verbeteren van levenskwaliteit.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mariontjuh

verbeteren van levenskwaliteit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 15:22

Hallo iedereen,

Binnen een aanzienbare tijd ga ik beginnen mijn eigen pensionstalling op te zetten.
Ik studeer natuurgeneeskunde voor dieren en dit zal ook het uitgangspunt zijn van mijn pensionstalling. Ik bestudeer verder ook het gedrag van paarden.

De bedoeling van mijn pensionstal is de kwaliteit van het leven van deze paarden te verbeteren. Ze zullen op de natuurlijk mogelijkste manier hier komen te leven.

Nou was mijn vraag aan jullie: hoe leven jullie paarden? wat kan er beter?
En wat denk je over deze natuurlijke aanpak?

Arabesk

Re: verbeteren van levenskwaliteit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:30

leuk!

mijn paarden staan 24/7 buiten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:30

ken je de hit-actiefstal trouwens?

mariontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 15:40

Dat is heel mooi, vind dat het belangrijkste dat de paarden het ook goed bij ons hebben. en niet alleen wij bij hun.

die stal ken ik geloof ik niet nee?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:43

Ga eerst even kijken wat er kan op de locatie die je had willen uitzoeken voor je stalling. En kijk dan even wat de bijkomende kosten zijn voor bijv. een Hit-Actiefstal.
En als je met een pensionsstalling zit waar een hoge turnover plaatsvindt, is een dergelijke actiefstal misschien NIET handig.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:44

Mijn paarden (2.5 jr hengst en 17 jr ruin) staan samen in een loopstal van 40 m2 en ik zet ze zoveel mogelijk buiten maar moet opletten ivm hoefbevangenheid.

Soms lijkt het er hard aan toe te gaan maar er is niks beters voor mijn paarden geweest dan ze samen te zetten, ook is de dominante ruin wat liever naar mij geworden.

Het liefst zie ik paarden dus samen, en dan bedoel ik dat ze echt bijelkaar staan en niet 1 op 1 met een hekje ertussen.

mariontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 16:01

Cassidy schreef:
Ga eerst even kijken wat er kan op de locatie die je had willen uitzoeken voor je stalling. En kijk dan even wat de bijkomende kosten zijn voor bijv. een Hit-Actiefstal.
En als je met een pensionsstalling zit waar een hoge turnover plaatsvindt, is een dergelijke actiefstal misschien NIET handig.

Dat zal ik zoiezo moeten doen. Ik heb zo'n dergelijke stal nog niet gezien dus zal daar eerst het een een ander over moeten opzoeken.
Zo'n stal voorziet in de paarden hun behoefte, dat is heel mooi. Maar ook zonder zo'n stal kan een paard in zijn behoefte worden voorzien en dat misschien op een natuurlijkere manier.

Nicolletje schreef:
Mijn paarden (2.5 jr hengst en 17 jr ruin) staan samen in een loopstal van 40 m2 en ik zet ze zoveel mogelijk buiten maar moet opletten ivm hoefbevangenheid.

Soms lijkt het er hard aan toe te gaan maar er is niks beters voor mijn paarden geweest dan ze samen te zetten, ook is de dominante ruin wat liever naar mij geworden.

Het liefst zie ik paarden dus samen, en dan bedoel ik dat ze echt bijelkaar staan en niet 1 op 1 met een hekje ertussen.

ook daar ben ik het mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:10

Wat goed dat je een dergelijke pensionstaliing wilt opzetten!
Dan kun je dus kijken naar de natuurlijke behoeftes van het paard en kom je in ieder geval uit op o.a.: bewegen, grazen, in kuddeverband leven, ruimte en buitenzijn, voldoende/continue gras/ruwvoer kunnen eten.

