gevoelig door tocht of NB of symptoom hoefbevangen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

gevoelig door tocht of NB of symptoom hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 19:45

Dit topic staat hier, omdat ik mijn pony natuurlijk bekap, het is dus ook eigenlijk een vraag aan de natures onder ons.

Even ter inlichting: mijn pony heeft een flinke grasbuik en staat sinds zaterdag op een wei met flink hoog gras. Sinds 1 mei stond hij op een normale weide. Gister 5uur voor de kar gestaan (met uitgespannen pauze en genoeg eten en drinken en alles gestapt) was de buik helemaal weg!

Vandaag liep ik het erf af, met hem aan de hand en hij liep vrij voorzichtig over de grote grindstenen

Zijn hoeven waren gister enkel aan de buitenkant wat afgesleten, maar ik heb hem op stal meteen 'rechtgezet' zeg maar, beetje bijgevijld dus zodat ze weer waren zoals ze hoorde.
Wat ik me nog bedenkt: Volgens mij is de witte lijn bij de voorhoeven een beetje weg bij de hielen. Maar ik vind het zo moeilijk te bepalen wat nu precies de witte lijn is dat het niet met volle zekerheid durf te zeggen. Er is echt een soort groef uit zoals je op de foto ziet hier, op de foto is het ook werkelijk de witte lijn waar je bij de hielen een beetje een groeve ziet en die foto lijkt er sprekend op.
http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/anatomie.htm
Zo doe ik het altijd als ik met de kar ben geweest overigens. Ik doe hem al driekwart jaar zelf natuurlijk bekappen, keiharde hoeven, nooit iets aan de hand!

Maar wat moet ik van dat gevoelig lopen op de grote grindstenen denken? toch geen symptoom van hoefbevangen? of zou het puur van gister zijn?

(er staat een fjord bij ons op stal die ook zo gevoelig liep op de stenen en die staat nu zwaar hoefbevangen op stal )

Ik heb overigens wel 2 maand terug de gewone hoefsmid laten komen, omdat de hoeven echt te lang waren om te vijlen. Deze heeft op de normale manier bekapt en toen had hij het ook. Beetje stom van me, maar ik was te laat op stal door een overlijden en was dus te laat om te zeggen dat ik niet wilde dat er in de zool werd gesneden!
Laatst bijgewerkt door diesel_ op 04-06-07 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Re: gevoelig door tocht of NB of symptoom hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 19:49

Mijn paard liep ook altijd moeilijk op de stenen, en werd later bevangen.Bevangen kan je weten door te voelen of je een hartslag meet bij de voeten.Dus bij de sokken,als je een hartslag voelt dan zit er een ontsteking(dus bevangen).

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 20:43

Je paard kan bevangen raken doordat je ineens een grote inspanning van hem vraagt op harde ondergrond. Dit wordt ook wel road laminitis genoemd dacht ik. Google er anders even op.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 21:39

goed opgemerkt arno! Ik heb een natuurlijk bekapper gebelt, omdat het me echt niet lekker zat.

Hij zei meteen: mechanisch hoefbevangen, even 3 dagen stappen en rustig aan dan is het weer over. Ik wist dat het ver was, maar omdat ik altijd intensieve ritten maak van een uur had ik niet verwacht dat een lange rit, maar dan alles rustig stappen kwaad kon. Leermoment.. en ik ga even google-len!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 22:54

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 00:44

Klinkt inderdaad zoals wat Arno8 al zegt als road founder, mechanisch hoefbevangen is trouwens een term die ik nog nooit gehoord heb.
Road fouder of overbelastingshoefbevangenheid (leuk scrabble woord) is een beschadiging van de plaatjes die de hoefwand aan het hoefbeen verbinden. Vergelijkbaar met als je zelf ergens heel hard met je nagel achter bent blijven hangen / nagel een stukje opgelicht, als je dan verticaal met je nagel ergens op drukt doet dat ook zeer.
Die beschadiging wordt veroorzaakt door teveel belasting op die verbinding waardoor scheurtjes en bloedinkjes kunnen ontstaan. Vaak veroorzaakt door lange tenen en ondergeschoven verzenen, of juist door té harde hoeven (en vaak bij kleinere sobere ponyrassen). In het teengedeelte komt er dan teveel belasting op de verbinding hoefwand/hoefbeen.
Dus wel op dezelfde plaats als gewone hoefbevangenheid, maar andere oorzaak (gewone HB is een ontstekingsreactie).
Het geneest inderdaad meestal vanzelf, en als je pony alleen op die keien niet rad loopt is het geen ernstig geval en zal het waarschijnlijk vrij snel over zijn. Wel opletten dat het geen ontsteking wordt, goed in de gaten houden dus, en opletten dat er geen white line disease ontstaat.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 09:58

bedankt voor je uitleg!

