[AR] pony is verhuisd, nu problemen met mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

pony is verhuisd, nu problemen met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 23:41

mijn pony is in december verhuisd en ik heb een concourswagen waarmee ik niet goed in de bak kan rijden (tis een dure verweij, maar ik vind het gewoon alleen een geschikte wagen voor op straat). Nu het probleem dat mijn pony echt heel veel tijd nodig heeft om te wennen aan de nieuwe buurt. Jullie begrijpen natuurlijk wel dat ik een pony niet ga mennen in een omgeving waar hij angstig is. Het jammere is dat er nu dus eigenlijk helemaal niet gemend wordt.

Ik denk er nu aan deze dure concourswagen te verkopen en een tweewieler aan te schaffen, zodat ik in de bak kan blijven mennen en dan langszaam opbouwen om weer over straat te gaan.

Maar ja dat is ook niet echt de oplossing hè. Ik heb niet speciaal tips nodig voor het wennen aan de omgeving, dit heeft gewoon tijd nodig. Maar ik zou graag van de zomer wel gaan mennen. Wat vinden julie? Tweewieler aanschaffen voor in de bak? Nog een hele tijd wachten met mennen en de concourswagen dus houden of gewoon proberen ondanks de nog nieuwe omgeving?

Ik zou wel gaan voor een wat duurdere tweewieler (die het meisje van woopy ook heeft). Het geeft mij gewoon een veel fijner gevoel het mennen op te bouwen in de nieuwe omgeving met een tweewieler. Je hebt niet zo'n grote kar dus je hebt meer vrije ruimte om je aanspan heen, je kar kan niet gaan scharen of omklappen als je pony enthousiast in zijn achteruit gaat. Maar ja of ik er echt goed aan doe vraag ik me dus af.

Er komt ook bij dat ik graag naar het strand zou gaan, dat kan opzich prima met deze concourswagen, alleen hij is zo duur geweest en daarmee naar het strand lijkt me dodelijk voor de lak etc Bloos

Kuggur

Re: pony is verhuisd, nu problemen met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:17

Tsja, het is misschien belachelijk voor de hand liggend; wandelen, pony aan het halster, en wandelen, de routes verkennen. Neemt tijd en moeite, maar zo te horen aan je verhaal wellicht de beste oplossing.

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:20

Ik ken iemand die hetzelfde probleem had met een Fries, ze is zeker een half jaar bezig geweest het eruit te krijgen. In de vorige woonplaats alles leuk en goed en na de evrhuizing ging het volledig mis en kon ook niet meer mennen. Toch maar eindeloos wandelen, zelfverzekerd maken in zijn nieuwe omgeving. Heel veel succes!!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:24

Ik snap het niet helemaal: eerst kon je gewoon gaan mennen maar in een nieuwe omgeving is dat niet meer mogelijk? Waar ligt dat aan? Onveilige wegen? Zelf onzeker of eerst wel een geschikte bak en nu niet meer?
Je hebt een dure wagen en die wil je niet gebruiken want je bent bang hem te verpesten? Is dat dan niet zonde van het geld geweest. Dat ding heb je toch om te gebruiken, niet om naar te kijken.
Kan je ook onder het zadel rijden? (ik moet je profiel nog checken)

Strand zou ik sowieso niet aanraden: zout water is niet goed voor je draaiende delen en je tuig. Voor de lak maakt het niet uit.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 00:24

dus de concourswagen in de schuur laten staan?

Nogmaals het gaat me niet zo zeer om het feit dat de pony moet wennen, we wandelen veel en t komt vanzelf wel goed!

Ik wil (tjah helaas ik wil) wel graag mennen, daarom dat ik eraan denk mijn concourswagen te verkopen en een tweewieler aan te schaffen. Maar ik weet niet goed of ik daar beter mee af ben, ik kan er in ieder geval mee in de bak en dat kan ik nu niet.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 00:28

Waar t aan ligt? Wilde gok: het staat in me eerste bericht: de pony is angstig in de nieuwe omgeving! En ik vind het niet verstandig dan te gaan mennen. Tuurlijk heb ik hem om te gebruiken, maar het is toch niet eerlijk om de pony in zo'n situatie ook nog is aan te spannen? Dan vraag je om problemen. Ik heb een nierbeschadiging en kan daarom nog maar heel weinig rijden, ik wil mijn pony alle tijd gunnen om te wennen aan de nieuwe omgeving (buiten de bak dus!). Op mijn vorige stal mende ik nooit in de bak, pony was heel relaxed buiten. Omdat ik nu dus voorlopig niet de straat op kan dacht ik aan tweewieler om in de bak te kunnen mennen, maar ik weet dus niet hoe geschikt een tweewieler daar voor is etc.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 00:32

