Het is dit hoofdstel van Norton:

Misschien niet duidelijk op de foto, maar de teugels zitten dus vast aan 2 riempjes die kruislings onder de kaak doorgaan.
Wat zijn jullie ervaringen en ideën over dit hoofdstel?
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Huertecilla schreef:Dit is een Cook-kloon. Zok onder bitlessbridle en je vindt van alles.
Het werkt zeer direct en coherent.
Het hoofdstel kan je het beste met 'signaalrijden' rijden. Dus vooral met indirecte teugel en licht doorhangende teugel zoals je een stang zou rijden.
Verder is het net zo 'scherp' als jij vaardig bent.
HC
Inge_ schreef:Ik heb de variant van de ruitersportshop hierop en mijn paard vind het niks, die druk op de neus. Ik rij met losse teugels maar dan alsnog zit de neusriem te strak (ook door de vrij zware haken aan de teugels) dus mn paard gooit telkens zijn hoofd in de lucht, hij vindt het dus maar niks.
Black_White schreef:Hier: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... alster.htm is een test waar bijna alle soorten bitloze optomingen getest zijn,en als je met je muis over de plaatjes beweegt zie je waar het hoofdstel druk geeft.Maar wat ik me nou afvraag is:
Een bitloos hoofdstel klinkt heel erg vriendelijk, doordat je het bit uit zijn mond haalt. Maar dat hoofdstel heeft natuurlijk weer een andere manier om zijn aandacht te vragen. Volgens mij werkt het in achter de oren, op de kaken en op de neus.