Stelling -> Dressuur: Wel of niet nodig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Stelling -> Dressuur: Wel of niet nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 14:53

Naar aanleiding van een ander topic over klassieke dressuur - Natural horsemanship.

Is dressuur nodig om te zorgen dat het paard gezond blijft en geen lichamelijke klachten krijgt?

Of kan een paard zelf prima uitzoeken hoe hij moet lopen met een ruiter op zijn rug?

Brand los! Lachen

Elanor

Re: Stelling -> Dressuur: Wel of niet nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:37

Het is denk ik nodig het paard leren hoe, en waaróm hij zich met, of zonder ruiter het beste kan dragen. Lachen

Maar ik weet niet of dat hetzelfde is als wat jij met 'dressuur' in deze context bedoeld. Haha!

Ik heb 't andere topic niet gelezen, en het is me hier niet geheel duidelijk: wat heeft de stelling of dressuur "nodig" is te maken met (de tegenstelling tussen??) NH en klassieke dressur? Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 18:36

Dit is het topic;
viewtopic.php?f=105&t=776013&st=0&sk=t&sd=a

Dat topic ging over of klassieke dressuur en NH samenging..

Ik ben er nog niet uit of dressuurmatig rijden nou wel of niet nodig is. Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat het wel belangrijk is, een paard beweegt toch anders als er een ruiter op zijn rug zit en het lijkt me dan belangrijk het paard bv. te leren niet op zijn voorhand te lopen maar op zijn achterhand.

Aan de andere kant; Het lijkt me dat een paard ook zelf best wel kan uitzoeken hoe hij het beste kan lopen met een ruiter op zijn rug, zonder dat de ruiter zich ermee bemoeit.

Vandaar dat ik graag jullie mening wil horen. Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 11:03

Een mate van dressuur is nodig om het paard correct te laten lopen onder de ruiter. Paarden maken (net als mensen) vaak verkeerde keuzes bij lichamelijke belasting, zeker als de bouw minder dan ideaal is.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:58

Ben ik mee eens waratje.

Was het maar dat paarden zonder onze hulp de juiste houding en evenwicht kunnen vinden. Dan waren er heel wat minder paarden met lichamelijk problemen.
Waar het om gaat om een paard juist te trainen is dat je het paard bewust maakt van zijn lichaam. Vandaaruit maken we het paard bewust van zijn manier van bewegen en bieden hem een andere manier van bewegen aan die voor het paard als positief en fijn word ervaren. Gevolg is dat het paard uiteindelijk als de spieren op deze houding is aangepast in de juiste houding gaat bewegen en zijn spieren juist gebruikt.

Met welke methode je werkt is niet zo zeer belangrijk wel moet je het paard natuurlijk bewust maken van zijn lichaam. Dressuur is Gynatiseren als het goed is en daarom belangrijk voor het paard, maar in andere methode's vind je ook veel gymnatiserende oefeningen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 00:11

Gymnasticeren is nodig, en paard leren om het lichaam te laten gebruiken zodat het ruitergewicht makkelijker te dragen is ook. Maar op wat voor manier je dat voor elkaar krijgt is een tweede. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, en ook binnen de NH wordt aan verzameling gewerkt. Het is alleen zo jammer dat zoveel beginnende NH-ers blijven steken bij een los teugeltje en een touwhalster en denken dat er niet meer inzit, of dat het een niet met het ander te combineren valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:27

Inge_ schreef:
Aan de andere kant; Het lijkt me dat een paard ook zelf best wel kan uitzoeken hoe hij het beste kan lopen met een ruiter op zijn rug, zonder dat de ruiter zich ermee bemoeit.

Het paard zal er ook wel om blijven lopen en een manier vinden om de ruiter op z'n rug te verdragen. Haha! Maar of dat dan de juiste manier is?
Imo is dressuurmatig trainen wel belangrijk, en dan bedoel ik geen 'hoogstandjes' zoals piaffe en dat soort dingen, maar iig de basis waarmee je doelbewust traint en weet waarom je dat doet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:48

Ik denk dat het juist altijd belangrijk is om je paard uist te rijden en de gymmen, ik rij western zomaar recratief hoor, maar train klassieke rijkunst om mijn paard soepel te houden en te leren zijn spieren op de juiste manier t ebelasten als er een ruiter op haar rug zit.

