Longeerlijn vastmaken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Longeerlijn vastmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 14:32

Hoe maken jullie de longeerlijn vast aan het hoofdstel?
Gebruiken jullie een longeerstukje?

Ik zelf klip het vast aan het bit en het bakstuk (tegelijk dus) zodat het bit niet uit de mond wordt getrokken (wat dus wel gebeurt met het vastmaken op andere manieren)

NiNa_14

Re: Longeerlijn vastmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:36

ik haal altijd de longeerlijn door de bitring en maar hem aan de buitenste bit ring vast ook een tijdtje door de bitring achter de oren door en dan aan de buitenste bitring vast maken..

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 14:37

Ligt eraan. Bij paard dat ik nu rij maak ik de lijn door het binnenste bitring over het hoofd aan de buitenste bitring vast. Daar reageert dit paard veel beter op en ontspant ze veel sneller. Maar wat ik ook doe is lijn vast maken door bit, neusriem en dan weer terug naar de lijn. Ook doe ik wel lijn door het binnenste bitring heen, nog een keer erdoorheen en dan onder de kaak door naar de buitenste ring. Het ligt er echt aan wat voor paard ik voor me heb en waar deze het beste op reageert.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:53

Ik longeer met halster. En klip het dan gewoon onder vast. Lachen
Je kunt evt. ook een halster over het hoofdstel aan doen, dat wordt vaak gedaan bij jonge paarden zodat er niet aan het bit wordt gezeten.

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:54

Meestal gebruik ik een extra stukje, maar dat is alleen als ik met hoofdstel longeer en bijzetteugels enz.
Als ik met halster longeer gewoon aan het halster.
Ligt een beetje ook aan het paard wat ik longeer

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:55

ik doe het door de binnenste bitring over het hoofd en dan vast maken aan de buitenste bitring

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:58

Ik doe hem bij het halster, gewoon net zoals je bij een hoofdstel doet, zo door het bitring, achter de oren en weer aan het buitenste bitring vast, alleen dan bij een halster zonder bit zeg maar Clown

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:58

Ikweet dat het doorgaans tegen de regels is maar ik maak de longeerlijn gewoon vast aan 1 bitring, behalve bij paarden die nog niet gewend zijn aan een bit. Daarbij haal ik dan de lijn door het bit, achter de neusriem langs en dan klip ik hem weer vast aan de lijn.

Ik heb zelden dat het bit door de mond trekt. Alleen als ze aan de kletter gaan en ik ze echtniet meer kan houden, maar juist omdat ik de lijn aan 1 bitring doen heb ik veel meer te vertellen.

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:03

Ik doe het weer anders, ik haal de longeerlijn door de binnenste bitring en die maak ik vast aan de longeersingel. Als ik dan iets aan de lijn trek, loopt mijn paard wat meer in stelling.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 21:39

Maar de reden waarom een longeerlijn niet aan het bit wordt vastgemaakt is omdat het bit dan uit de mond wordt getrokken, denken jullie daar wel eens over na? Het is erg onprettig en dubbelzinnig voor een paard wat wanneer hij op de linkervolte moet lopen aan de rechterkant het bit uit zn mond wordt getrokken vind je niet?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:40

Ik haal de haak door beide bitringen en maak hem dan weer vast aan de longeerlijn zelf. Daar zit dan wel een knoop in.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:43

Zoals Girlgamer het doet is volgens Lammert Haanstra ook de beste manier als je de longeert met hoofstel. Dus geen tussenstukje of aan 1 kant vast, door beide bitringen en dan weer aan de longeerlijn vast, zo ontstaat de minste druk op het bit.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:48

Ik haal de longeerlijn eerst door de binnenste bitring en dan doe ik hem door de neusriem
en daarna maak ik hem weer vast aan de longeerlijn.. snappie? Vork

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 21:49

Het rode zou dan mijn longeerlijn-vastmaak-stukje zijn (de rest is hoofdstel en bit Schijnheilig )

Afbeelding
Zo heb ik het geleerd op stage (longeren ook op lammert haanstra manier) zo wordt er niet aan het bit getrokken en hangt de lijn stabiel

Ook op de manier die _Rapido_ dus zegt Knipoog

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:52

ik doe het ook op de lammer haanstra manier en op de achter de oren langs manier

LoOr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:55

Ik longeer meestal met halster.
Maar ik ken ook iemand die een ringetje aan de neusriem doet en dan daar de longeerlijn aan vast maakt. Dan heeft hij toch een bit in z'n mond maar daar zit de longeerlijn verder niet aan vast ofzo.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:15

BrittKitt schreef:
Maar de reden waarom een longeerlijn niet aan het bit wordt vastgemaakt is omdat het bit dan uit de mond wordt getrokken, denken jullie daar wel eens over na? Het is erg onprettig en dubbelzinnig voor een paard wat wanneer hij op de linkervolte moet lopen aan de rechterkant het bit uit zn mond wordt getrokken vind je niet?

Daarom doe ik hem dus niet aan twee bitringen vast, maar aan 1.
Overigens longeer ik ook veel met dubbele longe, en dat is weer een heel ander verhaal. Maar dan doe ik soms de binnenste wel puur van de bitring naar mn hand. Hangt er helemaal vanaf hoe het paard het beste loopt.
Bij de een doe ik de buitenste van tussen de voorbenen naar het bit, van het bit naar de longeersingel en dan naar mijn hand,en bij een ander doe ik dat juist weer heel anders. Dus het is ook paard afhankelijk.

Joanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:32

Ik heb de longeerlijn vaak door de binnenste bitring endan vast aan de neusriem zodat het bit niet door zijn mond wordt getrokken. Knipoog

jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:33

Lammert Haanstra style: ban buiten naar binnen door je binnenste bitring, dan nog een keer vvan buiten naar binnen (een slag om je bitring maken) en dan naar de buitenste bit ring. Zo kun je het bit niiet door de mon trekken en is de druk eerlijk verdeeld.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:41

Met enkele longe meestal door de binnenste bitring, achter de oren langs en dan aan de buitenste bitring.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:47

Eva_ schreef:
Ik longeer met halster. En klip het dan gewoon onder vast. Lachen
Je kunt evt. ook een halster over het hoofdstel aan doen, dat wordt vaak gedaan bij jonge paarden zodat er niet aan het bit wordt gezeten.

Idem.

En anders door de twee bitringen, langs de neus, en aan de binnenste bitring.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:18

mijn jonge merrie heeft wel een bitje in met longeren maar wordt nog op hethalster gelongeerd. Binnenkort ga ik eens een keer op de lammert haamstra manier aan het bitje eens kijken hoe ze reageert.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 20:20

Ik hoor hier verschillende manieren van de lammert haanstra manier?

Naomi96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 16:09

Ik rij met een longeerstukje:) en als ik die niet had ,had ik heb door het bid heen gehaalt en dan vastmaken Lachen

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 16:11

ik gebruik een longeerstukje...