Aantal vragen over bitloos buitenrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Aantal vragen over bitloos buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 12:55

Ik vraag me af, de mensen die bitloos buitenritten rijden, in wat voor omgeving rijden jullie?
Rijden jullie in een rustig gebied, of juist in een gebied met veel verkeersdrukte etc.? En wat voor optoming gebruiken jullie daarbij?

Deze vragen stel ik omdat ik gisteren een discussie had met iemand, diegene beweerde dat bitloos buitenrijden zeker mogelijk was, maar dat dit alleen gedaan wordt in verkeersarme gebieden met veel. ruimte, en dat dit ook alleen daar mogelijk zou zijn, ongeacht met welk paard.
Uiteraard had ze het daarbij niet over een optoming als bijvoorbeeld een hackamore, maar het ging haar met name over het buitenrijden met alleen een touwhalster of iets vergelijkbaars.
Ik geloof dit echter niet, ik denk dat het ook zeker mogelijk zal zijn in het overgrote deel van de gevallen in een andere omgeving.

Even voor de duidelijkheid, zelf rijd ik dus niet bitloos, dat zou met mijn paard echt onverantwoord zijn om diverse redenen, maar ik geloof zeker dat dit dus wel mogelijk is voor de meesten.

GeneralFlynn

Re: Aantal vragen over bitloos buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:16

Ik rij overal.
Bos en hei,langs 80 km. wegen,langs de gewone rijbaan,ruiterpaden, door woonwijken,langs scholen,over een viaduct over de A28,over spoorwegovergangen enz.
Overal dus. Knipoog
En ik rij overal met touwhalster.

Over viaduct:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=7FWKUXNG

Op een kruispunt met handpaard:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=LJ6EOM4B

Over een spoorwegovergangbrug:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZBIO3B7W

Langs een 80 km. weg:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=TGYSXDVR

Langs een gewone rijbaan:
(de persoon voor mij loopt naast haar paard,maar ik zat zonder zadel op mijn paard)
http://www.mijnalbum.nl/Foto=W37ISYCM

Op het ruiterpad:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=OAZFGIE8

Op de hei:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=USOZMAS4

Ik moet voor dat ik op de hei ben eerst een drukke weg oversteken,anders kom ik er niet.
Ook het viaduct is handig,want vanaf de vorige stal moest ik anders zeker een uur omrijden.
Ze is gewent aan verkeer,en of ik nou met of zonder bit rij,ze is even makkelijk te sturen en te rijden.
(ik rij soms achter de vuilnisman aan,die de bakken aan het legen is) Pling

Nog meer vragen? Knipoog

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 14:40

Bedankt voor je antwoord, daar heb ik zeker wat aan. Leuke foto's trouwens Lachen

Maar wel nog even een kleine verduidelijking.
Ik stelde haar dus ook al de vraag waarom een paard zonder bit ineens anders zou reageren in het verkeer dan een paard met bit, maar zo bedoelde ze het niet.
Ze bedoelde niet dat een paard zonder bit anders zou reageren, maar dat het moeilijker op te lossen zou zijn áls je in een noodsituatie verkeer tegenkomt.

Zij vroeg me ook of ik in zo'n situatie mijn paard bitloos zou kunnen stoppen. Ik moet dan antwoorden dat dat hoogst waarschijnlijk niet het geval zal zijn, waarop zij dus haar stelling als waar beschouwt.
Maar hoewel dat voor mijn paard dus inderdaad opgaat, zal dat voor een ander paard naar ik aanneem niet op hoeven gaan.

Dus inderdaad nog een vraag, heeft iemand weleens zo'n noodsituatie meegemaakt en hoe is dat opgelost?

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:47

ik vind bitloos rijden fijner dan met bit!!
ik reed overal met mijn verzorgpony zonder bit, in de bossen, langs de weg, langs drukke wegen en noem maar op. We gingen zelfs zonder bit in de rengalop of samen gewoon met halster springen.