Het past in mijn ogen heel erg goed bij NH , omdat het heel erg ontspannen gaat en veel zonder druk, geen zweep geen sporen , zeker in het begin als je alles nog moet leren en uitleggen aan je paard,
Ik ben er zelf zo geintereseerd geraakt dat ikzelf ook mijn graden wil gaan halen in de toekomst bij Bent Branderup.
Ben dan nog wel een paar jaar bezig maar dat heb ik er voo rover,

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:01

Het lijkt mij wel zo verstandig dressuur te gaan doen. Een paard kan niet goed zelf een goede houding vinden. Mijn pony loopt automatisch heel hoog met haar hoofd, wat rugproblemen kan geven. Dus dressuur is wel nuttig bij haar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:31

midgie schreef:
Ik denk dat het juist altijd belangrijk is om je paard uist te rijden en de gymmen, ik rij western zomaar recratief hoor, maar train klassieke rijkunst om mijn paard soepel te houden en te leren zijn spieren op de juiste manier t ebelasten als er een ruiter op haar rug zit.

Het past in mijn ogen heel erg goed bij NH , omdat het heel erg ontspannen gaat en veel zonder druk, geen zweep geen sporen , zeker in het begin als je alles nog moet leren en uitleggen aan je paard,
Ik ben er zelf zo geintereseerd geraakt dat ikzelf ook mijn graden wil gaan halen in de toekomst bij Bent Branderup.
Ben dan nog wel een paar jaar bezig maar dat heb ik er voo rover,

Hoezo zonder druk, zweep en sporen? Bent Branderup gebruikt ook een zweep en de kandare geeft ook best druk. Volgens mij worden sporen ook niet afgekeurd, dus dit begrijp ik niet. Trouwens, de NH-ers van bepaalde richtingen gebruiken ook een zweep, ook al noemen ze het anders. Uiteindelijk gaat het erom hoe je een hulpmiddel gebruikt, niet hoe je het zou kunnen misbruiken. Ik hoef een zweep geen wortelstokje of toverstokje te noemen om er een aanwijzing mee te geven, dat heet bij mij gewoon een stevige dressuurzweep. Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 23:37

Ik bedoel eigenlijk de zweep niet zo gebruikt word als dat je hem heel vaak wel in de dressuur ziet en dat geldt ook voor de sporen, je leert op een hele andere manier rijden en zeker is er druk , maar niet constant zo als je ook heel veel in de dressuur ziet.
Sporen en zweep leer je dus op de juiste manier gebruiken en niet om er mee te slaan,
Ik rij zelf zonder al die hulpmiddelen en dat gaat ook super goed en zeker er is wel druk, maar dat gebruik je in de NH ook , het gaat er natuurlijk heel erg om welke druk en hoe je hem geeft als ej begrijp wat ik bedoel Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:17

Ik zie de noodzaak er niet zo van in.

Laatst kwam ik onderstaand artikel tegen in Bit van een Duitse veearts.
De 'goede' foto's vind ik niet het goede voorbeeld, ik vind niet dat zij er nou geweldig op zit.

Citaat:
Bit 145 juni 2007, blz. 44-47

Dierenarts Gerd Heuschmann

‘Grootste probleem van het paard zit er bovenop’

Een soepel verende rug en ongestoord bewegende, lange rugspieren zijn de sleutels tot een paard met zuivere gangen. ‘Door aan de voorkant te hard te trekken, door het paard diep en rond of heel hoog in te stellen zetten veel ruiters het paard op slot’, aldus dierenarts Gerd Heuschmann. Hij ziet veel stokkreupele paarden zonder direct medisch probleem.

