choices choices...need some help.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Showpony

choices choices...need some help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 15:53

Zeer waarschijnlijk moet ik op zoek gaan naar een ander zadel.
Maar nu is de vraag ga ik voor boomloos (barefoot), of laat ik een zadelmaker komen..
in dat geval moet ik ook nog een zadelmaker uitkiesen (best fit, van Rijs, daaleman, heuvelhoeve).

Beide opties hebben voor en nadelen.
een boomzadel mits goed past is in mijn ogen ideaal, maar wat als mn paard veranderd kwa bouw, kan ik weer aan de gang.
En welke zadelmaker moet ik dan kiezen..?

boomloos hoor ik zoveel verschillende verhalen over, op de site van paard natuurlijk zijn ze er geloof ik niet zo heel
positief over tenzij je bijv. de barefoot gebruikt als een barebackpad en dus weinig gebruikmaakt van de stijgbeugels.

Ik weet het echt niet meer, geemmer met die zadels altijd..zucht.

Ik wilde het graag hier bij jullie neerleggen, misschien dat het wat helderder voor me word.

BVD & MVG, Steph

dorientjuh

Re: choices choices...need some help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:01

Tja, ik zou zelf kiezen voor een boomloos zadel, eventueel met beweegbare panelen (niet van barefoot). Op die manier heb je een beetje van beide, want je hebt meer drukverdeling dan bij een gewoon boomloos zadel. Ik zou kiezen voor een boomlooszadel omdat dit volgens mij meer kans geeft dat het zadel goed ligt, dan een boomzadel. Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan waar je het voor wilt gebruiken. Voor de hogere klasses endurance zijn boomloze zadels niet zo geschikt, net als voor hoog springen, maar dat heeft meer met het evenwicht van de ruiter te maken.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 11:10

ik zelf zou gaan voor een boomzadel. Boomloos heeft toch een mindere druk verdeling en ik vind het consept "barefoot" eigenlijk niet heel geschikt om elke dag mee te rijden (helemaal niet als je veel lichtrijd).
Ik heb maar geaccepteerd dat je met zadels nooit uitgekeken bent, ik heb nu een boomzadel (kieffer) en laat elk half jaar een zadelmaker komen. Ook gaat hij geregeld naar de fysio om te kijken of hij mogelijk last van zijn rug heeft. Deze controles vind ik noodzakelijk.

Misschien is een boomzadel een wat duurdere oplossing maar helemaal omdat de lange termijn effecten van het boomloos rijden nog niet bekend zijn zal ik als ik jouw was voor een boomzadel gaan.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:49

Het ligt ook aan je paard.
Ik heb een Barefoot,rij regelmatig,lange stukken(lees: 2 á 3 uur) en rij gewoon licht.
Ze heeft nooit last,ook niet van de beugelophanging.
Ruggegraad blijft mooi droog.
Ik beweer nu niet dat Barefoot de beste is,maar het is niet per-see zo dat Barefoot slecht is door de beugelophanging.
Ligt dus ook aan je paard,aan de bouw,aan de bewegingen van je paard en jou als ruiter samen.

Over boom of boomloos ben ik makkelijk: boomloos.
Welke moet je je dan maar even in verdiepen.
Hier lees je over de meest voorkomende boomloze zadels,en de ervaringen daarmee:
viewtopic.php?f=34&t=506447&hilit=

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 00:34

Bedankt voor jullie reacties!
Ik wilde eigenlijk nog een vraag editten, maar lukte niet meer..zucht.

de vraag die ik wilde toevoegen luidde als volgt:
Als je mocht kiezen tussen een gaston mercier zadel of de prestige explorer special ( op de site is dat het licht bruine zadel http://www.prestigeitaly.com). welk zadel zou je dan kiezen (gebruik: trainen in de bak en lange bosritten)??
En natuurlijk wat de reden van je keuze is.

Ik blijf het een lastig iets vinden zadels..de een zegt dit de ander dat..(heb ik het over zadelmakers), t maakt de keuze er niet makkelijker op.

als ik nou heeeel veel centjes zou winnen kon ik gewoon van alles uitproberen..
mja keep on dreaming..

Graag jullie mening.

