[AR] Wat deed ik fout bij het beleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Spanksel

Wat deed ik fout bij het beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 23:32

Zo'n 5/6 jaar geleden had ik een heel leuke huifkar gevonden voor m'n 2 verzorgshetjes. De oudste had vroeger van jongs af aan al voor de kar gestaan, dus die kende het werk al. De jongste niet, en zodra zij 3/4 jaar was, heb ik haar geprobeerd voor de wagen te spannen.

Ik heb dit maar enkele keren be-oefend, omdat de kar tegen die tijd ook flink aan restauratie toe was en op het moment is de kar ook foetsie (geen idee wat ze er mee gedaan hebben).

Goed, de kar was in de tijd dat ik die jongste er voor ging zetten ook al behoorlijk krankmikkig, maar het idee was gewoon om haar er voor te leren staan. Ze was heel braaf en had geen last van het tuig etc. Ook voor de wagen spannen en tussen de bomen staan ging allemaal prima. Maar ze kwam niet vooruit! Ook met een emmer voer of een wortel ervoor, ze wou wel, maar ze dacht (naar mijn idee) dat ze vast stond en bleef gewoon staan. Met wat extra hulp van anderen die de kar lichtjes duwden, ging het al iets beter, maar zonder die hulp deed ze niets.

Ik dacht dat het misschien te zwaar voor haar was, en probeerde het met een autoband. Ook hier weer precies hetzelfde probleem; ze denkt dat ze vast staat en niet vooruit kan komen.

Nu heb ik dit lang geleden maar gelaten voor wat het is, maar ben toch benieuwd wat hier fout is gegaan of wat ik had kunnen doen/kan doen om haar toch wel leren een karretje te trekken?
Van deze probleem-merrie heb ik nu ook een ruin staan van anderhalf, en zodra hij oud genoeg is wil ik hem hier ook voor leren. Dus mocht het probleem dan ook ontstaan, zou het fijn zijn als ik dan wel weet wat ik er aan kan doen?

Nee, ik heb geen men-bewijs, omdat het ook allemaal voor eventjes is geweest, maar ben wel van plan om daar dit jaar eens wat aan te gaan doen; mijn idee is ook om binnenkort wel intensief met een karretje te gaan rijden, dus dan lijkt het me ook wel slim om zo'n papiertje aan te schaffen!
Dus als mensen zich afvragen waarom ik hier niet al het verstand van heb, dan is het dus daarom.

Alle tips zijn welkom!

Melissa

Re: Wat deed ik fout bij het beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:43

Heb je wel eerst zonder band & kar achter haar gelopen? Misschien snapt ze gewoon niet dat ze vooruit moet.

Had je oogkleppen? Hun zicht word natuurlijk voor een groot deel weggenomen en veel paardjes vinden dit vreemd waardoor ze of in paniek raken of dus niks meer doen..

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:48

even tussendoor: op de foto in je profiel zit het borsttuig bij je pony veeel te laag.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:48

wat hier boven ook gezegt wordt
voor de kar beleren doe je niet even door ze voor de kar te zetten
eerst begin je met ze aan het tuig te leren wennen. en oogkleppen als je die gebruikt. ga bijvoorbeeld achter haar aan lopen en laat haar figuren door de bak maken, dan snapt ze dat ze vooruit moet lopen.
daarna begin je te oefenen met het trekken, dit bouw je heel langzaam op, dus eerst een beetje hangen aan de strengen, daarna een hele lichte sleep erachter.
pas na veel trainen en oefenen zet je ze voor de kar

eigenlijk heb je geluk dat het niet heel erg fout gegaan is wat wel had gekunt. stel je voor als je paard gigantisch in paniek was geraakt met die kar achter zich.. als ze dat nog niet snappen en ze slaan op hol dan heb je een groot probleem want een paard stoppen is al niet makkelijk laat staan met een kar erachter.
ga dus eerst veel oefenen en leer goed mennen voor je een paard gaat beleren Knipoog

ps. niet negatief bedoelt hoor maar mennen kan veel gevaarlijker zijn dan veel mensen denken Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:51