Paard na paard sukkelt de kliniek van de Duitse dierenarts Gerd Heuschmann binnen.
Als hij de ruiters vraagt eens een stukje voor te rijden in de binnenbak is het vaak armoe troef. Met wat geluk ziet hij alleen kleine onregelmatigheden, maar meestal zijn het ernstige kreupelheden. Onderzoek aan de paarden leidt in de meeste gevallen tot niet. “Ik kreeg gaandeweg steeds meer paarden waar ik als dierenarts weinig mee kon. Na een klinische keuring maakten we röntgenfoto’s, haalden het paard doorscintigrafie- en MRI-scanners en verdoofden het van top tot teen.
We vonden niets, waardoor er niets te behandelen was.” Het enige advies dat hij de eigenaren mee kon geven was het paard enige tijd op rust of in de wei te zetten. Als de ruiters na enige tijd weert gingen rijden, leek het even goed te gaan met zo’n paard, maar na korte tijd kwamen dezelfde kreupelheidsklachten weer net zo hardnekkig terug.

Hij kwam tot een conclusie die maar weinig ruiters willen horen, het probleem ligt niet bij het paard, maar bij de ruiter die erbovenop zit.
“Ik dacht terug aan mijn eigen ruiteropleiding en stak mijn licht op bij gerenommeerde paardentrainers.” Om zijn conclusie te bewijzen vroeg hij aan enkele eigenaren of hij hun paarden een poosje mocht trainen. Een deel van de paarden longeerde hij, een andere deel reed hij onder het zadel. Gemeenschappelijke deler van deze twee aanpakken was dat hij de paarden voorwaarts-neerwaarts liet lopen in hun natuurlijke houding. Niet in een hoog tempo, maar gewoon in een rustig tempo. “Zowel bij het longeren als onder het zadel verdwenen de kreupelheden als sneeuw voor de zon, soms na een paar dagen, soms al na een paar minuten.”

Dolgelukkig belde hij de eigenaren op om zijn resultaat te laten zien.
Iedereen slaakte een zucht van verlichting, maar de vreugde was slechts van korte duur. De eigenaar zat er nog geen half uur op en het paard was wederom stokkreopel. “Exact wat ik had verwacht”, reageert de dierenarts. Hij verdiepte zich in de functionele anatomie en de rijleer binnen het kreupelheidsonderzoek en constateerde dat er veel misvattingen over het functioneren van het paardenlichaam waren. Bij ruiters én dierenartsen. Bovendien gaan ruiters te veel voorbij aan het bewegingsmechanisme van het paard om maar een mooi plaatje voor de jury te vormen.

De rug is de brug tussen voor- en achterhand. De rugspier trekt horizontaal en draagt niet verticaal.
Niet de rugspieren dragen de ruiter, maar het geheel aan wervels, banden, ligamenten én spieren. Dat systeem werkt alleen maar ongestoord als het paard zijn hals kan gebruiken, die hals functioneert namelijk als tegenwicht of balansstok van druk op de rug. “Niet voor niets schrijft het Duitse rijvoorschrift uit 1937 dat jonge paarden zichzelf moeten dragen. De ruiter vraagt slechts lichte aanleuning, houdt de neus voor de loodlijn. Het paard gaat voorwaarts-neerwaarts, zodat het het gewicht van de ruiter in balans kan dragen. Pas bij gevorderde africhting kan de ruiter het paard iets hoger instellen.” Volgens Heuschmann hoef je maar naar een paard in de wei te kijken om één en ander beter te leren begrijpen.

“Bij rennen, spelen en vluchten gebruikt het paard zijn hoofd en hals als balansstok om goed te kunnen lopen.

Het beeld dat je tegenwoordig in de rijbaan ziet is echter heel anders. Ruiters rijden diep en rond of stellen het paard heel hoog in. In beide gevallen rijden ze het paard zo, dat het paard zijn hals niet meer kan gebruiken om zijn balans te houden. Het gevolg: overbelaste, stijve en pijnlijke rugspieren die in erge gevallen zelfs helemaal degraderen waardoor je de ruggengraat als het ware bovenop de rug kunt zien liggen. Omdat de spieren zo bealngrijk zijn om tactmatig te kunnen lopen is het niet meer dan logisch dat het paard kreupel loopt als de rugspieren niet soepel kunnen werken.”

Een nieuw trainingsinzicht stelt dat de buikspieren van een paard essentieel zijn bij het dragen van een ruiter.

