probleem met een 3-jarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

probleem met een 3-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 16:27

hallokes,

Ik heb een 3-jarige merrie, die ik als veulen heb, die ik stilletjes aan wil beginnen op te leren. Maar ze heeft totaal geen respect voor mij. Ze loopt me gewoon omver, trekt aan het halster.... Het vreemde is mss dat ze in de wei superlief is. Daarmee bedoel ik dat het een enorme knuffelkont is, me overal volgt.... Maar vanaf dat ik ze bijvoorbeeld aan het halster wil mee nemen op wandeling dan begint het gesleur en getrek. Ook stilstaan aan een halster lukt niet echt. Ze draait dan naar alle kanten enz. Ok het is nog een jong ding, maar zo'n dingen zou ik toch graag aangeleerd krijgen.
Nu heb ik binnenkort een round pen tot mijn beschikking en zou daar graag met haar aan het werk gaan. Wat kan ik het beste met haar doen? Hoe kan ik haar respect voor mij winnen?

Groetjes

Onali

Re: probleem met een 3-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:30

ik zou aan grondwerken als ik jou was om weer de relatie tussen jou en haar te verduidelijken.Jij bent tenslotte de leider. Ik heb een shethengstje van 11 maanden en die flikt mij dit echt niet hoor.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 16:32

Met grondwerk wou ik ook beginnen, maar nu vroeg ik me af wat een goede manier zou zijn voor haar? Parelli, Monty Roberts of nog iets anders?

prairiewolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:54

Hoi

Ik heb ook een 3jarige merrie. En ik had vergelijkbare dingen met haar als jij beschrijft. ze liep me van me sokken en aan het halstertouw te trekken. Ik heb het als heel positief ervaren om NHS lessen met haar te nemen. Ik heb les gehad in paardentaal en rangorde. Allemaal op een paardvriendelijke manier maar wel heel duidelijk. 10 lessen, elke week een uur en soms zat er een weekje pauze tussen. Het gaat nu prima. Zo nu en dan heeft ze weer een puberdag maar je kunt ze op deze leeftijd al heel veel leren!

groetjes

Manon

p.s. mijn les was een mengvorm van NHS technieken, dus niet Parelli alleen of MR. Het beste van alle werelden zeg maar, beviel mij wel goed want dan kun je zelf ontdekken wat goed voor jullie werkt.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 23:02

Vaak zijn juist de liefste paarden het moeilijkst. Doordat je paard zo lief is ga je grenzen verleggen. Hierdoor onstaat veel onaangenaam gedrag.

Als je tegen problemen aanloop. Leer je paard bewust dingen aan. Zo leer je je paard niet te trekken of te duwen. Besteed daar rustig gewoon een gehele training aan waarbij je enkel aan deze punten denkt. Belangrijk is dat je veel beloont als je paard het goed doet en enkel het duw en trek gedrag duidelijk corrigeerd. Ga dus niet alles corrigeren, maar beperk je tot deze twee dingen.

Is het nu oké dan laat je je paard weer gewoon vrij en doe je het zelfde de volgende dag nog een keer. Wij gaan er snel van uit dat het paard het wel begrijpt of het uit zich zelf goed moet doen. Dit is vaak zeker niet zo.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 07:51

Bedankt voor de tip Josien, ga het zeker uitproberen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:20

Ga grondwerk met haar doen, leer haar je persoonlijke ruimte te respecteren, en leer haar te wijken voor druk.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 07:22

ik heb het af geleerd door de methode van monthy ...door hem steeds te laten schrikken ..misschien vind dit niet iedereen een goed idee maar heeft wel geholpen zonder hem moeten aan raken ..
zodra je merkt dat hij/zij voorbij wilt lopen geeft je een harde gil/brul en steek daarbij je handen omhoog (zodat je groot lijkt) je paard schrikt en kijkt verbaast ...je loopt rustig verder en als je paard je weer voorbij wilt lopen , doe je het weer ..harde gil/brul geluid en handen omhoog ..je paard kijkt weer verbaast en gaat na paar x doen op je letten van ....he wanneer komt dat gebrul weer en blijft mooi achter je lopen .....dit heeft bij m`n toen 3 jarige hengst wel geholpen ...

