds meer geaccepteerd te worden in de menwereld. Bitloos mennen op wedstrijden is eigenlijk wat mij betreft hélemaal uit den boze, maar het zou misschien wél een opkomende ontwikkeling voor de relatief nieuwe sport 'mendurance' kunnen zijn.

Ik heb wel zo'n vermoeden hoe mensen hier over denken Knipoog maar toch zou ik graag een discussie open willen stellen, zodat zowel de mensen die tegen bitloos mennen zijn (ook dus op wedstrijden) en de mensen die graag zouden willen zien dat bitloos mennen op wedstrijden word toegestaan hun mening kunnen uiten met de daarbij behorende, relevante en ondersteunende argumenten

Het idee om dit topic te starten is naar aanleiding van een kleine discussie tussen mij en wat andere mede-bokkers in het topic 'Spullen voor mini's'. Er schijnt zelfs een vereniging te zijn die er voor pleit en er werk van maakt om het bitloos mennen op wedstrijden toe te laten staan. Ook heb ik gehoord dat er tegenwoordig een heel nieuw scala aan speciale bitloze menhoofdstellen te krijgen zijn, en dat er mensen zijn die op proffessioneel niveau paarden beleren op de bitloze manier...

Goed, ik zou zeggen; barst maar los Knipoog

Qimm

Re: Discussie: bitloos mennen op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:08

Even buiten het wedstrijd gebeuren om; doordat je achter je paard minder contact (fysiek dus) heb met je paard ben je erg af hankelijk van waar je teugels aan vast zitten.
Bij bitloos onder het zadel kun (en moet) je enorm veel doen met je benen en zit wat je dus mist bij mennen. En hierdoor lijkt me bitloos mennen an sich geen echt goede optie.
Natuurlijk is de bereidheid van het paard om te stoppen iets wat je aan kunt leren, al dan niet met bit. maar ik ben en blijf er van overtuigd dat je met een bit toch net wat meer te zeggen hebt dan helemaal zonder. (so sue me Tong uitsteken)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 00:11

dat is persoonlijk ook mijn mening; en helemaal omdat je toch zeker véeel meer leidsel hebt zitten tussen de hand van de menner en de paardenmond, die afstand is ohz veel kleiner (ja of je moet met waslijntjes rijden, maar dan nog) dus hele kleine, lichte signalen als het zachtjes in de leidsel knijpen, zullen naar mijn idee minder goed overkomen dan bijv. ohz

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:18

Mits goede voorwaarden (de menner moet weten waar hij met bezig is, moet echt kunnen bewijzen -evt dmv voorafgelegde proef- dat hij het span ook zonder bit kan sturen en leiden, ... ) vind ik dat dit wel moet kunnen ... Het is misschien een iets groter risico, maar als de ruiter graag wil laten zien wat hij kan -als hij het dus ook daadwerkelijk kan, bewezen door proef/attest of dergelijk- vind ik dat dit ook bij het mennen moet kunnen ...
Maar dit is maar mijn mening, ik ben wel benieuwd naar andere argumenten/meningen ... ik ben ook maar een mens en ben zeker bereid hieruit te leren Knipoog

OP

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 00:20

bij het opstellen van de poll dacht ik inderdaad ook bij bepaalde voorwaarden aan bijv. een voorafgelegde proef, beoordeeld door onafhankelijke, deskundige jury, om te zien of de menner én het span goed overweg kunnen met het bitloos mennen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:21

Je stuurt met je leidsels en je komt zonder bit minder duidelijk door dan met. Voor mij is het eerlijk gezegd notdone om zonder bit te mennen. Thuis in de wei moet je vooral doen waar je zelf zin in hebt uiteraard, maar in het openbaar vind ik het net iets te veel je medemens in gevaar brengen..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:23

er zijn bitloze hoofdstellen in omloop, sinds kort, die speciaal voor het mennen ontworpen zijn. deze hebben dezelfde inwerking (qua 'mate), als bijv. een liverpool. het enige échte verschil is dat de druk niet IN de mond plaatsvindt, maar op andere, gevoelige, drukpunten op het hoofd. nl onder de twee grote kaakzenuwen, achter de oren, en op de neus. het werkt met het principe van 'wijken voor druk'. wanneer je dus met het linker leidsel inwerkt, vindt er op de rechterkant van het hoofd druk plaats, je 'duwt' het paard als het ware in de goede richting.

deze hoofdstellen kúnnen, net als een bit in de juiste handen, heel licht inwerken, maar kúnnen ook tweemaal zo zwaar inwerken als een gemiddeld menbit.

het enige verschil is bij dit soort hoofdstellen dus de plaats waar je inwerkt. ook dit type optoming kan in verkeerde handen een martelwerktuig zijn.

