Concreet: wat doen jullie voor 'oefeningen' bij grondwerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Concreet: wat doen jullie voor 'oefeningen' bij grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 23:15

Ik ben heel benieuwd, wat jullie nu concreet doen wanneer jullie aan het werk zijn met je paard. En dan heb ik het met name over grondwerk, en loswerken, dus niet onder de man.

Ik heb zelf mijn eigen ervaringen natuurlijk, maar ik ben heel benieuwd wat jullie nu concreet doen. Dus welke 'oefeningen' of 'acties' jullie doen.
Ik weet dat er bij Parelli bijvoorbeeld een bepaalde soort 'oefeningen' zijn. Het ligt natuurlijk aan je visie, wat noodzakelijk is voor een goede band.

Hoe doen jullie dat?

(Als ik te vaag ben hoor ik het wel, dan geef ik zelf wat concrete voorbeelden. Bloos )

Cassidy

Re: Concreet: wat doen jullie voor 'oefeningen' bij grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 00:01

Ik volg niet precies Parelli, eerder Clinton Anderson. En wat ik het meeste meeneem is wijken voor druk. Aan de hand en onder het zadel, apart bedienen van voorhand, middenhand, achterhand. Veel achterwaarts meenemen, stapjes opzij, achterhand wegzetten, voorhand wegzetten....oefeningen als voorbereiding op de spin (rij western).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 00:23

om het even heel algemeen te houden, alle delen van je paard alle kanten op laten bewegen met lichte druk of suggestie en dat in allerlei varianten Haha! dat gaat dus van een pasje achteruit, tot schouderbinnenwaarts aan de hand, tot je paard de trailer insturen.
De oefeningen opzich zijn niet belangrijk, belangrijker is hoe je met bepaalde oefeningen je paard positief kan beinvloeden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 00:26

Bedankt voor jullie reacties.
Ben benieuwd naar meer.

Wijken voor druk, van een touw, van mijn vinger, of op 'druk van mijn houding'. Dat heb ik ook min of meer in deze volgorde geoefend. Voorhand, achterhand; middenhand zijn we nog mee bezig.
Mijn pony is vier, maar nog niet onder de man geweest.
Ik oefen met een stalhalster en touw veel overgangen, op houding en commando (vind ik fijn voor als ik er straks voor het eerst opga), zowel als hij naast me loopt als wanneer hij om me heen loopt. Nu we wat meer aan elkaar gewend zijn oefen ik ook tempowisselingen. Het houd hem alert en ik vind het fijn.

Dit is niet het enige wat ik doe natuurlijk, maar globaal waar ik nu mee bezig ben.
Tijdens het oefenen kom je natuurlijk ook vanzelf weer dingen tegen.

Dit is iets concreter van mij kant, nu ben ik weer benieuwd. Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:30

Ik doe alle Parelli-games, maar niet de games op zich, ik gebruik ze samen met allerlei voorwerpen, variërend van zeiltjes tot pionnen tot fietsbanden. Verder hou ik me bezig met Dual-Aktivierung van Michael Geitner (google maar even, is erg interessant) en ook dat combineer ik met de Parelli games Lachen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 22:58

Ik snap je, Prompertje. Ik ben ook met een aantal van die games bezig, maar niet eens zo bewust, Ben op het moment nog met vrij basale dingen bezig, haal er niet veel moeilijks bij, maar meenemen doe je het steeds weer. Lachen

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:15

pff... wat doe ik voor oefeningen in het grondwerk...
Ik dacht, nou daar geef ik wel ff antwoord op, maar nu weet ik ;echt niet wat ik moet schrijven.

Op het moment ben ik bezig met het meer verzamelen en het beter onder laten treden van het binnenachterbeen. Ook zijgangen, zowel van me af als naar me toe, vallen daaronder.
Het buigen en de stelling op kleine voltes zijn we aan het verfijnen, en sinds kort werken we aan cirkels in galop.
Alles wat we doen gebeurd ofwel geheel vrij, ofwel met een halstouw.

maar dit zijn natuurlijk neit echt concrete oefeningen.
Groetjes, Lacuna

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:30

Oefeningen die al genoemd zijn, daarnaast ook oefeningen die te maken hebben met de klassieke dressuur: achterhand trainen om deze draagbaarder te maken, stelling en buiging, verruimen etc. Ik denk dat je alle oefeningen uit een L2 proefje wel correct moet kunnen uitvoeren vanaf de grond. Natuurlijk gaat daar veel training aan vooraf.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:38

wat voor training doe jij dan voor de achterhand vanaf de grond cyndysponys?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:43

