[AR] waar laten jullie je tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

waar laten jullie je tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 15:15

Ik heb 2 zadelkasten, maar beide zijn vol (tja, met een westernzadel gaat het hard Knipoog )
Ik heb mijn tuig nu dus op de wagen liggen met een deken eroverheen, maar toch, als ik 2 weken niet rij staat de schimmel erop... Zit dus te denken om mijn man een kastje te laten maken wat bij mn box kan staan (waar mijn wagen ook staat). Hoeft niet groot te zijn, als het maar droog en stofvrij ligt toch?

Waar hebben jullie je tuig? (ik sta trouwens op een manege/pension)

JoyCiej007

Re: waar laten jullie je tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:23

Wij hebben in de wei een ruime schuilstal, met daaraanvast (kunnen de pony's overheen kijken maar niet bijkomen) een stukje 'zadelkamer'; als je alles netjes op zijn plaats zet, heb je eigenlijk héeel veel ruimte.

Daar hebben we dus zo'n zadelsteun met zadel + hoofdstel, dekjes liggen netjes opgevouwen op de pomp (die hebben we ook in de 'zadelkamer' en dan zo'n ophangsysteem voor het tuig...

Alleen, niet echt veilig dus ivm. diefstal. Naar de 'zadelkamer' hebben we dus een deur met slot; als we er niet zijn zit die dus ook altijd op slot en sleutel is verstopt op vaste plaats.... alleen; ik hoop niet dat mensen op het idee komen om via de stalingang voor de pony's (aan de andere kant van de keet) naar binnen te gaan, en zo 'over de schotten' het tuig te pakken.... Knipoog

opzich gaat dat ook niet zo makkelijk, want het gedeelte aan de muur waar al het tuig etc. hangt is wél goed afgeschermd met lange planken, dus je moet je echt in onmogelijke bochten wringen om het tuig te pakken.

Lukt dat niet; we hebben dik glas in de deur v/d zadelkamer, dus dat zouden ze zó in kunnen slaan eigenlijk.... Clown

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:25

er zijn ook een soort van die planken te koop met steunen voor je tuig! (lekker vaag maar ik weet niet hoe je het anders uit moet leggen Clown ) zal ff kijken of ik die kan vinden!

(sorry voor de heeeeeeele lange link maar kan ff niet anders, dit zijn niet die planken mar misschien heb je er wat aan?)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-06-07 16:47, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd wegens uitrekken pagina + markt-plaats-ad.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:29

Zo eentje heb ik er; je hebt ze ook in losse onderdelen, maar dit is echt ideaal.

Nicky's keet (bokker Nickyu) verkoopt ze voor €25,=.

Afbeelding

Op de 2e haak van onderen hang ik mijn leidsels, netjes 'opgerold' met lange slagen, op 3e haak hangt dan mijn borsttuig, op 4e en bovenste haak hangt dan het schofttuig. Het hoofdstel kun je kwijt aan de onderste haak, maar dat vind ik beetje irritant (heb onder borst- en schofttuig van die onderleggers) dus daar heb ik wat ander spul hangen (wat oude teugels oid) en hoofdstel hang ik dan op aan de rechterhaak van de bovenste 'steun'. die haken zijn ook echt ideaal Lachen

Edit: Afbeelding
Deze hebben ze bij Divoza voor €15,= , ik snap alleen het ophangsysteem niet zo heel goed, maar dat kan aan mij liggen Clown

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:32

Ik heb het in een boodschappen kratje zitten boven op mijn kast. Heb eigenlijk nooit last van schimmel.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:34

Je hebt ook nog zo'n verrijdbare 'stellage', is heel handig voor meerspantuigen, maar is ook vrij duur volgens mij Knipoog

Dennis: krijg je dan niet heel snel dat strengen, leidsels e.d. allemaal 'opgevouwen' zitten en daardoor beetje onsoepel worden oid?

Ik heb altijd het liefste dat alles beetje 'lang' hangt, en uit de war vooral (Hele tuig in de war vind ik ook zo irritant)

@ Sharona: ohja, die, die heb ik ook in mijn vorige berichtje staan, die van divoza is dat Knipoog Toch vind ik mijn systeem wel erg handig hoor; één grote ophanghaak, kan alles aan en neemt niet zo heel veel ruimte in Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:23

Ik heb zo'n ophang set in de zadelkamer.