Als ik een keer met bit reed, luisterde ze veel slechter..
Ik kon haar veel makkelijker stil krijgen zonder bit dan met bit.
Daarom vind ik zonder bit ook fijner rijden, want als je met bit rijd, kan je pony het bit vasthouden als je te hard trekt en dan toch niet luisteren.
Er waren zelfs momenten dat ik zonder halster en halstertouw ging rijden, zonder iets en dan luisterde ze echt super goed! Ze vond het bit ook maar niets.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:52

Toen ik nog met bit reed,(paard was dribbelig,stuiterig,kijkerig,sterk,en ging er soms als een haas vandoor) en ze was echt bang voor iets,dus blinde paniek,dan ging ze rennen,en bit of geen bit,dan was ze echt niet te stoppen.

Sinds ik zonder bit rij,is ze rustiger,luisterd meer naar mij,vertrouwd meer op mij,en reageerd veel beter op mijn zit en stem.
Het bit hoort geen rem te zijn,net zo min als een touwhalster.

Mocht ze er nu in blinde paniek vandoor vliegen (wat ik eigenlijk niet meer zie gebeuren,en ook niet meer verwacht eerlijk gezegt) dan zou ik haar aan 1 teugel proberen om te trekken.
Haar neus tegen mijn knie,dan rent ze echt niet verder hoor.
(is me nog niet overkomen,maar dat zou ik ook gedaan hebben met bit,dus dan ook zonder bit)

Gewoon kwallerig gedrag komt niet meer voor bij haar sinds ik bitloos rij.
Het klinkt misschien te zoetsappig,maar we zijn nu meer een eenheid,ipv. een ruiter en een paard.

_Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:58

Tinkerloos schreef:
Gewoon kwallerig gedrag komt niet meer voor bij haar sinds ik bitloos rij.
Het klinkt misschien te zoetsappig,maar we zijn nu meer een eenheid,ipv. een ruiter en een paard.

Weetje, dat had ik ook met mijn verzorgpony. We vertrouwde elkaar meer en kregen een betere band.
Ik kon met haar langs vrachtwagens en tractoren rijden (was ze eerst echt super bang voor, maar na een tijdje niet meer)
Ik kon haar zelfs berijden als zij niets kon zien.. ze vertrouwde me erg goed en reageerde ook op mijn stem.
Het is veel fijner als je zo'n goede band met je pony hebt, dan begrijp je elkaar ook meer.
En ook toen ik met bit reed, luisterde ze voor geen meter..
zonder bit wel.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:59

Femkuh schreef:
En ook toen ik met bit reed, luisterde ze voor geen meter..
zonder bit wel.
Zeer herkenbaar ja. Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:10

Ik ben met touwhalstertje om dwars door het centrum van Zwolle gereden, dus nee, het maakt mij weinig uit wat voor soort terrein ik voor me heb Tong uitsteken Meestal rijd ik trouwens in het bos of op de hei, met een klein stukje langs de weg, maar als het aan de orde is, doen we dus ook wel tussen druk verkeer, is alleen een stuk minder gezellig uitzicht.
En noodsituaties oplossen? Gewoon niet in een noodsituatie terechtkomen doet wonderen Clown

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 15:24

Waratje schreef:
En noodsituaties oplossen? Gewoon niet in een noodsituatie terechtkomen doet wonderen Clown

Dat vind ik eerlijk gezegd nogal een dooddoener. Iedereen kan weleens door een onvoorziene gebeurtenis in een noodsituatie terecht komen. Hoeft niet eens door je eigen toedoen te zijn, maar kan ook heel goed door een ander, en anderen kun je nog steeds niet besturen (zou wel verdomd makkelijk zijn Haha! )
'Mijn paard doet dat niet' gaat IMO nooit op.

eddie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:30

Ik vind dit een goede vraag. Één van mijn pony's rijd ik ook altijd met een bitloos hoofdstel. Bij ons op de manege is iemand die freestyle les geeft. Toen ik op een dag een buitenrit ging maken, zei die vrouw ineens: 'je gaat hopelijk toch niet zo buiten rijden hé?' Ik dus: 'jawel' en toen zij ze alleen maar oh.

Ben gewoon gaan buitenrijden, maar toen ik erover na ging denken, vond ik het zo'n vreemde opmerking. Zij promoot immers het bitloos rijden, maar volgens haar kan je niet zonder bit buiten rijden. Is toch vreemd?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:34

Supertje schreef:
Dus inderdaad nog een vraag, heeft iemand weleens zo'n noodsituatie meegemaakt en hoe is dat opgelost?

