Vandaag bit gekocht!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirijam

Vandaag bit gekocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 19:26

Hallo allemaal,

Ik ben al langere tijd aan het twijfelen of ik van de zomer m'n paardje met bit of zonder bit wil inrijden.
Het liefst zou ik het zonder doen. ik heb een uitstekende band met haar ze respecteerd me en ik vertouw haar volledig.

Ik heb alleen nog nooit bitloos gereden. Wel af en toe met alleen een halster op mijn verzorgpony's vroeger, maar verder nooit.

Nu dacht ik dus: Ik ga voor het eerst een paard inrijden en wil dit ook nog eens bitloos doen... Vraag ik dan niet te veel van me zelf. Ik beide heb ik namelijk geen ervering. al zal het inrijden geen probleem worden.

Zojuist heb ik dus een bit gekocht bij de Lidl een watertrensje van 13,5 cm. En ik loop er mee naar huis in m'n hand en krijg gewoon een klomp in m'n maag.
Hij is zwaart groot en koud, niet lachen maar ik heb hem in m'n mond gedaan en ik vind het echt verschrikkelijk!!!

Nu stond er hier op bokt een leuk bitlooshoofdstel te koop van XxriieterxX

Zou ik hier dan toch voor kiezen?

Wat een gezeur he? ik weet het gewoon echt niet..

mirijam

Re: Vandaag bit gekocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 20:34

Misschien kunnen jullie me ook informeren met wat ik haar bitloos het beste kan inrijden. Ik hoor dat veel mensen goede ervaringen hebben met een sidepull...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:36

ik heb er zelf absoluut geen ervaring mee, maar ik denk dat je moet doen wat je zelf wilt, waar je jezelf fijn bijvoelt Lachen

veel succes nog!

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 20:42

ja misschien wel. Dank je wel in ieder geval Haha!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:06

is goed hoor Lachen misschien moet je het gewoon allebei een keer proberen.. kijken wat je dan fijner vind? misschien is met een bit inrijden fijner misschien ook wel zonder Lachen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:11

Ik vind enkelgebroken bitten ook altijd zo lomp aanvoelen. Ik rijdt mijn pony met een dubbelgebroken, als ik die in mijn hand leg ligt die een stuk 'minder ruw' en zwaar in de hand dan een enkelgebroken. Lachen
Ik vind bitloos zelf leuk voor een omgeving waar het dier vertrouwd is.
Maar heb haar in sommige noodsituaties al meerdere malen op de volte moeten zetten, waar ik wel heel blij was dat ik een bit had.. Nagelbijten / Gniffelen

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 21:42

Oke bedankt voor de tips! Ik kan natuurlijk altijd nog overstappen op bitloos... Maar ja, ik kan het ook in 1 keer goed oen denk ik dan...

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:44

wat voorn paard is het? en wat wil je der mee gaan doen?
het ligt er gewoon totaal aan wat je doelen zijn
ik zou igg wel af en toe even een bitje indoen gewoon dat ze daar ook aan went
verder zou ik als ik jou ws dan bitloos inrijden aangezien je dat volgens mij liever wil..
maar wel even goed laten informeren.. ik weet der verder niets van af dus kan je niet zo goed helpen

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:45

ik las in je profiel dat je western wil gaan rijden
dan zou ik bitloos doen
dat is goed te combineren
Haha! veel succes

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 22:05

Ja dat klopt. Ik heb niks met dressuur en weet dus zeker dat ik de kant van western op wil. Verder lekker naar het strand en door de bossen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:02

Gewoon bitloos gaan inrijden. Ja

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 23:37

ja? En heb je nog tips. Is een sidepull een goede keus?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:43

denk dat het uitproberen is, gewoon kijken waar je paard het besteop reageerd.
reageerd ze nu super op een touwhalster? doe het dan lekker met een touwhalster!

Laat dr wel is aan een bitje wennen. Ik zeg niet dat je er mee moet gaan rijden of wat dan ook, maar wellicht komt het in de toekomst van pas! Misschien bij een verkoop, of een overstap vanaf jou kant terug naar engels.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:47

Zojuist heb ik dus een bit gekocht bij de Lidl een watertrensje van 13,5 cm
deze zou ik niet gebruiken .. het zijn hele scherpe bitjes (randjes ook ) ik heb er ook eerst op gereden .. geen succes kan ik je vertellen!
als jij liever bitloos rijd zou ik het zonder proberen .. als het niet lukt kun je altijd nog overstappen .. wel denk ik dat het slim is om iemand erbij te halen die vaker bitloos rijd .. het is toch heel anders ...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:52

de meeste western paarden worden bitloos ingereden , veel spaanse trouwens ook
de 1e met bosal 2e met solide kaptoom (op de neus dus ) , als je nog nooit paard ingereden hebt is het zoiezo heel verstandig iemand erbij te hebben die dat wel heeft Knipoog

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 00:08

Ja, ik vond het ook een onvriendelijk ding Haha!