Een hit-actiefstal ben ik zelf niet zo'n fan van. Het is wel een hele vooruitgang in vergelijking met de traditionele stallen, maar gewoon weidegang en kunnen eten wanneer ze dat willen (en daarvoor niet in de rij hoeven te staan wachten), lijkt me veel beter voor een paard. Knipoog

mariontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 16:21

ja daar ben ik het mee eens. Zo'n stal kan de paarden voorzien in hun behoefte maar ik vind het niet natuurlijk.
Ik richt me inderdaad meer op de natuurlijke behoeftes.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:39

Wel, als jij je op de 'natuurlijke behoeften' wil richten ben je snel klaar. Dan begin je er niet aan, want paardrijden is zo onnatuurlijk als maar zijn kan en paarden hebben daar geen behoefte aan.

Wil je de paarden ethologisch verantwoord huisvesten dan koop je 7 hectare goed gedraineerde grond voor max. 25 paarden.
Verdeel je in 3 keer 2 hectare voor paarden en 1 hectare voor de noodzakelijke diensten.
Zet je de paarden in twee groepen van vijf á zes merries met hun veulens en een hengst bij elkaar.
Ruinen kunnen is een vrijgezellengroep tot en stuk of 10.
Het dienstenstuk is voor onderhoudsgebouwen en -ruimte, hooi/sto-opslag, quarantainemogelijkheden, rijbak, parkeerplaats, etcetera.
De paardenweides richt je in als een creatief parklandschap met heuveljes, zandbak en een vijver.

Nu even uitrekenen wat dat de pensionklant moet gaan kosten wil het rendabel zijn.....

HC

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:10

Huertecilla schreef:
Wel, als jij je op de 'natuurlijke behoeften' wil richten ben je snel klaar. Dan begin je er niet aan, want paardrijden is zo onnatuurlijk als maar zijn kan en paarden hebben daar geen behoefte aan.

Wil je de paarden ethologisch verantwoord huisvesten dan koop je 7 hectare goed gedraineerde grond voor max. 25 paarden.
Verdeel je in 3 keer 2 hectare voor paarden en 1 hectare voor de noodzakelijke diensten.
Zet je de paarden in twee groepen van vijf á zes merries met hun veulens en een hengst bij elkaar.
Ruinen kunnen is een vrijgezellengroep tot en stuk of 10.
Het dienstenstuk is voor onderhoudsgebouwen en -ruimte, hooi/sto-opslag, quarantainemogelijkheden, rijbak, parkeerplaats, etcetera.
De paardenweides richt je in als een creatief parklandschap met heuveljes, zandbak en een vijver.

Nu even uitrekenen wat dat de pensionklant moet gaan kosten wil het rendabel zijn.....

HC

*grijns* jij weet t altijd zo geweldig te brengen...

Goed, zo natuurlijk mogenlijk (en enigsinds rendabel, omdat ik t vermoeden heb dat bij HC's idee je 500 euro per maand moet gaan betalen).

Dat word dan dus 24/7 buiten, op land waar stukken verhoogd zijn zodat ze bij hevige regenval droog kunnen staan. Ipv schuilstalletjes hoge bomen. Water ipv waterbakken een soort van poel oid.

mariontjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 12:16

sorry maar ik geloof dat jullie mijn punt niet helemaal snappen.

tot zover mogelijk in de tijd van nu (want er is nogal veel gebeurd en onze paarden zijn nou eenmaal geen wilde paarden meer..) wil ik het voor de paarden zo natuurlijk en aangenaam mogelijk maken.
Als je dit een probleem of een stom idee vind kan ik niet begrijpen dat je een paarden liefhebber bent. Ik vind dat de paarden het ook bij ons fijn moeten hebben en niet alleen wij bij hun.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 12:27

Mijn paarden staan ong van 9 tot 5 buiten, wat ik graag zou willen zien op een pensionstal is dat er de mogelijkheid moet zijn om bijv. je paardje de halve dag in een paddock te zetten, waar mijn paardjes staan is dit amper onmogelijk op dat de stal eigenaar hier te lui voor is en ik met mijn paardje uit moet kijken voor hoefbevangenheid. Ook vind ik dat de weilanden groot genoeg moeten zijn zodat paarden die wat lager in rang staan ook genoeg ruimte hebben om te eten en te spelen, dit is op mijn huidige stal ook niet bepaald het geval vooral in de winter met als gevolg dat mijn andere paard wat erg laag in rang staat de hele tijd word opgejaagd en bijna geen hapje gras krijgt! Ook is het bijna onmogelijk om haar overdag uit de wei te halen omdat dan alle andere hoger in rang geplaatste paarden voor het hek staan en ik haar er met geen mogelijkheid bij langs kan krijgen.
Dit zijn wel dingen waarvan ik denk dat er rekening mee gehouden moet worden op een pensionstalling.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:47

