Voor het eerst op een manege paard met een rijhalster...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suuzer

Voor het eerst op een manege paard met een rijhalster...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 21:26

Hé iedereen..

k ga volgende week op een manege paard met een rijhalster rijden. Volgens mij is hij dat niet echt gewend, en voor mij is het ook de eerste keer zo. Dus mijn vraag is;
Hoe is jullie ervaring hiermee? En, hebben jullie tips voor mij hoe ik dit het beste kan doen?

Groetjes Susan

Auky

Re: Voor het eerst op een manege paard met een rijhalster...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:52

Eerst op de grond het een en ander duidelijk stellen; oftewel werken aan het wijken voor druk.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:54

Waarom wil je met een halster op een manege paard gaan rijden?

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:55

Tinkerloos schreef:

Haha! Waarom niet?

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:59

Tinkerloos schreef:

Idd!
Hoofdstel is wel net zo makkelijk

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:00

Wat leuk dat je gaat doen, Haha! Heb zelf niet echt tips ! Maar hebben ze het al wel is vaker gedaan met die pony Lachen en anders gewoon goed evenwicht houden en eerst niet te hard Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:02

Ik vind het zelf erg leuk dat je dat eens wil proberen.. en inderdaad.. waarom niet? Ik denk alleen dat grondwerk erg lastig is om bij een manegepaard nog te regelen, maar als het een paard is dat sowieso al wijkt voor de druk, reageert op zit en beenhulpen (wat gewoon hoort) is er geen probleem- als je het dier niet op je zit- en beenhulpen en bijv. met druk van de teugel tegen de hals kan rijden.. dan wordt het misschien een iets minder succes. Knipoog

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:15

Het is idd handig als je van te voren wat grondwerk met het paard kan doen.. Over het algemeen zijn manegepaarden nogal afgestompt dus ik denk dat het nogal lastig wordt voor je om hem te sturen op je zit enzo.. Maargoed leuk dat je het probeert!

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:49

Wanneer ga je het proberen Haha! ? ben erg benieuwd ! maak je wel foto's is ook wel leuk om te zien. Ik ben pas ook op een manege pony gestapt met gewoon halster om, gewoon los in de bak had alleen rond gestapt, hij vond het gewoon goed.

suuzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 21:37

Bedankt voor reacties van iedereen! Waarom ik dit wilde proberen? Omdat ik toch NH mij wel interesseert, en k nog nooit met een rijhalster had gereden.We doen op de manege redelijk wat met NH, we reden laatst ook zonder zadel... dus ik dacht; misschien is 't leuk om ook eens met een rijhalster te rijden... nou, vandaar:D

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:49

In de les dus,met andere paarden erbij,en een instructrice?
Hoe vind die het?
Willen de anderen het ook gaan proberen?
(maak je foto's?)
Hoezo veel vragen... Cool

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:52

veel succes

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 11:55

suuzer schreef:
Bedankt voor reacties van iedereen! Waarom ik dit wilde proberen? Omdat ik toch NH mij wel interesseert, en k nog nooit met een rijhalster had gereden.We doen op de manege redelijk wat met NH, we reden laatst ook zonder zadel... dus ik dacht; misschien is 't leuk om ook eens met een rijhalster te rijden... nou, vandaar:D

Wat doen jullie dan 'met NH' op die manege? Zonder zadel rijden heeft echt helemaal niets met NH te maken namelijk...

Het 'lijkt me wel leuk om te proberen' lijkt me onverstandig, zeker als je direct wil gaan rijden met het paard, zonder goede voorbereiding vooraf. Je kunt wellicht beter voorstellen om eens een cursus NH op je manege te laten organiseren.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 12:03

ik heb het laatst ook gedaan. ik vond het wel supper lastig vooral het sturen het enigste wat lukte waren voltes maar dat deed ze naar mijn idee bijna zelf. op den duur ging zij ook een paar passen aan de teugel. ik was eerst nog even aan het twijfelen of ik ook een galopje zo proberen omdat ik de rem nog niet echt door had maar dacht doe gewoon anders stopt ze toch wel bij het hek en die galop was echt supper gaaf ze ging helemaal ontspannen en helemaal over de rug (heeft vaak last van der rug) dus dat was wel goed. ik vond het wel supper gaaf. wil zeker nog keer doen maar zij moet het ook nog beetje leren en ik ook dus steeds 15 minuten. dus ik zou het zeker doen maar de eerste keer niet te lang

suuzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 13:41

Tinkerloos;
De manege organiseerd zelf veel curcessen in grondwerk, loswerk (beginner, gevorderd), centered riding, freestyle, bodywork, en TTeam en TTouch. (k weet niet of dit allemaal tot 'NH' behoord). Toen ik het aan mijn insructiece vroeg, vond ze het een goed idee. k weet niet of de anderen het ook gaan proberen, maar k neem aan van niet, want k denk niet dat we zoveel rijhalsters op de manege hebben.
Over foto's maken heb k niet nagedacht, dat zie k nog wel, is wel leuk om te doen denk k. Volgens mij heb k nu al je vragen beantwoord...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 10:41

Inge_ schreef:
Het is idd handig als je van te voren wat grondwerk met het paard kan doen.. Over het algemeen zijn manegepaarden nogal afgestompt dus ik denk dat het nogal lastig wordt voor je om hem te sturen op je zit enzo.. Maargoed leuk dat je het probeert!

