welke rassen horen bij Renpaarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shannonnekke

welke rassen horen bij Renpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 14:39

Welke rassen horen bij renpaarden?:
Ik heb deze rassen al, welke nog meer?;

1. Engels volbloed
2. Orlov draver
3. Franse draver
4. Russische draver
5. American Standardbred(amerikaanse draver)
6. trotteur(hoort die bij de renpaarden?)

wat nog meer?

JIDO

Re: welke rassen horen bij Renpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:20

voor de rennen arabische volbloed, wel gefokt voor de rennen natuurlijk

6. trotteur betekend draver als ik het goed heb

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 15:28

JIDO schreef:
voor de rennen arabische volbloed, wel gefokt voor de rennen natuurlijk

6. trotteur betekend draver als ik het goed heb

jah maar dat is ook een ras:P

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:34

Is de Trotteur niet hetzelfde als de Franse Draver?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:35

Orlov draver en russische draver zijn volgens mij ook het zelfde.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:37

In de rensport worden ook volbloed arabieren gebruikt

(oops dubbel, Jodi had ze ook al genoemd)
Laatst bijgewerkt door Delphi2 op 25-02-07 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:38

Orlov's kom je nooit meer in de koersen tegen (te langzaam) en de Russische draver is, zoals bijna alle Europese dravers, een mengelmoes van Franse en Amerikaanse dravers. Die laatste twee zijn dus de enige die in je rijtje thuis horen in de moderne drafkoersen Lachen.

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 17:55

volgens mij niet

Flew schreef:
Is de Trotteur niet hetzelfde als de Franse Draver?

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:08

trotteur is frans voor draver

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:11

Ja dat dacht ik dus ook, en dan zouden Franse draver en trotteur dus hetzelfde zijn toch? Nagelbijten / Gniffelen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:36

Trotteur is gewoon het woord voor 'draver' in het Frans en geen apart ras.

Nadia_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:39

Meestal worden er volbloed renpaarden gebruikt...
en ook kwpn paarden zij er geschikt voor...
Soms gebruiken zij ook wel Engelse volbloeden...
Maar die worden ook gebruikt voor dressuur..Tong uitsteken

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:41

Nadia, waar haal jij de informatie vandaan dat er met KWPN'ers geraced wordt? En wat zijn volbloed renpaarden anders dan Engelse volbloeden?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:25

Volgens mij worden er in Nederland voor de rennen alleen maar engels en arabische volbloeden gebruikt.
Draverijen weet ik niet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:32

In NL wordt idd ook met Arabische volbloeds gereden op de renbaan. Dat gebeurt onder de vlag van de DARC (Dutch Arabian Racing Committee).

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:55

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:08

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:28

promptertje schreef:
Nadia, waar haal jij de informatie vandaan dat er met KWPN'ers geraced wordt? En wat zijn volbloed renpaarden anders dan Engelse volbloeden?

Haha! Vroeg ik me ook al af!

Naar mijn weten worden er voor de renbaan (hier) Engelse en Arabische volbloeden gebruikt voor de galopkoersen, en Dravers voor de drafkoersen (voor de sulky of onder het zadel, monté).

Trotteur Francais is het Franse draversstamboek, zoals bijna ieder land een draversstamboek heeft. Maar de Franse draver is ook een apart type, net als de Amerikaanse draver (Standardbred). De rest van de landen hebben zoals Promptertje zegt vooral mengelingen tussen Amerikaans en Frans. Aan de drafkoersen doen alleen rasdravers mee (of dat dan Frans, Duits, Zweeds of wat dan ook is maakt niet uit).

In andere landen wordt er vast wel geraced met andere rassen. In Scandinavië worden bijv. ook koudbloeddraverijen gehouden.

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 21:11

Nina_rex schreef:
promptertje schreef:

Haha! Vroeg ik me ook al af!

Naar mijn weten worden er voor de renbaan (hier) Engelse en Arabische volbloeden gebruikt voor de galopkoersen, en Dravers voor de drafkoersen (voor de sulky of onder het zadel, monté).

Trotteur Francais is het Franse draversstamboek, zoals bijna ieder land een draversstamboek heeft. Maar de Franse draver is ook een apart type, net als de Amerikaanse draver (Standardbred). De rest van de landen hebben zoals Promptertje zegt vooral mengelingen tussen Amerikaans en Frans. Aan de drafkoersen doen alleen rasdravers mee (of dat dan Frans, Duits, Zweeds of wat dan ook is maakt niet uit).

In andere landen wordt er vast wel geraced met andere rassen. In Scandinavië worden bijv. ook koudbloeddraverijen gehouden.

jah in scandinavië daar heb ik ook wel gehoord van die koudbloeden.. dat zag ik een hele tijd geleden ergens.. of het op het nieuws was of iets anders.. dat weet ik niet, maar ik heb het in ieder geval gezien:P

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:07

Die zijn echt gaaf, die koudbloeddravers! En ze gaan nog hard ook Bloos!!

