Welke 'manier' van NH

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welke 'manier' van NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:12

Doei!
ik heb me de laatste tijd erg verdiept in NH, en het lijkt me erg leuk om dit met mijn shetlander te gaan doen.
Alleen het probleem is dat ik niet zou weten welke manier.
Ik zit namelijk te twijfelen...Pat Parelli spreekt me op de een of andere manier niet erg aan, maar als ik er mee zou beginnen zou dat nog wel kunnen veranderen. Maar ik heb echt geen geld om al die pakketten te kunnen kopen. Het liefst zou een mix ofzo het beste bij me passen, maar ja, waarschijnlijk zijn die er niet *LOL* Wie weet welke manier het beste bij me zou passen? Alvast bedankt Ja

Groetjes [***]

El_vis

Re: Welke 'manier' van NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:33

tja... ik zou zeggen doe vanalles.
ik persoonlijk ga gewoon het hele rijtje af van alles wat me interessant lijkt.
Heb monty roberts zooi gelezen, heb ik wat aangehad maar niet genoeg.
doe nu parelli intensief.
na level 3 wil ik voest gaan doen, kwil de boeken van mark rashid lezen, en me in chris irwin en honza blahah verdiepen.
tja...en een mix maak ik er zelf wel van.
ik denk dat je gewoon wat dingen moet proberen Knipoog

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 06:44

ik denk dat je het best van alles wat kan nemen, wat jou aanstaat (maar dan moet je wel goed weten waar je het over hebt). op dit moment doe ik parelli met m'n verzorgpaard, maar ooit, als ik een eigen paardje ga kopen, wil ik toch ook meer naar een mix toe omdat er ook anderen zijn waar ik me in verdiep en wat me wel aanstaat!

max1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:40

ik ben met mn pony 3 dagen bij emiel voest geweest...
echt geweldig om te zien wat voor simpele verklaringen er voor bepaald gedrag zijn!

ik denk dat al deze mensen wel wat hebben. je kunt denk ik het beste van alles lezen en eruit halen wat voor jou het beste werkt... al deze mensen 'spreken' een bepaalde taal met en naar paarden.. het belangrijkste is dat jij het begrijpt, zodat je paard jou begrijpt...

ik vond het echt geweldig om te zien dat mensen vaak gewoon heel eenvoudige dingen 'fout' doen, waardoor het paard het niet begrijpt. wij denken dan dat ze 'vervelend' of 'lastig' zijn, terwijl er eigenlijk gewoon een miscommunicatie is......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:13

Ik zou, ondanks dat Parelli duur is, toch voor Parelli gaan. Parelli zelf is al een smeltkroes van verschillende systemen.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:18

Cassidy schreef:
Ik zou, ondanks dat Parelli duur is, toch voor Parelli gaan. Parelli zelf is al een smeltkroes van verschillende systemen.

maar ik denk dat als je ook andere methoden leest, dat je toch nog meer kan leren dan alleen van parelli

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:22

Ik heb me ook verdiept in diverse stromingen en haal er het beste uit voor mijn paard en mij. Tot nu toe werkte Emiel Voest en Michael Peace prima voor ons beiden. Ik haal er dan de echt interessante dingen voor Sam en mij uit. Monty Roberts vond ik persoonlijk te heftig voor mijn paard en mij, heb daar ook een paar lessen in gevolgd, maar dat vond ik niet bij ons als combinatie passen. Freestyling is echt super en nu gaan we Parelli eens proberen. Ben me al aan het verdiepen, heb Level 1 op dvd al klaar liggen. Haha!
Parelli is veel te prijzig, vind ik, maar gelukkig heb ik ze via via kunnen bemachtigen. Want die hele commercie er om heen vind ik dan weer wat minder. Ja

Het is gewoon een kwestie van bestuderen en kijken wat bij jou en je paardje past, denk ik. Althans zo werkt heb bij mij......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:34

gollempje schreef:
Cassidy schreef:

maar ik denk dat als je ook andere methoden leest, dat je toch nog meer kan leren dan alleen van parelli

Als je net begint heeft Parelli een heel goed stappenplan...later kun je je alsnog in andere dingen verdiepen.
Het gevaar van het maken van je eigen mix is dat je dingen - belangrijke dingen - kunt overslaan. Zie het als het bakken van een appeltaart. Als je een paar keer een appeltaart hebt gebakken kun je zelf beslissen welke dingen je weg kunt laten, wat je toe kunt voegen en waar je op kunt varieren. Maar als je voor de eerste keer die taart bakt en het meel weglaat, mislukt de Appeltaart....