Effe een korrektie: manegepaarden zijn niet per definitie afgestompt hoor (ik spreek uit ervaring met een heerlijk ex-manegepaard). De essentie van het rijden (wijken voor druk) zit gewoon in elk paard en dus ook in een manegepaard en is gewoon een kwestie van oefenen. Onze manegeknol kon al heel snel prima freestyle grondwerk, terwijl ze dat in haar hele leven nooit had gedaan. Dus als je jezelf er goed in verdiept kun je ook met een gewoon manegepaard weer terug naar de basis! gewoon proberen en veel oefenen! Nadeel is natuurlijk wel dat je waarschijnlijk dit niet consequent elke dag kunt doen, als er ook anderen op de gewone manier op rijden ...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 10:43

floorsil schreef:
ik heb het laatst ook gedaan. ik vond het wel supper lastig vooral het sturen het enigste wat lukte waren voltes maar dat deed ze naar mijn idee bijna zelf. op den duur ging zij ook een paar passen aan de teugel. ik was eerst nog even aan het twijfelen of ik ook een galopje zo proberen omdat ik de rem nog niet echt door had maar dacht doe gewoon anders stopt ze toch wel bij het hek en die galop was echt supper gaaf ze ging helemaal ontspannen en helemaal over de rug (heeft vaak last van der rug) dus dat was wel goed. ik vond het wel supper gaaf. wil zeker nog keer doen maar zij moet het ook nog beetje leren en ik ook dus steeds 15 minuten. dus ik zou het zeker doen maar de eerste keer niet te lang

Het gaat ook niet in een keer goed! Jij en je paared moeten elkaar eerst opnieuw leren aanvoelen! Je leert er sowieso veel beter van rijden, want bijv je rem zit niet in je teugel maar in je manier van zitten (als je het goed doet) Knipoog . Prima om gewoon te proberen hoor, en veel belonen!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 10:47

heb nu 3 of 4 keer mee gereden maar naar mijn idee vind zij het niet echt supper misschien ook omdat het nieuw is en ik het aan het einde van de les doe en zij dan ook moe is en wil eten. laatst ging ze ook weer aanspannen om te stijgeren dus ben toen maar beetje rustig naar einde van de bak gegaan en nog even door gegaan daar en toen gestopt terwijl ze met stijgeren niet zo vaak meer doet. ik vind het wel apparte ervaring. je moet nu ook meer in haar gaan vertrouwen want je geeft nu dingen uit handen.

suuzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 19:05

Hé iedereen... K heb het laatst voor de eerste keer gedaan. K vond het erg leuk. Je word je zelf steeds bewuster van je lichaam, hulpen en zit. Heb na de les gevraagd of ik het nog een keer mocht doen, nou het mocht. En de tweede keer ging het alleen maar beter. ik kon het paard eigenlijk makkelijk besturen met een rijhalster dan met een hoofdstel. Behalve toen die zich sterk ging maken, dan is het sturen toch wat moelijker. Ik vond het een groot succes en wil het zeker nog wel vaker gaan doen/oefenen! Haha!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:21

mooi dat het zo goed ging dat sturen is inderdaat wat lastiger moet nu meer met je zit en benen gaan doen (dus dat is alleen maaar beter) succes er mee

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:23

Ik vind het een goed idee! Een keer wat anders Lachen
Alleen: zou ik het de eerste keer niet mét andere paarden erbij willen doen. Als het paard onbestuurbaar blijkt doordat hij niet reageert op het rijhalster kan het heeeeel irritant zijn voor de mederuiters Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:23

Als de basis er bij een manegepaard goed inzit, moet het rijden op halster geen probleem zijn. Ik vraag me er alleen bij af wat je daarmee wilt bereiken? Als het paard de rest van de lessen wel met bit in moet, waar wil je dan naartoe?

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:47

Leuk dat je op een manege paard gaat rijden bitloos!
Als ik jou was zou ik gewoon gaan rijden. Zonder bit is meestal niet heel anders dan met bit. Dat wijken voor druk vind ik beetje onzin. Nagelbijten / Gniffelen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 07:46

Ashquar schreef:
Leuk dat je op een manege paard gaat rijden bitloos!
Als ik jou was zou ik gewoon gaan rijden. Zonder bit is meestal niet heel anders dan met bit. Dat wijken voor druk vind ik beetje onzin. Nagelbijten / Gniffelen
Dat wijken voor druk is juist het allerbelangrijkste!
Dat is de basis zeg maar,met grondwerk leer je je paard goed te wijken voor druk,en van daaruit ga je verder.
Eerst het wijken voor druk er goed in,en dan erop en rijden.
Zelfs op een vingeraanwijzing kan je je paard achterwaarts laten gaan,met een bepaalde houding of blik kan je je paard laten bewegen.
Het is dus juist heel belangrijk!
Als die basis er goed inzit,zorgt dat er mede voor dat je met je zit,je houding,je lichaam,je paard kan sturen,en niet bijv. het bit als rem gebruikt of je paard de bocht 'omtrekt'.
Het wijken voor druk is in mijn ogen het allerbelangrijkste,en zeker geen onzin.
Waarom vind jij het eigenlijk wel onzin?

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:12

Omdat ik nog nooit problemen heb gehad toen ik voor het eerst op een paard ging rijden zonder bit. Ik denk dat de meeste het zo ook wel snappen. Knipoog
Over achterwaarts, mijn pony kan dat ook met een blik. Maar dat is denk ik omdat ik achterwaarts best vaak gebruik dus daarin is het wel weer nuttig. Maar ik snap niet waarvoor je het nodig hebt als je bitloos rijdt..