imo is 'veiligheid' in deze zin dus geen reden, aangezien je inwerking even sterk kan zijn, en waar je in noodgevallen een paard op zijn kont moet trekken met een bit, kan dat met deze hoofdstellen dus ook. daarnaast hebben deze hoofdstellen, in tegenstelling tot hoofdstellen met bit, een erg goede release. je kunt dus ook extreem licht werken. overigens is een goede release zowiezo vereist bij het werken met wijken voor druk. het is dus wel zaak dat een paard met zo'n hoofdstel kan omgaan, je paard moet het dus wel eerst leren, net als hij met een bit moet leren omgaan. het is beslist NIET zo dat je met dit bitloze hoofdstel zó wegrijdt als je voorheen altijd met een bit gewerkt hebt. bij het inrijden kost het echter géén extra tijd, het is het omscholen wat makkelijk vergeten kan worden.

@ brittkitt, hoeveel ervaring heb jij met bitloos werken, en ben je bekend met de nieuwste generatie bitloze (men) hoofdstellen?
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 21-06-07 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:28

Wil het zelf nog een keer uitproberen, eerst gewoon op de lange lijnen.
Als je het nooit gedaan hebt kun je er ook geen oordeel over vellen... Clown

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 00:29

merrieveulen schreef:
het is dus wel zaak dat een paard met zo'n hoofdstel kan omgaan, je paard moet het dus wel eerst leren, net als hij met een bit moet leren omgaan. het is beslist NIET zo dat je met dit bitloze hoofdstel zó wegrijdt als je voorheen altijd met een bit gewerkt hebt.

Renée; goede toevoeging... lijkt mij persoonlijk ook vrij logisch, maar denk dat er vast wel sommige mensen zijn die het bitloos mennen als een ideaal beeld zien, en dan in staat zijn om zomaar ineens om te schakelen naar het bitloze hoofdstel.... Sigaar (en dan heb ik het met name over redelijk onkundige menners, van die 'mooi weer toeristen' die zo'n eens per maand eens een keer met hun span naar buiten komen, uren gaan rijden, en paard dan weer voor lange tijd op weide of op stal zetten).... Sigaar

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:36

ja, helaas wordt er soms niet goed genoeg over nagedacht. door het omscholen te vergeten, raakt het paard in de war. jij wilt hetzelfde, maar stelt de vraag ineens 'in een andere taal'. paard raakt in de war, doet het gevraagde niet, menner in de stress, en voilá, een potentieel ongeluk is geboren.

zo was er hier op Bokt ooit iemand die mende met een TOUWHALSTER! nou vráág ik je... dat is dus écht niet geschikt om mee te mennen.
echter, voor degenen die er serieus mee bezig willen, gewoon GOED mennen, alleen zonder bit (zoals er ook vele dresuurruiters zijn die je niet op concours tegenkomt, omdat ze zonder bit niet welkom zijn, maar die wél hun paard op hoger niveau hebben lopen), is er niks mis mee. maar goed, dat geldt imo ook wel voor werken met bit. gezien de werking van de modernste hoofdstellen... een paard hoort thuis in handen van iemand die vanaf zekere mate serieus bezig is. anders wordt het zowel mét als zonder bit niets.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 00:52

renée; ik denk dat zo'n beetje 99% van de menners, en misschien zelfs wel van de 'leken' het daar mee eens is, iedereen kan, lijkt mij tenminste, wel op zijn vingers na-tellen dat dingen als stalhalsters en touwhalsters pertinent níet geschikt zijn om mee te mennen Knipoog

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 07:12

Citaat:
Enkel spannen met een sterk medisch advies (bijv. mond/tandproblemen) en bewijs hiervan zouden op wedstrijden mogen meerijden

Laatst is er dispensatie ingetrokken voor een combi die bitloos reed ohz dressuur vanwege veterinaire redenen (iets op de lagen). Waarop de opmerking kwam: "Oh, in Nederland worden er voor gehandicapten menseen wel aanpassingen gemaakt, maar gehandicapte paarden worden gediscrimineerd. Anno 2007."

Sorry, maar met zo'n opmerking schiet je door. Het paard heeft nooit gevraagd aan de sport mee te doen. Het minste waar wij voor kunnen zorgen is dat we met een fysiek en psychisch gezond paard aan de start komen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:23

Ik heb de bitloze menhoofdstellen gezien en in het kader va paardvriendelijkheid, kun je er imo toch beter een geone stang in hangen.
die richt minder schade aan(ja ij kan door de mond worden getroken) dan zo een hoofdstel met de drukpunten op 3 hele gevoelige plaatsen.