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:43

da's waar, parelli is inderdaad een goed begin! dat ben ik met je eens.
ik geef je gelijk Knipoog

PIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:43

bizzybijtje schreef:
Doei!
ik heb me de laatste tijd erg verdiept in NH, en het lijkt me erg leuk om dit met mijn shetlander te gaan doen.
Alleen het probleem is dat ik niet zou weten welke manier.
Ik zit namelijk te twijfelen...Pat Parelli spreekt me op de een of andere manier niet erg aan, maar als ik er mee zou beginnen zou dat nog wel kunnen veranderen. Maar ik heb echt geen geld om al die pakketten te kunnen kopen. Het liefst zou een mix ofzo het beste bij me passen, maar ja, waarschijnlijk zijn die er niet *LOL* Wie weet welke manier het beste bij me zou passen? Alvast bedankt Ja

Groetjes Michelle

clickertraining! met shetlander gaat dit super, echt waar!
Bij andere paarden ook, maar shetjes leren zo snel Lachen
Kijk maar naar onze shet op men site

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 00:10

Citaat:
Als je net begint heeft Parelli een heel goed stappenplan...later kun je je alsnog in andere dingen verdiepen.
Het gevaar van het maken van je eigen mix is dat je dingen - belangrijke dingen - kunt overslaan. Zie het als het bakken van een appeltaart. Als je een paar keer een appeltaart hebt gebakken kun je zelf beslissen welke dingen je weg kunt laten, wat je toe kunt voegen en waar je op kunt varieren. Maar als je voor de eerste keer die taart bakt en het meel weglaat, mislukt de Appeltaart....

Het gevaar van het volgen van een stappenplan is dat je de essentie van het NH mist. Een methode domweg toepassen op je eigen paard kan heel slecht uitpakken.

Verdiep je in ALLE facetten van het NH gebeuren. Niet zomaar voor een "methode" kiezen. Een copy van een anders is altijd minder als het orgineel. Het is de kunst om jou eigen methode te vinden die past bij jou en je paard/pony. Kijk dus goed om je heen er is veel te leren....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 00:16

Mee eens, klakkeloos een recept volgen zonder de essentie te begrijpen kan idd heel verkeerd uitpakken. Zie alle kinderen met shetjes die eens in de week de join up meenemen omdat het zo schattig is dat ze daarna als een hondje achter je aanlopen.

@ Aart65: ik weet niet of jij ooit een Parelli pakket in handen hebt gehad, maar in het nieuwe Parelli pakket level 1 wordt er meer over de essentie van de NH gesproken dan in het oude...

En ik zeg ook niet dat je bij een manier moet blijven. Ik wil waarschuwen voor: een beetje van dit en een beetje van dat, zonder een heel programma van begin tot einde te volgen, met het gevaar dat je essentiele dingen overslaat.
Als je niet weet wat het allemaal inhoudt, kun je maar beter een programma volgen. Als je methode 1 COMPLEET hebt doorlopen, kun je met methode 2 beginnen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 08:44

Cassidy schreef:
Als je niet weet wat het allemaal inhoudt, kun je maar beter een programma volgen. Als je methode 1 COMPLEET hebt doorlopen, kun je met methode 2 beginnen.

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens.
Soms kan het voor komen dat een methode waar je je eerst met volle overtuiging in stort uiteindelijk niet goed bij jou en je paard blijkt te passen. Heeft het dan zin om tot in den treure deze methode te blijven volgen ondanks dat je vastloopt? Of wordt het dan toch tijd om (bij voorkeur met ervaren begeleiding) eens verder te gaan kijken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:57

Waarom loop je vast? Omdat je dingen niet begrijpt of geen begeleiding krijgt of kunt krijgen, of omdat je niet leert hoe je moet leren. Deze begeleiding krijg je bij Parelli wel.