Het is mogelijk om paarden in groepsverband te houden op een andere manier als een HIT-actief stal.
Waar mijn paard staat worden de paarden in kuddeverband gehouden. Overdag gaan ze in de wei, daar wordt ook wat ruwvoer bijgevoerd en 's nachts staan ze in de groepsstal met verharde uitlooppaddock waar bijna onbeperkt ruwvoer wordt gevoerd. Als het weer het toelaat staan ze 24/7 buiten en als er veel vliegbeesten zijn staan ze overdag binnen en 's avond/'s nachts buiten.
De paarden die haver bijgevoerd krijgen worden even apart in een box gezet en later weer terug gezet. Dus geen gewacht bij voerstations of gedoe met chippen of een halsband om.
Ruinen en merries, groot en klein (ong. 30 stuks) loopt allemaal bij elkaar in stukken weiland die voldoende groot zijn, ook om bijvoorbeeld als kudde zijnde eens even lekker rond te crossen. (af en toe krijgen ze gezamelijk de gekke 5 minuten...)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:16

mariontjuh schreef:
sorry maar ik geloof dat jullie mijn punt niet helemaal snappen.

tot zover mogelijk in de tijd van nu (want er is nogal veel gebeurd en onze paarden zijn nou eenmaal geen wilde paarden meer..) wil ik het voor de paarden zo natuurlijk en aangenaam mogelijk maken.
Als je dit een probleem of een stom idee vind kan ik niet begrijpen dat je een paarden liefhebber bent. Ik vind dat de paarden het ook bij ons fijn moeten hebben en niet alleen wij bij hun.

Ik snap je punt prima. En ik vind ook dat je een prima idee hebt, maar wat HC omschrijft is dé meest natuurlijke mannier van paarden houden. Alles wat je eraan aantast zal een afbraak zijn van je natuurlijke positie. Een HIT actief stal es een schitterende manier van paarden houden, maar volgends zou niet natuurlijk genoeg. Dan moet je toch denk ik aan HC's idee gaan werken.

Overgends heb ik mijn paard 's nachts op stal, 's winters overdag op de zandplaat en zijn we nu lekker het weide gaan op aan het bouwen. Over een tijdje blijft ze weer dag en nacht buiten. Hoewel dit niet 'de natuurlijkste manier' is weet ik toch eigenlijk wel zeker dat mijn paard het naar haar zijn heeft. En zij heeft het dus fijn bij mij.

Natuurlijk staat niet gelijk aan aangenaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:22

Ik heb mijn paarden samen met elkaar de hele dag buiten staan.
snachts niet. Zomer en winter op de wei.
Niet helemaal natuurlijk, maar geloof dat de paarden er vrede mee hebben.
Komen goed naar binnen en staan dan niet te rommelen dat ze naar buiten willen, tot het ochtend is.

Ik voel me er lekker bij en een paard dat een hevige wever was, doet het hier bijna niet meer.
Dus ga ik er vanuit dat het zo wel oke is Lachen
Lekker savonds wat tutten met ze, dat doen mijn niet natuurlijke paarden ook graag.

Ik heb altijd pensionplaatsen gezocht waar ze het hele jaar door buiten staan, samen met min. 1 andere in de wei
Dat was mijn nummer 1 eis, dan kwamen de andere dingen Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:48

Walter staat dag en nacht op een grote wei in een groep van merries en ruinen. Gemengde leeftijden en gemengde geslachten, maar dus geen hengsten of jonge veulens. Het is een grote wei met bomen er omheen en een schuilstal. Ook is het iets heuvelig. De wei is groot genoeg voor de paarden om altijd weg te kunnen.

