Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Wickedwyvern schreef:Bedankt Inge,
Volgens mij is iedereen het met je eens
Weet je ook iets meer te vertellen over een 'goed' boomloos zadel? Ik snap dat 'goed' erg relatief is, maar wat zijn aanraders qua kussens, materiaal, pasvorm? Ik lees in topics over boomloze zadels nl. steeds opmerkingen over 'te dunne kussen', pad gebruiken, niet ventilerend, etc.
Dat deldt dus idd ook voor een boomzadel.Citaat:Het lastige van een (boomloos) zadel op een nog niet ingereden paard, is dat je moeilijk kunt onderscheiden of eventueel protest voortkomt uit een oncomfortabel zittend zadel of dat het is omdat er uberhaupt iets zit of omdat er misschien teveel van de ruiter doorkomt.
Citaat:When it comes down to it, do your research but above all ask your
horse's opinion because the most up-to-date technical designs and the
most expensive materials will mean diddly squat to the horse because
they will know when they're comfortable.
DubbelDun schreef:Op voorhand zeggen 'boomloos is niks' en dan vaak door mensen die er zelf nooit mee gereden hebben is zo negatief beeldvormend.
pmarena schreef:Natuurlijk moet je goed kijken naar jezelf en naar je paard , wat het beste zou passen qua acceptatie en fijn vinden.
Maar ik snap de toon ook niet zo van : probeer liever eerst een boomzadel want er zijn paarden die boomloos niks vinden omdat ze dan teveel voelen van de ruiter.
Dat is net zo'n nutteloze opmerking als : pas eerst een boomloos zadel , want er zijn paarden die boomzadels niks vinden omdat ze te weinig voelen en de ruiter kwijt zijn , waardoor ze onzeker voelen.
pmarena schreef:De 1 vindt veel contact juist erg prettig qua elkaar aanvoelen en samenwerken , samen 1 vloeiend geheel vormen , en de ander heeft de ruiter liever niet TE dichtbij en aanwezig.
Nu vind ik dit laatste persoonlijk erg zorgelijk hoor , daar niet van.
Die van mij was ook zo maar dat vind ik echt onacceptabel.
Net zoiets als een paard dat niet door een plas durft te lopen ofzo , dat is een gebrek aan vertrouwen en cool-heid in het koppie.
Waratje schreef:Daar kan ik me goed in vinden en ik heb ook al eerder aangegeven dat ze op een bekend paard veel boomlose zadels moet gaan uitproberen.... Als je zelf geen ervaring hebt met boomloos rijden (wat TS aangeeft) is het niet verstandig om een boomloos zadel op een volstrekt groen paard te leggen en het dan daarmee in te rijden. Inrijden doe je met een zadel waarvan je WEET dat je er zelf mee uit de voeten kunt.