Fijne hulpteugel voor tijdens het longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Fijne hulpteugel voor tijdens het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 18:02

Momenteel longeer ik met een pessoatuig, maar ik heb niet direct een hulpteugel nodig voor de achterhand, aangezien mijn paard soms iets té veel doet van achter. Ik zoek een hulpteugel die hem juist ondersteund van voren, zodat ik hem aan de longeerlijn ook lekker laag en rond kan trainen. Ook een teugel waarbij ik laag en rond in de galop kan trainen (de pessoa raad dit af, als je hem op de laagste stand hebt staan). Een elastiek werkt niet, alleen een slofteugel werkt ook niet, daar gaat ie alleen maar tegenin. Het gaat hier om een ervaren paard, dus het mag best een pittige training worden. Wie heeft de tip voor mij, wellicht dat ik over een bepaalde hulpteugel heen kijk?!?.

Qimm

Re: Fijne hulpteugel voor tijdens het longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:06

gogue? Daarmee kun je makkelijk laag instellen

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:17

Ik heb gewoon een heel lang touw bij de Gamma gekocht en ik heb een longeersingel met heel veel ringen. Op deze manier kan ik hem stellen zoals ik wil; hoog, laag, lang enz.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:53

ik zou dan ook voor een gogue gaan.

met de pessoa op de laagste stand (dus tussen de voorbenen door) train ik ook wel in galop, nog nooit problemen mee gehad

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 15:06

LiSSy schreef:
ik zou dan ook voor een gogue gaan.

met de pessoa op de laagste stand (dus tussen de voorbenen door) train ik ook wel in galop, nog nooit problemen mee gehad

Er stond aangegeven bij de omschrijving van m'n pessoa dat je hem op de laagste stand niet mocht gebruiken in de galop. Hm, misschien dat ik dat kan proberen.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:08

Een touwtje is hetzelfde idee als een slof. Jammer dat je paard daar tegenin gaat. Ik vindt het toch wel de fijnste methode !!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:15

slof ?

Dan gaat ie zijn rug goed gebruiken.
VB:
Afbeelding

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 15:16

Het probleem is de galop, ik ben nog niet handig genoeg om hem onder het zadel daar rond en laag te werken, en wil juist dat ie in de galop daar blijft. Daarom wil ik hem aan de longeerlijn daar laag trainen, in draf zakt ie fijn (ook met slof), maar in galop drukt ie zich op (hij loopt graag daar opgericht). Daarom zoek ik een hulpteugel die hem uit dat opgerichte haalt.

[edit] Zoals op het plaatje hierboven durf ik niet aan, paard is nogal explosief, en kan behoorlijk stuiteren aan de longeerlijn, ben bang dat ie met z'n benen erdoor gaat]

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:24

Dubbele longe vind ik persoonlijk ideaal werken. Ik gebruik zelden nog een hulpteugel en als ik eens iets probeer, dan ben ik eigenlijk altijd teleurgesteld over de werking.

Probleem met veel hulpteugels is dat ze zo laag slap gaan hangen met gevaar van erin stappen. Kun je eventueel oplossen door een stijgbeugelriem om de hals (of deel van martingaal) en de hulpteugel daar doorheen te leiden.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:27

[edit] Zoals op het plaatje hierboven durf ik niet aan, paard is nogal explosief, en kan behoorlijk stuiteren aan de longeerlijn, ben bang dat ie met z'n benen erdoor gaat][/quote]

Dan die je de slof door je keelriem...dan kan er met geen mogelijkheid een been doorheen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 15:35

Margreet schreef:
Dubbele longe vind ik persoonlijk ideaal werken. Ik gebruik zelden nog een hulpteugel en als ik eens iets probeer, dan ben ik eigenlijk altijd teleurgesteld over de werking.

Probleem met veel hulpteugels is dat ze zo laag slap gaan hangen met gevaar van erin stappen. Kun je eventueel oplossen door een stijgbeugelriem om de hals (of deel van martingaal) en de hulpteugel daar doorheen te leiden.