Longeren vind ik de beste training voor de achterhand. Longeren is niet zomaar een rondje laten lopen, het houdt heel wat meer in wil je het goed doen, makkelijk is het dan ook niet:

-je moet een constante aanleuning hebben
-geen hulpteugels die zorgen dat je niets meer te zeggen hebt over de achterkant en het hoofd vastzetten
-los over de rug
-constante stelling

Dan kun je werken aan de buiging van het binnenachterbeen, dit been moet dragender worden en uiteindelijk wordt de achterhand dus sterker. (wanneer je het goed doet)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:47

eh.... en hoe?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:50

Hoe? Dat is écht niet even uit te leggen, ik kan het zelf nog niet eens perfect. Je vraagt een Z-ruiter ook niet hoe je een paard op de achterhand laat lopen, omdat daar zo verschrikkelijk veel training aan vooraf gaat, dat het niet in een paar zinnetjes uit te leggen is. Ik denk niet dat het verzamelen van een paard heel makkelijk is vanaf de grond, anders zou Anky dat ook wel doen. Als je echt een concrete vraag hebt, en jezelf er écht in verdiept hebt (ook eerst proberen met je paard) mag je me natuurlijk een vraag stellen. Maar deze vraag kan ik niet beantwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:14

Lacuna schreef:
pff... wat doe ik voor oefeningen in het grondwerk...
Ik dacht, nou daar geef ik wel ff antwoord op, maar nu weet ik ;echt niet wat ik moet schrijven.

Op het moment ben ik bezig met het meer verzamelen en het beter onder laten treden van het binnenachterbeen. Ook zijgangen, zowel van me af als naar me toe, vallen daaronder.
Het buigen en de stelling op kleine voltes zijn we aan het verfijnen, en sinds kort werken we aan cirkels in galop.
Alles wat we doen gebeurd ofwel geheel vrij, ofwel met een halstouw.

maar dit zijn natuurlijk neit echt concrete oefeningen.
Groetjes, Lacuna

Jeetje, dit is precies waar ik ook mee bezig ben. *LOL*

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 23:17

Pff, ik ben nog puur met de basis bezig, met als begin ´wijken voor druk´, dit zijn dingen waar ik alleen nog van kan dromen. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:20

Wijken voor druk behoort tot de basisdingen die een paard moet kunnen, en ik ben er zeker van dat jouw paard dat ook al beheersd, anders zijn er toch gigantische gaten in zijn basisopvoeding aanwezig. Zet je paard een stap opzij als jij ergens langs wilt en je vraagt hem dat te doen, of gaat hij met zijn complete gewicht tegen je in? Dat is in principe al wijken voor druk....

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 23:23

Dit zijn dingen waar ik alleen van kan dromen: voorbeelden die in het topic genoemd worden.

Ik heb mijn pony ruim een maand, hij was totaal niet opgevoed en redelijk dominant. (Heb daarvoor wel al met hem gewerkt.)
Daarom ben ik vanaf begin af aan bezig met wijken voor druk. Dat is voor mij het principe. En ja, sinds een tijdje gaat hij wel opzij, en ook op steeds minder druk, fijnere reactie. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:27

Dus een beginnetje is gemaakt..Ja

Rij je op dit moment op het paard of hou je het nog bij grondwerk? Volg je een bepaald programma, of pas je losse oefeningen toe?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 23:46

Ik heb mijn pony nu ruim een maand. Ben er al eerder eens mee bezig geweest, maar toen was het niet mijn eigen pony en het boterde niet zo met mij en eigenaars. (Om een lang verhaal maar eens kort te maken. Knipoog)

Even mijn eigen quote. Bloos

Citaat:
Wijken voor druk, van een touw, van mijn vinger, of op 'druk van mijn houding'. Dat heb ik ook min of meer in deze volgorde geoefend. Voorhand, achterhand; middenhand zijn we nog mee bezig.
Mijn pony is vier, maar nog niet onder de man geweest.
Ik oefen met een stalhalster en touw (soms zonder touw) veel overgangen, op houding en commando (vind ik fijn voor als ik er straks voor het eerst opga), zowel als hij naast me loopt als wanneer hij om me heen loopt. Nu we wat meer aan elkaar gewend zijn oefen ik ook tempowisselingen. Het houd hem alert en ik vind het fijn.