Alvast bedankt!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:48

Ik heb geen ervaring met de boomloze zadels je jij noemt dus daar zal ik maar geen mening over geven Knipoog

Wat voor rug heeft je paard? Dat is echt belangrijk. Neem nou Tinkerloos, heeft een paard met weinig schoft en haar paard loopt al tijden prima met boomloos. En neem mijn paard, hoge schoft, en hij liep bagger onder boomloos. Kortom, voor mijn paard zijn rug was een boomzadel beter, terwijl andere paarden meer baat hebben bij boomloos.

Overigens is boomloos niet de enige optie voor paarden die "veranderen". Ook bij boomzadels word daar steeds meer rekening mee gehouden. Zo heb je tegenwoordig het Flair systeem. Dat zijn kussens van lucht die zich aanpassen aan de rug van je paard, of the correcter onderlegger. En dan heb je natuurlijk nog de boomzadels die je zelf in kunt stellen (met de wintec als het meest goedkope voorbeeld).

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 12:03

@ visconti: ja ik moet je eerlijk zeggen dat mijn voorkeur steeds meer richting een boomzadel gaat..
Ik lees ook regelmatig het endurance forum en bij intensiever gebruik krijgen veel paarden toch last op de plaatsen waar de beugelriemen zitten en de plek van de zit been knobbels.
Nu vind ik het zelf prettig om tijdens de gallop wat meer druk op de beugels te hebben, dus mja of boomloos dan slim is.

Verder heeft mijn paard een behoorlijke schoft en een lange rechte rug..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:59

Misschien een tip voor je... laat eens iemand langs komen die met de opleiding voor master saddle fitting consultant bezig is. Die mensen hebben echt heel veel geleerd over zadels, de bouw van het paard etc. Omdat ze nog bezig zijn met hun opleiding zoeken ze vaak combinaties om gratis te beoordelen en te adviseren.
Of je voor boom of boomloos gaat hangt heel erg van jouzelf en je paard af. Een goed passend boomzadel vind ik toch het allerbeste, maar ik heb daar dus niet voor gekozen.
Waarom niet? De meeste boomzadels passen dus niet. En ik vind dat ik dan met mijn jonge paard teveel risico zou nemen. Hij zal immers nog veel veranderen qua bouw. Verder zijn we net met inrijden begonnen, dus hij wordt niet zwaar belast.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:39

Van Rijs! Als die in de buurt is, zou altijd mij keuze zijn. Een Barefoot kan je nemen voor erbij, maar als je redelijk veel rijde (3X per week), heb je een goed passende basis boomzadel nodig. Ik heb veel zadels erbij gehad, maar ik kom altijd terug naar dat zadel die mijn paard en Van Rijs voor mij uit hebben gekozen. (ik vond het ook goed)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:41

3 keer per week rijden vind ik anders niet veel...

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:02

Dat bedoel ik..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:09

@Michelle: hoe weet jij zeker dat jouw zadel(s) goed ligt dan? Laat je die regelmatig checken en komt er ook wel eens een osteopaat oid bij je paard? Niet aanvallend bedoeld hoor, gewoon uit interesse. Lachen

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 17:56

@ wendy: ik woon zelf in hoofddorp, weet je of de bewuste persoon ook in deze regio langs kan komen?

@ de rest: bedankt allemaal voor jullie berichtjes! Keep on going!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:15

Flair systeem en Wintec systeem daar heb je niks aan.

Daarmee verander je de vorm van de boom niet , kun je slechts een deel aanpassen van het zadel.

Als een paard bvb. een wat hollere rug krijgt dan zullen de Flair kussens niet ineens de boom hol trekken ,
en een breder of smaller beugeltje aan de voorkant van het zadel ook niet Tong uitsteken

Een boomzadel blijft in theorie het beste , maar de problemen ervan zijn :

- stijgbeugelophanging vaak erg ver naar voren
- moeilijk te garanderen dat het perfect past

Als je een zadel vindt dat echt goed gebouwd is voor je manier van rijden en je paard , en een zadelmaker die je 100% vertrouwd dat die je zadel ten alle tijden en tijdens alls bezigheden perfect passend houdt , dan zou ik gaan voor een boomzadel.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:33

Citaat:
Flair systeem en Wintec systeem daar heb je niks aan.

Cair systeem is prut ja, maar een Flair systeem heb je echt wel wat aan. Je moet gewoon een goedpassende boom voor je paard vinden, de kleine veranderingen kan het Flair systeem opvangen. En Wintec is niet het enige met een verstelbare boom, er zijn verschillende zadels waar je zelfs de boom aan kunt passen of waar die een flexiebele boom hebben, je moet alleen wel goed zoeken Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:12

Daarom , je blijft de essentie houden dat je een goed passende boom moet vinden. En ik persoonlijk vertrouw daar niet op , jammer genoeg.

