Overdreven of de harde waarheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirjam_kl

Overdreven of de harde waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 17:30

Dit leek me een geschikt deel om een vraag te stellen n.a.v een filmpje die ik per ongeluk tegen kwam.

De Link: (let op: kan schokkend zijn!) http://www.youtube.com/watch?v=FKSsdsyv ... ed&search=

Nou weten we allemaal dat er risico's aan paardrijden vast zitten, vallen, val van het paard, of ongelukken in de weide/stal het kan allemaal gebeuren. Maar in dit filmpje wordt gesuggereerd dat vooral de rensport erg stressvol/zielig voor de paarden is. (wat ook vaak van sgw wordt gezegd).

De vragen die ik heb:
- Hebben de paarden er plezier in?
- Zijn niet alle delen van de paardensport gevaarlijk?
- Is de rensport gevaarlijker dan andere onderdelen?

Wat specifieke over het filmpje:
- Overdreven filmpje?
- Stukjes waarheid?
- De beelden kloppen niet bij elkaar, dus bijelkaar gezocht om een extra dramatisch beeld te geven of gebeurd het daadwerkelijk zo?
- Geven de eigennaren echt niets om een paard wat niet wint en dus automatisch naar de slacht moet (wat in het filmpje gezegd wordt).

Ik zou graag hier wat antwoorden op willen hebben, meningen lezen etc. Ik geef eerlijk toe: ik weet niet veel van de ren/draf sport, de vragen die ik hierboven heb neergezet zijn niet berust op mijn mening. Ik zou pas een mening willen vormen als ik eerlijke en meerdere informatie heb.

Dus barst los Lachen

Farouche

Re: Overdreven of de harde waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:33

ooh, dit volg ik even, ben ik ook erg benieuwd naar.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:36

Woow, het is echt een schokkend filmpje !

Ik vind paardenracen ook nooit zo geslaagd !

Maar misschien is het niet altijd zo als in het filmpje.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:40

Ik ben van mening dat die paarden goed verzorgt worden, anders kun je er nooit van je leven races mee winnen.
En die kleine hokjes, dat is heel even.. dus erg vreselijk vind ik dat ook niet.
Maar ik vind het wel erg dat die paarden zo gepusht worden om over hun limiet heen te gaan.
En dat stukje over die slachthuizen vind ik overdreven, dat gebreurt niet alleen met racepaarden.
En het is vriendelijk, het paard lijdt niet, komt uit de vrachtwagen, gaat een ruimte in en krijgt een kogel door zijn hoofd.
Het paard lijdt niet en het is zo gebeurt, en dit gebeurt met vele dieren en ook niet alleen met paarden.
Er zit wel degelijk een kern van waarheid in dit filmpje, maar ik vind het allemaal te overdreven neergezet.
Ook met een bosrit kan er iets gebeuren en ook in de wei kunnen paarden hun been breken.
Naar mijn mening schetst dit filmpje dus geen beeld dat helemaal juist is.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:45

Over het racen; ben er geen fan van maar zoals Sunrice zegt worden ze wel goed voor en na verzorgd. Het rennen over hun limieten is wel weer waar (voor mijn gevoel).

Dat van die slachthuizen is ZO overdreven! Enig idee hoe het met koeien en kippen gaat? Halal kippen lijden 100 x meer en daar wordt weer niets over gezegd. Beetje overdreven filmpje. Ik ben het alleen deels eens met het over de limieten pushen gedeelte.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:45

In die kleine hokjes worden ze volgens mij niet nerveus omdat ze angst hebben, maar omdat ze willen racen. Dat er ongelukken gebeuren, is logisch met zon snelheid. Maar dat er na die ongelukken de dierenarts er bij komt in veel gevallen, vind ik wel erg kort door de bocht. Tuurlijk zal het wel zo gebeuren in enkele gevallen, alleen wordt hier alleen de negatieve kant belicht.

Verder snap ik eigenlijk niet goed wat die stukjes in het slacht huis ermee te maken hebben. Dat gaat toch niet over de rensport?