Idd, net als zadelmak maken is het beleren voor de kar een werkje voor vakmensen, dat ziet helaas niet iedereen. Een slechte ervaring, een paard dat voor de kar er vandoor gaat en je hebt een paard dat je nooit meer in kunt spannen. Niet ieder paard is ook geschikt om in te spannen. Je hebt niet meer dan je stem en de teugels om contact te maken en te houden met je paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:54

ben het idd met xjildou eens, rustig aan oefenen, en als ze het helemaal snapt, pas de kar erachter, wil ze zonder kar, (met sleep) wel lopen, en ze kan de kar erachter hebben, na elke stap die ze zet, een paar brokjes geven, mischien dat dat helpt?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:05

Haal er prof. hulp bij van mensen die al heel wat ervaring hebben in het beleren van paarden en pony's voor de wagen.
Zoiezo moet je het beleren van een paard nooit in je eentje doen. Er moet altijd iemand anders kunnen ingrijpen/helpen als er iets niet zo gaat als gepland.

Jij hebt echt mazzel dat de pony "alleen maar" geen voet meer verzette en niet als een gek er vandoor ging van angst.
Ik denk dat deze pony het ook alleen heel erg eng vind, maar zich gewoon afsluit van de wereld voor even...

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 00:13

Ssshh, nu niet meteen beginnen over vakmensen eh Knipoog Toen de kar net nieuw was en het tuig ook, heeft een buurman die al van jongs af aan met een haflinger ment mij geholpen bij het mennen zelf en het opstellen van het tuig. Hij heeft het tuig zo afgestelt, dat het goed zou zijn voor de vos (op m'n profiel). Dus dat het dan te laag hing is niet direct mijn fout.

Ik snap ook dat het beleren meer moeite kost dan de meesten denken en ja, voordat ik haar voor de kar zette, heb ik ook een klein half jaar lang regelmatig achter haar aan gelopen, met oogkleppen en dat ging prima. Alleen deed ze vaak stilstaan, maar dat doet ze tijdens het wandelen ook.

Toen ik haar echt voor de kar ging zetten, heb ik dat ook rustig gedaan hoor. Zoals ik in de beginpost al zei; eerst voorzichtig tussen de bomen gezet en ze bleef heel kalm, dus ook meteen vastgezet. Het is een heel rustige pony, mits in de juiste handen (en alleen bij mij is het een lieverdje, bij anderen is het echt een etterbak/duivel). Fout gaan had ik dus ook niet zien gebeuren.
Ook heb ik toen geprobeerd een gewoon hoofdstel op te doen, ipv het ding met oogkleppen, maar dat gaf ook geen verschil.

Edit; nu je het zegt, dat borststuk zit idd wel erg laag! Wat stom dat ik dat nooit eerder heb gezien, zoiets valt toch echt wel op!
Laatst bijgewerkt door Spanksel op 20-02-07 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 00:14

Ineke2 schreef:
Haal er prof. hulp bij van mensen die al heel wat ervaring hebben in het beleren van paarden en pony's voor de wagen.
Zoiezo moet je het beleren van een paard nooit in je eentje doen. Er moet altijd iemand anders kunnen ingrijpen/helpen als er iets niet zo gaat als gepland.

Jij hebt echt mazzel dat de pony "alleen maar" geen voet meer verzette en niet als een gek er vandoor ging van angst.
Ik denk dat deze pony het ook alleen heel erg eng vind, maar zich gewoon afsluit van de wereld voor even...

Sorry, maar dit vind ik een onterechte beredenering. Je kent de pony niet, je hebt geen eens een foto van de pony in die tijd gezien voor de kar, dus je kan echt niet vertellen hoe die pony zich heeft moeten voelen
Daarentegen; de pony was heel rustig en nieuwsgierig, oren naar voren en leergierig. Ze begreep alleen niet dat ze wel vooruit kon; ze dacht alleen dat ze vast stond.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:27

Sankara schreef:
Sorry, maar dit vind ik een onterechte beredenering. Je kent de pony niet, je hebt geen eens een foto van de pony in die tijd gezien voor de kar, dus je kan echt niet vertellen hoe die pony zich heeft moeten voelen
Daarentegen; de pony was heel rustig en nieuwsgierig, oren naar voren en leergierig. Ze begreep alleen niet dat ze wel vooruit kon; ze dacht alleen dat ze vast stond.

