grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elizahbep

grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 20:39

heej

weet iemand misschien een leuke oefening voor het grondwerk of een spelletje wat je samen kan doen ??

alvast bedankt Pling

Kiet

Re: grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:28

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 01:37

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 09:47

ik heb hem al besteld maar de levertijd kon zo 2 weken duren dus ik dacht misschien weet iemand wel alvast een leuk spelletje of een oefening

snappen jullie Knipoog

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 19:03

niemand?? Verdrietig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 23:48

Geduld is een schone zaak. Oefeningen en spelletjes staan ook bij het grondwerk nooit helemaal op zichzelf. Ik zou wachten tot ik het boek binnenhad. Goede oefening voor het oefenen van geduld...zie dat maar als eerst les...Tong uitsteken

Noortje_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:57

Een hele goede oefening is om je paard bv. stil te leren staan, ik doe dat meestal in de bak. Hij mag dus niet stappen naar voren/opzij of naar achteren doen, zodra hij dat doet zet je hem terug op zn plek dus als je paard bv naar achteren stapt zeg je: NAAR VOREN trek je hem voorzichtig weer terug op de plek waar hij stond en zeg je daarna HALT, als hij naar voren stapt zeg je: TERUG, zet je hem terug naar achteren en zeg je: HALT. Het is hierbij erg belangrijk dat je dit consequent doet. Maar je krijgt er wel veel braafheid voor terug als hij het eenmaal door heeft! Het is 1 vd eerste grondoefeningen die je kunt doen om gehoorzaamheid en respect te krijgen en het is eigenlijk niet zo heel moeilijk! Je kunt het overal toepassen: bij het poetsen, opzadelen, afspuiten, wassen van je paard en daarbij is het dan ook leuk om je grenzen te verleggen, eerst blijf je dicht bij hem in de buurt en als het goed gaat kun je wat verder van hem weg gaan, het is heel leuk als je bv. de kraan dicht kan zetten en je paard gewoon los blijft staan!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 00:01

Ik weet niet of je wat aan mijn oefeningen hebt. Mijn doel is nuttige training i.p.v. kunstjes, dus lichaamstaal en geen commando's. Wat oefeningen die ik tijdens het werken bedacht heb om het een beetje leuk te houden:

*Paard los mee laten lopen en heel onverwachts stil gaan staan uit stap, draf of galop. Bodem moet er wel geschikt voor zijn, maar uit stap kan het altijd.
*uitbreiding op vorige oefening: vooruit lopen, stilstaan, weer vooruit, achteruit, vooruit, stilstaan
*wending om voorhand
*wending om middenhand
*wending om achterhand
*paard een 8-je laten lopen, zelf op je plek blijven staan (lastiger dan het klinkt!)
*als je links van je pony loopt: touw voor het hoofd langs aan de andere kant van het hoofd doen. Pony volgt het touw, zelf blijven staan, als het goed is draait de pony een rondje en komt op dezelfde plek terug
*pony laten staan, weglopen/rondje om hem heen lopen, ergens gaan staan en dan de pony laten komen. Hij moet hiervoor los staan. Je moet wel iets van lichaamstaal weten om je pony na het stilstaan naar je toe te laten komen
*stelling, ook een soort vorm van training om hem soepeler te krijgen
*snel draaien, hij moet je blijven volgen, veel paarden vinden dit een leuk spel

zo zijn er nog veel meer oefeningen te verzinnen. Bij mij komen ze ter plekke. Ik bedenk ze niet van te voren, zie wel wat er van komt.