En wat versta jij onder het compleet doorlopen van een programma? Als je er een beetje vaart achter zet ben je met drie maanden door Parelli 1 heen, en met een verder half jaar door 2. Verder hoef je in het begin niet te kijken. Is dat "tot in den treure bij een programma blijven hangen?"

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:52

Anders gewoon eens gaan kijken bij mensen die bepaalde methodes gebruiken en dan kijken waar je wilt beginnen.
Ik heb o.a. stages gelopen en ken de methodes van oa. Emiel Voest, TellingtonJones, onderdelen uit Parelli/Inge Teblick/Chris Irwin/Monty Roberts, en begin nu met Parelli L1 omdat het me juist leuk lijkt om iets helemaal te doorlopen. En dan kun je later altijd nog weer delen van andere methodes toevoegen. Of juist besluiten dat Parelli helemaal niks voor je is kan ook Tong uitsteken
Maar het overlapt elkaar deels toch wel. En ben net begonnen met Parelli L1 en vind het nu al helemaal super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:03

Maar bij Parelli moet je toch rijden?

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:07

bizzybijtje schreef:
Maar bij Parelli moet je toch rijden?

Dat komt pas later, niet in het begin.

Wat bij jou en je paard past kunnen wij niet zomaar zeggen, het is een kwestie van uitproberen wat voor jullie fijn voelt.
Ik ben met level 1 van Parelli bezig en dat bevalt goed, maar ik heb ook veel aan de methode van Emiel Voest, Klaus Ferdinand Hempfling en Monty Roberts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:08

Ok, ik lees net de prijs van zo'n level 1 pakket, maar dát heb ik écht niet hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:01

Heb je het niet of heb je het er niet voor over?

Overigens kun je ook proberen om Parelli stukjes bij beetjes bij elkaar te sprokkelen, op het internet staat genoeg.
En de oude paketten level een kun je tegenwoordig ook tweedehands krijgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:18

Inge_ schreef:
Wat bij jou en je paard past kunnen wij niet zomaar zeggen, het is een kwestie van uitproberen wat voor jullie fijn voelt.
Ik ben met level 1 van Parelli bezig en dat bevalt goed, maar ik heb ook veel aan de methode van Emiel Voest, Klaus Ferdinand Hempfling en Monty Roberts.

Ik wil gaan beginnen aan Parelli, maar moet nog steeds zo'n veel te dure stick kopen. Clown
Mocht iemand nog een tip hebben, dan hou ik me aanbevolen. Lachen
Dat wordt dus pas ergens deze herfst, want ik ga nu eerst mijn paard inrijden. En van de winter 'rijrust' en het grondwerk weer oppakken en dan Parelli eens gaan oppakken.

Heb ook Emiel Voest gedaan (freestyling), Klaus Ferdinand Hempfling vind ik ook erg interessant (gebruik ik ook bij het inrijden), Monty Roberts is niet helemaal mijn ding. Uiteindelijk haal ik eruit wat past bij mij en mijn paard, want het gaat om onze communicatiemanier samen en die hoef ik echt niet altijd uit een boekje of van een dvd te halen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:24

Nadya, je hebt PB

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:29

Eentje terug gestuurd, Cassidy. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:08

Cassidy schreef:
Heb je het niet of heb je het er niet voor over?

Overigens kun je ook proberen om Parelli stukjes bij beetjes bij elkaar te sprokkelen, op het internet staat genoeg.
En de oude paketten level een kun je tegenwoordig ook tweedehands krijgen.

Ik heb het écht niet

Ik zal rondzoeken,
ik heb wel de gratis DVD al aangevraagd bij die site van Eddy Modde, om toch eens te kijken en te overwegen idd 2e handse ofzo te zoeken Ja

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:30

Je hebt weer pb Nadya. Lachen

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:20

equisense misschien? dvd'tje kost maar 25 euro, en dan heb je alvast een goed begin! Lijkt erg op parelli (stap voor stap), maar dan in het nederlands, en met wat meer theoretische achtergronden.
op www.equisense.nl issie verkrijgbaar.