Ik ken de pony niet nee, dat klopt. Maar ik heb wel vaker dieren gezien die zich op deze manier gedroegen. Die stonden er net zo bij als jouw pony zoals je beschrijft.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 01:37

Al is je pony ook de grootste schatje, ik denk dat je een groot probleem hebt. Wanneer een pony eenmaal geleerd heeft dat het kan staken, m.n. shetten, dan is het heel moeilijk er uit te krijgen. Ze deed het zelfs aan de hand. Met ach paardje, wil je nog een worteltje, kom je er dan niet!
Het is zorg eerst het overwicht weer volledig terug te krijgen voor je haar voor de kar zet. Ze moet ogenblikkelijk gehoorzamen, in elke situatie.
Doe het met iemand erbij die er echt verstand van heeft. Die beste buurman met zijn haflinger heeft dat klaarblijkelijk ook niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 01:53

Aan de overige reacties heb ik niets toe toe voegen.

Wel zou ik even willen opmerken dat die kar vanaf de foto in je profiel (ik kan het verkeerd inschatten, maar volgens mij heb ik wel degelijk gelijk) mij wel érg zwaar lijkt. hij is behoorlijk 'grof' gebouwd, en érg lang.... misschien is hij wel vederlicht, maar zo ziet het er zeker niet uit. Ik denk dan ook niet dat dit een echt geschikte wagen is voor shetjes, en al helemaal niet om een onbeleerde shet er voor te beleren... Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 02:44

Weinig toe te voegen
Ik denk dat je het beleren voor de wagen erg heb onderschat. Bij het beleren voor de wagen zitten veel meer risico's verbonden als onder het zadel.
Als ik de foto in je profiel bekijk zie ik zo al een paar dingen die fout zitten: borsttuig te laag, broekriem niet goed, strengen te lang en niet goed opgebonden, oversingel niet goed of niet aangesingeld en een te zware kar. Daarnaast gebruik je geen zweep, dat is je drijvende hulp (en niet een wortel)
Leer eerst zelf mennen voordat je het een pony aan probeert te leren.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 03:07

kan alleen maar de vorige schrijvers beamen
wat mij wel ook nog opviel is dat het lijkt of de strengen wat lang zijn en ze trekt met het schoftje ipv het borsttuig (kan verkeerd moment opname foto zijn natuurlijk..)

de andere shet ging waarschijnlijk in staking omdat die inene druk voelde
had je dit in het tuig alleen al geoefend ? en idd daarna met een bandje oid?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 08:18

Mijn voorgangers hebben al genoeg hierboven opgenoemd wat er allemaal al fout is. Verder moet een pony leren het gewicht in het borsttuig te zetten ondanks dat ie tegendruk voelt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:31

Cassidy schreef:
Idd, net als zadelmak maken is het beleren voor de kar een werkje voor vakmensen, dat ziet helaas niet iedereen. Een slechte ervaring, een paard dat voor de kar er vandoor gaat en je hebt een paard dat je nooit meer in kunt spannen. Niet ieder paard is ook geschikt om in te spannen. Je hebt niet meer dan je stem en de teugels om contact te maken en te houden met je paard...
Ik ben blij dat eens een keer buiten de vaste AR mensen om dit zegt, Cassidy mijn dank is groot

dees_daan schreef:
ben het idd met xjildou eens, rustig aan oefenen, en als ze het helemaal snapt, pas de kar erachter, wil ze zonder kar, (met sleep) wel lopen, en ze kan de kar erachter hebben, na elke stap die ze zet, een paar brokjes geven, mischien dat dat helpt?

Dus dat zou betekenen dat je steeds af moet stappen om te belonen, onzin, beloon met je stem en je zweep..

TS jouw buurman heeft ooit met een haflinger gereden maar dat wil niet zeggen dat hij alles weet, zoek wel een proffessineel iemand, maar hou ook in je achterhoofd dat sommige paarden, nooit leren trekken.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:55

Sankara schreef:
Alleen deed ze vaak stilstaan, maar dat doet ze tijdens het wandelen ook.

Daar ben je de fout al ingegaan ! Je moet consequent zijn, ook met shetjes....Met de oudste shet ging het mennen goed (volgens jou) , dat wil nog niet zeggen dat je de tweede probleemloos voor de wagen kunt zetten. Zoek iemand met ervaring en niet de buurman Vork .

