Hij kromde zijn rug en ging bokken/springen, zoals je wel eens bij een jong paard ziet die voor het eerst een zadel op zijn rug heeft. Het probleem was dat ik zijn hoofd niet omhoog kon trekken! Mijn vraag is of dit komt door mijn bitloze hoofdstel (nep-dr.Cook) of door zijn manier van bokken. Ik twijfel of ik misschien moet stoppen met inrijden totdat hij weer op de wei mag en zich daar kan uitleven (en wat onderdaniger wordt doordat een ander paard hem corrigeert). Of dat ik toch tijdelijk een bit moet gaan gebruiken, zodat ik zijn hoofd in noodgevallen omhoog kan trekken (en uiteraart verder met hele zachte handen ga rijden
).Dus mijn vraag is: kan je met een dr.cook bitlooshoofdstel ook het hoofd van je paard omhoog trekken als hij bokt? Of veroorzaakt de crosslink met druk achter zijn oren juist het tegenovergestelde?
Maar misschien wel een goed idee. Zal hij niet mèèr gaan bokken van een tik?

Een zweepje had vandaag dus wel handig geweest ja.. Maar klopt het dat je met een dr.Cook hoofdstel, met druk achter de oren, het hoofd minder goed omhoog kan trekken? 
en ik ben ook niet van plan om die te gaan gebruiken.
En Emiel zelf rijdt soms ook met een (leer)bitje. Maar niet met zweep geloof ik. Wat is vriendelijker? Ligt er aan hoe je er mee omgaat denk..