Natuurlijk bekappen vraagje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

micrimor

Natuurlijk bekappen vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 14:17

Heej allemaal.

Ik had een vraagje,,

ik ben nu steeds meer aan het overstappen naar natuurlijk rijden etc.
zaterdag word mijn pony voor het eerst natuurlijk bekapt.
Nu hoor ik wel van erg veel mensen 'niet doen' hij word kreupel' etc etc.
nu begin ik toch weer een beetje te twijfelen. Ik heb al op internet gezocht maar ik zou graag ook wat goede verhalen en waarom het zo goed is van jullie willen horen..
en werden jullie paarden kreupel?

naja alvast bedankt!

fjordnina

Re: Natuurlijk bekappen vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:25

Ik ben in augustus 2005 overgegaan. Mijn paard was in 4 jaar tijd maar 2 keer iets bijgeveild, maar de hoeven sleten wel steeds harder. Zo hard dat ze op een gegeven moment alleen nog maar over mos wilde lopen want een zandpad was te hard.

Ik wilde geen ijzers omdat ik dat helemaal niet zag zitten om iedere keer kalkoenen eronder te maken.
Kwam dus op hoefschoenen uit. Ik heb een afspraak gemaakt met een natuurlijk bekapper en tegen de tijd dat hij kwam zat er een grote, horizontale scheur op 3/4 vanaf de grond in een van de achterhoeven. Hij heeft daar dus direct wat aan gedaan en sindsdien gaat het eigenlijk enorm goed. Mijn fjord loopt weer op blote voeten en denderd vrolijk over asfalt, of kiezels etc. heen. Geen enkel probleem meer.

Ook onze andere pony's worden nu op deze manier bekapt en dat gaat enorm goed.

Mocht je op een verhaal gewezen worden van een site waar een paard helemaal verknald op staat, zou ik me er niet te veel van aantrekken. Zij is gewoon zelf niet goed bezig geweest. De methode op zich is namelijk niet fout.

Dat is ook een advies dat ik je mee wil geven: ga niet zelf aan de hoeven prutsen, laat het lekker doen door iemand die goed bekend staat in dat wereldje.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:54

Mijn paard staat as november alweer 3 jaar op 'natuurlijke hoeven'. Ik wil nooit meer anders!!!

Toen lente de eerste keer bekapt werd, liep ze de 1e anderhalve week kreupel. Ik vond het vreselijk en wilde er meteen weer ijzers onder slaan. Na veel te hebben gebeld met de bekapper besloot ik dat niet te doen en toch even af te wachten. En daar ben ik erg blij om, want ze heeft geweldige hoeven! Ik rij over de straat en dat gaat super. Zelfs over kiezel/ stenen paden loopt ze zonder problemen.

Ik ben dus érg enthousiast over NB, máár zorg wel dat je een goede bekapper hebt!!! En ga zoals hierbpoven gezegd wordt, niet zelf prutsen aan de hoeven van je paard. No feet, no horse!

Succes!

micrimor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 17:57

Dankje wel alle 2 Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:31

Ik ben heel tevreden over NB en mijn natuurlijk bekapster.

Mijn vriendin doet het zelf al drie jaar en is ook heel tevreden. Nooit problemen gehad, de paarden zijn nooit kreupel en lopen als een speer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 00:56

ik denk dat dit topic maar beter verplaatst kan worden?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:13

Cassidy schreef:
ik denk dat dit topic maar beter verplaatst kan worden?

Ja Dus dat heb ik even gedaan Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:18

op de site van hoofcare kun je naar een site over de gevaren van natuurlijk bekappen komen. Ik zal die goed doorlezen als ik jouw was. Daarin kan je goed lezen wat er gebeurd als je in je eentje gaat prutsen aan de hoeven van je paard.

Ik bekapt mijn paard zelf ook natuurlijk, 1x in de 6 week komt er een hoefsmid die mijn paard dan bekapt. Ik vijl hem om de 3 dagen bij, (normaal gesproken hoeft dat maar 1/2 keer in de week maar mijn paard zijn hoeven zijn van hele slechte kwaliteit Nagelbijten / Gniffelen ) Mijn paard is er erg op vooruit gegaan, zijn hoeven scheuren en brokkelen minderen en hij loopt er stukken beter op.