Maar je kwam voorheen toch ook wel eens op een andere plek als je stal.
Ik kan gewoon niet begrijpen dat je eerst wel kon mennen en nu niet.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 00:34

toen mende ik in de omgeving van stal ja, maar daar heb ik eerst 2 jaar dagelijks met de pony gereden en gewandeld. Nu in de nieuwe omgeving is het de pony dus angstig en ik wil niet mennen met een angstige pony die dus ook staakt, in zijn achteruit gaat en soms steigerd door de angst.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 01:37

Het is wel verstandig om niet te gaan mennen wanneer je het zelf niet aandurft.
Het probleem zit volgens mij in de basis. Wanneer je pony goed beleert is kun je er overal mee naar toe rijden en ook overal inspannen. Anders hadden veel menners een probleem wanneer dat niet zou gaan.
Om te gaan mennen moet je zelf eerst het vertrouwen hebben, pas daarna kun je het aan je pony geven.
Staken en steigeren gebeurt uit ongehoorzaamheid, zolang je hem niet de baas bent is het moeilijk aan te pakken.
Nodig eens een ervaren iemand uit...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 09:44

Een pony moet toch in ongeacht welke omgeving gewoon gehoorzamen.
Hoe denk je dat dat zit met menners die ritten ver van huis rijden of wedstijdmenners met de trajecten?
Gewoon gaan.

Maar zo te lezen ben jij bang en niet je pony een pony maakt het niet uit waar hij loopt.
De meeste ongelukken gebeuren vlak bij huis omdat ze daar de omgeving zo goed kennen.
Juist in een vreemde omgeving waar alles eng en vreemd is doen ze niks..

Maar sorry hoor ga eerst op een hoe leer ikzelf over mijn angstheenkomen cursus..

noeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:07

diesel_ schreef:
Ik zou wel gaan voor een wat duurdere tweewieler (die het meisje van woopy ook heeft). Het geeft mij gewoon een veel fijner gevoel het mennen op te bouwen in de nieuwe omgeving met een tweewieler. Je hebt niet zo'n grote kar dus je hebt meer vrije ruimte om je aanspan heen, je kar kan niet gaan scharen of omklappen als je pony enthousiast in zijn achteruit gaat. Maar ja of ik er echt goed aan doe vraag ik me dus af.

Een tweewieler voor het geval je pony enthousiast achteruit gaat???
Wat dacht je van een flinke lel met een zweep!
Niks achteruit, vooruit met dat dier.

Sorry voor de scherpe reactie, maar ik krijg echt jeuk van zulk soft gedoe!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:10

Afbeelding

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:12

Afbeelding

simy_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:15

je moet gewoon veel tijd aan hem besteden... gewoon eerst ff een paar dagen door de buurt lopen en gewoon op z'n gemak stellen.. maar ik vind ook dat hij gewoon moet gehoorzamen ookal is het een nieuwe buurt.. een weekje een beetje raar doen van de spanning oke.. maar je kan hem geen maand raar laten doen.. toch???

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:16

Afbeelding

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 12:56

als ik nu ga mennen is dat toch hetzelfde als met een niet verkeersmakke pony de weg op gaan voor het eerst Boos!

ooit moet de 1e keer zijn, maar het gaat er toch om dat de pony eerst weer verkeersmak wordt in deze omgeving?

Een mep met de zweep en je zal lopen, en dan raakt de pony zeker nog meer in de stress, dat geeft toch geen vertrouwen! Sorry maar ik kan me nu echt boos maken, er loopt hier een topic dat de shetland sulky's levensgevaarlijk zijn, maar jullie vinden wel dat ik met een niet verkeersmakke pony IN DEZE OMGEVING gewoon moet gaan mennen!!

