Spelen met je paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sybje

Spelen met je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 22:52

Een tijdje terug, het waaide wat, stond mijn dravertje in de losgooibak. Ik vond het sneu om niets met haar te doen dus ik bedacht me om te kijken hoe ze reageerde op mij in de losgooibak. Ik was eerst met haar gaan knuffelen en ze liep lief achter me aan. Toen ik begon te rennen en te springen deed ze me na en ze steigerde heel speels voor me toen ik ook gekke bewegingen maakte.

Ik ben op dit moment bezig met wat grondwerk maar dit is pas het begin.

Ik vroeg me af of jullie misschien ervaringen hebben met het spelen met je paard en hoe je duidelijk laat zien wat jou ruimte is. Is het ook duidelijk te zien of ze het gemeen bedoeld of dat het echt spelen is? Meningen graag!!! Haha! Ik ben super benieuwd!

Chaos

Re: Spelen met je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:54

Ik volg dit topic even. Lachen

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 22:56

haha ik zie het.
Heb jij ook leuke dingen?
Laatst bijgewerkt door sybje op 23-05-07 23:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:58

Moa. Ik doe zo nu en dan wat "grondwerk" maar ben meer bezig met vrijheidsdressuur, buigen, kusjes geven, dat soort dingen. Het enige grondwerk wat ik doe is dat het paard op mij let en reageert op mijn houding. Maar doet het tot nog toe alleen nog aangeleind, heb nog niks los geprobeerd met er. Maar heb de knol ook net. Lachen

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 22:59

Ik volg het ook even!
Zelf gooien me stalgenootje en ik soms een skippybal., of een gewone bal in de paddock en 'spelen' (poging tot) ermee!
Misschien ook leuk voor jouw paardje?

zelf ga ik soms ook in de cirkel, en lopen ze achter me aan, en als ik weghol, dan draaft me oudste soms achter me aan! best leuk!
met me middelste doe ik het liever niet, die steigert (wat die van jou ook doet) en vind dat zelf iets te riskant!
Het is totaal niet dominant bedoelt, echt speels!
Mja ze kan lomp uit de hoek komen Clown Huilen van het lachen

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 23:01

Oh wat ik ook even wil zeggen: Bij horseman ship is ze erg onderdanig, ze kauwt af, loopt netjes achter me, let goed op en ik vertrouw haar blindelings. Maar waar ik dan wel weer tegen aan loopt is dat ze dan in het weiland lekker niet komt. Dat is al jaren een probleem van sieb maar het gaat al stukken beter. Iemand een idee wat dit nou weer is? Ze rent wel rondjes om me heen.. dat snap ik ook nog niet helemaal. We doen ook inderdaad grondwerk aan een lijntje nog maar ze doet het ook goed zonder lijntje.

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 23:03

FZ_Lin schreef:
Ik volg het ook even!
Zelf gooien me stalgenootje en ik soms een skippybal., of een gewone bal in de paddock en 'spelen' (poging tot) ermee!
Misschien ook leuk voor jouw paardje?

zelf ga ik soms ook in de cirkel, en lopen ze achter me aan, en als ik weghol, dan draaft me oudste soms achter me aan! best leuk!
met me middelste doe ik het liever niet, die steigert (wat die van jou ook doet) en vind dat zelf iets te riskant!
Het is totaal niet dominant bedoelt, echt speels!
Mja ze kan lomp uit de hoek komen Clown Huilen van het lachen

haha bij die van mij kun je het bijna geen steigeren noemen. Het leek op een beetje hupsen paar keer maar het was wel super cool om mee te maken. Ik ben ook van plan om vaker met haar te spelen als het ook echt spelen is.

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 23:04

VIPPIEKIPPIE schreef:
Moa. Ik doe zo nu en dan wat "grondwerk" maar ben meer bezig met vrijheidsdressuur, buigen, kusjes geven, dat soort dingen. Het enige grondwerk wat ik doe is dat het paard op mij let en reageert op mijn houding. Maar doet het tot nog toe alleen nog aangeleind, heb nog niks los geprobeerd met er. Maar heb de knol ook net. Lachen

wat voor knollie hebbie Lachen ?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 23:06

Ik voetbal voornamlijk onder de man. Dat vindt ze geweldig. En k zal je zeggen, ze heeft er ook echt talent voor. Tong uitsteken ze zoekt de bal op, houdt hem tegen, vliegt hem achternou, houdt hem voor der, en neemt hem mee de bocht om en dat soort dingen. Heel leuk! Doe dit nu 2/3x in de week, heb het ook pas 3x gedaan, maar merk dat ze er plezier in heeft en dat ze er losser van wordt in haar hals.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 23:07

sybje schreef:

een Friese merrie. Lachen

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 23:08

dat is inderdaad een goed idee. Wat voor een bal gebruik je ervoor? Ik ben benieuwd hoe die van mij dat vind.. Ik ga morgen meteen een skippy bal kopen! ik denk er al heel lang over.