Ik ga zometeen naar stal kijken hoe het nu is, maar stel dat het overgaat in een onsteking, hoe merk ik dit? Wil namelijk echt geen hoefbevangen pony. En ik heb veel gegoogled en het schijnt dat hoefbevangen dus inderdaad ook kan komen door overbelasting op een te harde bodem en dat zou dan weer zoolkneuzingen genoemd worden. Over de behandeling van die vorm hoefbevangen word nergens gesproken.

De NB rade aan: rustig stappen over de harde weg, niet op stal zetten, geen krachtvoer en verder de hoef met rust laten!

Nu vraag ik me dus nog af: is hij nu hoefbevangen of heeft hij enkel zoolkneuzingen en wat is de beste behandeling en hoe merk ik als er een ontsteking ontstaat?

Over de white line desease: zijn witte lijn is een beetje weg bij de hielen, zoals ik had laten zien. Is dat heel erg, of is dat al een symptoom? Dat is namelijk puur zondag na de lange rit ontstaan..

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:28

Ik snap eigenlijk niet waarom je er nog geen DA bij hebt gehaald.
Hij is toch echt de enige die kan vaststellen wat er aan de hand is met je paard.
Beterschap ermee.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 11:16

Citaat:
Ik snap eigenlijk niet waarom je er nog geen DA bij hebt gehaald.
Hij is toch echt de enige die kan vaststellen wat er aan de hand is met je paard.
Beterschap ermee.

Waarom moet ik volgens jou de DA bellen?

Hij loopt enkel gevoelig op grindstenen, verder is hij happy-er dan ooit! Hoeveel paarden hebben er wel niet chronische hoefproblemen waar geen DA word bijgehaald, dat lijkt me meer een probleem dan mijn pony die gevoelig loopt op de grote grindstenen, maar verder overal met veel pret galopeerd.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:23

Toen mijn shetlander op een ochtend ook gevoelig liep heb ik meteen de DA laten komen.
Hij had een beginstadium van hoefbevangenheid en door snel ingrijpen is erger voorkomen.
Hij heeft o.a. een injectie gehad(ontstekingsremmer) en pijnstiller.
Ik vind het altijd erg vaag als mensen hun medisch probleem gaan voorleggen op bokt zonder ook de DA te raadplegen.
Jammer dat je je aangevallen voelt.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 11:30

ik begrijp je bezorgdheid wel en dat ze op bokt geen diagnose kunnen stellen, maar als mijn pony verder helemaal nergens last van heeft lijkt het me gewoon zeer onwaarschijnlijk. Wat ik me eigenlijk afvraag is: hoe heeft jouw DA dat beginstadium van hoefbevangen geconstateerd? Op welke grond was dat zo?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:50

Mijn paard liep gevoelig op de straat, maar in de bak liep hij goed.Tot hij op een dag stok kreupel de stal uit kwam, en bleek hij al langere tijd hoef bevangen te zijn.D.a liever een keer te veel dan te weinig bellen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:55

Mijn paard had ook verder nergens last van, en mijn verzorgster merkte niks met rijden.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:13

diesel_ schreef:
ik begrijp je bezorgdheid wel en dat ze op bokt geen diagnose kunnen stellen, maar als mijn pony verder helemaal nergens last van heeft lijkt het me gewoon zeer onwaarschijnlijk. Wat ik me eigenlijk afvraag is: hoe heeft jouw DA dat beginstadium van hoefbevangen geconstateerd? Op welke grond was dat zo?

Ik weet in iedergeval dat mijn pony op eieren liep.
Hoe hij zijn diagnose steld weet ik niet , daar heb ik niet voor geleerd maar ik neem aan dat hij o.a.naar de temperatuur en de hartslag kijkt.
Juist om te voorkomen dat je pony chronisch hoefproblemen krijgt zul je toch echt er op tijd bij moeten zijn.
Dus niet wachten en de DA laten kijken.
En het is natuurlijk logisch dat hij op een harde ondergrond meer pijn heeft dan op een zachte bodem.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:54

Je pony loopt alleen gevoelig op keien? Niet op asfalt in stap?

Voor elk ongevoeligheidje hoef je heus de DA niet te laten komen hoor. Kijk het even aan, onthou de feiten neem desnoods zijn temperatuur op en neem voor je pony 4 á 5 dagen in acht dat het beter moet gaan.

Het advies van de NB vind ik een goeie.
Bél de DA anders voor de zekerheid even, leg je hem het verhaal voor en beslis je dan samen of het nodig is dat hij komt. Ik denk het eerlijk gezegd niet. Succes!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 18:21

dankjewel evita!

