Dubbele longe: Te diep & Manieren om vast te maken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AndreaB

Dubbele longe: Te diep & Manieren om vast te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 18:08

Als ik mijn pony longeer met de dubbele longe begint hij altijd netjes: hij loopt actief, achterhand werkt mee, lekker ontspannen, aan de teugel enzo. Maar als ik hem wat langer aan het longeren ben gaat hij af en toe iets te diep lopen, als ik dan een ophouding geef komt hij wel weer terug omhoog, maar na een tijdje komt hij dan toch weer te diep.
Heeft er iemand tips over hoe ik de lijnen anders vast kan maken of toch verder gaan met de ophoudingen geven?

De longeerlijn maak ik nu vast via het ringetje aan de zijkanten, door het bit en dan bovenaan de singel vast klikken. Zo loopt hij zeg maar aan de teugel, maar niet opgericht ofzo. Weet iemand hoe ik de longe zo vast kan maken zodat ik hem ook af en toe iets opgerichter kan laten lopen?

Margreet

Re: Dubbele longe: Te diep & Manieren om vast te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 13:39

Te diep lopen zou ik persoonlijk oplossen door voorwaarts te drijven, niet door het geven van een ophouding.
Zoals je de longe vastmaakt moet je ook al een heel eind kunnen oprichten, door wat meer te verzamelen. Opdrijven en dat van voren begrenzen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 13:44

en heb je al eens geprobeerd om de longeerlijn door de zijringetjes te halen en dan vast te klikken aan het bit zelf.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 14:41

Met voorwaarts drijven lukt het niet, dan blijft hij te diep lopen en dan loopt ie toch echt flink door. Dat verzamelen ga ik van de week eens proberen, kijken of het me lukt.

Welk effect heeft dat op het paard als ik de lijn door de zijring heen aan het bit vast maak? Wat is er anders aan dan hoe ik het nu vast maak zeg maar.
Als ik het me zo voorstel 'trek' ik zn hoofd dan naar zn borst toe bij een ophouding en blijft hij laag lopen. En wat moet ik dan doen op het moment dat hij te diep gaat, ook voorwaarts drijven?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:43

Je paard loopt dan dus niet AAN de teugel, maar ACHTER de teugel.
Zolang je dat nog niet opgelost hebt, dan zou ik aan oprichten eerlijk gezegd nog maar even niet gaan denken.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 19:16

Hij loopt in het begin wel aan de teugel alleen na ongeveer een half uur/3 kwartier gaat hij er idd achter lopen.
Met ophoudingen komt hij wel weer in de goede houding, na een overgang loopt hij ook gewoon netjes en ookal loopt hij voorwaarts zakt hij toch een beetje in.
Hij heeft het trouwens alleen in draf dat hij erachter gaat lopen, in stap en galop doet hij het niet.
Maar ik wil dus eigenlijk weten hoe ik ervoor zorg dat hij in draf ook netjes blijft lopen.
Dus dat hij helemaal niet achter de teugel gaat lopen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 11:47

Dubbele longe is zwaar werk hoor, ik vind persoonlijk een half uur meer dan zat. 3 kwartier vind ik erg lang. Wordt hij niet gewoon een beetje moe en is het niet verstandiger om te stoppen als het nog goed gaat? Lekker halsstrekken en klaar, braaf paard.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:16

probeer het eens om je touwtjes (ik weet niet wat je gebruikt)...vast te maken aan de onderste ringetjes van je longeersingen .. haal ze door de bitringen en maak ze aan de bovenste ringetjes vast...(niet dat allerbovenste ringetje op de schoft Cool )

suc6

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 20:16

Ik gebruik een dubbele longe, staat ook in de titel.
Maar ik zal het eens proberen, maar wat bereik ik daar mee?
Dus wat is de bedoeling wat op deze manier gaat doen?

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:27

Ik vind drie kwartier ook veeeel te lang..
Ik longeer maximaal een halfuur en dat is bijna nooit, meestal 20 minuten.
Ik doe de longeerlijn ook door de ring naar het bit, dan trek je hem echt niet rond hoor!
Een pony van mij krijg ik niet eens rond aan de dubbele longe daar is die veel te sterk voor en gaat alleen maar rennen.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 09:07

3 kwartier vind ik zelf nogal aan de korte kant, ben meestal een uur bezig (met rijden ook).
Maar bij dat uur zitten dan ook een kwatier losstappen, een kwartier uitstappen en tussendoor een kleine pauze, dus eigenlijk maar een kwartier/half uurtje dat hij moet werken.
Ik ga de tips volgende week eens uitproberen, want lig momenteel een beetje in de kreukels.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:55

Toch is constant op de volte niet te vergelijken met rijden, de belasting is veel groter. Een uur longeren vind ik echt veel te veel, ik doe het liever kort maar krachtig, maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

wonderlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:08

AndreaB schreef:
Hij loopt in het begin wel aan de teugel alleen na ongeveer een half uur/3 kwartier gaat hij er idd achter lopen.
Met ophoudingen komt hij wel weer in de goede houding, na een overgang loopt hij ook gewoon netjes en ookal loopt hij voorwaarts zakt hij toch een beetje in.
Hij heeft het trouwens alleen in draf dat hij erachter gaat lopen, in stap en galop doet hij het niet.
Maar ik wil dus eigenlijk weten hoe ik ervoor zorg dat hij in draf ook netjes blijft lopen.

