[AR] paard voor de kar zetten, tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Too

paard voor de kar zetten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 21:46

Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig om een pony voor een kar te gaan zetten.
We hebben eerst met het tuig in de bak geoefend met sturen (oefening voor ons zelf). Ook hebben we een autoband erachter gehad en hebben we aan de strengen gehangen(dat ze dus ook loopt als er gewicht aan hangt).
Daarna zijn we bezig geweest met achteruit zetten (tussen iets door en richting de kar) en hebben we geoefend met het sturen(als we haar achteruit zetten). Dit gaat ondertussen redelijk. We hebben een klein karretje en we hebben al geoefend om bijvoorbeeld een buis van het karretje tegen d'r aan te houden, om te wennen, zo kon ze dus wel aan 1 kant weg.
Vrijdag hebben we het karretje van boven over d'r heen laten zakken, alles heel langzaam natuurlijk. Uiteindelijk konden we 'm tegen d'r aanhouden en was ze heel braaf. Toen hebben we een klein stukje (paar meter) met d'r gestapt, we waren met z'n 3en dus we liepen mee met het karretje en konden 'm omhoog halen als er wat zou gebeuren.

We hebben hier nog niet zoveel ervaring mee, en doen alles dan ook zo voorzichtig mogelijk.

Mijn vraag is wat kunnen we nog oefenen? Waar moeten we om denken? en wanneer is de pony klaar om het karretje vast te zetten? Andere tips zijn natuurlijk ook welkom Knipoog

A10

Re: paard voor de kar zetten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:58

Too schreef:
We hebben hier nog niet zoveel ervaring mee, en doen alles dan ook zo voorzichtig mogelijk.

Naar een ervaren professionele beleerder brengen. Betuigen is te gevaarlijk om door een onervaren persoon te doen.

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door A10 op 31-03-07 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Too

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 23:16

Het is alleenmaar voor recreatief gebruik. Het is niet mijn pony. Deze mensen vinden het daarom ook niet nodig om het proffessioneel te laten doen, het is maar voor af en toe. Als het niet lukt dan gaat het plan gewoon niet door.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:22

Ik kan heel verdrietig worden van zo'n antwoord. Sorry. Het is heel, heel erg gevaarlijk om als onervaren persoon een paard te betuigen, of je nu recreatief of in wedstrijd verband wil rijden. Dit drukken we op AR mensen WEKELIJKS op het hart.
De gevolgen zijn niet te overzien als het misgaat. Zo simpel als "Als het niet lukt gaat het plan niet door" is het niet. Paard en mens kunnen getraumatiseerd raken. Lees de FAQ nog eens door als je meer wilt weten Lachen

Uit de FAQ:

Zelf beleren of laten doen?
Als je een groen paard hebt, dan is menles absoluut onvoldoende om je paard zelf te beleren. Net zo min als een paar manegelessen voldoende is om zelf een paard zadelmak te maken. Het wordt daarom absoluut aangeraden een ervaren iemand te hulp te roepen als je een onbeleerd paard wilt gaan beleren. Bedenk dat een paard in paniek niet denkt aan die kar die erachter hangt, en gewoon tussen twee geparkeerde auto’s door zal sjezen. Zorg dus ook voor een goede WA verzekering!

Too

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 23:33

Ik weet ook dat iedereen ervoor is om het professioneel te laten doen. Maar de keuze is daarin niet echt aan mij. Ik hoopte dan ook dat mensen tips zouden kunnen geven. Behalve dat je het niet zelf moet doen.

In ieder geval bedankt voor de tip. Zal ook even de FAQ doorlezen. Lachen

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:40

Je bent al een eind op weg, maar laat die laatste stap ajb door een zeer ervaren iemand doen Lachen Succes!

Too

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 23:41

A10 schreef:
Je bent al een eind op weg, maar laat die laatste stap ajb door een zeer ervaren iemand doen Lachen Succes!

Thanks!

Einam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:34

Too schreef:
Het is alleenmaar voor recreatief gebruik. Het is niet mijn pony. Deze mensen vinden het daarom ook niet nodig om het proffessioneel te laten doen, het is maar voor af en toe. Als het niet lukt dan gaat het plan gewoon niet door.

Alsof een pony verschil kent tussen 'alleen maar recreatief gebruik' of 'ander soortig gebruik'
JUIST een pony die niet al te vaak voor de wagen komt (recreatief) en niet in handen van een ervaren menners is, hoort een zéér deskundige opleiding te krijgen.
Bij een proffesional dus!!

Dit soort opmerkingen maken me echt moedeloos, mensen denken echt dat er niks fout kan gaan. Juist aangespannen zijn de gevolgen niet te overzien als iets fout gaat.