veel succes

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 07:58

Bispax bedankt voor de tip!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:08

Ga lekker in die roundpen grondwerk doen,bijv. van Parelli.
Die heeft de 7 games,en is zeer leerzaam voor jou en je paard.
Paard leert te wijken voor druk,ook zonder hulpmiddelen,dus alleen een vingeraanwijzing,of een bepaalde houding.
Wijken voor druk is de basis van jullie verdere relatie,en is zeer handig als je ooit gaat rijden.
Wanneer is je paard 3 geworden,dit jaar,of vorig jaar?

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:12

Het beste voor je paard is om haar naar een professionele stal te brengen om haar 3 maanden in te rijden. Daar doe je je paard en jezelf een hoop plezier mee!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:15

henkb schreef:
Het beste voor je paard is om haar naar een professionele stal te brengen om haar 3 maanden in te rijden. Daar doe je je paard en jezelf een hoop plezier mee!
Weet jij een natural horsemanship stal waar je een 3 jarige kan laten inrijden?
Noem maar op,ik ben benieuwd!

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:45

Tinkerloos schreef:
henkb schreef:
Weet jij een natural horsemanship stal waar je een 3 jarige kan laten inrijden?
Noem maar op,ik ben benieuwd!

Wanneer het alternatief van het inrijden bij een normale stal is dat iemand die geen ervaring heeft met paarden alleen aan het "rommelen" slaat en voor huizenhoge problemen en wellicht gevaarlijke situaties komt te staan. Dan mag jij met een beter voorstel komen.

zalatoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:11

Hallo,

Ik ben zelf nu met een jonge hengst van bijna 3 bezig, wandelen en longeren.
Bij het wandelen zorg ik er zoveel mogelijk voor dat hij z'n aandacht bij mij houdt, dus als hij wegkijkt, weer aandacht vragen en als hij te dicht bij me komt, zorgen dat hij mij ook de ruimte geeft. Hij probeerde dat in het begin heel erg uit en was ik eigenlijk druk bezig, in plaats van rustig te wandelen. Daar komt nog bij dat het uitpad van de wei langs een weiland met merries loopt..

Inmiddels is hij veel rustiger geworden en begint het lekker te werken met hem. Hij heeft er plezier in en wil ook echt voor je werken. Let er op dat je zelf rustig blijft en duidelijk aangeeft wat je wilt, zodat zij ook rustig wordt. Niet afwachten tot ze de verkeerde kant op gaat, maar zelf actief blijven.
Maar het blijft voor mij steeds uitproberen en kijken wat werkt, dat maakt het omgaan met paarden juist interessant vind ik.

Voor het wandelen had ik wel iets aan de methode van Chris Irwin, die heeft hier over een DVD gemaakt, In hand.
Op de website van Chris Irwin kun je trouwens allerlei artikelen downloaden en uitprinten, misschien zit er iets bij waar je wat aan hebt.
Ik volg zelf niet een bepaalde methode, maar doe gewoon wat bij mij en m'n paard past.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 12:32

Tinkerloos schreef:
Ga lekker in die roundpen grondwerk doen,bijv. van Parelli.
Die heeft de 7 games,en is zeer leerzaam voor jou en je paard.
Paard leert te wijken voor druk,ook zonder hulpmiddelen,dus alleen een vingeraanwijzing,of een bepaalde houding.
Wijken voor druk is de basis van jullie verdere relatie,en is zeer handig als je ooit gaat rijden.
Wanneer is je paard 3 geworden,dit jaar,of vorig jaar?

Eind deze maand wordt ze 3

Met opleren bedoel ik dan: gewend aan het gewicht van de ruiter, zadelmak dus. Meer wordt er nog niet gedaan met mijn 3-jarige.

