[AR] rem op een sulky???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sammykuh

rem op een sulky???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 19:09

hoi,

Ik heb een sulky waar ik dressuur mee train omdat ik dan op precies de zelfde hoogte als zijn hals zit en ik zo meer en beter zie en beter dresuur kan rijden. Ook heb ik een gewone marathon wagen waar ik buiten mee rijd en wedstrijden enzo. Nou rij ik dus met mijn sulky alleen in de wei omdat er geen rem op zit vind ik het gevaarlijk om op straat te gaan aangezien ik niet zijn mond als rem wil gebruiken als hij op de kletter slaat. Heeft er iemand ervaring met een rem op een sulky? zo ja heb je die er zelfop gemonteerd of laten monteren of zat deze er al op. Of heeft er iemand zonder rem op zijn of haar sulky een ander idee waardoor ik toch veilig de weg op kan maar niet zijn mond als rem hoef te gebruiken?? Hij is zeer zacht in de mond en wil de namelijk graag zo houden. Voor misschien een betere indruk ik rij met een welsh van 1,20. Wie o wie kan mij helpen???

groetjes Samantha

Vickelientje

Re: rem op een sulky???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:18

Met een rem kan je pony er net zo hard vandoor gaan. Als hij wil, hou je hem toch niet tegen en zal hij gewoon dwars door je rem heen trekken.
Zo'n licht wagentje als een sulky kan prima zonder rem als je hem met broek rijdt. Het wagentje remt dan op de broek en je pony moet gewoon leren dit op te vangen.
In heel heuvelachtig terrein is het wel handig om een rem te hebben.
En geloof me; als je pony aan de kletter gaat dan wil je echt wel zijn mond als rem gebruiken hoor! Dan denk je niet meer zo dressuurmatig Knipoog

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 19:25

ja bedankt, Maar het is zo ik rijd op de weg altijd met mijn marathon wagen met rem ik hoef nooit niet hard te remmen ofzo maar hij heeft nogal de neiging om als hij iets (engs) zien 45 graden om te springen de rem op mijn marathon wagen vind ik dan zeer makelijk zadat ik het een beetje tegen kan houden. Snap wel dat als het egt fout gaat niemand lief en zagt denk en uit alle (mischien paniek) ales pak en doet wat op dat moment in je op komt. Maar omdat ik over een paar weken weer met dressuurlessen begin (hebben een winterstop gehad) leek het me makelijk om met de sulky te gaan aangezien ik daar een beter zicht van de stellingen heb enzo. Het terrein waar ik les krijg is aan het eind van de straat ongeveer een 45 min stappen ( ja we hebben een lange straat haha) en aangezien ik in het buitengebied woon en men pony nogal is van iets lomps schrikt (zou namelijk niet weten van wat want ik zie nooit iets maarja) leek het me veiliger een rem op de sulky te hebben maar heb het eigenlijk nog nooit gezien vandaar mijn vraag. maar ik wacht even alle reacties af en zou jou reactie zeker onthouden

bedankt,

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 19:49

Een sulky is zo licht, daar heeft een rem nauwelijks nut. Als ik jou was zou ik lekker gaan oefenen met de 4-wieler, zodat je daarop ook meer inzicht krijgt.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 20:18

ik heb normaal ook gewoon les met mijn marathon wage en heb daar ook wel inzicht op maar als ik op de sulky zit lijkt het net of dat ik er op zit zegmaar dan heb ik net dat beetje extra inzicht en op de wei rijd dar toch makelijker voor zon ponytje lekker licht enzo. het is ook niet de bedoeling om met de sulky lang de weg op te gaan maar gewoon om naar het terein te lopen .

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:49

Ja maar dan heb je toch geen probleem meer?? Of snap ik je verhaal nou verkeerd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:34

Sjonniej schreef:
Ja maar dan heb je toch geen probleem meer?? Of snap ik je verhaal nou verkeerd.

Ik snap er eerlijk gezegd ook niets van.
Miss als je even op je taalgebruik let dat het wat duidelijker wordt..

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 10:30

normaal heb ik les op mijn marathon wagen en heb ik daar ook goede zicht op met zijn stellingen enzo. Maar op mijn sulky heb ik dat net wat meer aangezien we 2 karren hebben en 3 paarden die voor de kar staan. Willen we ook wel eens met zen 3e les en omdat ik op mijn luky ook lekker dresuur kan rijden leek het me dan makelijk zodat we met zen 3e konden gaan en dan ik met de sulky. snappen julie het zo een beetje?

