Hoe 'scherp' is een bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Black_White

Hoe 'scherp' is een bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 13:39

Ik heb vorige week een bitloos hoofdstel gekocht met het idee dat ik dan weer een stapje verder de goede richting in ga, maar ik kreeg steeds meer het gevoel dat het bitloze hoofdstel wat ik heb gekocht toch behoorlijk pittige inwerking heeft.

Het is dit hoofdstel van Norton:
Afbeelding

Misschien niet duidelijk op de foto, maar de teugels zitten dus vast aan 2 riempjes die kruislings onder de kaak doorgaan.

Wat zijn jullie ervaringen en ideën over dit hoofdstel?

Huertecilla

Re: Hoe 'scherp' is een bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:24

Dit is een Cook-kloon. Zok onder bitlessbridle en je vindt van alles.

Het werkt zeer direct en coherent.

Het hoofdstel kan je het beste met 'signaalrijden' rijden. Dus vooral met indirecte teugel en licht doorhangende teugel zoals je een stang zou rijden.

Verder is het net zo 'scherp' als jij vaardig bent.

HC

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:28

Huertecilla schreef:
Dit is een Cook-kloon. Zok onder bitlessbridle en je vindt van alles.

Het werkt zeer direct en coherent.

Het hoofdstel kan je het beste met 'signaalrijden' rijden. Dus vooral met indirecte teugel en licht doorhangende teugel zoals je een stang zou rijden.

Verder is het net zo 'scherp' als jij vaardig bent.

HC

Idd net zoals met een bit.. Knipoog haha
Ik wil binnenkort ook eens een bitloos hoofdstelletje aanschaffen maar twijfel nog een beetje.. ook over de inwerking ervan.. ik ga eerst nog maar eens een beetje rondsnuffelen naar verschillende meningen enz.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:33

Een bitloos hoofdstel is idd net zo scherp als de ruiterhand die er mee werkt.
sommige paarden doen het heel goed met dit type hoofdstel met gekruisde banden onder de kin, anderen hebben liever een ander type omdat ze de druk onder de kaak niet prettig vinden.
Het kan heel goed zijn dat dit bij jouw paard ook het geval is, maar ik zou in ieder geval echt proberen om zonder druk te rijden. Het principe van wijken voor druk is immers gebaseerd op snel loslaten wanneer het paard doet wat jij vraagt....

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:54

Ik rij zelf met een Cook wat dus op dit hoofdstel lijkt. Waaruit maak je op dat dit hoofdstel te scherp inwerkt? Ik heb zelf het stuk achter de oren laten fixeren. ( Waar de front riem aan vast zit. ) Hier zitten twee klemmetjes van metaal die je met een tangetje vrij eenvoudig iets meer dicht kunt knijpen. Hierdoor kan dit niet meer schuiven achter de oren wanneer je druk zet op 1 teugel. Ik vond dit schuiven een nadeel wat er voor zorgde dat je aan de ene kant opeens een langere teugel hebt dan aan de andere kant omdat de teugels direct vast zitten aan de kruislingse ' bakstukken' onder de kaken en je daarnaast wel erg veel druk achter de orden krijgt. Door fixeren wordt het een stuk duidelijker en vriendelijker voor je paard. Wellicht is dit ook een tip voor jou alhoewel ik niet weet of dit ook een probleem is bij jouw hoofdstel. Ik vind het zelf een duidelijk en vriendelijk hoofstel waarbij je toch wel erg grof moet zijn om je paard pijn te doen. Dit in tegenstelling tot sommige andere bitloze optomingen.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 15:15

Ik ben hier voor een aantal maanden goed bezig geweest om mijn spieren onder controle te krijgen. Dat heb ik nu aardig, en ik kan nu ook gewoon onspannen rijden zondar dat als ik een kneepje geef ineens mijn hele arm vast zit. Ik probeer ook zo soepel mogelijk te rijden.

Ik vroeg me af of dit hoofstel misschien niet iets scherp is omdat hij vrij heftig reageert op dit hoofdstel. Hij is heel eenvoudig nagefelijk te rijden, maar hij kreeg daarnaast ook de neiging om te diep te lopen. Het was een gevoel, en ik was benieuwd of iemand hier dat gevoel kon bevestigen of kon vertellen dat dit gevoel maar een van mijn rare ideeën is.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 19:41

Misschien dat dit hoofdstel ook scherper inwerkt doordat het druk achter de oren geeft. Ik heb zelf een sidepull, die geeft alleen druk op de neus en werkt helmaal niet zo scherp in bij mijn paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:17

Het is maar net wat je paard het beste accepteert. Sommige hebben liever druk achter de oren, anderen liever alleen op de neus.

Wat dat betreft is het niet zo anders dan het bitten verhaal, het ene paard loopt beter op een dubbelgebroken bit, een ander heeft liever een ongebroken trens.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:43

Ja, het kan zijn dat je paard die druk onder zijn kaak net minder accepteert, maar zoals iedereen al zegt, het is zo sterk zoals je er zelf mee omgaat...Hou je armen goed ontspannen en geef alleen een hulp als die nodig is. Ontspan de teugel zodra hij ook nageeft.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:57

Waar je ook nog even mee kunt experimenteren is de neusriem 1 gaatje hoger te doen en kijken of dat verschil uitmaakt. Hij hoort laag te zitten, ( 4 vingers vanaf de mondhoek ) maar bij mijn paard heb ik hem ook 1 gaatje hoger omdat hij anders echt op het laatste stukje neusbot zit.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 16:21

oke, bedankt, dat zal ik ook nog eens gaan proberen!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:12