Dit zijn twee recente topic waarbij het goed mis ging
viewtopic.php?f=151&t=739217&p=23760174&hilit=kar+water+verdronken#p23760174

viewtopic.php?f=53&t=742375&hilit=ongeluk+wagen

Veel wijsheid!

Too

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 11:28

Ik weet ook dat er van alles fout kan gaan. Helaas is het proffesioneel laten doen nu geen optie.
Ik neem aan dat er hier op bokt ook mensen zijn die ervaring hebben met dit. Daarom dacht ik als die mensen nou is een paar dingen opnoemen waar ik op moet letten. Dat lijkt me altijd beter dan het zomaar doen.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 12:20

Zo te horen heb je er toch wel over nagedacht. Misschien dat je iemand kent die ervaring heeft met mennen, zodat die je kan helpen. je bent al een eind op weg, ik denk dat de volgende stap is gewoon voor het wagentje zetten. maar door je eigen onzekerheid of je dit wel kan, zou het kunnen misgaan. en de eerste keer is toch wel het belangrijkste, mocht het misgaan, zal je pony dit onthouden. mijn advies is om het zelf te doen, maar WEL met hulp van iemand die er verstand van heeft. Misschien kan je anders hier op bokt een oproepje doen of iemand je kan helpen!

Too

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 12:47

sumic schreef:
Zo te horen heb je er toch wel over nagedacht. Misschien dat je iemand kent die ervaring heeft met mennen, zodat die je kan helpen. je bent al een eind op weg, ik denk dat de volgende stap is gewoon voor het wagentje zetten. maar door je eigen onzekerheid of je dit wel kan, zou het kunnen misgaan. en de eerste keer is toch wel het belangrijkste, mocht het misgaan, zal je pony dit onthouden. mijn advies is om het zelf te doen, maar WEL met hulp van iemand die er verstand van heeft. Misschien kan je anders hier op bokt een oproepje doen of iemand je kan helpen!

Bedankt voor je tips!
Er zijn wel mensen die wel is een paard voor een karretje hebben gezet daar, maar ik betwijfel of die
er echt veel meer van weten. Vandaar dat ik dacht van laat ik hier is vragen.
Ik ga even kijken wat ik ga doen. Lachen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:30

Als die mensen er niets voor over hebben om het paard degelijk te laten beleren waarom gaan jullie dan je eigen 'leven' riskeren?

Zoek dan een ervaren persoon die aan huis wil komen om te helpen en stop er anders mee.

verder vind ik het van de eigenaars ook erg onverantwoort jullie er zo mee aan de gang te laten gaan.

Ik weet uit eigen ervaring dat lang goed kan gaan maar door gebrek aan begeleiding heeft het mij bijna me paard gekost.

Too

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 11:54

Zoals ik al zei heb ik niet de mogelijkheid om de pony te laten beleren.
Er zal waarschijnlijk wel iemand bij zijn met iets meer ervaring als we hem voor de kar gaan zetten. Maar ik vraag hier dus om tips.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:06

hoi,

hoe oud is de pony die je wilt gaan beleren? en wat is het voor pony? kent hij al want dingen zoals onder het zadel rijden? is hij verkeers mak?

ik beleer mijn pony's ook zelf en ben momenteel ook bezig mijn welsh a voor de kar te zetten. heb eerst een jaar lang met dubbele lijnen gelongeerd zodat hij goed op de stem luisterd en als ik iets zeg hij dat dan ook doet. dit is eigenlijk de belangrijkste basis. daarna een bandje erachter zodat hij aan het gewicht kan wennen. ik doe daarna een sulky erachter en maak deze gewoon vast eerst loop ik erachter en mijn vader ernaars daarna ga ik erop zitten. mijn vader blijft er altijd naarst lopen met een longeerlijn zodat als er iest mocht gebeuren hij hem altijd vast heeft. na een paar keer goed voor de sulky te hebben gelopen kan hij voor de marathon wagen. deze stappen worden in eenlangere tijd gedaan. met de band erachter heb ik 2 tot 4 weken gedaan en daarna een 2 tot 3 weken afwisselend longeren met dubbele lijnen, band erachter en sulky. deze week gaat hij voor het eerst voor de marathon wagen.

mijn tip zorg dat er altijd iemand naast loopt doe hem voor het geval dat altijd vast heeft. zorg dat je er zelf al het vertrouwen in hebt want zodra het paard twijfel voelt zal je dit gaan merken aan het gedrag van het paard.