Maar ook dat verwijst Heuschmann snel naar het rijk der fabelen. “Het trainen van afzonderlijke spiergroepen, zoals de buikspieren, is klinkklare onzin. Kort door de bocht gezegd zijn de buikspieren er alleen om de achterbenen in de galop naar voren te bewegen. Vandaar ook dat volbloeden van de renbaanallemaal zo’n strak buikje hebben en vele nauwelijks werkende recreatiepaarden zo’n bol buikje.”

Het feit dat de buikspieren niet dragen, legt de dierenarts heel simpel uit.
“Als het paard galoppeert, dan spant het de buikspieren in de zweeffase aan om zijn benen onder zijn lijf te krijgen. Als hij landt, dan ontspant hij de buikspieren en ademt hij uit. Dit is juist het moment waarop de ruiter met zijn zit diep en zwaar inwerkt. Wat het paard bij de landing doet, is zijn neus iets vooruit steken om zijn rugmechaniek te laten werken. Voor mij is dit een teken dat de buikspieren niets van doen hebben met het dragen van de ruiter.

In de jacht op winstpunten verzanden ruiters in verkeerde trainingsmethoden en belemmeren ze de zo belangrijke vrije beweging van de rugspieren.

“Het gaat al fout als de instructeur zegt dat de ruiter de teugels moet oppakken om het paard aan het begin van de les aan het werk te zetten. In plaats van dat de ruiter het paard naar de hand toe drijft, trekt hij het hoofd naar de hand toe. Exact verkeerd om. Zo’n paard begint meteen kort te stappen of zelfs in telgang te gaan.” Een soepel bewegende rug en een mooie hoofd-halshouding zijn de indicatoren van een goed bewegend en goed opgeleid paard, vandaar dat we ze gaandeweg de opleiding allemaal mooi aan de teugel willen kunnen rijden. “Een mooie – gedwongen – hoofd-halshouding doet helemaal niets voor het paard, daar gaat hij alleen maar slechter van lopen.” De dierenarts die te boek staat als tegenstander van het diep en rond rijden richt zijn pijlen echter niet alleen op één specifieke trainingsmethode: “Zowel diep en rond ingestelde paarden als heel hoog ingestelde paarden zitten bewegingstechnisch op slot.

Foto 1: (fout)
Afbeelding
Een te diep ingesteld paard heeft een hoge fixering van de rug en zijn bekken roteert naar achteren. Dit paard zal zijn achterbenen slecht onder zijn massa krijgen. Behalve dat hij tijdelijk kreupel kan zijn door slecht bewegende rugspieren kan hij ook echt kreupel zijn door overbelasting.

Foto 2: (fout)
Afbeelding
Een hooge ingesteld paard heeft de neiging zijn rug weg te drukken. Hij heeft een indrukwekkend voorbeen, maar treedt achter niet voldoende door. Dit resulteert in een ‘showdraf’, een draf die je vooral niet te veel moet doen omdat het paard er medische problemen door krijgt.

Een hoog ingesteld paard heeft de neiging zijn rug weg te drukken.

Hij heeft een indrukwekkend voorbeengebruik, maar treedt achter niet voldoende door. Eén en ander resulteert in een showdraf, een draf waarmee je alleen domme juryleden en onwetende kopers kunt paaien, maar een draf die je vooral niet te veel moet doen omdat je het paard er gegarandeerd mee stuk rijdt.” Hij vervolgt: “Een te diep ingesteld paard heeft een hoge fixering van de rug en roteert zijn bekken naar achteren. Ook dit paard zal zijn achterbenen niet goed meer onder zijn massa krijgen.

In een bocht of in een passage zie je deze paarden vaak ‘kort-lang’ bewegen.

