Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ineke2 schreef:Haal er prof. hulp bij van mensen die al heel wat ervaring hebben in het beleren van paarden en pony's voor de wagen.
Zoiezo moet je het beleren van een paard nooit in je eentje doen. Er moet altijd iemand anders kunnen ingrijpen/helpen als er iets niet zo gaat als gepland.
Jij hebt echt mazzel dat de pony "alleen maar" geen voet meer verzette en niet als een gek er vandoor ging van angst.
Ik denk dat deze pony het ook alleen heel erg eng vind, maar zich gewoon afsluit van de wereld voor even...
Sankara schreef:Sorry, maar dit vind ik een onterechte beredenering. Je kent de pony niet, je hebt geen eens een foto van de pony in die tijd gezien voor de kar, dus je kan echt niet vertellen hoe die pony zich heeft moeten voelen
Daarentegen; de pony was heel rustig en nieuwsgierig, oren naar voren en leergierig. Ze begreep alleen niet dat ze wel vooruit kon; ze dacht alleen dat ze vast stond.
Cassidy schreef:Ik ben blij dat eens een keer buiten de vaste AR mensen om dit zegt, Cassidy mijn dank is grootIdd, net als zadelmak maken is het beleren voor de kar een werkje voor vakmensen, dat ziet helaas niet iedereen. Een slechte ervaring, een paard dat voor de kar er vandoor gaat en je hebt een paard dat je nooit meer in kunt spannen. Niet ieder paard is ook geschikt om in te spannen. Je hebt niet meer dan je stem en de teugels om contact te maken en te houden met je paard...
dees_daan schreef:ben het idd met xjildou eens, rustig aan oefenen, en als ze het helemaal snapt, pas de kar erachter, wil ze zonder kar, (met sleep) wel lopen, en ze kan de kar erachter hebben, na elke stap die ze zet, een paar brokjes geven, mischien dat dat helpt?
Sankara schreef:Alleen deed ze vaak stilstaan, maar dat doet ze tijdens het wandelen ook.
Echwel schreef:dees_daan schreef:ben het idd met xjildou eens, rustig aan oefenen, en als ze het helemaal snapt, pas de kar erachter, wil ze zonder kar, (met sleep) wel lopen, en ze kan de kar erachter hebben, na elke stap die ze zet, een paar brokjes geven, mischien dat dat helpt?
Dus dat zou betekenen dat je steeds af moet stappen om te belonen, onzin, beloon met je stem en je zweep..
TS jouw buurman heeft ooit met een haflinger gereden maar dat wil niet zeggen dat hij alles weet, zoek wel een proffessineel iemand, maar hou ook in je achterhoofd dat sommige paarden, nooit leren trekken.
Sankara schreef:En waarom ik geen zweep gebruik voor de kar, is omdat de vos daar helemaal panisch van wordt; dat heb ik al eens meegemaakt en dat probeer ik niet nog eens bij haar.
Sankara schreef:Tja, voorlopig zit het er toch niet meer in om haar voor die kar te zetten hoor. En dat ze tijdens het wandelen wel eens stil staat, is iets heel anders als dat ze niet vooruit kon komen met de kar. Want ze wóu wel, maar ze dacht dat ze niet kón. Hoevaak moet ik dat nog duidelijker vertalen?
Die buurman was de enige in de buurt met ervaring; hij heeft het van zijn vader geleerd, die heeft 't weer van zíjn vader geleerd. Het tuig van die vent, gaat ook al 3 generaties mee. Meer weet ik ook niet van hem, het is ook al een aantal jaar geleden natuurlijk.
En waarom ik geen zweep gebruik voor de kar, is omdat de vos daar helemaal panisch van wordt; dat heb ik al eens meegemaakt en dat probeer ik niet nog eens bij haar.
De huifkar is volgens jullie te zwaar, ten eerste; de huif zit er nog niet eens op op de foto. Ten tweede; van wie ik de kar had overgekocht, had hem zelfs voor een middelgrote shetlander staan. Ten derde; de kar zou 400kg wegen mét huif.
Toen ik de jongste voor de kar zette, was er nauwelijks nog wat over van de kar; enkel het stalen ondergrond-gebeuren.
Wat hier ook al eerder is gezegd, ben ik het wel mee eens; niet elke pony is geschikt voor een karretje. Dat geloof ik graag en ik denk ook wel dat dat bij de jongste merrie van toepassing is. Helaas jammer, maar het zij zo.
Ik heb mijn ruin bij een man gestald staan en die heeft een tijdje geleden ook verteld over een of andere cursus in mennen die hij half gevolgd had, maar wegens omstandigheden mee is gestopt. Ik heb hem toen ook gevraagd om eens wat informatie op te halen omdat ik daar wel in geïnteresseerd was. Volgens mij is hij het vergeten, maar als hij er vanmiddag is, zal ik hem nog 's vragen hoe en wat.
noeki schreef:Er staat ook niks over corrigeren met een zweep.
Maar wel over BELONEN met een zweep.
Dat getrut met brokjes en wortels voegt niks toe.
In het stadium voordat het paard aangespannen wordt moet het paard al geleerd hebben wat 'belonende' woorden of zweephulpen (kriebelen of z'n kont) zijn.
Ineke2 schreef:Sankara schreef:En waarom ik geen zweep gebruik voor de kar, is omdat de vos daar helemaal panisch van wordt; dat heb ik al eens meegemaakt en dat probeer ik niet nog eens bij haar.
Leer haar eerst dan maar wennen aan de zweep tot ze er niet meer bang van is. Gaat een hoop tijd in zitten waarschijnlijk, maar hoe wil je anders veilig kunnen mennen als je 1 van de al weinige hulpmiddelen die je op de kar hebt niet kunt gebruiken?