Ik heb de variant van de ruitersportshop hierop en mijn paard vind het niks, die druk op de neus. Ik rij met losse teugels maar dan alsnog zit de neusriem te strak (ook door de vrij zware haken aan de teugels) dus mn paard gooit telkens zijn hoofd in de lucht, hij vindt het dus maar niks.

egypte01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 14:02

ik volg dit even, ik wil ook overstappen op een cook of norton maar lees inderdaadverschillende meningen.
Ik vind de andere bitloze optomingen eerlijk gezegd wat minderr mooi. en dit soort lijkt me wel wat.
Het blijft natuurlijk altijd de vraag , loopt mijn paard er lekker op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:49

Inge_ schreef:
Ik heb de variant van de ruitersportshop hierop en mijn paard vind het niks, die druk op de neus. Ik rij met losse teugels maar dan alsnog zit de neusriem te strak (ook door de vrij zware haken aan de teugels) dus mn paard gooit telkens zijn hoofd in de lucht, hij vindt het dus maar niks.

Je zou er andere, lichte teugels met lichte haakjes aan kunnen bevestigen.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:54

Ja maar ik ga hem verkopen Clown Ik wil de Marylot Crosslink, en dat ruitersporthoofdstel hangt dan maar zinloos in de kast duss.. Lachen

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 11:01

Maar wat ik me nou afvraag is:
Een bit werkt in op de mond, het ligt in de mond, dus je paard voelt het altijd. Een bitloos hoofdstel klinkt heel erg vriendelijk, doordat je het bit uit zijn mond haalt. Maar dat hoofdstel heeft natuurlijk weer een andere manier om zijn aandacht te vragen. Volgens mij werkt het in achter de oren, op de kaken en op de neus. Is dit dan vergeleken met een hoofdstel met een enkel bitje (watertens, niet scherp) dan niet een hel voor het paard om het maar even heel grof te zeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:11

De inwerking verschilt per optoming.
Er zijn bitloze optomingen zonder druk achter de oren en op de kaken. En er zijn optomingen met een hele zachte, brede druk op de neus en die druk is er alleen wanneer je met kracht aan de teugels trekt.

Wees dus kritisch bij de aanschaf van een bitloos hoofdstel. Knipoog

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 11:13

Wel het gaat mij om het Norton 'Cook' hoofdstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:15

Je gaf zelf aan dat je paard vrij heftig reageert op dit hoofdstel. Dus wellicht is dit niet het juiste hoofdstel voor jullie. Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 07:39

Black_White schreef:
Maar wat ik me nou afvraag is:
Een bitloos hoofdstel klinkt heel erg vriendelijk, doordat je het bit uit zijn mond haalt. Maar dat hoofdstel heeft natuurlijk weer een andere manier om zijn aandacht te vragen. Volgens mij werkt het in achter de oren, op de kaken en op de neus.
Hier: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... alster.htm is een test waar bijna alle soorten bitloze optomingen getest zijn,en als je met je muis over de plaatjes beweegt zie je waar het hoofdstel druk geeft.
(op de neus,achter de oren,onder de kaak enz.)

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 09:05

Super bedankt daar heb ik wat aan!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 07:14

Ik heb een biothane crosslink/sidepull. Als crosslink is hij vergelijkbaar met dit hoofdstel. Daar reageerde Anouar alleen niet heel fijn op. Opzich ging het prima, maar met dressuur snapte hij er niet zoveel meer van omdat er aan alle kanten druk kwam op het hoofd.
Nu heb ik hem als side pull en dat gaat stukken beter, zelfs nog veel beter dan met bit.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:34

Ik vind de Cook helemaal niet zo scherp inwerken. Heb wel een bontje op de neusstuk gedaan en achter de oren komt ook nog een dun bontje. Maar niet omdat hij te scherp is maar omdat mijn paard gewoon een overgevoelig huidje heeft...

Ik heb ook de crosslink, die werkt minder goed dan de Cook vind ik zelf maar voor buitenritten vind ik hem ideaal Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:15

Ik heb een look a like cook,en een side pull,maar ik rij het fijnst met gewoon simpel touwhalster.
Zo zie je maar dat elk paard anders is,en elk paard anders reageerd op verschillende optomingen.
Kwestie van uitproberen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 10:35

Ik heb een Emiel Voest hoofdstel (is hetzelfde als van ruistershop), waarbij de neusriem hoog is (zoals bij een normaal bit zeg maar), en de teugels kruislings lopen.
Ik vind dit helemaal geen scherp bit. Als je vraagt krijgt je paard druk achter de oren en vooral op de neus, maar dat doseer je zelf, je moet geen harde rukken geven! Onze merrie loopt er keurig mee aan de teugel en ik vraag dan met dezelfde (weinige)kracht als met een bit. Hetzelfde geldt voor stelling vragen: gewoon met je hand de teugel opzij en zachtjes vragen en gelijk weer loslaten. Onze (western) merrie doet het er super op, terwijl ze altijd met bit en shank (stang) is gereden.
Wel heb ik om de riem die achter de orden loopt een bontje gedaan omdat die vrij smal is en ik toch een afdrukje meende te zien Haha! en wil voorkomen dat het niet lekker gaat zitten. Al met al ben ik heel erg tevreden met bitloos rijden op deze manier. Het is uiteraard veel minder scherp dan een bit omdat je gewoon niet op de kaken zit, maar je kunt voldoende druk uit oefenen als het nodig is!