Ik heb 1x gehad dat ze op hol sloeg en toen alle geluk van de wereld heb gehad dat ik het nu nog kan navertellen. Door het touwhalster uiteindelijk bij haar hoofd vast te grijpen en daarbij er vanaf te vallen, is ze gestopt vanuit een dolle galop Clown . Het betrof een incident: een loslopende hond die vanuit het "niets" ons op de hielen zat. Het risico blijft, maar is in mijn ogen dermate klein, dat ik nog steeds geen bit inhang. Buiten een paar keren om is ze (snel) bitloos controleerbaar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:30

Supertje schreef:
Waratje schreef:

Dat vind ik eerlijk gezegd nogal een dooddoener. Iedereen kan weleens door een onvoorziene gebeurtenis in een noodsituatie terecht komen. Hoeft niet eens door je eigen toedoen te zijn, maar kan ook heel goed door een ander, en anderen kun je nog steeds niet besturen (zou wel verdomd makkelijk zijn Haha! )

Ik heb mijn paard nu 14 jaar, heb van alles met haar gedaan, ontwijk geen situaties, maar ik heb nog nooit iets meegemaakt dat IK "noodsituatie" zou willen noemen. Punt is wel, dat zij weliswaar een heet paard is, maar niet in blinde paniek gaat, ze is aanspreekbaar en een situatie die zou kunnen uitlopen op een "noodsituatie" is altijd wel op één of ander manier op te lossen, bijvoorbeeld door af te stappen, ernaast te gaan lopen, even een oprit/rustig plekje opzoeken, etc. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat iemand anders het wel een "noodsituatie" noemt als een ongeduldige-muts-in-auto een voorlamp onder de buik van je paard zet..... Haha!
Met onze jonge ruin zou ik nog geen kwart doen van wat ik met m'n merrie wel gedaan heb, hij is een heel ander type en zul je rustiger op moeten bouwen wat hij aan kan. Die was wel van de blinde paniek en begint nu heel aardig te leren dat het anders moet, maar hij is er nog niet en je moet het lot niet te hard tarten.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:29

Ik rijd ook gewoon zonder bit (met touwhalster) lekker door het bos! Terwijl mijn paard toch wel flink hard kan rennen als hij mag galopperen! Als een paard 'niet te stoppen' is zonder bit, is hij dat ook niet met bit!!

Ik krijg ook heel vaak reacties als ik met touwhalster rij:
"gaat dat een beetje zo?"
"kan je daarmee rijden?"
"waarom heb je geen hoofdstel in?"

Een paard kan altijd schrikken en dan gaan rennen, maar dat gebeurt niet sneller als je zonder bit rijd.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 22:24

Waratje schreef:
Maar ik zou me kunnen voorstellen dat iemand anders het wel een "noodsituatie" noemt als een ongeduldige-muts-in-auto een voorlamp onder de buik van je paard zet..... Haha!