In de zomer komen ze op een ander stuk, zonder schuilstal maar wel weer met de bescheming van een houtwal. De eigenaar van de stal voert in de winter 2 keer per dag hooi en brok bij, elk paard heeft zijn eigen hoopje.
In de zomer wordt alleen een kleine hoeveelheid brok bijgevoerd.

Het leuke van deze stal is dat het niet alleen prettig is voor de paarden, maar ook voor de baasjes. Geweldige uitrijmogelijkheden, 2 buitenbakken en een binnenbak.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:10

Huertecilla schreef:

HC

Haha, ik wist niet dat een creatief landschapje tot de natuurlijke behoeftes van een paard behoorde. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 19:11

randalinpony schreef:
Huertecilla schreef:

HC

Haha, ik wist niet dat een creatief landschapje tot de natuurlijke behoeftes van een paard behoorde. Haha!

Sleutelwoorden 'verveling' en 'beweging'.....
Creatief aangelegde voorzieningen geven lichamelijke en geestelijk stimulans. Iets simpels als de drinkgelegenheid aan het ene einde en het ruwvoer aan het andere zorgt al voor veelvuldige 'mini-migratie'.
Paarden gaan ook graag op verhogingen staan en trainen bij het omhoog en omlaag gaan spelendewijs hun lijf waar je anders voor moet 'gymnastiseren'.
Een 'gedwongen' route naar de schuilstal, naar schaduw, windluwte of een andere populaire plek als een zandbak om in te rollen, over een stuk oneffen verharding doet wonderen voor de hoeven.
Etcetera.
Zó voor de hand liggend en noem het maar geén welzijn Knipoog

HC

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:14

En in de vijver kunnen ze zeker baantjes trekken? Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 09:07

Inderdaad.

HC

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 09:24

mariontjuh schreef:
Hallo iedereen,

Binnen een aanzienbare tijd ga ik beginnen mijn eigen pensionstalling op te zetten.
Ik studeer natuurgeneeskunde voor dieren en dit zal ook het uitgangspunt zijn van mijn pensionstalling. Ik bestudeer verder ook het gedrag van paarden.

De bedoeling van mijn pensionstal is de kwaliteit van het leven van deze paarden te verbeteren. Ze zullen op de natuurlijk mogelijkste manier hier komen te leven.

Nou was mijn vraag aan jullie: hoe leven jullie paarden? wat kan er beter?
En wat denk je over deze natuurlijke aanpak?

Ik vind het een geweldig idee. En ik zou willen dat meer ondernemers zoiets bedenken en er wat minder traditionele pensionstallingen waren. Maar er zijn ook nog veel mensen die gewoon nog niet zo denken, merk ik.

Mijn eigen paard leidt ook een zo'n natuurlijk mogelijk leven. Hij staat op een heel groot stuk in een natuurgebied (met bomen, struiken, weides, brede sloten, moeras, weinig hekken) in een hechte kudde. Merries en ruinen van verschillende leeftijden, bij elkaar. 's Winters krijgen ze zo'n 2x per dag ruwvoer en ik voer mijn paard zelf nog dagelijks wat krachtvoer e.d. bij. In de winter kunnen ze helemaal tot aan de boerderij staan, want dan staat het hele gebied open. Aangezien ze dan ook bij huis gevoerd worden, lopen ze meestal niet helemaal naar achteren. Maar het kan wel.

Toevallig hebben wij er ook stallen, twee rijbakken, een round pen en andere voorzieningen bij. De hei en het bos zijn ook in de buurt, dus je kunt hier prachtige buitenritten maken. Ik moet trouwens wel elke dag ruim 1 km lopen vaak om hem op te halen uit het land (en weer terug natuurlijk). Maar mij boeit dat niet, ik vind het juist geweldig dat hij daar kan staan en zo'n leven kan leiden. Maar ik weet dat veel meiden bij ons erover klagen. Jammer, maar ja, de meeste mensen willen voornamelijk gemak. Dat gaat vaak voor blijkbaar, maar ik kan zeggen dat het een bewuste keuze is geweest om het zo te willen en ik heb het enorme geluk gehad dat ik zo'n plek vlakbij huis heb. Ik zou niet weten wat er beter kan wat betreft mijn paard. Ik ga in elk geval nooit van mijn leven op een manege of traditionele pensionstalling staan, als het aan mij ligt. Lachen