Maar dus wel goede begeleiding er bij zoeken, om de zoveeltijd een goede bekapper langs laten komen en goed naar je paard kijken. Onthou dat een paard nooit slechter moet gaan lopen naar een bekapping, een paard dat van de ijzers komt kan gevoelig gaan lopen en daar komen dan ook de verhalen grotendeels van. Maar een paard dat normaal blootsvoet loopt moet niet slechter worden van een natuurlijke bekapping.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:19

ik heb wel eens gehoord inderdaad dat paarden de eerste keer een tijdje kreupel liepen. hoe vaak dat voor komt weet ik niet. ligt ook aan de hoefsmid denk ik. die van mij wordt ook natuurlijk bekapt, en heeft nog nooit kreupel gelopen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:20

@ikenindi : Volgens mij komt dat alleen maar voor bij Strasser bekappingen, in de cursus natuurlijk bekappen word zelf meerdere malen herhaalt dat een paard nooit minder mag gaan lopen na een bekapping.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:48

gam liep na zijn eerste natuurlijk bekapbeurt steeds beter Ja
bij napoleon merkte ik geen verschil in lopen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:53

wij zijn zo'n twee jaar geleden overgestapt. Onze paarden worden bekapt door Wout Overbeke en over hem zijn we zeer tevreden. Onze ijslander en shetlander hebben nooit ijzers gehad en die hebben superharde hoeven. Zij kunnen prima een hele tijd op asfalt lopen, de ijslander galoppeerd zelfs over grind enzo en die merkt er echt niks van. De shetlander mennen we mee en die kan ook prima uren op de weg draven zonder dat zijn hoeven slijten. De fjord heeft 5 jaar op ijzers gestaan en haar hoeven zijn dus veel zachter geworden. In het eerste jaar hebben we haar altijd met hoefschoenen (alleen bij de voorhoeven) gereden. Nu rijden we meestal zonder hoefschoenen, alleen als we veel over paden met steentjes erin of over asfalt moeten, dan trekken we wel de hoefschoenen aan. Wout heeft gezegd dat als een paard 5 jaar op ijzers heeft gestaan het ook ongeveer zolang duurt totdat de hoeven hun oude hardheid weer terughebben en dat lijkt aardig te kloppen tot nu toe. Wij zijn zeer tevreden met het natuurlijk bekappen. De fjor had vroeger ook altijd scheurtjes in de hoeven, er brokkelde wel eens een stuk af enzo, en nu is dat nooit meer, de hoeven zien er echt supergoed uit....

micrimor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 09:53

Ik ga het denk ik toch doen, hij heeft nog nooit op hoefijzer gelopen, dus ik denk (hoop) dat er niet te veel problemen zijn..

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:54

Ik weet niet waar je woont, maar je mag gerust eens komen kijken bij onze paarden (paarden staan in Nijkerk bij Amersfoort in de buurt)

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:55

Wout Overbeke zegt ook dat een paard na natuurlijk bekappen nooit gevoelig mag lopen, dan is er of te kort bekapt of de hoeven slijten nog te snel (dan zou je er dus tijdelijk hoefschoenen bij moeten gebruiken)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:07

Visconti schreef:
@ikenindi : Volgens mij komt dat alleen maar voor bij Strasser bekappingen, in de cursus natuurlijk bekappen word zelf meerdere malen herhaalt dat een paard nooit minder mag gaan lopen na een bekapping.

Bij Strasser mag het ook niet voorkomen. Maar soms krijgen ze daar met afschuwelijke hoefafwijken te maken dat een waarschuwing op zijn plaats is. Als een paard van een verdoofd gevoel weer terug gaat naar gevoel voelt dat vreemd. En moet ze weer wennen. Ik vergelijk het altijd met een slaapvoet of hand. Maar echt pijn mag niet voorkomen!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:13

Ondanks dat mijn paard 's winters op stal staat, pas ik NB al ruim 2 jaar zelf toe en hoop het nog heel lang vol te houden. Ze heeft geen stap kreupel gelopen, sterker nog ... ze loopt beter dan ze ooit gedaan heeft. Ik twijfel nog steeds af en toe, maar ik hoef maar om mij heen te kijken om te weten dat het goed is.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:38

Trektochten op blote voeten kunnen lopen lijkt me het ultieme bewijs. Cool Zaterdag ga ik weer.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:04

Of een endurancewedstrijd klasse II van 60 km. In bijna 4.15 uur met mijn vorige paard (het eerste paard die strassergetrimd in de endurancesport uitkwam). En met mijn huidige paard (groninger) dressuur zonder ijzers. En een endurance wedstrijd van 30 km. Voor mij geen ijzers meer....