Verder heb ik wel gelukkig genoeg hulp bij het inrijden van mensen die er al ervaring mee hebben.

Is het met een sidepull nou erg anders rijden dan met een bitje..

Een bosal is met de teugels onder toch? Ik denk dat dat wel heel anders is rijden is. Vandaar dat een sidepull me meer geschikt lijkt.

Wat denken jullie?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 00:27

persoonlijk vind ik de crosbriddle het duidelijkst

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 07:43

Ik wou eerst ook met een bosal gaan rijden maar daar schijnt een speciale techniek voor te zijn waar je dus wel de juiste instructeur voor moet hebben.

Verder denk ik dat het vooral uitzoeken is waar je paard het best op loopt.
Ik heb bij mijn haf al verschillende dingen geprobeerd (ook bitloos) maar kom toch steeds weer uit op mijn oude vertrouwde dubbel gebroken trens.

En daar is niks mis mee zolang het ding correct gebruikt wordt en goed past in de mond van je paard. Maar dat geld hetzelfde voor bitloos lijkt mij.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 07:48

Als je dan toch wil western en buitenrijden, zou ik lekker voor bitloos gaan. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 09:16

mirijam schreef:
ja? En heb je nog tips. Is een sidepull een goede keus?

Welke optoming de beste keus is, is afhankelijk van jou en je paard. De één kan hier goed mee overweg, de ander daarmee, het ene paard heeft graag het één, de ander reageert goed op het ander.
Als een sidepull jou aanspreekt, dan zou ik die als ik jou was ook gaan proberen. Volg daarin gewoon je gevoel. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 10:04

Het bitje van de Lidl zou ik iig niet gebruiken bij het rijden van je paard. Gebruik een D trens of een bustrens, het bit van de Lidl is een watertrens en die kan weleens zeer doen bij de mondhoeken. Het bitje van de Lidl is ook nogeens vrij dik...dik is niet altijd beter. Blijf kijken naar je paard, als hij zijn kiezen niet op elkaar kan krijgen heb je alsnog een probleem.
Laat voordat je je paard voor de eerste keer het bit indoet, de tandarts even kijken en eventuele wolftandjes verwijderen. Voor de rest zit die barriere voor het gebruik van dat bit toch echt in je eigen hoofd hoor!

Inrijden op een gewoon halster kan best en wordt heel vaak gedaan. Bosal zou ik niet gebruiken, sidepull kan ook heel zeer doen op de paardenneus. En als je de nodige tijd aan grondwerk besteed, is ook het inrijden op een bit geen probleem meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 10:57

Cassidy schreef:
Voor de rest zit die barriere voor het gebruik van dat bit toch echt in je eigen hoofd hoor!

De zgn. "noodzaak" voor het gebruik van een bit zit ook in de mensen hun hoofd. Pling

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:07

Niet helemaal mee eens. Met bit kun je een betere finesse bereiken. Maar goed die discussie hebben we al eerder gevoerd, zinloos om hier nog een keer over te beginnen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:41

reed mijn anda ook op stalhalster ..voor mijn gemoedrust reden we buiten met een lichte hackemore ... nieuwe eigenaar had voor haar gemoedrust een bit in gegooit en is er nu na een jar en eindelijk de durf om het uit te proberen achter dat die rustiger is zonder bit Haha!
touw halster was m te scherp ..
ieder paard en iedre ruiter hebben hun eigen favoriete ding
kwastie van proberen ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:20

Cassidy schreef:
Niet helemaal mee eens. Met bit kun je een betere finesse bereiken. Maar goed die discussie hebben we al eerder gevoerd, zinloos om hier nog een keer over te beginnen.

Daarom.
En bovendien moet je het dan ook anders stellen, namelijk dat jij vindt/denkt dat je met een bit een betere finesse kunt bereiken en/of dat jij een bit nodig hebt voor die finesse.
Gaat dus niet voor iedereen op.