Asl ik dan nu al zie hoe sommige mensen dor de marathon scheuren , rukkend en plukkend met een liverpool, wil k niet weten wat voor schade ze aarichten met zo een hoofdstel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:31

Geef mij maar gewoon een liverpool.
Met de meest heftige bitloze menhoofdstellen kan je pittig wat schade aanrichten en zijn ook niet echt paard vriendelijk. Dus waarom zo nodig bitloos?
En je zit er achter, je bent daarom al veel sneller te laat om in te grijpen.

Dat wil niet zeggen dat ik altijd met bit werk. Ik ga rustig het bos in met een bitloos hoofdstel(geen auto's in de buurt, en als ik er vaak ben ook weinig mensen), maar langs de weg is er geen haar op m'n hoofd die er over denkt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:31

Echwel schreef:
Ik heb de bitloze menhoofdstellen gezien en in het kader va paardvriendelijkheid, kun je er imo toch beter een geone stang in hangen.
die richt minder schade aan(ja ij kan door de mond worden getroken) dan zo een hoofdstel met de drukpunten op 3 hele gevoelige plaatsen.

Asl ik dan nu al zie hoe sommige mensen dor de marathon scheuren , rukkend en plukkend met een liverpool, wil k niet weten wat voor schade ze aarichten met zo een hoofdstel.

geeft inderdaad stof tot nadenken, aangezien de meeste mensen díé bitloos willen dit willen omdat het paardvriendelijker is/ zou zijn. echter, dat is hier niet de discussie, hoewel ook die interessant zou kunnen zijn.
echter het voordeel van deze hoofdstellen vind ík dat er ook heel goede release op zit, en dat je dus een stuk lichter kúnt werken dan met een bit. de pittige inwerking kan inderdaad een nadeel zijn, maar daar maak je imo alleen in noodsituaties gebruik van. 'hoe sommige mensen door de marathon scheuren', is imo zowel mét als zonder bit bijzonder paardonvriendelijk.

even een voorbeeld: mijn merrie is heel erg bang voor het bit. vorig jaar hebben wij onder professionele begeleiding een begin gemaakt met het mennen, met oogkleppen en bit. kort na de eerste lesjes wilde ze het hoofdstel niet meer om, als ik het uit de kast pakte deed ze haar hoofd omlaag, met de neus aan de grond om eronder uit te komen. met het halster e.d. deed ze dit nooit, en ze deed het verder supergoed met het mennen, ze deed haar best en ik denk dat ze er ook veel plezier in kan hebben, als ik het bit weg zou laten.
oogkleppen zijn ook een probleem voor haar, ze vindt het doodeng als ze niet goed kan zien, terwijl ze zónder oogkleppen de rust zelve is, en daarbij nog nooit ergens bang voor geweest is.
ik wil zelf dus alléén verder met mennen als dat zonder bit kan met mijn merrie. ze wil het gewoon liever niet in, uiteindelijk, als ik het probeer, neemt ze het wel aan, maar mijn gevoel erbij is gewoon niet goed. ik heb een bitloos rijhoofdstel voor haar, waarmee we nu enkele keren aan de lijnen gelopen hebben, en dan is ze ook veel meer zichzelf. echter dit hoofdstel vind ik niet geschikt voor het mennen.
die moderne hoofdstellen vind ik wel geschikt, aangezien je in geval van nood directer in kunt werken, maar de vraag is of mijn supergevoelige merrie daar niet ook bang van zou zijn. maar goed dat staat verder los van deze discussie natuurlijk.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:08

Echwel schreef:

Helemaal mijn mening. Helaas kan je er niet van uitgaan dat de meeste mensen goed nadenken en zich goed laten informeren voor zij hun paard een bitloos menhoofdstel aandoen.
Ik heb zelf nog nooit gemend met een bitloze optoming (en voel ook weinig behoefte) om werkelijk een goede mening te geven. Maar gevoelsmatig lijkt me het voor een paard minder vriendelijk dan een liverpoolstang in hebben. Al geldt hier ook dat de handen van de koetsier de scherpte van de inwerking bepalen.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:35

Ik zie op zich geen fundamentele bezwaren, vooropgesteld dat ik geen ervaring met bitloos mennen heb..... Het argument "veiligheid" lijkt mij wat vergezocht als je met een bitloos hoofdstel scherper kunt inwerken als met een bit. En dan nog, als ze echt gaan dan hou je er niks meer aan, met of zonder bit. Wat ik aan ongelukken op wedstrijden heb meegemaakt is te wijten aan pure laksheid (hoofdstel afdoen terwijl het paard nog ingespannen is, of los laten staan want hij schrikt toch nooit) of aan stuur- en groomfouten in de hindernissen. Dus bitloos lijkt mij geen bezwaar.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 15:00

A10 schreef:
Citaat:

Laatst is er dispensatie ingetrokken voor een combi die bitloos reed ohz dressuur vanwege veterinaire redenen (iets op de lagen). Waarop de opmerking kwam: "Oh, in Nederland worden er voor gehandicapten menseen wel aanpassingen gemaakt, maar gehandicapte paarden worden gediscrimineerd. Anno 2007."

