Wettelijke regelingen buitenpaarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Wettelijke regelingen buitenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 15:54

Aangezien we een tijdje geleden druk in discussie waren over eventuele wettelijke veranderingen over de huisvesting van paarden buiten in de toekomst, heb ik de DB gevraagd om meer informatie hierover. Onderstaand hun antwoord.
Ik ben blij dat ik mijn lieve buitenpaardje dus voorlopig nog lekker ongestoord buiten kan laten lopen in de kudde. Haha!
Wij mogen ook geen schuilstal bouwen (het is gebied van Natuur Monumenten), maar er zijn genoeg bomen en struiken op het landgoed, voor alle duidelijkheid.

Geachte l.s

Op 12 maart hebben wij elkaar aan de telefoon gesproken met een vraag van uw kant over de huisvesting van paarden.Ik heb contact gehad met wat overkoepelende organisatie`s en het volgende ben ik te weten gekomen.
Helaas zal de huisvesting van paarden en andere landbouw(huis)dieren in de nabije toekomst niet wettelijk geregeld worden.
Dit betekend dat alle dieren het hele jaar door buiten mogen staan zonder beschutting tot ongeveer - 15 graden.Dit komt praktisch nooit voor in NL.Volgens hun zal dit niet snel veranderen.Hier wordt door het ministerie van LNV(die de wetten maakt) geen hoge prioriteit aan gegeven.Het is zelfs zo erg dat als paardeneigenaren zelf een stal op hun land willen zetten dit wordt tegengewerkt door de desbetreffende gemeentes.Dus wij vrezen dat dit voorlopig nog niet veranderd wordt in de wet.

Ik hoop u voldoende geinformeerd te hebben

GeneralFlynn

Re: Wettelijke regelingen buitenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:57

Fijn dat te weten.
Mijn paarden staan dus goed volgens de wet.
Ben ik ff blij. Pling

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:57

Is dit echt letterlijk het antwoord van de DB, met al die taalfouten? Dan zakken ze wat mij betreft nog verder in mijn achting.......

Verder is het wel goed nieuws voor mij..... heb ook een buitenpaard zonder schuilstal (met overhangende bomen over de paddock waar hij 's nachts altijd wil staan)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:00

Morrie schreef:
Is dit echt letterlijk het antwoord van de DB, met al die taalfouten?
Ik zie geen taalfouten?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 16:03

Hahaha, ja, ik heb de tekst letterlijk gekopieerd. Clown

Daarbij snapten ze blijkbaar ook de essentie van mijn verhaal niet. Ik vind het helemaal niet 'helaas' dat er niets verandert, in die zin, mijn paard is dolgelukkig buiten en er mag in dat gebied niets gebouwd worden. Ik zou het vreselijk vinden als hij daar weg zou moeten, vanwege nieuwe regeltjes in de wet. Maar dat zit er dus niet in voorlopig. Haha!

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:03

Tinkerloos schreef:
Fijn dat te weten.
Mijn paarden staan dus goed volgens de wet.
Ben ik ff blij. Pling

ja we mogen blijven Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 16:04

En ja, ik zie ook wel fouten en rare zinsopbouw enzo.
Maar het is hun tekst, niet de mijne. Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:06

Misschien een iets vreemde zinsopbouw,maar toch geen rare spelfouten ofzo?
(of ik kan niet normaal lezen en schrijven) Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:07

Ha! Dat is goed nieuws!

1 spelfout?? Het staat helemaal bol van de spelfouten Gestoord

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:07

Tinkerloos schreef:
Morrie schreef:
Is dit echt letterlijk het antwoord van de DB, met al die taalfouten?
Ik zie geen taalfouten?

Ik zie ook maar 1 taalfout, het woordje "hun" is foutief gebruikt, en 1 spelfout (een d ipv een t)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:09

tja ik ben schooljuf en het hele stukje staat vol met spelfouten en ook nog stijlfouten, voor een organisatie vind ik het absoluut niet professioneel... maar goed, dat zijn ze niet bij de DB daar heb ik al ervaring genoeg mee helaas

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:09

Morrie schreef:
tja ik ben schooljuf en het hele stukje staat vol met spelfouten en ook nog stijlfouten, voor een organisatie vind ik het absoluut niet professioneel... maar goed, dat zijn ze niet bij de DB daar heb ik al ervaring genoeg mee helaas

nou, noem mij de spelfouten dan maar eens op..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 16:15

'Dit betekend' moet bijvoorbeeld met een T. ROFL ROFL ROFL

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:19

Als dit stukje proza echt van de DB afkomt (centraal, dus niet een regionale vrijwilliger) dan kunnen ze de DB beter direct opheffen. Zo schrijf je toch echt geen officiele brief, dit is echt een aanfluiting.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:20

Waratje schreef:
Als dit stukje proza echt van de DB afkomt (centraal, dus niet een regionale vrijwilliger) dan kunnen ze de DB beter direct opheffen. Zo schrijf je toch echt geen officiele brief, dit is echt een aanfluiting.

Tsja...

Ze verlagen zich zelfs al tot het aanmaken van relaccounts op bokt Lips are sealed

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 16:21

Maar goed, het gaat mij om de essentie van het verhaal, hoor.
Maar die begrepen ze ook niet helemaal van mijn kant, geloof ik. Ik ben juist een enorme voorstander van het buiten houden van paarden. Haha!
Ik heb ze zelfs uitgenodigd te komen kijken naar mijn paard. Het ging mij er om zeker te stellen dat mijn paard nog jarenlang kan genieten van zijn vrije leven buiten. Er waren mensen op bokt, die beweerden dat er veranderingen in de wet aan staan te komen op korte termijn. Ik heb niets tegen schuilstallen, maar op de plek waar mijn paard staat, mag dat gewoon niet. En hij staat op een fantastische plek, middenin de natuur. Met beschutting van bomen en struiken. In mijn ogen is er niets mis mee, maar je hebt soms van die mensen..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:01

Ik ben blij met dit bericht (ondanks het fluttige Nederlands ROFL ROFL ).

