Leidstok

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Leidstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:59

Heeft iemand enig idee waar ik een leidstok/ carrotstick kan kopen. De online webshops hebben eigenlijk alleen maar zwepen en die zoek ik niet.

Janine_L

Re: Leidstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:00

berk schreef:
Heeft iemand enig idee waar ik een leidstok/ carrotstick kan kopen. De online webshops hebben eigenlijk alleen maar zwepen en die zoek ik niet.

Ik heb hem toch echt online besteld, bij een shop waar je ook touwhalsters enz. kon kopen.
Gaat voor je zoeken........ gevonden.
Dit is de link http://www.equiplay.nl/
Succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:09

spokie79Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 09:30

Janine_L schreef:
Ik heb hem toch echt online besteld, bij een shop waar je ook touwhalsters enz. kon kopen.
Gaat voor je zoeken........ gevonden.
Dit is de link http://www.equiplay.nl/
Succes

Daar heb ik hem ook besteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:02

Dank je wel! Waarom kun je touwhalsters, leadropes en sticks niet bij een reguliere paardenzaak halen, dat vind ik wel vreemd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:10

Ik denk dat , als je bij westernzaken gaat kijken, je wel meer kunt vinden dan bij een gewone ruitersportzaak.
Ik kan je de tip geven om te gaan kijken bij Arthur's Westernstore in Vorstenbosch. Die heeft zeker leadropes en touwhalsters, denk niet dat hij sticks heeft. Hij heeft ook een website: http://www.westernstore.nl, kun je ook online bestellen. En wat niet online staat: gewoon bellen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:54

heeft iemand enig idee hoe lang een standaard leidstok hoort te zijn? ik ga er eentje zelf maken, van hout met leren handvat, maar dan is het wel handig als ik weet hoe lang deze moet zijn, ik meende 60 cm ongeveer maar weet het niet meer zeker. anders moet ik straks mijn knutselwerk weer helemaal uit elkaar halen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 01:36

Ik zou geen hout nemen, want dat kan eventueel breken en splinteren.
Ik kan morgen even kijken hoe lang hij is, maar over de 1 meter zal hij zeker komen (is de standaard stick van Parelli).

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 17:55

Cassidy schreef:
Ik zou geen hout nemen, want dat kan eventueel breken en splinteren.
Ik kan morgen even kijken hoe lang hij is, maar over de 1 meter zal hij zeker komen (is de standaard stick van Parelli).

Volgens mij had ik een keer 1.20 gemeten (ook om een stick na te maken Clown )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:45

ik heb expres hout genomen, het moet nog wel behandeld worden tegen splinteren, maar ik wil juist dat het breekbaar is. zo wordt de gebruiker gedwongen om met lichte hulpen te werken. zo gebruik ik ook dunne trainingslijnen (bij gevorderde paarden) en touwteugels van 6 mm. snijdt lekker in je hand als je 'hardhandig' zou worden, plus dat de hulpen door het minimale gewicht (ruis) van de teugels beter doorkomen.

[edit] de carrotstick (parelli) is inderdaad om en nabij de 1,20, ik zal hem iets korter houden denk ik. A omdat ik zelf klein van stuk ben, en B omdat ik met kleinere ponies werk voornamelijk. ik denk dat ik er gewoon meerdere maak, en kijk wat voor onz de fijnste lengte is. zal ook wel verschil maken tussen mijn shetje en mijn ruin van 1,52.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:46

Het voordeel van de stick is dat hij niet buigt. Hoe dunner je hem maakt (ook om hem breekbaar te houden) hoe meer ruis je krijgt). Dan kun je in mijn ogen net zo goed een korte en stevige zweep gebruiken, die is ook van glasfiber. Het voordeel van de normale stick is dat je op afstand je paard er ook een aanwijzing mee kan geven dat hij een aantal stappen opzij of achterwaarts moet gaan, en van afstand aansluitend die druk weg kunt masseren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:46

Cassidy schreef:
Het voordeel van de stick is dat hij niet buigt. Hoe dunner je hem maakt (ook om hem breekbaar te houden) hoe meer ruis je krijgt). Dan kun je in mijn ogen net zo goed een korte en stevige zweep gebruiken, die is ook van glasfiber. Het voordeel van de normale stick is dat je op afstand je paard er ook een aanwijzing mee kan geven dat hij een aantal stappen opzij of achterwaarts moet gaan, en van afstand aansluitend die druk weg kunt masseren, zonder dat hij doorbuigt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:52

ik heb er nu één in de lak staan van 80 cm, maar dat zal niet overal lang genoeg voor zijn. ik heb nu een dikte van 12 mm genomen, nog wel vrij dik dus, en misschien ook niet zo breekbaar als ik eigenlijk zou willen. het is blank hout, het uiteinde (lusje voor evt. string) wordt van lichtbruin leer, evt met een kleurtje erbij aan zodat het duidelijk zichtbaar is. de string zal donkerbruin of zwart worden denk ik. ik ben nog aan het zoeken naar wat het beste is allemaal, qua kleuren en lengtes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:10

Ik zou de stick van buiten nog versterken met tape. Als hij dan wel mocht breken, heb je niet meteen overal de splinters zitten.