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:05

Gewoon gaan, zonder rem. Zoals al door meerderen hier gezegd, vooral op zo'n licht wagentje heeft een rem nauwelijks nut.
Als hij omdraait, moet je hem dát afleren... zweep erbij en gaan. Doet ie het toch, zet em dan maar es met je leidsels op z'n kont. Kijken of ie het dan nog zo graag wil...
Als hij het doet uit angst, dat wegspringen, dan houdt je hem, nogmaals, écht niet tegen met een rem!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:28

ik rijd zonder rem. maar is het niet zo dat als je pony er met de sulky behoorlijk vandoorgaat en jij gaat remmen, dat je sulky er als een ongeleid projectiel achteraan vliegt. volgens mij lopen ze ook met gemak door die rem heen (dat doen ze zelfs bij de marathonwagen). daar gebruik ik hem meer bij enkele overgangen of als we van een heuveltje af gaan. bij de sulky is dit niet echt van belang, omdat dat ding al zo licht is.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:53

Ik rij ook met een sulky zonder rem. Dit omdat, zoals meerdere hier ook zeggen, als ze willen ze toch wel gaan en een rem totaal geen nut heeft. Een sulky weegt maar iets van 30 kilo met iemand erbij zeg maar 100 kilo en dat tegen een pony van 250 kilo!
Als je niet zo hard in zijn mond wilt zitten om als rem te gebruiken kun je hem ook trainen om op een stemcommando stil te staan of langzamer te gaan. Dit is eigenlijk ook gebruikelijk bij menpaarden/pony's. Mijn pony's staan stil of gaan langzamer op een stemcommando van mij zonder dat ik daarbij mijn leidsels moet gebruiken. Dus ik denk dat je beter kan trainen op stemcommando's dan er een rem op te zetten.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 17:56

hij is natuurlijk getraint op stemcomando is ook de bedoeling bij mennen. Maar als hij ergens van shrikt ofzo denk ik niet dan een stemcomando veel nut heeft daar luisterd hij dan niet naar. vandaar!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:07

Misschien vaker buiten rijden dat hij niet meer zo snel schikt.Kijk tuurlijk kan een paard altijd schrikken, maar het ligt er ook aan of je daar goed op in kan spelen. Mijn pony's schrikken ook weleens, maar ze zullen nooit uitwijken of er vandoor gaan. Ze weten dat ze dat niet mogen en dat ze mij kunnen vertrouwen als ik zeg dat het goed is. Het is zo gevaarlijk om een paard voor de koets te hebben dat snel schrikt. Is misschien schriktraining ook niks voor je pony?

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 18:35

ja het is een beetje een appart figuur haha. Hij is van de buurman die heeft hem gekocht 2 jaar geleden toen was hij vier. De mensen zijden dat hij aangespannen liep in het 2 span maa rook in het enkelspan. Omdat we dat niet echt geloofde zijn we gewoon van begin af aan begonnen met hem alleen dan iets sneller dan met een groen paard aangezien hij het tuig en longeren wel door had. Ik rij gemiddeld 3 tot 4 dagen per week buiten en dan meestal nu het wedstrijd seizoen weer begint 2 tot 3 wedstrijden in de maand. Ik rij langs drukke snelwegen en buitenwegetjes waar veel vrachtwagens en tractoren voorbij komen. Daar is hij niet bang voor maar als hij ineens b.v een snoeppapiertje op straat ziet liggen gaat hij een bochtje om. Hij gaat niet op de loop ofzo maar loopt om of springt ineens 45 graden om. Meestal kan ik dat wel tegenhouden en let ik goed op wat er op de weg licht en begin hem voordat hij het ziet al gerust te stellen. Dan is er ook niets aan de hand en loopt hij door. Ik denk af en toe dat het een muts is want bij sommige dingen loopt hij er 9 keer normaal langs net of hij het niet ziet maar de 10 keer is het ineens eng ofzo. Ik denk dat dat ook de reden is geweest dat de mensen hem weg hebben gedaan aangezien hij van iets onbenuligs shrikt. Shriktraining heb ik al gedaan met zeil paraplus enz daar reageert hij totaal niet op het is gewoon mutsrij van um en probeer dan ook goed vooruit te kijken en te denken. Want als ik hem gerust stel voor dat hij het ziet is er namelijk niets aan de hand maarja soms zie ik ook weleens iets over het hooft .