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 13:28

Tja, voorlopig zit het er toch niet meer in om haar voor die kar te zetten hoor. En dat ze tijdens het wandelen wel eens stil staat, is iets heel anders als dat ze niet vooruit kon komen met de kar. Want ze wóu wel, maar ze dacht dat ze niet kón. Hoevaak moet ik dat nog duidelijker vertalen?

Die buurman was de enige in de buurt met ervaring; hij heeft het van zijn vader geleerd, die heeft 't weer van zíjn vader geleerd. Het tuig van die vent, gaat ook al 3 generaties mee. Meer weet ik ook niet van hem, het is ook al een aantal jaar geleden natuurlijk.

En waarom ik geen zweep gebruik voor de kar, is omdat de vos daar helemaal panisch van wordt; dat heb ik al eens meegemaakt en dat probeer ik niet nog eens bij haar.

De huifkar is volgens jullie te zwaar, ten eerste; de huif zit er nog niet eens op op de foto. Ten tweede; van wie ik de kar had overgekocht, had hem zelfs voor een middelgrote shetlander staan. Ten derde; de kar zou 400kg wegen mét huif.
Toen ik de jongste voor de kar zette, was er nauwelijks nog wat over van de kar; enkel het stalen ondergrond-gebeuren.

Wat hier ook al eerder is gezegd, ben ik het wel mee eens; niet elke pony is geschikt voor een karretje. Dat geloof ik graag en ik denk ook wel dat dat bij de jongste merrie van toepassing is. Helaas jammer, maar het zij zo.

Ik heb mijn ruin bij een man gestald staan en die heeft een tijdje geleden ook verteld over een of andere cursus in mennen die hij half gevolgd had, maar wegens omstandigheden mee is gestopt. Ik heb hem toen ook gevraagd om eens wat informatie op te halen omdat ik daar wel in geïnteresseerd was. Volgens mij is hij het vergeten, maar als hij er vanmiddag is, zal ik hem nog 's vragen hoe en wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:31

Echwel schreef:
dees_daan schreef:

Dus dat zou betekenen dat je steeds af moet stappen om te belonen, onzin, beloon met je stem en je zweep..

TS jouw buurman heeft ooit met een haflinger gereden maar dat wil niet zeggen dat hij alles weet, zoek wel een proffessineel iemand, maar hou ook in je achterhoofd dat sommige paarden, nooit leren trekken.

neem aan dat je er niet alleen mee aan de gang gaat, dus als er iemand naast loopt kan die brokjes geven, vooral een groen paard met de zweep corrigeren als je op de kar zit, gebeurd er dan iets, en er is niemand bij dan ben je de l*l

noeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:06

Er staat ook niks over corrigeren met een zweep.
Maar wel over BELONEN met een zweep.

Dat getrut met brokjes en wortels voegt niks toe.
In het stadium voordat het paard aangespannen wordt moet het paard al geleerd hebben wat 'belonende' woorden of zweephulpen (kriebelen of z'n kont) zijn.

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:26

Zoals het tuig nu zit, mag je blij zijn dat het paardje geen stap zet. De strengen zijn te lang, moet een vervelend gevoel zijn om met een band om je buik de kar te trekken. De broek zit misschien ook wat strak? Moet een vuist tussen kunnen.

Ik zou het tuig 100% in orde maken en een paar stappen terug doen. Dus in de lange lijnen voor je laten lopen en laten wennen aan druk op de borst door bijv een autoband en de pony leren omgaan met een zweep. Een paard met trauma's is echt niet handig op de weg.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:31

Sankara schreef:
En waarom ik geen zweep gebruik voor de kar, is omdat de vos daar helemaal panisch van wordt; dat heb ik al eens meegemaakt en dat probeer ik niet nog eens bij haar.

Leer haar eerst dan maar wennen aan de zweep tot ze er niet meer bang van is. Gaat een hoop tijd in zitten waarschijnlijk, maar hoe wil je anders veilig kunnen mennen als je 1 van de al weinige hulpmiddelen die je op de kar hebt niet kunt gebruiken?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:26

Sankara schreef:
Tja, voorlopig zit het er toch niet meer in om haar voor die kar te zetten hoor. En dat ze tijdens het wandelen wel eens stil staat, is iets heel anders als dat ze niet vooruit kon komen met de kar. Want ze wóu wel, maar ze dacht dat ze niet kón. Hoevaak moet ik dat nog duidelijker vertalen?