Daar hangt het van de zomer in. In de winter neem ik het mee naar huis.

wat jij kan doen is je tuig in een oude slaap zak doen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:26

Ik heb alles ophangen op op van die losse haken die Joyciej007 al twee laat zien, maar wil eigenlijk die eerste. Neemt minder ruimte in en lijkt me beter als alles netjes op die gladde platen hangt in plaats van buisjes die toch afdrukken gaan geven.
Ik heb wel last van schimmel soms, maar vreemd genoeg op sommige tuigen wel en andere niet. Mijn nieuwe hoofdstellen en divoza tuig schimmelt niet en mijn 2de hands tuig wel. De nieuwe strengdragers aan het 2de hands tuig weer helemaal niet.

In een kist heb ik het ook gehad. Maar idd ben ik dan bang dat het een beetje gaat misvormen als het daar lang inzit.
Toen ik naar duitsland was heb ik het meegenomen in een grote speciekuib waar ik het wel heel netjes in kon neerleggen, met daarover een doek. Dat beviel toch ook wel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 16:44

stof is trouwens ook een probleem, kan af en toe eerst alles schoonmaken voor ik een beetje netjes kan rijden (daarom ligt er nu ook een deken overheen Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:53

Ik heb mijn tuig zelf over een zadelbok liggen met idd een wollen deken erover tegen het stof. En anders zou je inderdaad die standaard steunen kunnen kopen en gebruiken, zijn ook erg handig Ja Die tweede afbeelding dan, is vrij simpel trouwens.
Afbeelding
Als ik me goed herinner (t is alweer paar jaar terug) :
Linksboven : Borstriem + daaronder de leidsels
Onderaan : Schoftsteun met daaronder voor de broek
Rechtsboven : Hoofdstelsteun.
Rechtsmidden : Weet ik niet? Misschien voor de zweep? Kan het niet goed zien.

Je hangt ze dus onder elkaar op Lachen

Strengen laat ik overigens aan de borstriem zitten, maar dan opgerold en laatste stuk erdoorheen (soort knoop dus).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:24

Die kleine steun is voor je leidsels. Die hoef je dus niet eronder op te hangen.

Maar deze steunen zijn inderdaad het mooiste, maar de vraag is of je hier ruimte voor hebt? Uit je verhaal begrijp ik dat je in pension staat. In principe kan je het ook goed opbergen in een grote kist, zolang die breed genoeg is en je je schofttuig niet in elkaar hoeft te duiken, kan dit niet zoveel kwaad voor je pasvorm.
Uiteraard met een deksel of deken erover.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:38

JoyCiej007: Als het nat is (echt flink zweten of regen) hang ik het eerst uit en gaat het de volgende dag m'n boodschappen kratje in. Zo'n opvouwbare met allemaal gaatjes aan de zijkant dat het wel kan luchten mocht het toch iets vochtig zijn. Het word niet stug ofzo. Borst en strengen gaan er mooi in een rondje in. Leidsels vouw ik een paar keer dubbel en gaan er zo netjes in.

Van goedkoop flut tuig tot knap Ideal tuig blijven allemaal knap zo.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 19:00

Zo lang je je grote delen maar niet op elkaar hoeft te proppen en het kan in model blijven liggen, kan dat inderdaad weinig kwaad. Het wordt een ander verhaal als het kratje eigenlijk net te klein is.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 19:19

Ik sta ook op een pensionstal en daar krijgt iedereen een kast tot zijn beschikking met daarin al een gewone zadelsteun en twee hoofdstelhaken. Op zo'n zadelsteun kun je trouwens je tuig verbazend netjes weghangen Haha! , helemaal in de vorm, de leidsels en het hoofdstel hangen natuurlijk gewoon over de...precies Knipoog !

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 19:42

Ik heb voor mijn enkelspantuig die ophangset zoals hierboven maar dan het bovenste plaatje. Werkt ideaal. Mijn tweespan heb ik op een schaagje van de gamma. Ik heb er een fleecedeken over heen liggen en sinds ik dat heb, heb ik geen schimmel meer.

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 19:47

Mijn man heeft zelf een verrijdbare kast gemaakt, daar past mijn zadel in maar ook het tuig van ons paard en
alle andere toebehoren, dekjes, poetsbak, cap etc.