Nee hoor, dat zie ik ook niet als een noodsituatie Haha!
Ik heb het ook weleens meegemaakt dat er een idioot keihard, al seinend en toeterend recht op mij en mijn paard afkwam wat ik dwars midden op de weg geparkeerd had, omdat een jong paard wat ook mee was behoorlijk in paniek was door een stel opvliegende eenden en de hele weg over stuiterde. Deze idioot heeft amper vaart geminderd en is achter mijn paard langs gegaan met 2 wielen door de berm en heeft daarbij mijn paard geschampt. Hij heeft geen voet verzet en sprong alleen naar voren toen de auto hem raakte om vervolgens direct weer stil te staan.
Maar andere dingen zijn wel noodsituaties geweest. Mijn paard is enorm koel en behoorlijk dapper als het om dingen om hem heen gaat, ook héél braaf over het algemeen trouwens, maar kan ineens in blinde paniek raken. Soms zelfs zonder aanwijsbare reden, of omdat ik een beweging maak op zijn rug (mouw rechttrekken bijvoorbeeld, wat ik dan al 10x gedaan heb).
De remweg is dan niet bepaald kort, laat ik zeggen dat ik wel eens kilometers nodig heb gehad..... Dat is nu flink verbeterd gelukkig, en komt nog maar heel zelden voor, maar zomaar even stoppen doe je niet omdat er bijna niets tot hem doordringt dan. Ik heb hem in zo'n paniekaanval serieus weleens een flinke klap voor zijn hoofd verkocht om zijn aandacht te krijgen (werkte wel trouwens).
Op een touwhalster zal ik hem in zo'n situatie nooit kunnen stoppen, dat weet ik zeker, gewoonweg omdat ik grof gezegd dan een flinkere prikkel nodig heb.....
Dus dat een paard wat niet stopt op een touwhalster ook niet zal stoppen op een bit ben ik het niet mee eens.
Overigens nog een leuk detail, mijn paard kent de one rein stop Knipoog Doe ik dat in de bak, of in iedere andere situatie buiten zijn paniek dan staat hij direct stil op zo'n manier dat je er bijna vanaf getorpedeerd zou worden, in paniek heeft het geen enkel effect.
Dit is een paard met een flinke geschiedenis, waarvan ik het eigenlijk nog een wonder vind dat hij zo normaal is geworden, er was namelijk niks mee te beginnen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:44

opala schreef:
Het risico blijft, maar is in mijn ogen dermate klein, dat ik nog steeds geen bit inhang.

Het risico is gewoon precies hetzelfde, zoniet groter met een bit er in. Blinde paniek kan je niet stoppen door aan de teugels te trekken, met of zonder bit. En een poging tot omtrekken kan je met een bitloos hoofdstel even goed (en met een Cook beter). Maar het is in beide gevallen maar de vraag of een extra pijnprikkel van het getrek de zaak niet erger maakt.
Ik heb het ook al meegemaakt hoor, met en zonder bit. Die dingen gebeuren nu eenmaal af en toe. Rustig blijven, nadenken en wat geluk hebben..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 07:20

Dat bedoelde ik ook te zeggen ja.
Het maakt niet uit of je met of zonder bit rijd,als ze er echt vandoor gaan(niet voor de lol een rennetje nemen) dan is er geen stoppen aan,dan kan je er bij wijze van spreken ook een rol prikkeldraad in hangen,dan zijn ze in paniek,en stoppen niet.
Ik merk alleen maar voordelen zonder bit,paard is rustiger,ontspannender,let meer op mij.
Met bit was ze altijd aan het kwallen,nam het bit tussen de tanden,en hopla..

Ik dacht altijd dat het niet zou kunnen met mijn paard,want mijn paard stopte niet,mijn paard luisterde niet,mijn paard was heet,mijn paard zou alleen maar doen wat zij zou willen zonder bit.
Niks was waar van dit alles,ze veranderde alleen maar ten goede,maar dat had ik nooit geweten als ik het niet eerst geprobeerd had.
Dus al denk je dat het bij jou paard niet kan,probeer het eens in een veilige omgeving,zoals in de bak,en ga een keer met stalhalster rijden.
Als je dat vaker doet zal je zien dat je het best fijn vind,en je paard net zo luisterd als met een bit in,zo niet beter dan met bit in.

Ik snap dat het in je hoofd zit dat het bit een veiligheid is,dat dat je rem is,maar dat is het niet.
(niet echt,dat denk je maar)
Zonder bit kan je je paard net zo rijden als met bit,en zelfs dressuur rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 09:34

Supertje schreef:
Waratje schreef:

Goed ruiterschap is het voorkomen van problemen, niet het overwinnen ervan. Ja, poep gebeurt en daar heb jij jouw vaardigheid voor.
Jij zorgt er voor dat jouw paard weet 'mijn baas doet dat niet' en je komt er samen altijd uit.

Veel plezier.