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 23:09

VIPPIEKIPPIE schreef:
sybje schreef:

een Friese merrie. Lachen

heel stoer.

Wij hadden ook bijna een fries gehad kwamen we met een dravertje thuis haha. Gelukkig maar want ze is geweldig . Haha!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 23:09

Ik speel ook vaak met mijn paard, als hij te dicht bij komt dwing ik hem een stukje achteruit met mijn ogen op zijn ogen gericht.. Vaak draait hij dan na een paar passen weg en gaat ook rondjes (op 4 meter afstand) om mij heen draaien, ik drijf hem met mijn lichaam door tot hij zich weer onderdanig toont.. Dan sta ik stil, haal mijn ogen van hem af (kijk naar de grond) en dan komt meneertje met grote puppy-sprongen naar me toe en gaat netjes en stoer naast me staan.. (hij drukt zich dan vreselijk op! hij lijkt wel 10cm groter) daarna ren ik weer weg en hij volgt me dan netjes.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 23:09

Ik wilde persé een KWPNner, maar mijn ouders fokken Friezen en ik had geen keus. Achteraf heel blij mee. Tong uitsteken

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 23:16

@ Casca: Het is leuk om ervaringen en tips te horen want ik vind het altijd leuk om te zien hoe zij er op reageerd. Als je meer tips hebt graag horen! ik ga het morgen meteen proberen.

@ vippie: Vreemd he hoe dat loopt. Sowieso vreemd hoor paarden Tong uitsteken

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 23:17

maar ik ga nu naar bedje
ik lees morgen wel weer verder en ik hou jullie op de hoogte hoe ze doet. Misschien foto's of een filmpje om te laten zien wat ze doet. Als ze zin heeft..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 23:19

ik ben nu allemaal boeken aan het lezen met verschillende werkwijzen om met je paard om te gaan/te communiceren en dergelijke. Hoewel ik het met een aantal dingen totaal oneens ben en sommige dingen erg vergezocht vindt. Maarja, dat blijf je toch houden, dus geef overal me eigen draai aan.

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 23:24

ik zoek veel op het internet en ik volg natuurlijk les. Ik wil me er ook in verdiepen met boeken dus als je een goed idee heb (ik heb dat ene boek, grondwerk gezien op het forum) kom maar op!

slaap lekker

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 23:25

Welterusten.
Ik lees nu ehh Natuurlijk Paardrijden, Communicatie met Paarden, Circuskunstjes met paarden en.. nog een. Tong uitsteken

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 13:29

@VIPPIEKIPPIE; Dat vind ik ook, ik lees heel veel hierover en pak de dingen eruit die mij aanspreken en die mijn paard ook doet..

hoe ging het vandaag Sybje?

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 17:22

Ik heb vandaag niets met sybje gedaan omdat der voeten er slecht uit zien en ik veel minder tijd had dan gepland. ik laat het jullie weten als we wat hebben gedaan. Ze kwam alleen weer moeilijk in het land maar na een tijd rondjes om me heen gerend te hebben stond ze stil en bleef ze ook gewoon. Gek beest.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 19:11

Hmm. Zolang er gras in beeld is heeft mijn paard écht geen oog voor mij. Mijn paard heeft ook rust vandaag. Morgen maar weer een poging wagen. 's morgens vroeg, dan is ze nog niet in de wei geweest, ga ik dr even pesten. Eerst even los in de longeerbak en drna lekker rijden. Lachen Laat wel weer weten hoe het ging.

Casca: Ja, dat is toch altijd de beste methoden. Als je dingen klakkeloos overneemt zonder dat het echt bij jou of de situatie past werkt toch niet. Lachen

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 20:57

Ik deed vroeger altijd tikkertje met mijn paard Haha!

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:16

filmpie
http://media.putfile.com/spelen-met-Diesel

let niet op mijn handen geflapper..we hadden nog niks at liberty gedaan dus het m,eeste werkte ook niet echt..behalve de achteruit gelukkig..en zo bewaar je je ruimte..vooral veel oefenen voordat je gaat spelen zodat hij weet waar je grenzen liggen of dat je iig signalen hebt dat je het paard uit jou ruimte houd.

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 14:12

@ chico: Wat stoer! maar hoe begin je daarmee?? Dat soort dingen wil ik nou ook proberen.

Ik kan pas zondag weer wat met siebie doen want ik moet van het weekend werken. Maar zodra er nieuws is laat ik het weten. Wat leuk trouwens om te horen dat het echt kan; spelen met je paard.
Ik hoorde van degene die me les geeft in horsemanship dat er veel mensen ook niet op het gedrag en de houding letten op paarden. Dat vind ik zonde want je kunt er zo veel meer mee. Haha!