Ik heb nu bijna 2 jaar een hele lieve fjordenmerrie van net 8 jaar. We rijden veel buiten.
Sinds 4 maanden ongeveer heb ik er een 7 jarige kruising Tennessee walker ruin bij. Ik heb het idee dat hij in het verleden overvraagt is, in de zin van te snel dingen zelfstandig doen zonder steun van andere paarden. Gevolg is dat hij heel erg aan zijn kuddegenoten hangt, bijeen vorige eigenaar is hij zelfs gaan steigeren op het moment datze hem van de kudde weg wilden rijden.
Ik wil uiteindelijk graag een leuk buitenrijpaard aan hem hebben, dus ben nu voorzichtig aan het opbouwen hem steeds mee te nemen, wandelend, van zijn weidegenoten. Dat gaat goed, hij is wel onzeker, slaat soms om in paniek. Eerder bestond ik dan niet meer, maar het gaat steeds beter en hij beseft steeds meer dat hij toch wel redelijk er op kan vertrouwen dat als ik iets niet eng vind, hij het ook niet eng hoeft te vinden.
Voor de volgende stap leek het me leuk om hem als handpaard mee te nemen. Met zijn vriendinnetje, mijn fjord Julia. Hij vind het rijden zelf trouwens ook nog eng, dus dat doe ik eigenlijk alleen nog korte stukjes in de bak (heb ook nog maar 1 zadel, dus ga ook nog niet met zijn 2en naar buiten rijdend).
Nu heb ik vaak voorbij zien komen dat je het beste op het dominante paard kan gaan zitten en het minder dominante paard aan de hand mee kan nemen.
Nu is Bailey (TW) dominanter dan Julia. Máár, Julia is onder het zadel en in het bos heel zelfverzekerd, Bailey hangt dan erg op de andere paarden juist. Verder luisterd hij ook aan de hand veel beter en sneller dan Julia. Uiteindelijk luisterd Julia ook goed, maar die wil nog weleens proberen haar grenzen te verleggen. En midden in het bos, op een ander paard, heb je natuurlijk niet zo heel veel meer te zeggen op het moment dat ze besluit alleen op stap te gaan

Bailey zou nooit bij zijn merrie weg gaan, al is het maar uit onzekerheid, en luisterd veel sneller naar de hulpen, zoals een slingertje aan de leadrope voor stop of achteruit.
Verstandig leek het me dus om Bailey toch als handpaard mee te nemen, hoewel hij dominanter is.
Hoe denken jullie hier over? Julia is trouwens ong. 1.45 en Bailey 1.60.
Ik wilde hem aan het touhalster met leadrope meenemen.
Hoe doen jullie dat? Gewoon teugels en leadrope in de hand?
Nemen jullie ook nog iets van een zweep of stick mee om aanwijzingen te geven?
Verder wilde ik sowieso eerst in de wei oefenen, maar die is nu erg glad en een beetje ongelijk dus dat durf ik even nog niet.
Andere tips zijn ook welkom natuurlijk!