Maar dubbele lijn is iets wat je moet leren neem ik aan? Het probleem daarbij (lijkt mij) is dat je nog hebt dat je zelf je paard daar laag en rond moet werken en bij een hulpteugel neemt die hulpteugel dat van je over.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:37

Ik wil dit Topic even volgen, interessant.

- Wat is een gogue?
- Heb je een reden waarom je niet met bijzetjes longeert?

sindaspecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:39

Ik zou touwtje gebruiken en een longeer singel zoals Lammert Haanstra. Je kunt het touw op verschillende manieren bevestigen. Hoog Laag enz

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:41

Ik zou kiezen voor een gogue. Dan heb je niet alleen druk op de mond maar ook achter de oren, waardoor het paard makkelijker zakt. Je kan er niet hoog mee instellen, dat vind ik altijd een nadeel, maar ik begrijp dat jij toch laag wilt instellen.

Op dat plaatje met die slof zoals hierboven, dat zou ik niet doen. Dan krijgt je paard toch iedere pas een ruk in zijn mond?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:42

Bij de Welkoop hebben ze ook goedkoop touw(diverse diktes)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:45

Ik zou ook kiezen voor een goque of een chambon. Heb er overigens 1 te koop die je als chambon en als goque kan gebruiken. Weinig gebruikt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:45

Als je paard al teveel doet van achter en je hem van voren wilt ondersteunen, waarom stel je dan de Pessoa niet hoger in?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 16:05

Cassidy schreef:
Als je paard al teveel doet van achter en je hem van voren wilt ondersteunen, waarom stel je dan de Pessoa niet hoger in?

Hoe bedoel je hoger instellen? Ik wil juist dat hij bewijs van spreke met z'n neus tussen z'n voorbenen loopt, dus niet omhoog met z'n hoofd, dat kan ie wel. Hij vind het juist moeilijk om die actie van achter te combineren met laag van voren.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:05

Ik heb overigens mijn paard ook gewoon in galop getraind met de pessoa hoor, niks aan 't handje! Zou ook niet weten waarom dat niet kan!

Anders zat ik ook aan een gogue te denken ja.

Maar wat doet je paard precies eigenlijk, springt ie teveel op? (ver onderspringen, voor opkrullen/hoog blijven?)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:06

Dan zou ik laag instellen en toch proberen te galoperen. Die van mij heeft daar geen moeite mee.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 16:13

Hij richt zich op, voornamelijk in de galop, omdat ie zoveel sprong heeft en achter dus ver ondertreed en zich daardoor ook meer opdrukt (hij galopeerd dus ook heel erg bergopwaarts) Dat oprichten is leuk voor een proef, maar ik wil hem in de training juist laag/rond, uit die oprichting.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:16

Is ie dan ook een beetje te traag in die galop (sprong te groot) of wil ie wel goed schakelen?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 16:21

hij kan goed schakelen, niet traag, hij blijft goed aantreden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:26

Even een kleine aanvulling: Niet te strak afstellen op de laagste instelling als je daar ook mee wilt galopperen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:33

Voor mijn gevoel zou ie dan zich wat langer moeten willen maken in de galop (hij houdt zich dan toch wat vast in de rug denk ik he?)

Voor mijn gevoel zou ik dan inderdaad een wat simpeler hulpteugel gebruiken (pessoa versterkt misschien dat onderspringen?) en hem heel vaak flink naar voren laten schakelen, zodat ie zich lang wil maken in zijn lijf. Maar aan de longe is dat ook een beetje tricky, want als ze ineens een megasprint inzetten dan is dat ook weer niet zo gewenst he en je zegt al dat ie wat explosief is.
Of op de zandweg stukken vlot naar voren galopperen, neus eruit, lang maken in zijn lijf (lekker uit elkaar rijden).
Spring je er ook mee? Misschien een idee om aan de longe over wat sprongetjes te laten galopperen, of onder het zadel in-uitjes te doen? Mijn ervaring is dat als ze lekker zo aan het springen komen dat ze vanzelf wat makkelijker willen zakken in de galop.

Ik zou in ieder geval veel aandacht aan het rekken van de bovenlijn besteden, tenminste, als ie doet wat ik voor ogen heb!