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:07

Ik ben enorm tegen natuurlijk bekappen,, ik ken maar 1 persoon die natruurlijk bekapt,, dat paard loopt ontzetend gevoelig en wil ook niet over het harde lopen. ik weet niet of alle natuurlijke bekapers het zo doen. maar als die het net zo doen als hun nou dan ben ik er ontzetend tegen. waarom laat je het niet gewoon door een hoefsmid doen? bedoel je paard loopt niet in de natuur! al staat hij dat en nacht buiten dan nog achter een hek! is dat natuur?? hij staat niet in de natuur dus laat er gewoon een hoefsmid naar kijken en kwel je paard niet zo!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:09

Mijn paardje wordt ook al enige tijd natuurlijk bekapt. Hij heeft juist minder gevoelige voeten dan voorheen, loopt veel beter over asfalt en steentjes. Lachen
Ik heb dus ook Wout Overbeeke als NBer en ben supertevreden over hem!
Voor mijn Sam nooit hoefijzers, hoor. Maar inderdaad, zorg dat je een echt goede bekapper hebt en niet zelf gaan rommelen.

(en lottehorse; jammer dat je zo kortzichtig reageert. Het is ook altijd hetzelfde liedje met bepaalde tegenstanders). Koe

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:10

lottehorse schreef:
Ik ben enorm tegen natuurlijk bekappen,, ik ken maar 1 persoon die natruurlijk bekapt,, dat paard loopt ontzetend gevoelig en wil ook niet over het harde lopen. ik weet niet of alle natuurlijke bekapers het zo doen. maar als die het net zo doen als hun nou dan ben ik er ontzetend tegen. waarom laat je het niet gewoon door een hoefsmid doen? bedoel je paard loopt niet in de natuur! al staat hij dat en nacht buiten dan nog achter een hek! is dat natuur?? hij staat niet in de natuur dus laat er gewoon een hoefsmid naar kijken en kwel je paard niet zo!

Jij baseert je mening op 1 paard dat je kent? Is het wel een erkende bekapper die dat doet? Ik ken wel meer dan 1 paard met ijzers die ontzettend slechte hoeven hebben... En als je de andere reacties in dit topic leest kun je ook lezen waar het probleem kan liggen en bij hoeveel paarden het wel goed gaat.

He, daar heb je Nadya ook weer Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:11

Sim0ne schreef:
lottehorse schreef:

Jij baseert je mening op 1 paard dat je kent? Is het wel een erkende bekapper die dat doet? Ik ken wel meer dan 1 paard met ijzers die ontzettend slechte hoeven hebben... Baseer je mening niet op 1 geval. En als je de andere reacties in dit topic leest kun je ook lezen waar het probleem kan liggen en bij hoeveel paarden het wel goed gaat.

Inderdaad, Sim0ne. Daar gaaaaaaaaaaan we weer...... Knipoog

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:12

Mijn moeder heeft de cursus natuurlijk bekappen gedaan in Zeeland volgens mij. Ze bekapt mijn pony zelf, maar soms laten we de hoefsmid nog gewoon even komen om na te laten kijken (hij heeft ook die cursus gedaan) en om evt nog dingen bij te werken enzo omdat hij daar betere messen voor hebt... En even tussendoor, waar slaat het op dat die bedwetertjes lopen te prate van ''ja ze worden er kreupel van'' als dat zo was geweest dan was mijn paard nu ook al kreupel geweest.. Hij is nog nooit kreupel geweest alleen 1x bij de vorige eigenaar omdat de NORMALE hoefsmid hem niet goed had bekapt kan je nagaan.. Maar inidergeval micrimor als jij die cursus hebt gedaan moet je het gewoon lekker doen hoor..Suc6 Haha!

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:12

ik zet ook neer,, ik ken maar 1 persoon en ik weet niet of iedereen het zo doet maar als dat zo is dan vind ik dit er van,, tuurlijk er zijn inderdaad mensen tegen en ik snap dat jullie het gewoon goed vinden, maar snap ook mijn ractie,, nederland is gewoon geen natuurgebied, je paard leeft niet in de natuur! hij leeft achter een hek (of in een stal).

hoef trouwens niet meteen half bokt over me heen te krijgen Knipoog