Feitelijk komt het erop neer dat deze paarden op de voorhand lopen. Behalve dat ze (tijdelijk) kreupel kunnen zijn door slecht bewegende en pijnlijke rugspieren kunnen ze ook echt (medische) kreupelzijn door overbalsting van de voorbenen. Dierenartsen en osteopaten grappen wel eens dat hoog ingestelde en diep en rond gereden paarden hun beste pensioenvoorziening zijn. We hebben er handen vol werk aan.” Voor de ruiter of de instructeur langs de rijbaan is vrij eenvoudig te zien hoe zijn of haar paard er voor staat. Eén van de oefeningen waar een vastgereden paard moeite mee heeft is de overgang van galop naar draf. “Hij zal heel gemakkelijk terugvallen in stap.” Het ergste wat je volgens Heuschmann kunt doen is overgang na overgang rijden op de manier waarop je dat gewend bent. “De oplossing ligt in het rijden van slangenvoltes, het springen, het nemen van cavaletti en het heuvel af rijden. Stuk voor stuk oefeningen waar he t paard soepel van wordt en waar je als ruiter minder strak de teugels inhanden hebt.” Overigens zal een probleempaard niet zomaar een heuvel af willen, hij zal gaan rennen in plaats van af te remmen. “Ook een telgang in stap, teugelkreupelheid en een overkruiste galop komen vaak voor bij een verreden paard. Vroeger zetten ze zulke paarden enige tijd voor de kar, waar ze volledig op eigen benen zonder ruiterinvloed konden lopen. Aangezien weinig dressuurruiters dat tegenwoordig nog zullen doen, is het zaak een flink aantal stappen terug te doen in de opleiding. Gewoon weer voorwaarts-neerwaarts rijden totdat de paarden hun hals laten vallen en het bit weer zelf aannemen. En vooral veel afwisseling in de training, maak eens een ontspannen bosritje! De door de ruiter veroorzaakte kreupelheden kunnen voorkomen worden.

We fokken paarden met meer en meer bewegingspotentieel, capaciteiten die er alleen maar uit komen als alle spieren vrij kunnen bewegen.

Juist deze paarden zijn vatbaarder voor ‘verrijden’ door de ruiter. We moeten echter niet ons paard de schuld gaan geven en ook ons zadel of stalsysteem niet. We moeten onze paarden rijden met een vrije hoofd-halshouding, zoals de natuur dat voorschrijft. Gaandeweg de opleiding zal een paard vanzelf aanbieden hoger of dieper te kunnen lopen. Dit mag echter nooit ten koste gaan van een soepel bewegende rug. Iedere ruiter heeft de plicht zijn paard gezond te houden en daar heeft hij niet zozeer een dierenarts of een fysiotherapeut voor nodig. Alleen een dosis gezond verstand en een goede rijopleiding. Alleen dan komen we dichter bij ons doel. Bij paarden met een tevreden gezichtsuidrukking, een gesloten en kauwende mond zonder aansnoerneusriem, een soepel meebewegende staart, een swingende rug en vooral een ontspannen, niet geforceerde hoofd-halshouding. Alleen als aan deze randvoorwaarden wordt voldaan, kan een paard zich in de sport van zijn beste kant laten zien. Dat willen we toch graag?”
tekst: Fabian Brockötter

Foto 3: (goed)
Afbeelding
Gedurende de opleiding zal een paard vanzelf aanbieden hoger of dieper te kunnen lopen. De rug blijft daarbij soepel bewegen.

Foto 4: (goed)
Afbeelding
Jonge paarden moeten zichzelf dragen. De ruiter vraagt slechts lichte aanleuning. Het paard gaat voorwaarts-neerwaarts, zodat hij het gewicht van de ruiter in balans kan dragen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:35

En wat wil je nou duidelijk maken met dit artikel? Dat de opleiding van het paard niet nodig is of zo? Je krijgt alleen een goed getraind paard (zoals in dat artikel wordt aangehaald) door CORRECT DRESSUURMATIG te rijden, niet door het paard z'n gang maar te laten gaan.
Ik hoop voor jou dat je paard degelijk in elkaar zit en een goede eigenhouding heeft, want er komt van jou kennelijk weinig ondersteuning..... Rolleyes
Enne, op de houding van de amazone valt niet heel veel spectaculairs aan te merken. Ik zou graag meer mensen zo op hun paard willen zien. De paar dingen die er aan te merken zijn, zijn vooral puntjes op de I.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 17:56

@ Wartatje:

Citaat:
Gewoon weer voorwaarts-neerwaarts rijden totdat de paarden hun hals laten vallen en het bit weer zelf aannemen... Gedurende de opleiding zal een paard vanzelf aanbieden hoger of dieper te kunnen lopen. De rug blijft daarbij soepel bewegen.