Succes met je plan!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 09:36

Nadya schreef:
Ik moet trouwens wel elke dag ruim 1 km lopen vaak om hem op te halen uit het land (en weer terug natuurlijk).
....
Ik zou niet weten wat er beter kan wat betreft mijn paard.

Een schuilhut in ieder geval NIET. Fijn hoor.

Nu nog aan de rolverdeling werken. Jij roept, híj loopt Knipoog

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 09:48

Nadya schreef:
Ik ga in elk geval nooit van mijn leven op een manege of traditionele pensionstalling staan, als het aan mij ligt. Lachen

En dáár schrijf je wat.
Wát doe je als jouw persoonlijke omstandigheden door oorzaken buiten jouw invloedssfeer veranderen en je de keuze níet meer hebt?
Hoe graag wil jíj paardrijden. Dat 'jij' is niet persoonlijk aan joú gericht Nadya. Ik stel me die vraag ook zelf.

Wat veel ruiters vergeten is hoe oud een paard wordt het dat het slechts een handvol werkelijk betekenisvolle relaties kan aangaan in diens leven.
Een paardgericht gehouden paard waar niets fout mee is, kan zomaar 25-30 jaar worden.
Hoeveel verandert er in een mensenleven in een dergelijke periode.
Veel meisjes zijn zeg 15 als ze beginnen. Plus 25-30 is 40-45.
In de regel is ze intussen getrouwd, gescheiden, LAT-relatie, tíg keer verkast, zijn de kinderen de deur uit en is ze haar eigen identiteit aan het zoeken.
En het paard? Dat heet nu net behoefte aan continuïteit....

Voor veertigers die een paard aanschaffen is het door de andere fase van hun leven minder extreem maar natuurlijk niet minder van toepassing.

'Continuïteit', dat is nog een ander sleutelwoord voor paardenwelzijn.

HC

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 09:51

Nee, in die vijver kunnen ze drinken en verkoeling zoeken. Is erg goed voor hoeven in de drogere periodes.
Eisen die ik heb voor een pensionstalling: elke dag naar buiten in een groep(je) ongeacht weer of seizoen. In ieder geval in de zomer weidegang en een eigen box voor behoefte aan privacy, rustig eigen krachtvoer/wortelen kunnen eten en voor het geval ze eens ziek zijn. Verder vind ik een rustige omgeving belangrijk, dus geen continu rondhollende kinderen, kwekkende "volwassenen", blerende radio's, onopgevoede honden die je voor de voeten lopen, etc. Er moet rekening worden gehouden met de paarden, dàt zijn namelijk de pensiongasten en voor hen moet het een prettige omgeving zijn, waar mensen zich op aanpassen.
Uiteraard een goede rijbak met verlichting, die met regelmaat onderhouden wordt (slepen/sproeien) en voor mij persoonlijk is een goed buitenrijgebied zeer belangrijk. Roundpen en/of longeerbak kan handig zijn en ook voldoende paddocks voor in de winter en om paarden die moeten matigen met gras toch buiten te laten zijn.
In of om de wei wat bomen en/of struiken voor schaduw en luwte is natuurlijk heel fijn en een niet te diepe vijver ook, maar in welke mate dat soort dingen kunnen, hangt een beetje af van waar je zit. Bij onze wei zou een poel best lastig worden, we zitten op een zandbult, dus dan moet je hem kunstmatig dicht maken aan de onderkant, als je een goede leemlaag hebt op een handige diepte, dan heb je het bijna vanzelf voor elkaar.
Groepen hoeven van mij niet heel groot te zijn, eigenlijk is het handiger om enkele groepjes te hebben, zodat je kunt kijken waar een paard het beste past (speelse groep, rustige groep).