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:02

Daarom gaan ook alle wedstrijd menners een dag van te voren.
Kunnen ze hun paarden laten wennen aan de hand.
Want stel je voor dat ze bang worden van een nieuwe omgeving. Gestoord

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:03

Niet verkeersmak heeft toch niets met verhuizen te maken, maar met gebrek aan opvoeding.
In welke omgeving dan ook hoort je pony verkeersmak te zijn.
Zelfs als je hem in een trailer meeneemt ergens anders naartoe en daar gaat rijden.

Dus gooi het niet op de verhuizing maar ga dat beest opvoeden!

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:04

diesel_ schreef:
Sorry maar ik kan me nu echt boos maken, er loopt hier een topic dat de shetland sulky's levensgevaarlijk zijn, maar jullie vinden wel dat ik met een niet verkeersmakke pony IN DEZE OMGEVING gewoon moet gaan mennen!!

Is je pony in deze omgeving ineens niet meer verkeersmak?? Neem toch aan dat als je op je andere stal wel de weg op ging hij toch verkeersmak was Clown en dat verleerd hij echt niet in een andere omgeving.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 13:12

hij is opzich wel verkeersmak in de zin dat ik er wel prima mee naar buiten kan, maar in zijn vorige omgeving vond ie echt niets meer eng omdat alles bekend was. Als hij nu iets ziet wat hij nog nooit gezien heeft gaat hij in staking, achteruit en soms dus ook omhoog. Daarom durf ik het niet aan om hem aan te spannen.

Ik pak hem heus wel aan, maar sommige dingen los je niet in 1 dag op! Ik wil hem alleen (nog) niet moeten aanpakken als ik in een smalle straat rij, met allemaal auto's links en recht geparkeerd, want zo ziet het er hier dus wel een stuk uit voor je lekker kunt mennen over de landwegen.
Laatst bijgewerkt door diesel_ op 22-02-07 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:14

diesel_ schreef:
hij is opzich wel verkeersmak in de zin dat ik er wel prima mee naar buiten kan, maar in zijn vorige omgeving vond ie echt niets meer eng omdat alles bekend was. Als hij nu iets ziet wat hij nog nooit gezien heeft gaat hij in staking, achteruit en soms dus ook omhoog. Daarom durf ik het niet aan om hem aan te spannen.

Dus een opvoeding probleem, niets met verkeersmak te maken.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:16

Wanneer een pony verkeersmak is zou je m in elke omgeving aan moeten kunnen spannen. Het feit dat hij in verzet komt en niet verder wil wanneer 't 'm ff niet aanstaat betekend dus dat ie jou de baas is.
Er staat hier nog zo'n topic; wat doe ik verkeerd. Zitten veel overeenkomsten in.

edit; typefout...
Laatst bijgewerkt door BlackDevils op 22-02-07 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 13:16

en waarom dan volgens jou?

Iemand die zich aanbied me te komen helpen? Ik woon in Uitgeest, ik snap jullie reacties wel, maar ik krijg t gevoel dat jullie me zien als iemand die haar pony niet kan opvoeden! Ik kan ook gewoon zonder zadel en bitloos de straat op, niets aan de hand, maar hij is nog vrij groen bij het mennen. Het is toch niet zo raar dat ik voorzichtig wil zijn?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 13:16

diesel_ schreef:
Ik pak hem heus wel aan, maar sommige dingen los je niet in 1 dag op! Ik wil hem alleen (nog) niet moeten aanpakken als ik in een smalle straat rij, met allemaal auto's links en recht geparkeerd, want zo ziet het er hier dus wel een stuk uit voor je lekker kunt mennen over de landwegen.

Even antwoord op je edit
Omdat jij hem niet durft aan te pakken gedraagt hij zich dus als een draak.
Gewoon een keer flink de zweep erover en laten luisteren

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 13:18

BlackDevils schreef:
Wanneer een ponie vewrkeersmak is zou je m in elke omgevind aan moeten kunnen spannen. Het feit dat hij in verzet komt en niet verder wil wanneer 't 'm ff niet aanstaat betekend dus dat ie jou de baas is.
Er staat hier nog zo'n topic; wat doe ik verkeerd. Zitten veel overeenkomsten in.

Tuurlijk is hij me de baas, maar dat los ik toch niet op door hem meteen aan te spannen? Dat is namelijk wat ik opmaak uit reacties van andere. Ik wil dat ik hem dan eerst de baas wordt in deze omgeving ernaast en dan pas in aanspanning.

In ieder geval bedankt voor je reactie, hier kan ik iets mee! Ik ga lezen in het andere topic.