Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Ga eerst even kijken wat er kan op de locatie die je had willen uitzoeken voor je stalling. En kijk dan even wat de bijkomende kosten zijn voor bijv. een Hit-Actiefstal.
En als je met een pensionsstalling zit waar een hoge turnover plaatsvindt, is een dergelijke actiefstal misschien NIET handig.
Nicolletje schreef:Mijn paarden (2.5 jr hengst en 17 jr ruin) staan samen in een loopstal van 40 m2 en ik zet ze zoveel mogelijk buiten maar moet opletten ivm hoefbevangenheid.
Soms lijkt het er hard aan toe te gaan maar er is niks beters voor mijn paarden geweest dan ze samen te zetten, ook is de dominante ruin wat liever naar mij geworden.
Het liefst zie ik paarden dus samen, en dan bedoel ik dat ze echt bijelkaar staan en niet 1 op 1 met een hekje ertussen.
Huertecilla schreef:Wel, als jij je op de 'natuurlijke behoeften' wil richten ben je snel klaar. Dan begin je er niet aan, want paardrijden is zo onnatuurlijk als maar zijn kan en paarden hebben daar geen behoefte aan.
Wil je de paarden ethologisch verantwoord huisvesten dan koop je 7 hectare goed gedraineerde grond voor max. 25 paarden.
Verdeel je in 3 keer 2 hectare voor paarden en 1 hectare voor de noodzakelijke diensten.
Zet je de paarden in twee groepen van vijf á zes merries met hun veulens en een hengst bij elkaar.
Ruinen kunnen is een vrijgezellengroep tot en stuk of 10.
Het dienstenstuk is voor onderhoudsgebouwen en -ruimte, hooi/sto-opslag, quarantainemogelijkheden, rijbak, parkeerplaats, etcetera.
De paardenweides richt je in als een creatief parklandschap met heuveljes, zandbak en een vijver.
Nu even uitrekenen wat dat de pensionklant moet gaan kosten wil het rendabel zijn.....
HC
mariontjuh schreef:sorry maar ik geloof dat jullie mijn punt niet helemaal snappen.
tot zover mogelijk in de tijd van nu (want er is nogal veel gebeurd en onze paarden zijn nou eenmaal geen wilde paarden meer..) wil ik het voor de paarden zo natuurlijk en aangenaam mogelijk maken.
Als je dit een probleem of een stom idee vind kan ik niet begrijpen dat je een paarden liefhebber bent. Ik vind dat de paarden het ook bij ons fijn moeten hebben en niet alleen wij bij hun.
Huertecilla schreef:De paardenweides richt je in als een creatief parklandschap met heuveljes, zandbak en een vijver.
HC
randalinpony schreef:Huertecilla schreef:De paardenweides richt je in als een creatief parklandschap met heuveljes, zandbak en een vijver.
HC
Haha, ik wist niet dat een creatief landschapje tot de natuurlijke behoeftes van een paard behoorde.
mariontjuh schreef:Hallo iedereen,
Binnen een aanzienbare tijd ga ik beginnen mijn eigen pensionstalling op te zetten.
Ik studeer natuurgeneeskunde voor dieren en dit zal ook het uitgangspunt zijn van mijn pensionstalling. Ik bestudeer verder ook het gedrag van paarden.
De bedoeling van mijn pensionstal is de kwaliteit van het leven van deze paarden te verbeteren. Ze zullen op de natuurlijk mogelijkste manier hier komen te leven.
Nou was mijn vraag aan jullie: hoe leven jullie paarden? wat kan er beter?
En wat denk je over deze natuurlijke aanpak?
Nadya schreef:Ik moet trouwens wel elke dag ruim 1 km lopen vaak om hem op te halen uit het land (en weer terug natuurlijk).
....
Ik zou niet weten wat er beter kan wat betreft mijn paard.
Nadya schreef:Ik ga in elk geval nooit van mijn leven op een manege of traditionele pensionstalling staan, als het aan mij ligt.