In het artikel staat dus eigenlijk dat je het paard eerst goed voorwaarts-neerwaarts moet rijden en dat het paard dan vanzelf hoger of dieper gaat lopen. Dus je traint wel dressuurmatig maar laat het pard wel zn gang gaan, kan me daar wel in vinden.. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:28

Arno, wellicht interpreteer je dit artikel op een manier zoals je dat graag wilt, maar er staat echt niet dat dressuurmatig rijden niet goed of niet nodig of slecht zou zijn. Knipoog Er staat dat de manier waarop dat tegenwoordig gebeurt (in de krul trekken/dwingen e.d.), niet goed is voor het paard (en daar zijn we het wel over eens, dacht ik).

Bij recent onderzoek is gekeken naar de hoofd-hals-houding van het paard, en daarbij is gekeken naar de beenweging, rugbeweging, kracht onder de hoeven en druk onder het zadel (interactie ruiter-paard). Daaruit is gebleken dat een omhoog gerichte houding funest is voor het paard. Het in de krul trekken en hoog instellen geeft minder beweging in de rug (spanning) en er komt meer kracht onder de hoeven.
Dus dit artikel sluit daar wel bij aan.

Wat deze meneer van het artikel verder zegt over de buikspieren (dat deze er alleen zijn om de achterbenen in de galop naar voren te bewegen), klopt niet helemaal. (Volgens mij zijn het andere spieren die dit doen, maar dat moet ik dan even opzoeken.)
Bij contractie van de rechte buikspieren komen de botstukken naar elkaar, waardoor de rug 'bolt'. Dit is belangrijk wil het paard de ruiter werkelijk dragen (onder andere).
De schuine buikspieren zorgen voor zijwaartse buiging.
De dwarse buikspieren hebben 'alleen' een functie voor persen (van mest en bij de bevalling).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:15

Inge_ schreef:
@ Wartatje:

Citaat:
Gewoon weer voorwaarts-neerwaarts rijden totdat de paarden hun hals laten vallen en het bit weer zelf aannemen... Gedurende de opleiding zal een paard vanzelf aanbieden hoger of dieper te kunnen lopen. De rug blijft daarbij soepel bewegen.

In het artikel staat dus eigenlijk dat je het paard eerst goed voorwaarts-neerwaarts moet rijden en dat het paard dan vanzelf hoger of dieper gaat lopen. Dus je traint wel dressuurmatig maar laat het pard wel zn gang gaan, kan me daar wel in vinden.. Lachen

Als je dressuurmatig traint gebruik je dressuur, dus heb je dressuur nodig. Hoe je dat dan daarna verder uitwerkt is een volgend punt, maar het gaat mij erom dat ook in dit artikel alleen maar weer wordt onderstreept dat je WEL dressuur moet gebruiken om je paard gezond te houden onder een ruiter.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:13

je kan je beter afvragen wat je precies verstaat onder dressuur. of je het over dressuur hebt in een smalle betekenis, als in wedstrijd dressuur, of in de zin van dresseren, waar ongeveer alles onder valt wat je met je paard doet Knipoog .
Zolang iedereen een totaal ander betekenis heeft voor het woord dressuur, valt hier niet echt over te discussieren.
Ik denk zelf dat het bij een deel van de paarden niet nodig is, maar bij een deel (verreden) paarden wel. Dan is weer de vraag wat valt er onder dressuur... ik ben veel bezig met ontspanning, maar niet op een "dressuurmanier". Toch hoort ontspanning bij dressuur, doe ik nu dressuur of niet?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 23:26

Inge_ schreef:
@ Wartatje:

*lol om typo*

Haha! Haha! Haha!

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 00:40

Inge_ schreef:
Naar aanleiding van een ander topic over klassieke dressuur - Natural horsemanship.

Is dressuur nodig om te zorgen dat het paard gezond blijft en geen lichamelijke klachten krijgt?

Of kan een paard zelf prima uitzoeken hoe hij moet lopen met een ruiter op zijn rug?

