[AR] Nieuwe reglementen SWM

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDevils

Nieuwe reglementen SWM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 00:43

Op 15 januari zijn de nieuwe reglementen aangenomen voor SWM.
Een en ander is niet met veel overleg gegaan en sommige zaken, met name het veterinair reglement kan volgens velen niet zoals het is voorgesteld. Dieren worden alleen nog op het oog gekeurd en bij twijfel gecheckt. De waarden liggen niet meer vast evenals de sancties.
Hier tegen hebben we als menvereniging protest aangetekend. http://www.instapendraf.nl/diversdocume ... egl.07.doc

Wat is jullie mening?

laura2span

Re: Nieuwe reglementen SWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 08:50

Jeetje beetje vreemde wijziging inderdaad. Ik had er zelf verder nog niets over gehoord. Tuurlijk gaat het al wel heel lang rond dat de veterinaire controles gaan veranderen maar naar zoiets?

Ik vind zoals ook in de brief staat dat elk paard gelijk moet worden gekeurd. Een pony kan er nog zo goed of slecht uit zien maar meten = weten.
Ook vind ik de sancties die voorheen op de veterinaire controle stonden geheel terecht. Die moeten gewoon blijven als je het mij vraagt.

Ik wacht de reactie van de knhs af Knipoog

noeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:28

Met het veterinaire reglement ben ik het volledig oneens.
Dus met de brief van 'stap en draf' eens.

De rest vind ik nogal ouderwets 'bonds geneuzel' (sorry voor de woordkeuze)
Dat 5 trajecten niet meer mogen vind ik geweldig.
Een grotere plagerij als het 'sneldraf' traject bestaat er namelijk niet.
Elk marathonpaard kan die conditioneel makkelijk aan, maar het tempo in de sneldraf is voor mijn pony's véél te laag. Hierdoor ontaard het in een soort martelpraktijk om maar zo langzaam mogelijk te draven.
Hulde aan de KNHS dat deze onzinnigheid geschrapt is.

Twee grooms voor een tweespan vind ik ook onzin, dus ook prima dat dat geschrapt is. Als het uit 'veiligheidsoverwegingen' nodig is met twee grooms te starten, kan de betreffende aanspanning zoweiso beter even thuis blijfen om te oefenen.

Dat vind ik er van Lachen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 11:33

noeki schreef:
Met het veterinaire reglement ben ik het volledig oneens.
Dus met de brief van 'stap en draf' eens.

De rest vind ik nogal ouderwets 'bonds geneuzel' (sorry voor de woordkeuze)
Dat 5 trajecten niet meer mogen vind ik geweldig.
Een grotere plagerij als het 'sneldraf' traject bestaat er namelijk niet.
Elk marathonpaard kan die conditioneel makkelijk aan, maar het tempo in de sneldraf is voor mijn pony's véél te laag. Hierdoor ontaard het in een soort martelpraktijk om maar zo langzaam mogelijk te draven.
Hulde aan de KNHS dat deze onzinnigheid geschrapt is.
Jij hebt dus duidelijk nooi geen sneldraf gereden want deze ligt 1 km boven de snleheid van het A-trject!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:57

Het blijkt dat een organisatie aan 3 dingen moet voldoen
1 een ruimte waar alle veterinair gechekt wordt, en de paarden niet het wedstrijdgebeuren
meekrijgen.
2 de afdeling van Soleysel moet aanwezig zijn.
3 er moet een wedstrijdierenarts aanwezig zijn.

Kan een vereniging aan 1 van deze 3 niet voldoen, vraagt de TA dispensatie aan en wordt gewoon volgens de oude waardes gekeurt..

noeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:46

BlackDevils schreef:
Jij hebt dus duidelijk nooi geen sneldraf gereden want deze ligt 1 km boven de snleheid van het A-trject!

Slechte inschatting BD.
Maar blijkbaar heb jij geen pony's die de snelheden in de trajecten op hun sloffen halen......

Als je de snelheid in het A-traject gemakkelijk haalt (zelfs hele stukken MOET stappen) dan begrijp je dat die 1 km sneller weinig uit maakt.
Wél het feit dat je niet mag stappen in het D-traject.
Dit maakt het een marteling voor lekker voorwaartse pony's die ineens moeten sloffen terwijl ze gewoon willen lopen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:02

Opzich maaket het mij niet uit 3 of 5 trajecten, als alle wedstrijden maar hetzelfde deden.
Het nare vond ik nu dat je het hele jaar 3 rijdt en de ponys dus na de stap wisten dat de E kwam, alleen dan op de laatste wedstrijd het anders was.

Dus het feit dat het nu overal gelijk is vind ik niet zo erg, is voor de pony's alleen maar fijner.