Noortje_E : Leuk spel, maar is het niet een beetje gevaarlijk om je pony los te laten staan op een plek waar hij weg kan rennen, terwijl je er zelf niet bij staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:44

OMG --> NH.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 17:52

bedankt allemaal Haha!

heb het vandaag gedaan maar ze snapte alles al (ze is erg slim en leergierig) Tong uitsteken

Noortje_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 20:12

cindysponys schreef:
Ik weet niet of je wat aan mijn oefeningen hebt. Mijn doel is nuttige training i.p.v. kunstjes, dus lichaamstaal en geen commando's. Wat oefeningen die ik tijdens het werken bedacht heb om het een beetje leuk te houden:

*Paard los mee laten lopen en heel onverwachts stil gaan staan uit stap, draf of galop. Bodem moet er wel geschikt voor zijn, maar uit stap kan het altijd.
*uitbreiding op vorige oefening: vooruit lopen, stilstaan, weer vooruit, achteruit, vooruit, stilstaan
*wending om voorhand
*wending om middenhand
*wending om achterhand
*paard een 8-je laten lopen, zelf op je plek blijven staan (lastiger dan het klinkt!)
*als je links van je pony loopt: touw voor het hoofd langs aan de andere kant van het hoofd doen. Pony volgt het touw, zelf blijven staan, als het goed is draait de pony een rondje en komt op dezelfde plek terug
*pony laten staan, weglopen/rondje om hem heen lopen, ergens gaan staan en dan de pony laten komen. Hij moet hiervoor los staan. Je moet wel iets van lichaamstaal weten om je pony na het stilstaan naar je toe te laten komen
*stelling, ook een soort vorm van training om hem soepeler te krijgen
*snel draaien, hij moet je blijven volgen, veel paarden vinden dit een leuk spel

zo zijn er nog veel meer oefeningen te verzinnen. Bij mij komen ze ter plekke. Ik bedenk ze niet van te voren, zie wel wat er van komt.

Noortje_E : Leuk spel, maar is het niet een beetje gevaarlijk om je pony los te laten staan op een plek waar hij weg kan rennen, terwijl je er zelf niet bij staat?

Natuurlijk zorg je ervoor dat hij niet weg kan, waar mijn paard afgespoten wordt bv. is alles hermetisch afgesloten en de omgeving is niet gevaarlijk, ze kan hooguit wat rond lopen maar er kan absoluut niets gevaarlijks gebeuren, dit is voor mij ook nr 1: veiligheid voor mij en het paard staat voorop. En als je dit vaak genoeg geoefend hebt is de kans erg klein dat ie er van door gaat... Maar ik vind het prima dat je me er op attendeert! Er kunnen ook mensen zijn die veiligheid uit het oog verliezen als ze enthousiast bezig zijn met hun paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 00:43

elizahbep schreef:
bedankt allemaal Haha!

heb het vandaag gedaan maar ze snapte alles al (ze is erg slim en leergierig) Tong uitsteken

Dan vraag ik me af waarom je het boek hebt gekocht als je toch geen problemen met haar had?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 10:16

@Cassidy is grondwerk dan alleen geschikt als je problemen hebt met je paard?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 10:22

Als je alleen maar oefeningen wilt doen om je paard te entertainen/gymnasticeren, had je ook kunnen kiezen voor Vrijheidsdressuur. Grondwerk behoort ieder paard te beheersen, en blijkbaar beheerst dit paard het al. In dat geval is het boek Grondwerk leerrijk voor de persoon die er naast staat. Dus het is niet alleen geschikt als je problemen hebt met je paard, het is ook geschikt als het paard problemen heeft met jou....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 10:33

Cassidy schreef:
elizahbep schreef:
bedankt allemaal Haha!

Dan vraag ik me af waarom je het boek hebt gekocht als je toch geen problemen met haar had?