Dit is niet het enige wat ik doe natuurlijk, maar globaal waar ik nu mee bezig ben.
Tijdens het oefenen kom je natuurlijk ook vanzelf weer dingen tegen.

Ik heb een aantal dingen van een kennis geleerd, die al eerder heeft geholpen. Verder gebruik ik 'als vanzelf' veel onderdelen van de games van Parelli.

Geen bepaalde stijl, wel bepaalde principes.
Het ging vandaag heerlijk, het was echt bevestiging van dat we wel op de goede weg zijn. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:56

Ik krijg de indruk dat je dingen door elkaar gebruikt. Probeer je aan een methode vast te houden, is makkelijker voor je paard. Touw, vinger, lichaamshouding is te breed en in verkeerde volgorde. Hou je aan een programma, en probeer de fases goed te doorlopen, wees daar konsekwent in. Ik heb de indruk dat je door je manier van aanpak dingen overslaat. Je zou na een maand verder moeten zijn dan de porcupine game...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 00:04

Ik weet heel goed waar ik mee bezig ben, en mijn pony begrijpt me wel degelijk, heb ik dan het idee. Ik gebruik uit alles de dingen die ik fijn vind. Lachen
Ik moet eraf, ik reageer snel weer, want vind deze discussie wel leerzaam en leuk.
Inhoudelijke reactie volgt. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 00:06

Dan wacht ik met spanning op de inhoudelijke reactie....

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 08:21

waarom moet je je aan een methode vasthouden? Dat beperkt je toch in het zelf nadenken, zelf zoeken naar oplossingen, en zo zelf creatief blijven?
Daarbij, als je je aan een bepaalde methode vasthoudt, wat doe je dan als je dingen tegen komt waar je het niet mee eens bent? Toch maar doen, omdat het volgens de methode is, of eraf stappen, om na een hele tijd ineens zélf weer te moeten gaan denken?

Ik ben met mijn pony ook op diezelfde manier begonnen. Gewoon hier en daar wat opgepikt, en gaan kijken, leren, proberen, trial and error... Een hoop fouten heb ik gemaakt, ja absoluut. Maar nu gaat het super, omdat ik niet beperkt wordt door het vasthouden aan 1 methode, maar uit diverse manieren iets meepik wat werkt. En alles wat niet werkt of wat niet goed voelt, doen we dus ook niet.
En toch ben ik met mijn paardje op een behoorlijk aardig niveau gekomen, en er zit nog altijd een stijgende lijn in.

Groetjes, Lacuna

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:20

Ik ben een gestructureerd persoon, dus ik heb baat bij 1 methode. Ik merk ook dat ik dan het snelst vooruit kom, in plaats van er een mengelmoes van te maken. "Vroeger" mixte ik van alles en nog wat, maar dat schoot voor mijn gevoel niet echt op.

En wat ik doe als ik iets tegen kom waar ik het niet mee eens ben? Dat doe ik gewoon niet Haha!. Ik sla het over of vind er een andere oplossing voor. Maar ik wijs iets niet op voorhand af, denk er over na en probeer het eerst, en soms blijkt het prima ook al zag ik er eerst niks in. Maar ik bepaal de grenzen, dat dan weer wel Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:19

Ik ben van mening dat je pas kunt gaan varieren als je een programma kent. Omdat je anders dingen gaat overslaan, omdat je het risico loopt dat - omdat je belangrijke stappen overslaat - het paard het allemaal niet snapt, of het minder snel oppikt. Je moet eerste leren hoe je een taart moet bakken, en je in het begin aan een recept vasthouden voordat je kunt beslissen om iets toe te voegen of weg te laten. Doe je het te vroeg, is de kans groot dat je het meel of een ander essentieel ingredient vergeet, waardoor de hele taart mislukt. Bij een taart misschien niet zo erg, je begint gewoon overnieuw. Bij een levend wezen kun je dat niet. Je kunt nu eenmaal geen harde schijf wissen en opnieuw beginnen, als zou je dat soms stiekum wel willen.
Daarom nogmaals mijn advies: probeer niet het wiel zelf uit te vinden, dat hebben anderen al gedaan. Natuurlijk is het kicken als je tot dezelfde conclusie komt, maar je kunt ook iets als gegeven aannemen en van daaruit verder groeien.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:46

ok Lachen duidelijk.

Dan ben ik blij dat ieder mens nog altijd verschillend is. Voor mij werkte de aanpak "trial and error" namelijk prima Lachen

Groetjes, Lacuna