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:47

't is wel overdreven hoor.. Het gaat er niet overal even leuk aantoe.. oke! maar die starthokjes zijn heel goed beschermd (soort kussens ofzo) en dat de paarden automatisch naar de slacht gaan?! absoluut niet. Ik werk bij een paardenhandelaar en daar komen zó vaak dravers of renpaarden aan! kijk zowieso maar eens op internet rond > je zult heeeel veel renpaarden/ dravers te koop zien staan.. ze gaan heus niet altijd naar de slacht. En is het nu wel altijd zinvol om een paard met een gebroken been te laten lopen? ze hebben al snel zo'n gedoe te ondergaan met al die genezingsdingen...! Bij een botbreuk op meerdere plaatsen bv > ik zou zeggen: Verlos die dieren uit hun lijden!
ik vind de races ook echt niet altijd maar goed, maar dat paarden vaak vallen valt echt wel mee vind ik... bij andere takken van de sport kunnen paarden toch ook vallen?! maar dat is natuurlijk mijn mening..
trouwens, die laatste foto's in het filmpje > ga naar de slager en je kunt genoeg van dit soort foto's maken..! het zijn echt niet per sé dravers/ renpaarden!
en de stallen zijn echt al snel super! ik heb het bij mijn eigen paard gezien : een stal van minstens 10 bij 5! en een heeel dikke laag stro + goede voeding en verzorging..

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:14

het is een overdreven filmpje met alleen maar negatieve foto's, je zult helaas maar weinig filmpjes tegen komen waar je de paarden ziet lopen die er plezier in hebben, dat komt omdat die niet spectaculair zijn oid. Maar er zullen altijd mensen zijn die hun eigen mening klaar hebben staan en niet open staan voor andere positieve dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 19:23

Getver, kan veel hebben maar dit is het eerste filmpje dat ik gewoon niet kan af kijken.

Maar wie zegt dat het allemaal race paarden zijn? Okee de eerste vallen op de baan is duidelijk. Maar de rest, het zijn echt niet alleen racepaarden die worden geslacht. Bovendien mijn draver heeft er echt lol in om zo hard mogelijk te rennen, kan zich echt niks leukers bedenken en doet het zo graag. Als ze er geen plezier in hebben krijg je een paard echt niet zover dat hij wint van ontzettend snelle paarden.

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:14

ok, dit filmpje is OVERDREVEN,
er gebeuren ongevallen in paardenrennen, maar er zijn evenveel paarden die een been breken bij een eventing en daar hoor ik niemand over klagen, in belgië en nedreland worden de meeste paarden die te oud zijn gewoon verkocht en omeschoold, zo heb ik mij ook een ex renpaard aangeschaft en die doet het nu prima in jumping en dressuur. vooral in de verenigde staten worden veel oude renpaard geslacht.. maar ooit eens aan gedacht dat dit mogelijk bij de oorzaak zou kunnen liggen dat er MEER renpaarden zijn en er meer word geraced in amerika.
PS: als je er ook echt iets aan wilt doen begin met nederland.. dan europa EN DAN amerika..
xx

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:58

Ik heb niet eens zin meer om hier op te reageren. Kan TS niets aan doen (ze stelt tenminste normale vragen voor ze een conclusie trekt) maar het moet zo vaak verdedigd worden.
Mijn ex-renarabier is uit de sport gehaald omdat hij leeft om te rennen. Die loopt zichzelf kapot als het moet.
En ja, ik heb filmpjes waarop je hem voor zijn plezier ziet rennen maar ik heb ze op video en weet niet hoe ik ze hier op kan krijgen. Ik heb het ook gefilmt met de camera van de tv maar dan krijg je zo'n flikkerend beeld...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 22:28

Ik heb nog wel een mooie foto van Point Lachen Die huppelt echt met de oortjes naar voren over de baan:

Afbeelding

Mii_X_HarrY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 06:51

hier een link naar foto's van de koersen van afgelopen zondag
als de oren naar achter liggen dan komt dat alleen door de snelheid en om wind in de oren te voor komen:
http://www.nakoersen.nl/DuindigtREN_sub22april07.htm

kijk nou naar Dancing Flyer (winnende paard van koers 6)
die heeft serieus de hele tijd ze oren naar voren omdat hij het gewoon leuk vind. dat zie je gewoon aan ze hoofd.

als paarden iets niet willen doen ze dat echt niet hoor..
zo dom zijn paarden niet..