Brand los! Lachen

Dressuur is niet nodig om het paard gezond te houden.
Een paard wat niet bereden wordt kan net zo gezond zijn als welk ander paard dan ook.
Maar ga je echter op je paard zitten dan denk ik dat er een aantal basis-dressuuroefeningen bijdragen aan de gezondheid van je paard. Doordat je op je paard gaat zitten krijgt het paard een andere gewichtsverdeling.
Ook wil je je paard aanwijzingen geven om te kunnen buiten rijden. Hij moet weten wat beendruk is bijv.
Wat te denken aan de juiste manier van 'remmen'. Wel net zo handig als je paard geleerd heeft te reageren op een kleine ophouding i.p.v. hem op de rem te moeten trekken.
Ook denk ik dat een paard het het langste volhoud als hij een gegymnastiseerd lichaam heeft.
En dat wil niet zeggen dat hij voor in de krul moet lopen of dat hij de zijgangen beheerst.
Maar ik denk het soepel houden van de spieren er bij draagt dat het paard minder snel blessures krijgt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:56

Ik vond het een erg goed artikel in de bit. Ja

Ik rij mijn paarden nooit "dressuur" in de bak. Het enige wat ik wel doe is ze recht gericht laten lopen tijdens buitenritten, maar zonder bepaalde halshouding.

Ik rij klasse I en klasse II Endurance met goede resultaten. Preventief gaan ze allemaal jaarlijks naar de Osteopaat waar de laatste keer (sinds ik boomloos rij Knipoog ) ik een groot compliment van Rodinde kreeg over de fitheid van ze en hun bespiering.

Mijn paarden lopen allemaal gezond en wel hun Endurance wedstrijden uit zonder problemen en hebben ruim voldoende buik en rugspieren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:01

sanne83 schreef:
je kan je beter afvragen wat je precies verstaat onder dressuur. of je het over dressuur hebt in een smalle betekenis, als in wedstrijd dressuur, of in de zin van dresseren, waar ongeveer alles onder valt wat je met je paard doet Knipoog .
Zolang iedereen een totaal ander betekenis heeft voor het woord dressuur, valt hier niet echt over te discussieren.
Ik denk zelf dat het bij een deel van de paarden niet nodig is, maar bij een deel (verreden) paarden wel. Dan is weer de vraag wat valt er onder dressuur... ik ben veel bezig met ontspanning, maar niet op een "dressuurmanier". Toch hoort ontspanning bij dressuur, doe ik nu dressuur of niet?

Ik doe niet aan dressuur-smalle-betekenis, maar juist in brede. Voor mij is dressuur alles wat met bewust op je paard zitten te maken heeft, feitelijk inclusief loswerken, longeren en lange lijnenwerk, hoewel ik dat meestal apart benoem Knipoog Inderdaad is het basisgebeuren van stuur en rem al dressuur, maar wat ik dus heel belangrijk vind (en dus ook het speerpunt van de dressuur) is het begeleiden van je paard in het verantwoord dragen van de ruiter. Dat begint al bij het loswerken en longeren, want daar kun je al stimuleren dat de achterhand goed gebruikt wordt. Als je zorgt dat je paard de gewoonte heeft om die achterhand goed te gebruiken, hoef je daarna bij het rijden veel minder werk te maken van je "dressuur", want het paard heeft al een goede zelfhouding.
Werken aan ontspanning onder de ruiter valt bij mij zeker wel onder dressuur, dat is een belangrijk stuk van de basis waarop je moet bouwen. Hoever je wilt bouwen is niet van belang, die basis is wat je paard gezond houdt onder de ruiter, de rest is franje en versiering. En die basis is soms moeilijk zat Haha! (ook getuige het aantal combi's dat zichzelf tegenkomt in de M-proeven, als de basis niet goed is ga je daar dus op je bek)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:19

Waratje schreef:
Ik doe niet aan dressuur-smalle-betekenis, maar juist in brede. Voor mij is dressuur alles wat met bewust op je paard zitten te maken heeft, feitelijk inclusief loswerken, longeren en lange lijnenwerk, hoewel ik dat meestal apart benoem

Als je zo'n brede definitie hebt, doet iedereen inderdaad aan dressuur Haha!
Ik heb persoonlijk het idee dat ik met dressuur bezig ben als ik specifiek met het lichamelijke aspect van het paard bezig ben, gymnastiseren dus. Aan de andere kant heeft alles met elkaar te maken. Je paard kan prima aan de hulpen zijn en ontspannen als je je paard niet gymnastiseerd, maar als je wel gymnastiseerd wordt je paard weer beter aan de hulpen en komt ook het stukje van lichamelijke ontspanning erbij. Als je daar geen behoefte aan hebt, hoef je niet aan dressuur te doen (behalve als je paard een hele slechte houding heeft).