Op Duindigt 1 keer een demo met Quarter horses gezien, mag van mij wel vaker. Is alleen zó voorbij Haha!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:32

Volgens mij waren die Quarters op Duindigt veelal niet echt ren gefokt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:53

Het was ook maar een demo, ik weet niet eens of we hier in Nederland veel ren gefokte Quarters hebben.

Ik kan me ook nog de eerste Arabierenren in Nederland herinneren, dat waren voor een deel ook paarden die zo uit een manege leken te komen en niet de atleten die je tegenwoordig ziet Lachen

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 13:56

Ze zijn er wel (ren gefokte Quarters), maar volgens mij niet zoveel. De meeste mensen hebben Quarters voor reining of pleasure gefokt, hoewel die verder in hun pedigree terug gaan op veel paarden die vroeger wel op de baan liepen (tot ca. 1950).
http://www.horsesonly.com/pursuits/arti ... tionqh.htm

Iets over de roots van de Quarter horse:
http://www.horsesonly.com/pednotes/WL/copperb.htm
Van Meldert indicated to Underwood that there were several horses known as Copperbottom from a variety of states. He told Underwood that some of these horses were known as pacers. But he believed that the Texas Copperbottom had come from Pennsylvania and was sired by Sir Archy. Sir Archy has played a role in the development of both the quarter horse and the thoroughbred. He is found in the sire line of such noted horses as the great American sire Lexington. Lexington was the leading thoroughbred sire 16 different times. He held that title continuously from 1861 to 1874. He was the sire of horses like the Champions Asteroid, Norfolk, General Duke, Vauxall and Harry Bassett. Lexington sired four Belmont Stakes winners.
Sir Archy was an influential sire in the quarter horse as well. One of his greatest claims to fame comes as the great great great grandsire of Old Billy, the famous South Texas Quarter Horse sire. Of course Old Billy is found in the pedigrees of some pretty famous quarter horses including Peter McCue, Little Joe, Possum, Yellow Jacket, Sykes Rondo and the list goes on. Old Billy was sired by Shiloh by Von Tromp by Thomas’ Big Solomon by Sir Solomon by Sir Archy. Some will show that the sire of Shiloh was Union by Von Tromp. Underwood indicates in a letter to Helen Michaelis that she apparently reinforces the fact that Sir Archy was the sire of Copperbottom with information she got from Bruce’s Stud Book.
The sire of Sir Archy was the stallion Plingiomed. Plingiomed was the winner of the first Epsom Derby. He stood for many years in England but proved to be a failure as a sire. He was then imported to America where he became an influential sire. The sire of Plingiomed was Florizel, who was sired by Herod or King Herod as some researchers report. Herod was sired by Tartar. Tartar was sired by Partner. Partner was sired by Jigg, a son of the Byerly Turk. The Byerly Turk was one of the three original thoroughbred foundation sires. The other two were the Godolphin Arabian and the Darley Arabian.
The dam of Sir Archy was the imported mare *Castianira. She was sired by Rockingham by Highflyer by Herod. This gives Sir Archy at least two crosses to Herod. The dam of *Castianira was Tabitha by Trentham.
The dam of Copperbottom was a mare by the stallion *Buzzard. *Buzzard was imported and he was sired by Woodpecker by Herod. This makes Copperbottom linebred to Herod. *Buzzard was out of Misfortune by Dux by Matchem. The second dam of Copperbottom was a mare by an imported stallion named *Rattle.
R. L. Underwood’s involvement in trying to verify some of the history is natural as he is the one breeder that attempted to develop this line of horses prior to and during the formative years of the American Quarter Horse Association. Underwood had two ties to Copperbottom. His grandfather Mr. N. "Bud" Kelley was a rancher "at the head of the Blue House" near Gatesville, Texas. Kelly had settled this part of Texas after the Civil War and was known to be a breeder of Copperbottom horses. Underwood professed that he had heard his grandfather and others talk about breeding and riding Copperbottom horses.

Oftewel: er is al honderden jaren veel "sprint Volbloed" in de Quarter horse gebruikt, ook bij de performance paarden die nu niet meer voor racen worden gefokt en gebruikt. De hedendaagse racers hebben nu afwijkende bloedlijnen (veelal meer Volbloed) van de performance paarden, vroeger was dit niet het geval. De "gebruiks lijnen" en de ren lijnen waren dezelfde. Men gebruikte 1 en hetzelfde paard ook vaak voor verschillende dingen of men ging een paard na zijn ren carriere bij het koeienwerk gebruiken.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:44

Shannonnekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 17:45

Himyar schreef:
Ze zijn er wel (ren gefokte Quarters), maar volgens mij niet zoveel. De meeste mensen hebben Quarters voor reining of pleasure gefokt, hoewel die verder in hun pedigree terug gaan op veel paarden die vroeger wel op de baan liepen (tot ca. 1950).
http://www.horsesonly.com/pursuits/arti ... tionqh.htm

Iets over de roots van de Quarter horse:
....

zoooo een heel verhaal;)