drie kwartier vind ik veel te lang heeeeeeeeeel soms een klein half uurtje

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:14

ik rij sinds kort ook met dubbele longe, nadat ik die touwtjes zat was en t paard dat door kreeg.
ik doe na het los stappen/draven (zonder lijnen), de longe door de onderste ring aan de zijkant, door het bit en dan tussen de benen vast maken (slof teugel idee dus). zo gaat m'n paard lekker laag en ontspannen lopen (daar zijn we mee aant oefenen, aangezien het een tuigpaard is).
tegenwoordig doe ik voor de afwisseling daarna de longe gewoon aan het bit vast, om een beetje te oefenen alvast (ookal is nagevelijk dan nog wel moeilijk) of longe door het bit terug naar de singel laag aan de zijkant vast.

shaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 16:10

een uurtje 3 kwartier is echt erg lan zie het maar als jezelf jij loopt toch ook liever(B.v) een half uurtje voor uit en dan een keer rechtsom en dan een keer lingsom daan een halfuurtje een rondje of niet?
gr shaila

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 17:55

ThaGirl schreef:
ik rij sinds kort ook met dubbele longe, nadat ik die touwtjes zat was en t paard dat door kreeg.
ik doe na het los stappen/draven (zonder lijnen), de longe door de onderste ring aan de zijkant, door het bit en dan tussen de benen vast maken (slof teugel idee dus). zo gaat m'n paard lekker laag en ontspannen lopen (daar zijn we mee aant oefenen, aangezien het een tuigpaard is).
tegenwoordig doe ik voor de afwisseling daarna de longe gewoon aan het bit vast, om een beetje te oefenen alvast (ookal is nagevelijk dan nog wel moeilijk) of longe door het bit terug naar de singel laag aan de zijkant vast.

Je gaat tog niet de lijn onder de singel vastmaken als je dan een keer terug trekt trek je zijn kop aan de grond.. Verward Verward Gestoord

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 18:53

wonderlover schreef:
AndreaB schreef:

drie kwartier vind ik veel te lang heeeeeeeeeel soms een klein half uurtje

Ben het helemaal met je eens.
Moet ik jullie even drie kwartier in de ronte laten lopen met je kop daar beneden??

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 20:59

Hij loopt toch ook niet 3 kwartier met zn kop naar beneden.
Bij de 45/60 minuten dat ik met hem bezig ben zitten ook 15 minuten losstappen, 15 minuten uitstappen en 5 minuten pauze.
In totaal werkt hij dan maar 2x 12,5 minuten, gaat hij toch niet dood van of wel.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 21:01

chanora schreef:
ThaGirl schreef:

Je gaat tog niet de lijn onder de singel vastmaken als je dan een keer terug trekt trek je zijn kop aan de grond.. Verward Verward Gestoord

Het is de bedoeling dat je net als met rijden kleine ophoudingen maakt en niet trekken. En met deze manier van vast maken vraag je hem zijn hals zo lang mogelijk en zo dicht mogelijk bij de grond te brengen, worden ze lekker los van.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:11

chanora: overdrijven is ook kunst. Ik zou de lijn aan z'n voeten vastmaken als je dat wilt Pling

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:14

Margreet schreef:
chanora: overdrijven is ook kunst. Ik zou de lijn aan z'n voeten vastmaken als je dat wilt Pling

Waar slaat dat op?

Als je paard gaat rennen en de lijn zit onder de singel en je trekt hem een beetje terug heb je wel zijn kop aan de grond

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:19

Dan moet je niet trekken...
Je overdrijft echt, ik longeer al jaren zo en nog nooit wat gebeurd. Een paard aan de ren drukt zich meestal op, die gaat echt niet richting de grond. En in een afgesloten cirkel is het helemaal geen risico, laat maar gaan, ze stoppen vanzelf wel een keer, niet te moeilijk over doen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:23

TS het gaat niet om het werken wat je doet aan de longe, maar de duur dat hij/zij op de volte loopt. Dat is teveel eenzijdige belasting, ook al wissel je af van linksom naar rechtsom.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:23

Margreet schreef:
Dan moet je niet trekken...
Je overdrijft echt, ik longeer al jaren zo en nog nooit wat gebeurd. Een paard aan de ren drukt zich meestal op, die gaat echt niet richting de grond. En in een afgesloten cirkel is het helemaal geen risico, laat maar gaan, ze stoppen vanzelf wel een keer, niet te moeilijk over doen.

Je paard kan ook over de kop slaan hoor!!
En ik longeer ook weleens aan de dubbele longe maar dan van de onderste ring naar het bit.
En niet onder de singel..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:27

Dan ben je wel heel stom bezig als dat gebeurt...

Slofteugel met rijden natuurlijk ook zielugh, ik heb 'm al door hoor Haha!