als je meer vragen hebt mag je ze altijd stellen

groetjes samantha

Too

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 12:39

Bedankt voor je reactie!
De pony is al een tijd onder het zadel en meerdere keren gelongeerd met dubbele lijnen(niet alleen om voor het karretje te zetten, maar ook met rechtrichten e.d.). Hij is ook redelijk verkeersmak. Ik zou eigenlijk niet weten hoe oud ze precies is. Maar ze is wel al langer onder het zadel, voordat deze mensen d'r hadden gekocht al.
Als we hem voor het karretje hebben of iets dergelijks loopt er zeker iemand naast. Dat hebben we namelijk ook gedaan toen we gewoon met het tuig om langs de weg gingen stappen. Er kan natuurlijk altijd wat gebeuren.
Ik heb er wel vertrouwen in, mensen denken van niet omdat ik hier vragen stel. Mijn punt is meer dat je alles wat je van te voren hebt gehoord, kunt meenemen als je met de pony bezig bent. Lachen

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:44

snap dat je je vraag hier stelt om want meer te weten te komen en zal je ook zeker niet af raden het niet te doen maar enige ervaring zou wel handig zijn. aangezien een paard voor de kar nou eenmaal anders is dan onder het zadel. ik zou gewoon lekker afwisselend longeren met een band en voor de kar dit lekker op een rustig tempo en niet te gehaast. vooral ook niet te lang een half uur voor in het begin is genoeg. je moet ook neit te veel vragen en verwachten van je paard. voor hem is het allemaal nieuw. als hij eenmaal in de bak ( of de wei) alles goed doet je je alleen kan gaan stappen en draven zonder dat iemand hem hoeft vast te houden met een lijn. dan zou ik de weg op gaan ( dit wel met iemand ernaarst met een lijn) je kunt ook al over het fietspad gaan lopen met lange lijnen iemand erachter en iemand ernaast.

veel plezier en succes ermee

groetjes

Too

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 12:50

We hebben ook zeker geen haast en zijn voorzichtig. In juli willen we het graag af hebben. We hebben alle tijd. We oefenen in de bak en ook zeker niet te lang, daarna kan ze weer lekker de wei in en ontspannen.
We willen ook niet te vroeg de weg op, het is daarwel rustig maar er komen soms grote trekkers langs. Nou is de pony dit wel gewend maar als je een karretje hebt zal het toch anders zijn.
Bedankt voor je tips!

Hunnebun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 13:00

Mijn moeder heeft haar shetlandpony's ook zelf beleerd. Zij werkt ook met autobanden en daarna een weidesleepje. Dat maakt wat lawaai en als ze dat goed oppikken, dan begint ze met een kar.
Ik vind dat je goed bezig bent, je doet het goed rustig aan.
Ik denk dat je de pony nu eens voor de kar kunt gaan spannen en dan een paar passen lopen.
Mooi rustig aan doen. Sowieso altijd iemand er bij laten lopen, het liefst iemand die ervaring heeft met het beleren voor de kar. Dit kun je het beste eerst in een bak of een stukje land doen denk ik, niet op de weg in ieder geval. De pony is al gewend aan gewicht achter zich, dus ik denk dat ze met de kar niet heel anders zal reageren, maar het blijft altijd onvoorspelbaar, dus blijf op je hoede. Ook al denk je dat het heel goed gaat, het kan altijd misgaan en dan moet je je hoofd er bij houden.
Veel plezier nog met je pony en blijf het zo rustig aan doen, dan komt het allemaal goed! Vork

Too

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 15:14

Bedankt voor je reactie!
Is misschien wel een goed plan om er inderdaad nog wat achter te hangen dat lawaai maakt.
Thnx voor de tip!

Too

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 19:42

BubbleGumm schreef:
Ik zet even een stipje !
Handig om straks even terug te lezen Haha!

Ook d'r mee bezig/plannen?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:22

Nee Too, da's iemand die posts aan het verzamelen is om in de Huiskamer te komen. Typisch Bokt Penny-fenomeen. Raak je vanzelf bekend mee Knipoog

Too

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 21:34

A10 schreef:
Nee Too, da's iemand die posts aan het verzamelen is om in de Huiskamer te komen. Typisch Bokt Penny-fenomeen. Raak je vanzelf bekend mee Knipoog

Haha okey. Heb me niet echt verdiept in het penny-fenomeen.

Wat doe je allemaal in de bak als je het karretje erachter hebt? Alleen figuren rijden en oefenen op stem? Of zijn er nog andere dingen die goed zijn om te oefenen?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:38

Gewoon dressuur, dus net ohz. Figuren, overgangen etc etc.

Too

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 22:33

Ok, en dingen als tussen balkjes doorrijden of iets anders?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:37

Nee, waarom?