Sorry, maar met zo'n opmerking schiet je door. Het paard heeft nooit gevraagd aan de sport mee te doen. Het minste waar wij voor kunnen zorgen is dat we met een fysiek en psychisch gezond paard aan de start komen.

vind dat je hier inderdaad wel een sterk punt hebt... je kunt het inderdaad zo stellen dat je gewoon met een gezond paard op wedstrijd moet verschijnen, en dat betekent dan ook een paard zonder gebitsproblemen... heb er ook wel iets over gelezen, tenminste, het staat me wel bij dat er dispensatie werd ingetrokken (was dat trouwens hier niet op bokt ook ergens te lezen??)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:38

Dennis schreef:
Met de meest heftige bitloze menhoofdstellen kan je pittig wat schade aanrichten en zijn ook niet echt paard vriendelijk.

Welke menhoofdstellen zijn dit zoal? Heb je er foto's van?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:43

ik vind dat het niet toegestaan mag worden.
Zelfs niet op de openbare weg.Wat je op je eigen erf doet moet je zelf weten.Maar daar buiten kan je die verandwoording niet nemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:09

Ik heb aan de lange lijnen een aantal bitloze optomingen uitgeprobeerd, maar voor mij voldeden ze niet. Remmen was geen probleem, gewoon links rechts ook niet, maar het fijne sturen , dus 1 pasje links of rechts lukte mij niet. Vandaar dat ik voor het mennen een bit gebruik. Onder het zadel heb ik wel een bitloze optoming waar ik erg tevreden over ben, maar dan heb ik meer andere hulpen om erbij te gebruiken.

2221

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:40

De mensport heeft het een beetje overgenomen van de sprinsport. Daar ziet men het vaker dat er bitloos in de ring wordt gereden.

Voordat men bitloos wil gaan mennen, kun je ook een sperriem door de bril doen en dan over de neus. De werking is hetzelfde als bitloos, het paard wordt op de neus gestuurd, maar heeft nog wel een bit in. En het is geoorloofd tijdens de wedstrijd.

Ja, en over een kale liverpool in de marathon? Het is de hand van de menner die het bit scherp maakt of juist niet. Er zijn paarden die zonder kale stang niet te sturen zijn in de marathon.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:01

2221 schreef:
De mensport heeft het een beetje overgenomen van de sprinsport. Daar ziet men het vaker dat er bitloos in de ring wordt gereden.

Voordat men bitloos wil gaan mennen, kun je ook een sperriem door de bril doen en dan over de neus. De werking is hetzelfde als bitloos, het paard wordt op de neus gestuurd, maar heeft nog wel een bit in. En het is geoorloofd tijdens de wedstrijd.

Ja, en over een kale liverpool in de marathon? Het is de hand van de menner die het bit scherp maakt of juist niet. Er zijn paarden die zonder kale stang niet te sturen zijn in de marathon.

aan de andere kant zijn er ook paarden die makkelijk te sturen zijn op een zacht neusbandje. aangenomen dat men serieus bezig is, vind ik dus dat het principe van bitloos mennen geen problemen moet geven.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 23:37

interessant om te horen dat er zoveel uiteenlopende meningen zijn Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:45

baudyh schreef:
ik vind dat het niet toegestaan mag worden.
Zelfs niet op de openbare weg.Wat je op je eigen erf doet moet je zelf weten.Maar daar buiten kan je die verandwoording niet nemen.

Dit vind ik een beetje kort door de bocht.
Zoals eerder gezegd geeft het bitloze menhoofdstel op 3 punten druk, waardoor je denk ik eerder zult stoppen dan met bit.
(achter de oren, op de neus en achter de kaaklijn).

Dan kun je beter de vraag stellen wanneer kan iemand verantwoord de weg op.

Want zelfs de meest ervaren mensen willen met een jong dier nog wel eens een schrikreactie krijgen.
Dan is het kwestie van ervaring en rustig blijven, alleen rechtuit rijden en ze weer terugkrijgen.
Geloof me geen bit wat daarbij helpt hoor, omdat je ze dan gelijk angstig voor et bit maakt als je gaat trrekken.

Dan zou je dus de discussie moeten opstarten wanneer kan iemand verantwoord met een aanspanning de weg op.
En geloof me daar zul je tegenstrijdige dingen te horen krijgen