Ongelukjes heb je altijd. paardrijden is zowiezo een risico sport.
niet alleen de rensport. SGW hindernissen die niet vast zitte, paarden die willen weigeren maar op het laatste moment toch springen, hebben vaak ook niet het geluk om zonder schaafwonden er van af te komen. Ook bij het springen kan het fout gaan. wat als je paard fout te rechtkomt of hij stapt net in een kuiltje na de sprong en verrekt wat?? Dressuuur ook net zo makkelijk.. kan je ook wat te klagen hebben.. bijvoorbeeld het in de mond zitten om je paard in de krul te rijden.. of al die debiele 'danspasjes' die zo'n beest aangeleerd moet worden..

dat kan toch ook allemaal gezegt en zo worden..

het is jammer dat de rensport WEER in een negatief beeld wordt gebracht.
er zijn hier al zoveel van die topics over gemaakt... overal staat zowat hetzelfde in. dus waarom opnieuw een topic er over openen??

maarja.. ik weet wel beter over de rensport..
mensen die alsnog denken dat de rensport een "foute tak" van de paardensport is.. moeten dat lekker blijven denken.. maar val andere daar dan niet mee lastig.. en een topic erover maken hoeft al hellmaal niet want meestal krijg je toch dezelfde antwoorden van de rensport mensne hier op bokt..

zo dat moest ik ff kwijt

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:04

jeetje wat een overdreven filmpje Boos!

Dat die paarden in de hokjes gaan: De meesten vinden dit niet eng en zijn niet nerveus/druk om in de hokjes te gaan, maar omdat ze weten wat er daarna komt: Racen! Ze zijn gewoon ongeduldig, omdat ze willen racen

Dat er paarden vallen: Dat kan overal gebeuren

Gebroken benen: Er staat bij dat het een opereerbaar probleem is; dit is vaak niet waar. Opde foto die erin stond was het been finaal doormidden. Dat is niet te fixen en als je het wel wilt proberen, wordt het alleen maar een lijdensweg voor het paard, dus ze doen er goed aan om zo'n paard meteen in te laten slapen.

Paarden die niet winnen meteen naar de slager: Wat een onzin! De meeste eigenaren zoeken vor zo'n paard een plekje als recrwatiepaard. daarnaast kon ik niet ana de paarden zien dat dit renpaarden waren die daar bij die slagers lagen

Maar als je gewoon met je gezonden verstand had nadenkt, kan je dit zelf ook wel bedenken. Paarden die niet vrolijk zijn en hun werk niet graag doen racen niet, dus ze moeten het leuk vinden, ze zijn hiervoor niet te dwingen

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:28

Here we go AGAIN !!! weer alleen negatief. Ik word hier zo moe van Boos!

Dit is Diamonds Girl byd. Ziet zij er eruit alsof ze heel slecht behandelt word en het werk met tegenzin gedaan word ?

Afbeelding

Afbeelding

Souteneur ow ow wat ziet hij eruit Boos! heel zielig

Afbeelding

Denk eerst na voordat je iets plaatst, want als we hiermee gaan beginnen weet ik nog wel tientallen filmpjes over de dressuur en spring paarden.

Race paarden en dravers doen dit zelf voor de fun. Willen ze niet lopen ze ook niet ... heel simpel.
Een paard bij ons op stal genaamd The Black Pimp heeft nu een heel goed jaar, maar hij heeft jaren gehad dat hij er gewoonweg geen zin in had en het nog wel presteerde om in een sukkeldraf de finisch over te komen.

Ze worden niet gedwongen, het word door de paarden met plezier gedaan

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:38

Trouwens een renpaard wat het niet leuk vind om te rennen wordt er ook snel uitgehaald... En dus verkocht Knipoog

Die van mij leeft om te rennen en loopt dus op karakter, die paarden moet je hebben...

dubbeldoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:06

Chantalll schreef:
Here we go AGAIN !!! weer alleen negatief. Ik word hier zo moe van Boos!

Dit is Diamonds Girl byd. Ziet zij er eruit alsof ze heel slecht behandelt word en het werk met tegenzin gedaan word ?

http://i83.photobucket.com/albums/j315/ ... iamond.jpg

http://i83.photobucket.com/albums/j315/ ... -03-08.jpg

Souteneur ow ow wat ziet hij eruit Boos! heel zielig

http://www.nakoersen.nl/images/impressi ... -09-25.jpg

Denk eerst na voordat je iets plaatst, want als we hiermee gaan beginnen weet ik nog wel tientallen filmpjes over de dressuur en spring paarden.
Race paarden en dravers doen dit zelf voor de fun. Willen ze niet lopen ze ook niet ... heel simpel.
Een paard bij ons op stal genaamd The Black Pimp heeft nu een heel goed jaar, maar hij heeft jaren gehad dat hij er gewoonweg geen zin in had en het nog wel presteerde om in een sukkeldraf de finisch over te komen.