Die buurman was de enige in de buurt met ervaring; hij heeft het van zijn vader geleerd, die heeft 't weer van zíjn vader geleerd. Het tuig van die vent, gaat ook al 3 generaties mee. Meer weet ik ook niet van hem, het is ook al een aantal jaar geleden natuurlijk.

De huifkar is volgens jullie te zwaar, ten eerste; de huif zit er nog niet eens op op de foto. Ten tweede; van wie ik de kar had overgekocht, had hem zelfs voor een middelgrote shetlander staan. Ten derde; de kar zou 400kg wegen mét huif.
Toen ik de jongste voor de kar zette, was er nauwelijks nog wat over van de kar; enkel het stalen ondergrond-gebeuren.

Wat hier ook al eerder is gezegd, ben ik het wel mee eens; niet elke pony is geschikt voor een karretje. Dat geloof ik graag en ik denk ook wel dat dat bij de jongste merrie van toepassing is. Helaas jammer, maar het zij zo.

Ik heb mijn ruin bij een man gestald staan en die heeft een tijdje geleden ook verteld over een of andere cursus in mennen die hij half gevolgd had, maar wegens omstandigheden mee is gestopt. Ik heb hem toen ook gevraagd om eens wat informatie op te halen omdat ik daar wel in geïnteresseerd was. Volgens mij is hij het vergeten, maar als hij er vanmiddag is, zal ik hem nog 's vragen hoe en wat.

Ik wil hier toch wel even op reageren. Ten eerste moet hij dan wel een súpersúper goed tuig hebben als dat al 3 generaties meegaat.... misschien heeft het wel meer in de stof gelegen dan dat er mee gewerkt is, maar toch zou ik niet graag dat tuig gaan gebruiken, wat zó ontzettend oud is.

Ten tweede; dat iemand voor die kar er zélfs 'een middelgrote shet' voor had staan, dat zegt helemaal niets over de zwaarte van de kar. Als je wilt kun je er bij wijze van spreken zelfs een minishet of een falabella voorknuppen... Vork Of het verstandig is, en licht genoeg, dáár gaat het om. Wat er allemaal wel niet voorgestaan heeft, zegt in mijn ogen dus helemaal niets.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:28

noeki schreef:
Er staat ook niks over corrigeren met een zweep.
Maar wel over BELONEN met een zweep.

Dat getrut met brokjes en wortels voegt niks toe.
In het stadium voordat het paard aangespannen wordt moet het paard al geleerd hebben wat 'belonende' woorden of zweephulpen (kriebelen of z'n kont) zijn.

Mee eens; het enige 'voordeel' dat je er uit haalt met dat steeds belonen (nog afgezien van dat je steeds van de kar moet afstappen, zoals echwel stelde) is dat je een schooierig paard krijgt die na ieder goed stapje een wortel of brokje verwacht. Koe Clown

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:31

Ineke2 schreef:
Sankara schreef:

Leer haar eerst dan maar wennen aan de zweep tot ze er niet meer bang van is. Gaat een hoop tijd in zitten waarschijnlijk, maar hoe wil je anders veilig kunnen mennen als je 1 van de al weinige hulpmiddelen die je op de kar hebt niet kunt gebruiken?

Ook mee eens; zweep wordt niet alleen als corrigerend of 'bestraffend' middel gebruikt; is ze bijvoorbeeld niet genoeg rechtgesteld en hangt ze bijvoorbeeld wat naar links, dan kun je dat rechts met de zweep iets corrigeren. Zweep wordt ook gebruikt als beloning, in de zin van zachtjes aaien/strelen/kriebelen, een zweep met slag hoef je in principe niet eens 'mee te slaan', maar kun je even een beetje in de lucht laten klappen om het paard even wat meer vooruit te laten gaan in bijvoorbeeld een uitgestrekte draf. Ook is een zweep zeer handig als richtingaanwijzer, alhoewel de meeste verkeersdeelnemers dit niet altijd zullen snappen, maar dat even daar gelaten.