Flexibele boom heeft ook weer zo z'n nadelen en moet alsnog goed passen (zelfde probleem).

En zolang de stijgbeugelophanging op de schoft blijft zitten valt het voor mij sowieso al af....

Zodra je op een paard gaat zitten richt je sowieso "schade" aan eigenlijk , dat is de narigheid.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:17

@dorien: Ik laat idd en zadelmaker eens in de zoveel tijd kijken; Ik controleer de rug van mijn paard elke keer dat ik poets of gerijden heb; en... hij heeft wel eens rugproblemen (toen heb ik wel een osteopaat erbij gehad) dus ik weet nu hoe ik dat zie. Toen hij de rug probleem had was ik trouwens heel veel met een boomloos zadel aan het rijden. De osteopaat dacht niet dat de probleem van dat zadel kon komen, maar ik vertrouwd het niet meer. Dat wil niet zeggen dat boomloos niet goed is. Ik heb twee osteopaten gesproken dat allebei gek op boomloos waren. Maar ik vind een goede boomzadel verdeeld het gewicht beter met minder dikte tussen jezelf en je paard. Als ik een zware rugzak moet dragen, heb ik ook liever een met een frame.

@all: mensen, er zijn goede zadelmakers. vraag om je heen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:25

Heb je dan ook graag een frame over je schouders lopen ?

En minder dikte in een boomzadel zul je niet snel vinden hoor , althans vergeleken met het Barefoot-type dan , de kussens en opbouw van de zitting van een boomzadel zijn heel wat hoger dan een simpel boomloosje ? Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:37

Citaat:

Een zadel hoort 2 cm achter het schouderblad te liggen, dat geld ook voor boomloos Knipoog Dus als je een zadel correct neerlegd hoort het niet op het schouderblad te liggen en hoeft je paard er geen hinder van te ondervinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:57

Visconti schreef:
Citaat:

Een zadel hoort 2 cm achter het schouderblad te liggen, dat geld ook voor boomloos Knipoog Dus als je een zadel correct neerlegd hoort het niet op het schouderblad te liggen en hoeft je paard er geen hinder van te ondervinden.

Een zadel hoort, voor volledig bewegingsvrijheid van het schouderblad, circa 5 cm achter de schouder te liggen. Knipoog

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:10

bas... boven... bas ... hebben we niets beter te doen! Haha!

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 12:41

ghighi ach i dont mind;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:51

Visconti schreef:
Citaat:

Het gaat ook niet om de schouder , maar de manier van druk Knipoog

Een frame onder een rugzak , tegen je rug aan , is iets heel anders dan een frame dat OP je ligt te drukken.
Als ruiter hang je niet als een rugzak achter je paard , maar je druk erOP. Vandaar de vraag , op je schouders een frame is dan een betere vergelijking , want dan heb je dat frame op je liggen ipv achter je.

Al met al blijft het toch lastig om het 1 met het ander te vergelijken , kijk maar naar schoenen bij mensen.

De ene loopt het liefst de hele dag op stevige leren schoenen met een hakje , de ander op afgetrapte uitgelubberde gympies , en weer een ander op klompen. En onderling zouden ze ABSOLUUT niet willen wisselen Tong uitsteken

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:42

Nou, je heb wel gelijk. Ik moet meer knipogen gebruiken, want ik bedoel het altijd vriendelijk. Wij hebben het natuurlijk niet over iets wat verkeerd drukt. Ik ga hier vanuit iets wat goed past. Ik zat ook te denken aan zo'n balk wat men in somige landen gebruikt om twee emmers water te dragen (die zit nl wel nast de schouders op een sortgelijk manier als een zadel). Of de brede banden van een zware tas op je schouders. Hoe breder de gewicht is verdeeld, hoe lekkerder de tas zit.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:55

Vergeet niet dat er bij de boomloze zadels ONWIJS veel verschil zit tussen het ene merk en het andere. Ik rij ook Endurance, Boomloos en heb alleen maar goede ervaringen. Ik heb overigens ook met Flair gereden en daar mindere ervaringen mee, al kan het ook aan de boom gelegen hebben.