Ze worden niet gedwongen, het word door de paarden met plezier gedaan

Nouw kom maar op dan met die filmpjes, hier ben ik ook erg benieuwd na!

Ik ben het er overigens wel echt mee eens dat dit filmpje echt zo ontzettend overdreven is! Ik vind het echt triest dat sommige mensen denken dat dit zo gebeurd! Een paard wil toch niets voor je doen als hij het slecht heeft! Nou, dan neem ik aan dat dat bij een renpaard net zo is! En net als wat er staat van die gebroken benen: een paard is vaak zelfs beter af als je hem in laat slapen dan. Dat is geen kwestie van geld, maar een kwestie van het beste doen voor je paard, en ik ben van mening dat als je een paard gaat opereren aan een botbreuk, dat het altijd een zwakke (en pijnlijke) plek zal blijven, en dat je paard eerst nog heel lang pijn zal moeten lijden! Nou dan is je paard tog beter af met een spuitje!?
En van dat vallen: op tv zie je inderdaat vaak met ongelukken in de paardensport filmpjes van de rensport. Logisch! Dat gaat zo onzettend hard, dat het er meteen spectaculair uitziet! Een filmpje van een paard wat in een hindernis valt zullen ze niet zo snel uitzenden. Daar kan misschien nog wel grotere schade bij zijn, maar dat ziet er niet zo leuk uit he...
Ik vind de rensport dus wel altijd echt heel erg leuk om te kijken, en ik heb ook echt het idee dat die paarden heel goed behandeld worden. Kijk maar eens bij trainingen of voor of na de wedstrijd, die paarden worden egt wel goed behandeld hoor imo!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:09

dubbeldoos schreef:
Nouw kom maar op dan met die filmpjes, hier ben ik ook erg benieuwd na!

laten we dat nou maar niet doen, want het heeft gewoon niet zoveel zin om je iegen tak van sport ebter te doen liken door een andere omlaag te halen Bloos

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:26

Nee, want zo ben ik niet zoals Mackie dat al zegt,maar ik word hier zo moe van ... Laat mensen eerst het daadwerkelijk op een Entrainement mee maken en zich DAN een mening vormen i.p.v. alleen maar uitspattingen van wat ze op plaatjes en filmpjes zien !

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:34

Chantalll schreef:
Nee, want zo ben ik niet zoals Mackie dat al zegt,maar ik word hier zo moe van ... Laat mensen eerst het daadwerkelijk op een Entrainement mee maken en zich DAN een mening vormen i.p.v. alleen maar uitspattingen van wat ze op plaatjes en filmpjes zien !

ben ik het helemaal mee eens Knipoog

dubbeldoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:47

Is niet om mijn eigen tak van sport omhoog te halen hoor! Want ik ben zelf juist helemaal van het springen! maar ik kan er gewoon niet tegen als mensen zon dingen makenover een andere tak van de sport;) en ik ben dan ook wel benieuwd wat voor filmpjes ze over 'ons'hebben...omdat ik ze nog nooit gezien heb...snap je?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:21

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:26

Ik zit op mijn werk en kan het filmpje niet openen, doe dat vanavond thuis wel. Maar aan de website te zien waar hij vandaan komt, lijkt het me overdreven. Paarden trainen voor koersen kost geld. Paarden die het daar niet redden worden niet verder getraind voor die tak van sport.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:31

Erg schokkend filmpje, maar denk eens aan de paardjes in India/Pakistan enzovoort die niet als een top sporter behandeld worden, geen lekker schoon stalletje hebben, geen brok en ook geen vers water krijgen en wel de HELE dag in de brandende zon moeten lopen en in plaats van een beloning een stokslag krijgen. Die hebben het toch veel minder dan deze sportpaarden ??

Ik vind dat er met dit filmpje een erg negatief beeld wordt gegeven over de renpaarden, zo wordt deze sport aardig zwart bekeken terwijl er met elke tak van paardensport wel een schokkend ongeluk kan gebeuren.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:32

en dat ze naar de slacht gaan als ze bedankt zijn is ook onzin. Hoeveel mensen rijden er wel niet op dravers, en ex-renpaarden?? Ik heb er zelf ook een en ken er meerdere Ja