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:41

Waratje schreef:
En wat wil je nou duidelijk maken met dit artikel? Dat de opleiding van het paard niet nodig is of zo? Je krijgt alleen een goed getraind paard (zoals in dat artikel wordt aangehaald) door CORRECT DRESSUURMATIG te rijden, niet door het paard z'n gang maar te laten gaan.
Ik hoop voor jou dat je paard degelijk in elkaar zit en een goede eigenhouding heeft, want er komt van jou kennelijk weinig ondersteuning..... Rolleyes
Enne, op de houding van de amazone valt niet heel veel spectaculairs aan te merken. Ik zou graag meer mensen zo op hun paard willen zien. De paar dingen die er aan te merken zijn, zijn vooral puntjes op de I.

Het jammere is dat Arno echt gelooft dat je niets aan je paard hoeft te doen als je er op stapt. Terwijl je dus zo duidelijk zijn balans verstoord als je er op stapt. Waratje, op jouw vraag ga je toch geen duidelijk antwoord krijgen.

Als je het woord dressuur niet vind passen, noem het dan gymnastiseren, bak gymnastiek of wat dan ook. Feit is wel dat het moet om je paard gezond te houden als je hem rijdt. Daarbij hoef je je paard niet aan de teugel te rijden, een fijne aanleuning met het neusje er uit is prima. Dit zijn echt 2 verschillende dingen.

Door je paard gewoon zo te laten lopen en zijn balans zelf te laten zoeken, laat je je paard ook op de voorhand lopen. Zo ontstaan precies dezelfde problemen als beschreven in het bovenstaande artikel, dit gebeurt echt niet alleen bij dressuurruiters.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:50

Esperanza schreef:
Als je het woord dressuur niet vind passen, noem het dan gymnastiseren, bak gymnastiek of wat dan ook. Feit is wel dat het moet om je paard gezond te houden als je hem rijdt.

Door je paard gewoon zo te laten lopen en zijn balans zelf te laten zoeken, laat je je paard ook op de voorhand lopen. Zo ontstaan precies dezelfde problemen als beschreven in het bovenstaande artikel, dit gebeurt echt niet alleen bij dressuurruiters.

wat zie jij dan precies als dressuur en wat vind jij noodzakelijk om te trainen voor een recreatiepaard?
Ik las trouwens laatst een vrij oude bit met een verhaal over "op de voorhand". Ging over de juiste manier aan de teugel. Er stond nog een inzet bij waar stond dat er vooral belasting is bij een slechte poging tot dressuur en dat met een los teugeltje rijden niet voor zoveel schade zorgt als mensen doen voorkomen. Vond ik wel grappig. Ik heb zelf ook altijd het idee dat de meeste paarden beter af zouden zijn met een losse teugel en zelf hun balans vinden dan met dressuurrijden, als ik zo eens om me heen kijk Knipoog

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:52

Dressuur is gymnatiseren. Dus zowel op de grond aan de hand, aan de longe en onder het zadel kun je het paard gymnatiseren. Juist zonder ruiter gewicht kan je het paard goed los werken daar er geen storende factoren zijn van een misschien niet goed passend zadel, ruiter uit evenwicht enz.

Dressuur is niet het paard in de krul trekken, veel gewicht op de hand, schouderbinnenwaarts travers enz zonder buiging in het lichaam. Dit is jammer genoeg wat je wel heel veel ziet op wedstrijden. Z'n paard is in inderdaad blij als hij is gewoon mag lopen met een lange teugel.

Het paard is niet gemaakt om gewicht te dragen en weet dus ook niet hoe hij dit juist moet doen. Doormiddel van gymnatiserende oefeningen word het paard meer bewust van zijn lichaam en leert het zijn zwaartepunt meer naar achteren te verleggen.

Door het juist gymnatiseren van het paard maak je het paard happy en kan het jaren jouw gewicht overal heen dragen waar jij graag wil.