Is het een beetje te volgen zo? ik hoop het wel

groetjes

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:03

Als ik je verhaal zo lees is dit gewoon een kwestie van niet luisteren en onder het werk uit komen. Er is nog nooit een paard opgegeten door een snoeppapiertje, dus hij heeft absoluut geen reden om daardoor opzij te springen. Absoluut niet gerust stellen, waarom zou je hem gerust stellen er is immers niets eng. Een klap met de zweep zal beter helpen als hij met zijn oor begint te draaien. Voorwaarts is voorwaarts, gewoon luisteren en geen gezeur en gemust.
Ik denk dat je aan een cursus consequent zijn meer hebt dan een schriktraining of een rem.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:50

Ik heb ook 2 van die pony's die dat doen, moeder en zoon. Zijn eigenlijk nergens bang voor kwa verkeer of zo, maar als ze inees iets vreemds zien dan kijken ze toch ff. Er consquent tegen reageren worden ze heel heftig van. Als ik niets doe dan lopen ze iets met een boogje. Maar mocht er een gevaarlijke situatie ontstaan dan kan ik ze ten alle tijde wel recht houden. Het hoort gewoon bij ze. Natuurlijke aanleg.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:38

Schrikken hou je, maar een klein boogje erom en eventueel kan je hem erlangs rijden, is iets heel anders dan een pony die zich vliegensvlug (levensgevaarlijk) omdraait.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 08:38

Sjonniej schreef:
Schrikken hou je, maar een klein boogje erom en eventueel kan je hem erlangs rijden, is iets heel anders dan een pony die zich vliegensvlug (levensgevaarlijk) omdraait.

even voor de duidelijke heid hij draaid zich niet om maar spring gewoon opzij en dit is niet altijd het geval ik kan hem ook altijd corigeren

het verhaal van black devils lijkt er sterk op en denk dan ook zelf dat het zijn aanleg zit want we hebben al zoveel geprobeerd. hij blijft toch ernaar kijken en wat black devils ook al zegt hij kijkt er naar maar reageer ik kwaad met een tik word hij alleen maar feller. als ik vante vore hem aanmoedig door te gaan dat er niets aan de hand is zonder zweep alleen op stem dan doet hij ook niets.

hij draait zich dus niet om om ervan weg te lopen maar spring opzij vandaar dat ik het misschien in overweging wil nemen een rem op de voorkant te zetten zodat dat zijn draaien opde een of andere manier kan blokeren maar dat weet ik nog niet.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:25

Stel je zet er een rem op en je pony schrikt en springt opzij (of draait) dan heeft die rem toch geen effect Verward Je hebt maar 2 wielen op een sulky en als je daar dus een rem opzet staat je sulky wel stil, maar kan je hem toch wel nog omdraaien.

Sorry als ik je verkeerd begrijp, maar dit maak ik eruit op.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 10:17

ja ik ben er al over uit dat er geen rem komt op de sulky maar had het nou even over mijn marathon wagen. angezien sjonniej zij dat het levensgevaarlijk is dat hij omdraait wat ook zo is maar mijn ponie niet omdraaid maar opzijspringt wat ik in de meeste gevallen tege kan houden dus vandaar

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:19

sammykuh schreef:
hij draait zich dus niet om om ervan weg te lopen maar spring opzij vandaar dat ik het misschien in overweging wil nemen een rem op de voorkant te zetten zodat dat zijn draaien opde een of andere manier kan blokeren maar dat weet ik nog niet.
Als je om wil gaan moet je dat vooral doen....

Ps let even op je taalgebruik prettiger voor je medebokkers.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 10:20

Echwel schreef:
sammykuh schreef:
Als je om wil gaan moet je dat vooral doen....

ik zij niet dat ik dat ging doen maar ik dacht erover naar!

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:23

Dan moet je wel heeeeel snel reageren, en dan heb je inderdaad nog het gevaar van omslaan als ie zijn hele gewicht er tegenaan gooit. Ik zou het niet doen......

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:27

sammykuh schreef:
Echwel schreef:

ik zij niet dat ik dat ging doen maar ik dacht erover naar!

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 10:34

[/quote]

ik zij niet dat ik dat ging doen maar ik dacht erover naar![/quote] [/quote]

snap je dit niet dan of wat!