Maar de DB heeft de essentie niet helemaal begrepen volgens mij, met hun "helaas" en "wij vrezen". Gestoord

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 00:22

JoviBan schreef:
Ik ben blij met dit bericht (ondanks het fluttige Nederlands ROFL ROFL ).

Maar de DB heeft de essentie niet helemaal begrepen volgens mij, met hun "helaas" en "wij vrezen". Gestoord

Nee, dat hebben ze inderdaad niet begrepen. Haha! Haha! Haha!
Maar ik denk dat ik er nog wel op ga reageren (kan het niet laten).

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:31

Ik heb altijd begrepen dat paarden een schuilgelegenheid nodig hebben, als het heel lang blijft regenen. Vandaar hun helaas lijkt mij, de dierenbescherming pleit voor de dieren en hun welzijn. Ik ben zelf in "gevecht" met de gemeente om wel een schuilstal te bouwen, Mijn merrie heeft artrose en staat dag en nacht buiten, maar kan niet zonder schuilstal. De gemeente heeft dan als commentaar dat dit niet mooi is, nou dan kan ik me voorstellen dat de db hier tureluurs van wordt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 11:01

Mijn paard kan schuilen in de struiken en onder bomen. En als het extreem nat weer is, draagt 'ie een regendeken. Voorheen had 'ie wel een landje met schuilstal, maar daar stond hij nooit in (tenzij je er voer inlegde). Nu staat hij in een natuurgebied, waar hij het heel erg naar zijn zin heeft. Ik heb de DB uitgelegd hoe gelukkig mijn paard zo is en dat ik juist hoop dat de regels niet gaan veranderen, zodat mijn paard straks elke winter opgestald moet worden. Dat zou hem pas echt doodongelukkig maken. Hier in de omgeving is nauwelijk iets te vinden met schuilstalling. Veel grond is van Natuur Monumenten en dan mag er echt niets gebouwd worden. De weilandjes hier met schuilstalling zijn ook vrij klein, terwijl mijn paard nu zo'n enorme ruimte heeft van een paar hectare.

Ik snap heel goed dat paarden schuilgelegenheid nodig hebben, maar dat kan ook op een natuurlijke manier (bomen/struiken). Daarom erger ik me een beetje aan dit mailtje. Alsof paarden buiten die geen schuilstal hebben, het zo vreselijk hebben. Ik heb ze dus ook uitgenodigd om eens te komen kijken, dan kunnen ze het met eigen ogen zien hoe happy die kudde buiten is. Maar dan zie je ze niet. Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 11:06

Als het bij wet geregeld is dat paarden (en andere dieren?) een schuilstal moeten hebben, dan heb je een stok om de gemeente mee om de oren te slaan, als die je de vergunning weigeren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 11:08

Waratje schreef:
Als het bij wet geregeld is dat paarden (en andere dieren?) een schuilstal moeten hebben, dan heb je een stok om de gemeente mee om de oren te slaan, als die je de vergunning weigeren.

Waratje, het is dus niet geregeld bij de wet en dat gaat voorlopig ook niet gebeuren. Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 13:33

En DAT is dus heel jammer voor al die mensen die in de polder zitten en niet een natuurgebied met bomen en struiken hebben en toch hun paard graag 24/7 buiten willen hebben. Het feit dat jij het leuk voor elkaar hebt, betekend niet dat iedereen dat zo kan hebben. In Wageningen bijvoorbeeld mag je zelfs geen boom of grotere struik planten in het open weiland om je paard beschutting te geven. Dit soort gemeentes zou je dan eindelijk eens aan kunnen pakken met de wet in de hand.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 21:53

Ach Waratje, er zijn zat mensen op bokt die lopen te zeuren over het feit dat mijn paard geen schuilstal heeft (oh, wat is 'ie zielig) en ik belde de DB zelf maar eens om te checken hoe of wat. Ik ben blij dat ze het niet verplichten of wat dan ook, omdat ik mijn paard niet 's winters binnen ga zetten, omdat het zou moeten.
Mijn paard houdt niet van opgesloten staan en daar maakte ik me zorgen om. Ik zou het vreselijk vinden om hem 6 maanden per jaar op te sluiten.

Ik vind ook dat paarden bomen, struiken of iets dergelijks moeten hebben, begrijp me niet verkeerd. Maar daar ging het mij nu even niet om, het ging over mijn eigen situatie en dit was het antwoord van de DB. Daarbij heb ik meteen aangegeven dat ik dan ook vind dat ze iets moeten doen voor de paarden, die te lang op stal staan. Maar ja, da's weer een andere discussie en daar wil ik het hier niet over hebben verder.

Wat de DB verder nog vindt, zal me een worst wezen. Mijn paard heeft het heel goed, al zeg ik het zelf en ik trek me niets meer van dergelijke zeurpieten aan.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 21:59

haha, jeeeeeeeetje..... ik sluit me bij de voorgaande reacties van o.a Morrie en Arabesk aan...
ik had al totaal geen hoge pet van de db. op door eerdere ervaringen, maar dit antwoord bevestigd het maar weer eens.
buiten de spelfouten en kromme zinsopbouw om...de woorden 'helaas' en 'wij vrezen' zegt mij al weer genoeg