[AR] hoefijzers voor shet die voor de kar staat ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sam98

hoefijzers voor shet die voor de kar staat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 18:45

heey ik had even een vraagje onze verzorg shet staat voor de kar maar ze heeft hele korte hoeven de hoesmid zij ook van als ze voor het karretje gaat moet ze wel hoefijzers om maar bij ons in het weiland is het op dit moment gigantich blubberig dus echt erg maar als ze dan vast zit dan zuicht die modder toch gewoon zo de hoefijzers van haar hoeven af.
dus is mijn vraag is het nu verstandig ?? in de winter we rijden nu natuurlijk haast niet maar als we dat wel gaan doen..
of juist alleen in de zomer waneer het weiland wat droger is .
wat zouden jullie doen ?

alvast bedankt Haha!

Jamezy

Re: hoefijzers voor shet die voor de kar staat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:46

Misschien zijn hoefschoentjes een goed alternatief? Ben helaas geen ervaringsdeskundige, noch weet ik of ze wel in zo'n klein maatje bestaan Lachen

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 18:54

haha ok bedankt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:20

Hoevenschoenen zijn er in alle maten in ieder geval die van Smit uit rijssen want die worden op maat gemaakt.
Ik rij best veel met mijn shetten aangespannen en heb ze niet op ijzers staan. Dat gaat al jaren prima. In het land zijn ze er zo onder vandaan, zonde van het geld dus.
Ik denk dat je best ijzerloos kan maar ik zou de pony's dan iets van Biotine bijgeven om de hoefgroei te bevorderen. Laurierzalf blijkt ook te helpen.
Wanneer je weiland droger wordt, zullen de hoeven ook wat harder worden.

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 19:30

Napie schreef:
Hoevenschoenen zijn er in alle maten in ieder geval die van Smit uit rijssen want die worden op maat gemaakt.
Ik rij best veel met mijn shetten aangespannen en heb ze niet op ijzers staan. Dat gaat al jaren prima. In het land zijn ze er zo onder vandaan, zonde van het geld dus.
Ik denk dat je best ijzerloos kan maar ik zou de pony's dan iets van Biotine bijgeven om de hoefgroei te bevorderen. Laurierzalf blijkt ook te helpen.
Wanneer je weiland droger wordt, zullen de hoeven ook wat harder worden.

oke Haha!

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 19:32

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:44

Een van mijn pony's staat gewoon op ijzers. Die staat 24/7 buiten in een baggerige padock en is nog nooit een ijzer kwijt geweest.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:52

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 20:29

oke ik zal wel even vragen aan onze hoefsmid mara bedankt voor de tips

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:31

Ijzers in de blub (24/7) gaat bij mijn shet altijd nog prima hoor. Blijven goed (en lang) zitten, dus denk niet dat je daar zo bang voor hoeft te zijn.
En anders idd hoefschoenen... maar let dan wel even op welke je koopt. Er zit vlg mij veel verschil in kwaliteit. Knipoog

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:32

Easyboots maat pony (da's de kleinste maat) zijn ook geschikt voor shets. Harry's Horse heeft ze nu in het assortiment. Volgens mij levert hippocare liessel ze ook.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:33

De mijne hebben ijzers Haha!

Maar heb je je karretje wel steviger gemaakt?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:35

Vroeger stond Rusty ook op ijzer, en het was nu niet zo het geval dat die ijzer er van vlogen, door in een baggere weide te staan hoor..

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:38

Naar mate je meer over de weg gaat rijden zullen de hoeven ook harder worden en sneller gaan groeien. Ik zou het dus eerst even aankijken hoe de hoeven zich houden. Zorg dat je het rijden langzaam opbouwd zodat de hoeven er aan wennen en de kans is groot dat het gewoon gaat zonder bescherming. Mocht dat toch niet lukken dat zijn heofschoenen een hele goede oplossing. Ik heb er geen ervaring mee (mijne lopen gewoon zonder problemen op blote voeten) maar heb over de hoefschoenen van smit.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:42

Cyntje schreef:

Helder opgemerkt Haha! die link had ik even niet gelegd... Koe

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:54

volgens mij is het een fabeltje dat ijzers er af worden gezogen in de modder. ik heb het in ieder geval nog nooit mee gemaakt.
zelf rijd ik de pony's met "blote voeten". vroeger reed ik wel met ijzers, maar op een gegeven moment werden de hoeven zo brokkelig doordat het hoefmechanisme niet goed meer werkte. het was zo erg dat er geen ijzers meer onder konden. de hoeven waren op dat moment ook te kort om zonder te rijden. dus heb ik hoefschoentjes in rijsen aan laten meten. voor dat moment was het even de enige oplossing, maar acheraf heb ik er spijt van. ik vind het totaal niet fijn rijden. ik ben me alleen maar op die schoenen aan het concentreren, want als ze even flink wegtrekken, vliegen ze in het rond., hoe strak ik ze ook vast maak. daarnaast loopt floortje er helemaal niet fijn op. ze gaat heel zwaar vanuit haar schouders lopen, wat veel energie kost. een ander nadeel van deze schoenen is dat de sluiting bestaat uit een staaldraadje met een skisluiting. als zo'n sluiting los schiet, schiet het draad meteen de andere kant op. vorig jaar overkwam me dit tijden het wegtraject in een wedstrijd. het had me bijna een D'tje opgeleverd, omdat die draad binnen een paar passen de kootholte van de andere voorvoet kapot had geslagen. sinds die tijd rijd ik zo veel mogelijk zonder. in het begin kleine stukjes op de weg, tegenwoordig kan ik al hele afstanden op het asvalt afleggen, omdat de hoeven steeds harder worden. volgens mij is het voor de pony zelf ook veel fijner en natuurlijk voor je bankrekening.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 02:16

Vickelientje schreef:
Cyntje schreef:

Helder opgemerkt Haha! die link had ik even niet gelegd... Koe

O ja, ik zie het nu ook
Maar dan is het probleem opgelost want ze zou de weg niet opgaan met de pony en die wagen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:08

viola schreef:
Naar mate je meer over de weg gaat rijden zullen de hoeven ook harder worden en sneller gaan groeien. Ik zou het dus eerst even aankijken hoe de hoeven zich houden. Zorg dat je het rijden langzaam opbouwd zodat de hoeven er aan wennen en de kans is groot dat het gewoon gaat zonder bescherming. Mocht dat toch niet lukken dat zijn heofschoenen een hele goede oplossing. Ik heb er geen ervaring mee (mijne lopen gewoon zonder problemen op blote voeten) maar heb over de hoefschoenen van smit.

Inderdaad, helemaal mee eens Lachen Mijn lopen ook al jaren blootsvoets, en dat gaat prima. Eerst gewoon rustig aan beginnen, hoe meer je het opbouwd, hoe beter er de hoeven aan zullen wennen. Hou wel in de gaten dat de hoeven niet ál te kort worden; dan ga je te snel, of zijn de hoeven van je shet er iets minder geschikt voor...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:11

Napie schreef:
O ja, ik zie het nu ook
Maar dan is het probleem opgelost want ze zou de weg niet opgaan met de pony en die wagen

Jup, dat kan ik me ook nog wel herinneren. En ga je niet de weg op, dan heb je verder eigenlijk ook niets aan deze informatie Lachen Duivel

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:12

JoyCiej007 schreef:
Napie schreef:
O ja, ik zie het nu ook

Jup, dat kan ik me ook nog wel herinneren. En ga je niet de weg op, dan heb je verder eigenlijk ook niets aan deze informatie Lachen Duivel

Haha! Haha! idd!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:18

Nagelbijten / Gniffelen Daarom, ik denk dat je beter eerst centjes in de kar kan steken en je pony zo nodig een tijd ´droog´ ment op een grasveldje en daarna pas gaat investeren in ´schoenen´ Lips are sealed

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:21

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:24

Ja die heeft ook in de mensport gestaan,...

met rode veters Rolleyes sorry Lips are sealed

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 16:06

Cyntje schreef:

beginnen we weer ?? reageer dan niet als je het niet aan kan zien natuurlijk hebben we dat gedaan anders zou ik er nooit op mogen.

de ijzers willen we niet alleen voor het karretje maar ook omdat we gewoon er op rijden ik en andere kleine kindertjes en we vaak langs de weg gaan en elke als de hoefsmid komt zeg die zo nou de shet hoeft niet bekapt worden wand de hoevjes zijn nog erg klein maar als je de shet voor het karretje zet lijkt me het wel slim maar bedankt voor de tips Knipoog

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 16:07

JoyCiej007 schreef:
viola schreef:

Inderdaad, helemaal mee eens Lachen Mijn lopen ook al jaren blootsvoets, en dat gaat prima. Eerst gewoon rustig aan beginnen, hoe meer je het opbouwd, hoe beter er de hoeven aan zullen wennen. Hou wel in de gaten dat de hoeven niet ál te kort worden; dan ga je te snel, of zijn de hoeven van je shet er iets minder geschikt voor...

oke bedankt voor je tips Clown