Ik had trouwens in Hengelo ook dat we veel te snel gingen in de sneldraf en je dus idd niet mag gaan stappen, pony werd er idd een beetje onrustig van

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:07

Hou er ook rekening mee dat bij de bond de kl 123 nooit een 5 trajecten wedstrijd hebben gehad.
Dat was toen alleen maar voor de kl 4,5,5z en de vereniging.

noeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:14

Daarom een waardeloos idee dat 5 trajecten en prima dat de KNHS dat geschrapt heeft.
Eerlijk gezegd was het zelfs een reden voor mij om Hengelo links te laten liggen, jammer want verder is het een leuke wedstrijd.
De suggestie in de brief dat rijdens 5 trajecten 'waarderen' is dus ook niet helemaal waar.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 13:24

noeki schreef:
Slechte inschatting BD.
Maar blijkbaar heb jij geen pony's die de snelheden in de trajecten op hun sloffen halen......

Als je de snelheid in het A-traject gemakkelijk haalt (zelfs hele stukken MOET stappen) dan begrijp je dat die 1 km sneller weinig uit maakt.
Wél het feit dat je niet mag stappen in het D-traject.
Dit maakt het een marteling voor lekker voorwaartse pony's die ineens moeten sloffen terwijl ze gewoon willen lopen.
Slechte inschatting Noeki, ik heb het zelfde probleem als jij. Moet er ook niet aan denken klasse 1 of 2 te moeten starten, zeker wat de snelheden betreft niet. Moet ze in de klasse 3 nog goed inhouden en vaak stappen in de trajecten. Heb een wedstrijd op de snelheden van de klasse 4 gereden (incl sneldraf) en dit is een lekker tempo.
Oja, sneldraf is het C-traject, niet D!

Maar waar het onderdeel B van de samengestelde wedstrijd voor stond was de uithoudingsproef. Je moest daarbij in kunnen schatten hoe je aanspanning liep. In de loop van de jaren zijn de wedstrijden lichter geworden, trajecten korter, E-traject ook al vrijgegeven, uitstaptraject ingesteld en 2 trajecten eruit voor de hogere klassen. De mensen die je tegenwoordig hoort piepen zij de oud KNF-watjes. Ik sta voor het Bondsgeneuzel en vind dat men zijn paarden gewoon in conditie moet hebben en hier streng op gecontroleerd moet worden. Wanneer je aanspanning goed in de hand staat kun je deze in de draf goed terug rijden. Dat doe je in de dressuur ook (als het goed is). Wat is nu die 12 - 13 km voor wat tegenwoordig een marathon moet voorstellen. Niet meer dan een crossparcours met een loswerktrajectje.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 13:25

noeki schreef:
Eerlijk gezegd was het zelfs een reden voor mij om Hengelo links te laten liggen, jammer want verder is het een leuke wedstrijd.
De suggestie in de brief dat rijdens 5 trajecten 'waarderen' is dus ook niet helemaal waar.
Merendeel van de rijders is het blijkbaar niet met je eens want het is een van de wedstrijden met de meeste aanmeldingen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:33

Wordt het geen tijd dat we dat gezeur over KNF en Bondsmensen nou een overboord gooien.
Daardoor en door het altijd maar achterom kijken van hoe het was, blijven er nu zoveel problemen..

Begin nou allemaal eens de neus vooruit te steken en te kijken naar de toekomst en dan al dat heen en weer gezeur vergeten..

Vroegah is dood, we moeten nu de toekomst in en laten we die nou eens gaan beginnen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 14:07

De problemen zijn er niet door deze verschillen maar het gebrek aan overleg.
Daar zou wat structureels aan moeten veranderen.
Het is nu te eenzijdig van boven opgelegd en dat werkt niet.

noeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:17

BlackDevils schreef:
Wat is jullie mening?

Het is mijn mening BD, daar vroeg je toch om?

En er zijn veel meer wedstrijden met zoveel aanmeldingen.
Wij organiseren een ééndaagse, maar hebben ook met een fikse wachtlijst te maken, ik vermoed de meeste wedstrijden wel.....
Ik ben zelf van mening en ik spreek meerdere mensen die het gewoon idioot vinden dat Hengelo zo 'hangt' aan die 5 trajecten.
De meesten nemen het voor lief, omdat het verder een fijne wedstrijd is, maar heb niet de illusie dat mensen JUIST voor de 5 trajecten bij jullie in (wacht)rij staan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:23

Denk zelf ook niet dat dat het is, meer omdat het toch een vrij strak georganiseerde wedstrijd is, en natuurlijk de laatste van het seizoen, waardoor iedereen het fijn vindt daar te zijn..

Geesteren hadden we ook een dikke wachtlijst terwijl we maar 3 trajecten hadden.
Heeft meer met organisatie te maken dan daarmee.
BlackDevils schreef:
De problemen zijn er niet door deze verschillen maar het gebrek aan overleg.
Daar zou wat structureels aan moeten veranderen.
Het is nu te eenzijdig van boven opgelegd en dat werkt niet.

mede doordat men nog praat over wij en zij, en daardoor niet met elkaar in overleg willen..