ik had ook geen problemen, maar in het boek staat van alles, en er wordt daarin ook niet uitgegaan van paarden met problemen, of mensen met paardenproblemen. ik vind het bijvoorbeeld gewoon leuk om te doen, daarom heb ik het boek liggen. een grondwerkbasis heeft ieder paard wel, maar in het boek staan ook oefeningen die je niet standaard, als basis in de opvoeding, meeneemt.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 11:50

inderdaad ik vind het gewoon leuk om met me paard van alles en nog wat te oeffenen. daar wordt onze band ook steedt sterker door. en ik merk ook aan haar dat ze heet heel leuk vind om dat soort bazis dingetjes te doen

ik had trouwens wel problemen met der ze is erg dominant dus mevrouw deed waar ze zelf zin in had maar door hulp van een ander is ze mij in een egt korte tijd meer gaan zien als leider dan als speeltje en ik denk dat het doormiddel van dat boek het nog alleen maar beter kan worden Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:02

ik leer ze die simpele, 'nutteloze' dingen ook, om ze te leren leren. Flicka kan op blok, schijnt ook goed te zijn voor achterhand en onderrug kwam ik laatst achter, maar ik doe het omdat zij er lol aan beleeft, ze doet het graag, en ik vind het mooi. met de honden doe ik ook veel commando's leren, gewoon zodat ze het principe van een commando goed onder de knie hebben.

voor de paarden geldt dat ook, hoe meer verschillende schijnbaar 'nutteloze' commando's ze leren kennen, hoe beter ze ook met rijden de hulpen kunnen onderscheiden. tenminste dat is mijn ervaring. veel dingen die je met grondwerk al aanleert, komen later van pas wanneer je onder het zadel met het paard gaat werken.

maar de hoofdzaak voor mij is het plezier erin.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 22:05

inderdaad

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:08

Evelijn schreef:
@Cassidy is grondwerk dan alleen geschikt als je problemen hebt met je paard?

Tuurlijk niet!
Farouche is zo betrouwbaar als weet ik wat, maar daar doe ik regelmatig grondwerk mee Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 00:39

@ Joscaa: Doe jij grondwerk per definitie om de verhoudingen recht te zetten of zie je grondwerk ook als een manier om je paard te gymnasticeren?

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 01:11

Hetis goed om met je paard grondwerk te doen... zo kan je veel vertrouwen en een goede band met je paard opbouwen. Het hoeven echt niet alleen probleempaarden te zijn... het is ook wel is iets anders en voor allebei erg leuk om te doen. en daarentegen ook nog eens goed voor je paard.

Dat is mijn mening... en me paardje vind het ook fantstisch om te doen Lachen

Groetjes Desiree

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 01:29

merrieveulen schreef:
voor de paarden geldt dat ook, hoe meer verschillende schijnbaar 'nutteloze' commando's ze leren kennen, hoe beter ze ook met rijden de hulpen kunnen onderscheiden. tenminste dat is mijn ervaring. veel dingen die je met grondwerk al aanleert, komen later van pas wanneer je onder het zadel met het paard gaat werken.

Hier heb ik eigelijk nog nooit zo over na gedacht, maar het klopt idd wel! De mijne kent een hele hoop nuttige en nutteloze dingen en kan alle commando's prima uit elkaar houden. Zo heb ik voor kunstjes als flemen zelfs 3 verschillende commando's namelijk: 'doe eens flemen' zeggen, zelf flemen Clown en naar dr mond wijzen. Op elk van de 3 commando's zal ze gaan flemen.

En ook met rijden is ze ontzettend gevoelig aan de hulpen, elke minuscule beweging van mn benen en mn handen is tegenwoordig genoeg om haar te laten reageren. Heerlijk, en het zou idd goed kunnen komen door alle kunstjes/grondwerk bezigheden die ik de laatste jaren met haar doe.

Overigens is grondwerken natuurlijk ook ontzettend goed voor de band tussen paard en mens, voor de afwisseling, voor de soepelheid en nog 1000 meer redenen.