Ik heb het lessenpakket van Parelli dus denk dat ik me daar ga in verdiepen. Ik ken een meisje waar ik eventueel les bij ga kunnen nemen in NH.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:09

henkb schreef:
Wanneer het alternatief van het inrijden bij een normale stal is dat iemand die geen ervaring heeft met paarden alleen aan het "rommelen" slaat en voor huizenhoge problemen en wellicht gevaarlijke situaties komt te staan. Dan mag jij met een beter voorstel komen.
Maar wie heeft het hier dan over inrijden?
En aanrommelen?
De TS vraagt om een oplossing voor haar dominante paardje,en wil hem bijv. stil kunnen laten staan aan het halster.
Ze zegt een round penn ter beschikking te hebben en vraagt wat ze voor oefeningen kan doen.
Waarom kom jij dan als oplossing met een africhtingsstal?
En wie zegt dat ze maar wat aanrommelt?
De meeste mensen wie met NH bezig zijn hebben wel kennis van zaken,of verdiepen zich er eerst in alvorens het zelf te proberen.
Ik zie geen probleem in het zadelmak maken van een 3 jarige,dat kan je zelf ook doen.

@ Sjintoo: leuk dat iemand je les kan geven.
Kijk eerst het hele pakket van Parelli eens door,er staan hele handige tips op de dvd's.
Ook het zadelmak maken van een paard!
Veel succes!

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 17:03

Ik ga zeker niet zomaar wat 'aanrommelen' met mijn paard. Wil de fouten die ik met haar gemaakt heb corrigeren. Ik weet ook wel dat wat mijn paard nu doet, heel waarschijnlijk voor een groot deel door mij komt. heb de intro gelezen van Parelli en daar staat idd heel wat waarheid in!

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 21:25

Wou eventjes laten weten dat het ondertussen heel goed gaat met ons. Ik krijg veel hulp van 2 meisjes die via de Parelli methode werken. Ze toont nu al veel meer respect voor me. Morgen gaan we er wss voor het eerst eens opzitten.
Wat we nu vooral doen zijn spelletjes met haar in de zin van haar vertrouwen in ons te laten winnen. Nu denk ik wel dat ze al heel veel vertrouwen in me heeft. Zo heb ik daarstraks bijvoorbeeld eens een zeil over haar getrokken nadat we er eerst eens waren overgelopen. Ze reageerde er totaal niet op.
Ik moet alleen veel consequenter leren zijn. Als ze in de round pen loopt en ik wil dat ze keert moet ze dat direct doen en zonder al te veel getreuzel. Dus daar zijn we ook aan aan het werken.
Het enige probleem is echter nog dat als ik haar haal op de weide of haar terugzet ze nog wel eens wil vergeten wat we net geleerd hebben. Dus daar moet nog even op geoefend worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:12

Fijn dat het zoveel beter gaat. Jij komt er wel!

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 15:05

Ik heb er vandaag voor de eerste keer opgezeten! Eerst een meisje dat al veel ervaring heeft met paarden op te leren en daarna ik! Gewoon met westernzadel en touwhalstertje. Verbazingwekkend luisterde ze veel beter naar mij dan naar dat meisje. Had ook de indruk toen zij erop zat en haar zus hield haar mee vast aan de leadrope dat ze meer haar aandacht op mij had dan op haar! Zou dat nu kunnen??? Ben zo blij! Ze heeft geen stap verkeerd gezet. Stap, draf, stoppen, van hand veranderen, ze deed het super!!!!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:02

Gefeliciteerd!
Fijn om te lezen.
(maak maar eens een foto,ik ben best benieuwd..) Pling

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 16:02

Foto's zijn in de maak!

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 16:22

Tadaaaa!!!!:

En eigenlijk zat ik er heel relaxed op.

Afbeelding

Afbeelding

Dat meisje hield ze eigenlijk gewoon vast in geval van. Maar ze heeft geen stap verkeerd gezet. Het meisje dat er voormij opgekropen was heeft er zelfs los mee gestapt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:23

Ziet eruit alsof jullie het al tijden doen zo.
Goed hoor!

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 16:27

Het voelde dan ook eigenlijk heel vertrouwd.