Wat ik niet snap is dat je perse het wiel een tweede keer moet uitvinden. Wat is daar de reden voor? Kosten? Principe? Niet mee willen doen aan de commercie? De tools die ons worden aangeboden door de wat bekendere NH-ers zijn door hen tot in de details uitgeplozen, de trial and error fase hebben zij al doorlopen en komen met materialen die getest zijn, en bewezen zijn...waarom dit testen dan nog een keer herhalen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:26

ik vind het leuk om dergelijke dingen zelf te maken, kijken wat ik fijn vindt werken, en wat niet. er komt zowiezo wel een 'echte' stick, op korte termijn, ook om te kijken wat daarvan de kenmerken zijn en die mee te nemen in mijn eigen ontwerpje. voor de kosten hoef ik het niet te laten, want mijn eigen product zal waarschijnlijk duurder uitkomen dan een basis stick van bijv. equiplay. echt een reden is er dus niet voor, behalve dat ik het leuk vind. zo maar ik ook zelf hoofdstellen, en touwhalsters met trainingslijnen in allerlei lengtes, halslijnen met quick release enz. tot nu toe hebben mijn eigen maaksels het prima gedaan, en ik kan ze precies zo maken als ik ze hebben wil.

het heeft niks te maken met het nogmaals 'willen uitvinden', ik hou gewoon het concept aan van bestaande sticks, alleen qua uiterlijk maak ik ze zoals ik ze mooi vind, en de lengte zat ik dus even mee te kijken, ik kon nergens vinden hoe lang ze horen te zijn, en weet nu dat ze rond de 1,20 zijn. voor mijn NMPRS merrie zou een stukje korter zeker geen kwaad kunnen denk ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:29

Aha, dus wel het wiel een tweede keer uitvinden. Ik zou persoonlijk de energie en de tijd die het kost om zulke dingen zelf te ontwikkelen ergens anders aan gaan besteden...mijn paarden bijvoorbeeld. Heb dan ook het probleem dat mijn dag meer uren moet hebben om echt alles te kunnen doen wat ik wil.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:31

wat bedoel je nou precies? je hebt wel commentaar, maar wat zou jij hierin adviseren dan? is het echt zo erg als iemand zelf een stokje neemt en er een leidstok volgens eigen ideeën/ zin mee maakt?

spokie79Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:40

Ik zie hier geen problemen. Als ik de tijd zou hebben zou ik zelf ook gaan knuteselen (denk ik).
Je moet alleen wel ook de veiligheid in de gaten houden. De bestaande sticks zijn getest en hebben daar weten ze alle ins en outs van. Bij zelfgemaakte sticks kan je nog tegen onvoorziene problemen aanlopen. Maar als je er tijd en zin in hebt en je houdt goed de veiligheid van het product (en natuurlijk je paard en jezelf) in je achterhoofd, kan het mijns inziens geen kwaad.
Kan je wel lekker eigen kleurtjes kiezen Knipoog.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:48

Spokie heeft het in principe al verwoord. Ik maak me zorgen om de veiligheid van het paard als je met zulke eigenknutsels in de weer gaat. Hout breekt, hout splintert, een laagje lak is NIET voldoende om splinteren tegen te gaan, dikker hout gebruiken is ook NIET voldoende om splinteren tegen te gaan: hoe leuk het is om dingen zelf uit te vinden, hou het bij zelfgemaakte halsters, touwen maar begin NIET aan de stick.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:48

Ik neem even aan dat je de stick breekbaar wil maken zodat degene die 'm gaat gebruiken niet teveel kracht op de stick zet? Maar wat denk je dat er gebeurt als deze wél breekt? Dan valt de gebruiker naar voren met z'n hele gewicht en een vlijmscherpe gebroken stick in de hand. En wat staat daar? Dat waar ze tegenaan duwde: en dat zou dan wel eens een (jouw)paard kunnen zijn....
Ik ben ook altijd erg voor zelf dingen knutselen, maar dit was voor mij om die reden een te groot risico. Dus heb ik er één gekocht. DA rekening is altijd duurder dan een goeie stick Knipoog .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:05

Ook en juist bij NH moet je met een aanwijzing doorgaan tot je reacties krijgt. Je moet de fases kunnen doorlopen tot je de reactie krijgt die je hebben wilt. Een aanwijzing waar het paard op een gegeven moment niet op hoeft te reageren om welke reden ook (bijv. omdat de materialen het anders begeven) is een aanwijzing die je net zo goed niet had hoeven te geven. Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Soms hoef je maar een keer door tot fase 4, maar als de fase 4 niet mogelijk is omdat je stick het anders begeeft, is dat NIET goed...je paard leert daardoor je aanwijzing te negeren, ipv gevoeliger te worden om die aanwijzing.