Hij loopt alleen op de keien gevoelig, en zoals ik al zei: dat had hij al een beetje sinds de gewone smid 1x is gekomen, dus het komt niet helemaal uit het niets gevallen.

Ik heb nog een NB-er gebelt, die zei: waarschijnlijk zoolkneuzingen en niet gewend op het grind, dus nu een dubbel effect. Even paar dagen daar niet overheen lopen en dan kijken of het beter gaat.

Op het afvalt, op mini steentjes die op het beton liggen, in de bak, en in de wei draaft hij prima! Galop ook in de wei en op t land, uiteraard niet geprobeerd op het beton! Ik kijk het aan tot het weekend, als het verergerd bel ik meteen de DA, als het beterd niet.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 18:24

Citaat:
Ik weet in iedergeval dat mijn pony op eieren liep.

als mijn pony op eieren loopt bel ik wel een DA hoor, maar er zijn weinig paarden die normaal lopen over keien en als die van mij dat altijd deed en nu even niet vind ik het niet nodig om meteen de DA te bellen.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:17

Ik heb net vandaag hoefschoenen gekocht! Go jij! Go jij! Mijn paard loopt altijd gevoelig over steentjes en keien. Ze heeft dan ook echte platvoeten waar weinig aan te veranderen valt.
Ik zou als ik jou was in de toekomst misschien toch ook hoefschoenen gebruiken als je lange ritten gaat doen. Zo kan je hoef-problemen voorkomen.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 11:42

Citaat:
Ik zou als ik jou was in de toekomst misschien toch ook hoefschoenen gebruiken als je lange ritten gaat doen. Zo kan je hoef-problemen voorkomen.

dankje! Ik was er al naar aan het kijken zo hier en daar, maar ik vind het zo moeilijk, er zijn zoveel verschillende en ze hebben allemaal hun voor en nadelen Verward

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:32

Toch een kwestie van hoefschoen ervaringen van andere mensen aanhoren en zelf uitproberen. Haha!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:36

Inderdaad, ik heb ook heel lang aan het twijfelen geweest over welke hoefschoenen ik zou nemen. Heb dan naar ervaringen gevraagd van verschillende merken en de schoenen genomen die mij het meeste aaspraken.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 22:56

op het nh forum denken er wel een paar aan hoefbevangen..

maar hij galoppeerd vrolijk rond in de wei dus het lijkt mij toch echt niet! Vandaag nog is over de keien gelopen, ging al een stuk beter! Ik denk persoonlijk dat de tocht echt even teveel was, dat het al betert lijkt mij geen teken van hoefbevangen, aangezien dat alleen maar erger wordt. Of heb ik nou een bord voor me kop?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:22

Zijn de hoeven warm?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:38

diesel_ schreef:
op het nh forum denken er wel een paar aan hoefbevangen..

maar hij galoppeerd vrolijk rond in de wei dus het lijkt mij toch echt niet! Vandaag nog is over de keien gelopen, ging al een stuk beter! Ik denk persoonlijk dat de tocht echt even teveel was, dat het al betert lijkt mij geen teken van hoefbevangen, aangezien dat alleen maar erger wordt. Of heb ik nou een bord voor me kop?

Jij bent degene die je pony het beste kent. Is hij down, voelt ie zich niet lekker, hoe staan zijn ogen/oren/mond?
Je zou de hoeven kunnen voelen maar als je al wat voelt gloeien dan wijst dat vaak alleen maar op een acute hoefbevangenheid. Dan zou hij snel achteruit moeten gaan en vandaag of morgen ook anders op zijn hoeven gaan staan.

Zoals gezegd, jij kent hem het beste maar als je echt teveel twijfelt moet je het nooit ten koste van je paard laten gaan. Veearts erbij halen. Heb je een thermometer, dan kun je hem eerst zelf nog even temperaturen? Doe je morgenochtend vroeg en morgenmiddag.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 23:44

Citaat:
Zijn de hoeven warm?

nee

@ evita: bedankt voor je berichtje! Hij is echt zoals ie altijd is, gelukkig kan ik natuurlijk nooit zeggen want hij kan niet praten, maar hij ziet er zo gelukkig uit als altijd. Oortjes naar over, van die bling bling oogjes als altijd, mond normaal, niet opgetrokken of iets dergelijks. Temperatuur heb ik niet opgemeten, ga ik nog wel even doen! Maar zo te zien voelt hij zich kiplekker en over de keien liep hij vandaag nog maar ietsie gevoeliger als normaal dus het valt waarschijnlijk allemaal reuze mee Ach gut