Hij zet het leer 1 x per jaar in het vet en behandeld het tuig de rest van het jaar alleen met olie.
Zet je het alleen in het vet gaat het tuig schimmelen.
Met olie niet.
Na het rijden spuiten we het tuig schoon, laten het in de openlucht drogen en hangen het daarna weer in de kast.
Gaat prima.

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 19:50

heb mijn zadel aan een zadelsteun hangen.
mijn hoofdstellen hangen aan spijkers aan een kast.
mentuig hangt over iets heen in de schuur. (heeft mijn vader gedaan)

en de rest heb ik allemaal in mijn dekenkist liggen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 22:01

flyinglady: ik gebruik enkel olie, dus dat kan het niet zijn. tess: k heb normale zadelkasten, maar die zijn vol, krijg je met 2 zadels, 7 hoofdstellen, 2 poetskisten, een zooi dekens en tal van ondefineerbare rommeltjes Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 00:27

Napie schreef:
Ik heb voor mijn enkelspantuig die ophangset zoals hierboven maar dan het bovenste plaatje. Werkt ideaal. Mijn tweespan heb ik op een schaagje van de gamma. Ik heb er een fleecedeken over heen liggen en sinds ik dat heb, heb ik geen schimmel meer.

Ik ben inderdaad ook aan 'de bovenste' (één ophangsysteem) gewend, bevalt prima. vind het alleen zo apart, rijd ik nu zo asociaal veel of schimmelt mijn tuig gewoon nooit?? Lachen goedkoop, oud hoofdstelletje (ohz.) beschimmeld wel heel snel, 't kan ook best vochtig zijn soms in onze 'zadelkamer', maar mijn tuig is nog nooit beschimmeld geweest, en zo héél gek veel vet ik het ook weer niet in, paar keer per jaar, ligt ook aan het weer en omstandigheden.

sanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:25

Helaas is een boodschappenkrat te klein voor een cob tuig of een full maat tuig.

Als je een grote opbergbox wilt hebben, kan men deze bij de ikea halen. Zij verkopen deze incl deksel voor iets van 15 euro. Dit zijn van die 130 liter boxen en normaal worden deze gebruikt voor het opbergen van tuinkussens.

grtz

daniel

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:38

Ligt ook aan de ruimte waar je je tuig heb hangen hoor Joyciej. Op mijn vorige stal hing het tuig tegen een vochtige buitenmuur in een niet geventileerde ruimte. Dan heb je de volgende dag na het rijden al witte aanslag.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:14

Ik heb zelf zo'n 4-delig ophangsysteem. Vind het ideaal, Ik heb de beugels onder elkaar hangen. Die voor de schoft hangt bovenaan (hier heb ik ook de broek aanhangen), daaronder die voor het borsttuig, dan de leidsels, en als laatste die voor het hoofdstel. Onder elkaar neemt het niet zoveel ruimte in beslag, omdat je vooral de bovenste twee dan dicht op elkaar kan hangen.

Over die schimmel/witte uitslag: ik heb me door de zadelmaker laten vertellen dat dat witte een bepaalde schimmel is die regelmatig voor komt op leer. Eenmaal "besmet" krijg je die schimmel er eigenlijk niet meer uit omdat ie vooral in de naden gaat zitten. Wel kun je het verminderen, door er een deken overheen te hangen. Hiermee krijgen ze minder licht, vocht en zuurstof en blijft de groei van die schimmel geringer.
Wij hebben een aparte zadelkamer, waar 2 tuigen (kunststof en leer), 7 zadels en een aantal hoofdstellen hangen. Van die zadels zijn er twee besmet, vooral op de stoten. De rest van de tuigage heeft er geen last van en zal waarschijnlijk ook niet wit worden.
De schimmel is niet nadelig voor het leer, dat wordt er niet slechter van. Een vochtige ruimte bevordert de schimmelgroei.

Dit aldus de zadelmaker.....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 12:17

Ik merk ook dat het veel aan het soort leer ligt, ik heb 2 hoofdstellen in mijn kast die ik niet veel gebruikt, en de ene is zo beschimmeld, de ander schimmelt nooit

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:24

Mijn tuig ligt in huis, in de kast om netjes te blijven.
In de schuur bij ons is het te vochtig.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:53

Wij hebben ieder een eigen zadelkast en aan de muur een aantal haken voor het tuig. Van schimmel geen last, wel spinnen maar die veeg je zo weg Haha!