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 14:27

Ik vroeg zeker om een mening en ga een disussie ook zeker niet uit de weg.

Natuurlijk weten we dat er ook een gedeelte niet voor 5 trajecten is maar de mening geluisterd van onze deelnemers is dat een minderheid.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:29

Denk dat 9 van de 10 menners een goed georganiseerde wedstrijd belangrijker vinden dan 5 trajecten..

Ook met 3 trajecten kun je rond de 20 km uitkomen...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 14:33

Echwel schreef:
mede doordat men nog praat over wij en zij, en daardoor niet met elkaar in overleg willen..
Dit is niet het grootste probleem naar mijn mening maar de structuur waaronder het overleg plaats moet vinden.
Echwel schreef:
Denk dat 9 van de 10 menners een goed georganiseerde wedstrijd belangrijker vinden dan 5 trajecten..

Ook met 3 trajecten kun je rond de 20 km uitkomen...
Idd

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:36

Daarom moeten de verenigingen mensen naar voren gaan schuiven die weten waar ze over praten, tuurlijk authentiek en recreatie is belangrijk, maar als je ziet dat van de 1700 leden in oost er 1000 minimaal wedstrijden rijden.
Zullen ze meer wedstrijdgerichte mensen in het bestuur moeten hebben.
Nu zijn er 2 afgevaardigd naar het menplatform waarvan er 1 een authentiek mens is, wat heeft die in hemelsnaam met de wedstrijdsport te maken..

Vanuit de andere districten zijn het allemaal klasse 4 gerichte mensen, dus ook dat is niet goed..
Vrije verkiezingen voor het menplatform dat zou een idee zijn.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 14:40

Echwel schreef:
Daarom moeten de verenigingen mensen naar voren gaan schuiven die weten waar ze over praten, tuurlijk authentiek en recreatie is belangrijk, maar als je ziet dat van de 1700 leden in oost er 1000 minimaal wedstrijden rijden.
Zullen ze meer wedstrijdgerichte mensen in het bestuur moeten hebben.
Nu zijn er 2 afgevaardigd naar het menplatform waarvan er 1 een authentiek mens is, wat heeft die in hemelsnaam met de wedstrijdsport te maken..

Vanuit de andere districten zijn het allemaal klasse 4 gerichte mensen, dus ook dat is niet goed..
Vrije verkiezingen voor het menplatform dat zou een idee zijn.
Go jij! Go jij! kijk, nu kunnen we zaken doen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:43

Maar dat ligt toch aan de verenigingen.
Koets'n keerls heeft er weer een athentiek persoon naartoe gewezen..
Geen tegenkandidaten, dus aangenomen, op een verenigings vergadering..
Waar wij rijders dus niet bij waren

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 14:54

Zoals dat gaat bij veel verenigingen word er bij een vacature eerst door het bestuur zelf gezocht naar een nieuwe kandidaat.
Dit is enerzijds wel te begrijpen want je moet er als bestuur wel mee samen kunnen werken en beleid kunnen maken.
Anderzijds moet een bestuur wel een goede afspiegeling blijven van de leden.
Dit geheel is natuurlijk wel uit het verband gerukt. Ook heeft het bestuur naar mijn persoonlijke mening te weinig haar stem laten horen in het menplatform evenals alle andere districten. Kandidaatvoorstellen zijn in de wandelgangen wel gedaan door onze vereniging maar niet gehonoreerd.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:15

Wat betreft de 5 trajecten vind ik het een nogal harde beslissing. Ook ik was niet blij met de 5 trajecten in Hengelo, ik heb hem 1 keer gereden en ook voor mijn pony's lag het sneldraf tempo simpelweg te laag. Het gevolg is dat je constant loopt in te houden en dus geen fijne marathon meer kan rijden.
Voor mij was dit trouwens ook een reden om deze wedstrijd niet vaker te starten.

BD, ik denk dat je 1 heel belangrijk punt vergeet wat betrefd de aanmeldingen voor jullie wedstrijd. Dat is dat er geen enkele wedstrijd zo laat in het seizoen valt. Dit is voor veel menners de reden om Hengelo nog even mee te pakken.
Ik vind wel dat de keuze voor een 5 trajectenwedstrijd bij de organisatie ligt en niet bij de knhs. Maar goed, ik zal er niet over klagen.

2 grooms op een tweespan... Tsja ik vind het onzin maar kan me indenken dat sommige rijders er voor kiezen. Het is ook heel handig voor een 'groene' groom om eens mee te kijken.
Ik zie het voordeel tov de andere rijders er niet van in en daarom onzin om het te verbieden.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 18:34

Je vergeet schalkhaar. Deze viel gelijktijdig, tegenwoordig een weekend later en heeft vaak moeite om de wedstrijd vol te krijgen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:15

Weet iemand eigenlijk de reden van het afschaffen van de verplichte veterinaire controle ?
Het lijkt mij in elk geval belachelijk om 'op het oog' te beslissen of een paard wel of niet gecontrolleerd wordt.