De tools die je gebruikt zijn zo zacht als de handen die het bedienen. Jij rijdt toch ook met teugels en niet met elastiekjes?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:12

daar ben ik ook mee bezig. het hout is zowiezo voorbehandeld met één of ander spul om splinteren tegen te gaan, maar dat neemt niet weg dat het scherp kan blijven als het breekt. ze staan nu in de lak (eentje van 1,20 en ééntje van 80 cm), maar dat is om rotten tegen te gaan, ze zullen vast wel een keer in de paddock of wei liggen in bijv. nat gras. ik ga ze met leer bekleden denk ik, dat lijkt me het mooist (óf één reep in de hele lengte, of omwonden maar daar ben ik nog niet uit, kan ook tape nemen maar dat vind ik minder mooi). het handvat wordt omvlochten met suède.
bij mij staan de paarden voorop, en ik ga zowiezo niet in de weer met een potentieel gevaarlijk product. deze sticks zullen niet zomaar breken, dan moet je wel echt kracht zetten, maar toch. in eerste instantie ben ik de enige gebruiker, en ik ga ook de eigenschappen van mijn dingen vergelijken met een echte stick. wijkt het teveel af, dan verander ik het concept. safety first. ik denk daar uiteraard wel over na, ik krijg een beetje het idee dat er gedacht wordt dat ik één of andere penny ben die even van plan is om wat 'uit te proberen'. en zo zit het dus niet in elkaar.

uiteraard gebruik ik een stick op mijn eigen paarden, en die komen niet tot fase vier. het is niet zo dat ik net even om de hoek kom kijken bij NH. nu doen we het meeste met de hand, maar ik wil ook goede aanwijzingen kunnen geven op afstand. met mijn zweep (stugge leren zweep van 1,10) wil dat prima, dat is een zweep die ik niet gebruik bij het rijden, enkel met LL werk en grondwerk. ik vind hem echter wat aan de lange kant, en hij is vrij zwaar.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 18-02-07 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:15

Weet jij hoeveel kracht er komt kijken bij fase 4? En hoe weet jij bij welke kracht die sticks gaan breken als je het niet voor die tijd gaat uitproberen?
Maak een hele rits sticks van hout en ga naar een laboratorium toe om te kijken hoeveel kracht je zetten moet voordat hij breekt. En pas dan kun je zeggen dat ze veilig zijn. Trial and Error methodes kunnen met heel veel dingen, maar NIET met levende wezens.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:19

uiteraard. ik heb het niet in een lab getest, maar wel op mijn eigen been. druk zetten tot ie knapt. het ging zwaarder dan ik verwacht had, maar misschien is dat maar beter ook. in ieder geval moet je iemand erg veel pijn doen (althans mijn scheen) wil je het ding breken. met lak en leer erom wordt dat alleen maar zwaarder.
hiervoor hadden we een stuk van hetzelfde hout, op een lengte van een meter denk ik ongeveer. de stick van 1,20 is langer dus zal wat dat betreft dan eerder breken. wellicht is het mogelijk om een stick ergens te kopen en dan te kijken bij hoeveel kilo eraan die breekt, puur voor de vergelijking. gewoon op een balk leggen (scheen), en aan beide zijden weegschaaltjes, en daarop gewichtjes stapelen tot het ding breekt. kan niet moeilijk zijn.

overigens rij ik met zelfgemaakte teugels van 6 mm, die bij teveel kracht in mijn handen zullen snijden, licht van gewicht zijn (ruis), en ik rij bitloos.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:23

merrieveulen schreef:
ik krijg een beetje het idee dat er gedacht wordt dat ik één of andere penny ben die even van plan is om wat 'uit te proberen'. en zo zit het dus niet in elkaar.
Ik denk dat in ieder geval niet. Uittesten op jezelf heeft geen enkele meerwaarde. De druk die paarden kunnen hebben is enorm en vele malen groter dan wij als mens ooit aan zouden kunnen.
Maar goed. In je profiel staat dat je eigenwijs bent.... (even gespiekt om te kijken wie die klusser is Knipoog ). Het verbaast me na het lezen nog meer dat je iets na gaat maken waarvan je zelf niet weet hoe het eruit ziet, afgaande op je eerste vraag in dit topic over de lengte van de stick. Juist omdat je over het algemeen de zaken serieus aanpakt.
Gewoon 20 E neerleggen voor een echte. En lekker verder knutselen met hoofdstellen enzo.
Verder laat ik je nu met rust. Haha!