HC

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 14:01

Tinkerloos, zoiets? Haha!
Afbeelding
Mijn paard in de bak rijden op een touwhalster gaat perfect, zelfs met alleen een touw om de hals is dat mogelijk. Net zo goed als met bit. Cross-rope bridle (o.i.d., geloof dat het zo heette) heb ik ook weleens geprobeerd, dat vindt hij vreselijk, hij heeft een hekel aan druk rondom zijn neus. Op een bit is hij overigens zeker niet drammerig, sowieso is hij niet drammerig maar heel licht en heel erg braaf. Een adhd-typje is het wel, maar niet op een vervelende manier, hij heeft juist een enorme will to please.
Maar ook met een halster kan hij ineens in paniek raken en het op een lopen zetten, mijn ervaring is daarbij dat hij op een bit toch echt eerder te stoppen is. Ik ben met hem een heel eind gekomen, zover had ik eigenlijk nooit durven denken, maar ik vraag me af of het ooit helemáál goed zal komen.
Hij is van een bijna niet te rijden paard naar een paard gegaan wat 99% van de keren superbraaf is, die 1% van de keren komt op de meest onvoorspelbare momenten zijn oude gedrag terug.
Hij was overigens niet net onder het zadel toen ik hem kocht, maar al zo'n 2 jaar, en al 2 jaar niet te rijden en daardoor al heel wat keren van eigenaar gewisseld (6x in die 2 jaar).
Nu zijn we 4 jaar verder en is hij op zo'n 2x per jaar na een superpaard wat geen stap verkeerd zet.

Huertecilla schreef:
Goed ruiterschap is het voorkomen van problemen, niet het overwinnen ervan. Ja, poep gebeurt en daar heb jij jouw vaardigheid voor.
Jij zorgt er voor dat jouw paard weet 'mijn baas doet dat niet' en je komt er samen altijd uit.

Veel plezier.

HC

Daar ben ik het eigenlijk helemaal mee eens, en wat dat betreft hebben we al heel wat overwonnen. Als het om iets gaat wat om hem heen gebeurt vertrouwt hij me blindelings en daar heb ik ook absoluut geen problemen mee.
Maar ik ga er toch altijd graag vanuit dat ik wel weet wat ik doe en moet doen, maar dat niet alle anderen dat ook weten.

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:07

Ik rij over een redelijk drukke weg naar het bos toe, over een rotonde en dan over een fietspad langs 80km weg, dan in het bos een rondje en weer terug over die weg.
Ook in de bak uiteraard, en zolang ik regelmatig rij gaat dat goed, als ik een paar dagen niet heb gereden en ik ga naar buiten ziet ze overal spoken, maar ik denk dat dat weinig met het bit te maken heeft.

Ow, ik rij trouwens met het bitloze leren hoofdstel van de ruitersportshop.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:19

blosbokker schreef:
als ik een paar dagen niet heb gereden en ik ga naar buiten ziet ze overal spoken, maar ik denk dat dat weinig met het bit te maken heeft.
Ik heb nu ruim een jaar niet gereden,en ga a.s. dinsdag weer een ritje maken.
Ik heb geen bak,dus moet naar buiten,de weg op,naar het bos.
Ik ben best zenuwachtig,maar ik weet dat het goed komt.
Als ik opstijg moet het al goed voelen,anders ga ik er weer af.
Simpel.
Maar geen haar op mijn hoofd die erover denkt om een bit te gaan gebruiken,neeee,ik ga gewoon met touwhalster. Knipoog
(mocht ik na dinsdag niet meer posten,dan is er toch iets fout gegaan..) Clown

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:50

TL: Succes alvast Tong uitsteken

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:53

Dank je wel.
Het komt vast in orde.
Ik vertrouw mijn paard,en ik weet dat als het niet goed voelt ik het niet moet doen.
Ik weet dat ze er nu aan toe is om weer te rijden,dus we gaan er gewoon een lekkere ontspannen buitenrit van maken.
Weer lekker met z'n tweetjes,alleen,met elkaar,heerlijk.

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:45

ik heb bitloos buiten gereden toen mijn beestje net was beleerd
om op de hei te komen moest ik eerst een drukke weg oversteken

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:51

Ik rij overal bitloos, met alleen een touwhalster.
En ook bij vrij drukken wegen blablabla, er zit dan gewoon een rem op Clown
Maar ik ben ook gewent om bitloos te rijden en de paarden natuurlijk ook.

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:54

he een edenaar wat grappig!
ik kom ook uit ede