Edit: Ik doe het nu overigens voor de leuk/afwisseling, soms om de verhoudingen weer even recht te trekken. Daar is het bij mij iig wel mee begonnen. Kon niks met mn paard beginnen, rijden was een ramp en we sulden maar wat aan samen. Heb me onder begeleiding van iemand die er toen al jaren mee bezig was ingelezen (les gekregen en geoefend) over zo'n beetje alle methoden en heb daaruit mn eigen waarheid genomen. Die gebruik ik en voor mij werkt die ook.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:46

yup inderdaad, met de honden werkt het ook prima. mijn eigen hond kregen we op 1,5 jarige leeftijd, ze was niet opgevoed. door haar te leren leren en motiveren (commando's leren eigenlijk in het begin gewoon, zitten, liggen, plat liggen, op de rug liggen, omrollen, terugrollen, poot geven, staan), wilde ze ook beter luisteren, en meer dingen met je doen. ze beet af en toe ook, meer uit wantrouwen en verdediging, maar toch. dat is er ook helemaal uitgegaan.

en wat de paarden betreft, ik merk dat ze mij beter begrijpen, ik hen beter begrijp, en dat ze ook graag willen. ik hoef niks meer af te dwingen, alleen maar op te zetten in het begin, en dan vragen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:26

Hoe meer commando's het paard kent, hoe beter? Denk dat je het andersom moet bekijken. Hoe meer de ruiter snapt van het paard, hoe beter. Via grondwerk heb ik geleerd hoe hulpen te geven. Ben ik los aan het longeren en loopt het paard van de volte af? Dan is het niet zo dat het paard het niet snapt, nee dan heb ik iets verkeerd gedaan. Door logisch na te denken, goed te weten hoe het paard in elkaar zit en uit te proberen, kom je er achter dat je je binnenschouder naar binnen moet draaien, ook die kant op kijken, stap naar achter lopen en je aanleuning niet weg laten vallen. Dat is voor mij Natural Horsemanship, die manier van denken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 09:33

ook binnen NH werk je met cues, commando's. als je verder komt in je NH oefening, dan zet je de (onder andere door jou) beschreven bewegingen ook om in cues, stemcommando's. dan ben je net die stap verder dan wat hierboven beschreven staat.

niemand zegt hier: hoe meer commando's, hoe beter. wel kan het onderscheiden van commando's het paard 'lichter' maken, en hem alvast een opstapje geven voor het onderscheiden van de hulpen tijdens het rijden. dat heeft voor een deel met het aantal commando's te maken, maar het is niet zo dat elk paard, naarmate het meer commando's kent, daar ook baat bij heeft. ik kijk lieven naar de kwaliteit van de combinatie begeleider/ paard, hoe de begeleider dingen vraagt, en hoe het paard de vragen beantwoordt.

je zit juist voor wat betreft de gemaakte fouten, dat die altijd bij de begeleider liggen. bij het aanleren van een nieuwe oefening, bijv. targetten, kan het paard wel degelijk een foutje maken, omdat je hem de ruimte geeft om die te maken, om zelf het juiste antwoord te vinden. het is mooi om het paard eerst met goede moed te zien zoeken, hij weet immers dat er beloning volgt, en uiteindelijk het lichtje aan te zien gaan, en de oefening te verbeteren, zowel in breedte als diepte.

natural horsemanship is voor mij ten alle tijden uitgaan van het paard. hoe leert het paard, wat wil het paard zelf, wat is zijn behoefte, wat vindt hij leuk? door daarop in te spelen, het paard te vragen en uit te nodigen, en het paard van zijn kant ook de ruimte geven om te vragen, meedenken, blijft het paard gemotiveerd en enthousiast, het paard leert leren. op die manier wordt training makkelijk, en kan ik mijn paarden vooruit helpen, op een manier die zíj begrijpen, en die voor elk paard haalbaar is.

ik werk heel veel met grondwerk en NH, maar het is meer dan alleen werk. het is de hele interactie tussen mij en mijn dieren, dagelijks bevestigd, het is een leefstijl geworden, waardoor mijn paarden met mij, en ik met hen, een prettige vriendschappelijke eenheid vormen. grondwerk heeft eigenlijk altijd een doel, al is het maar rondrennen in de wei met zijn tweetjes, elkaar uitdagen en sturen, vragen en antwoorden in het spel, puur voor het plezier, het leren kennen van elkaar als 'persoon', als individu (elk paard is anders en uniek), en alles wat daarbij komt.