Kudde gedrag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Kudde gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 14:24

Het is misschien erg leuk en interessant om het eens te hebben over kuddegedrag hier. Er zijn diverse interessante obderzoeken gedaan die ons veel informatie opleveren over paarden. Het is vaak een kwestie van hoe je het leest en hoe objectief je ergens tegenover kan staan. Dat is vaak moeilijk, want we zitten veel vastgeroest in eigen denkbeelden en ideeen.
Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, oh, nee, maar ik heb wel gemeend diverse onderzoeken opnieuw te lezen en er over na te denken. In elk geval heb ik een deel gebundeld en hoop dat straks in de vorm van een boek te kunnen presenteren.
Ik kwam tot de ontdekking dat ik er nu anders tegenaan kijk dan bv 20 jaar geleden, misschien wat meer objectief. Dat geldt ook voor de vele rijstijlen en stromingen die we kennen. Soms wordt het steeds moeilijker om iets te kiezen door het enorme aanbod wat er is.

Toch blijven we altijd geinteresseerd in paarden, wat beweegt mijn paard, waarom doet het paard dit of dat, en waarom juist niet. Als je dat interessant vindt hoop ik een kleine bijdrage te kunnen en mogen leveren, mijn eigen conclusie is in elk geval dat er sinds 1600 zo veel is geschreven en zoveel is onderzocht dat het me verbaasde dat er zo weinig, tot nu toe, mee is gedaan. We hangen graag aan een Goeroe, lekker veilig in de kudde.
Niks mis mee als je daarvoor kiest. Sommigen echter willen meer, emancipatie voor mens en paard en loskomen van regels die soms geen positieve meerwaarde hebben maar juist remmend werken.

Ik nodig graag jullie kritische, maar zeker vele interessante lezers uit om met elkaar van gedachte te wisselen over kudde gedrag, deels wat reclame voor mijn boek Bloos , maar voor het grootste deel omdat we allemaal dezelfde passie hebben.... het Paard ! (Hoe kan het dat er geen smilie is met een PAARD, en wel een koe ?)

Laten we net als paarden zo rescpectvol mogelijk met elkaar omgaan, dat is gelijk een eerste stelling.

"Paarden hebben een enorm sterk gevoel voor normen en waarden"

Antheman

Re: Kudde gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:41

oneens Haha!

Normen en waarden zijn Mensendingen. Geen paardendingen.

Ik zie in de kudde waar mijn paarden in lopen, wel heel sterk hierarchie.
De leider krijgt het beste hooi, heeft altijd een helper in de buurt als hij even uit wil rusten.
De leider geeft ook heel duidelijk aan wat er gebeurd. Hij bepaald dat het voer tijd is, dat het speeltijd is. Gisteren was ik in de bak bezig met mijn paard. De leider begint te scheuren in de wei en iedereen doet mee Haha! Mooi gezicht.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 17:52

In een kudde, een groep die er zelf voor heeft gekozen om samen te zijn en te blijven is geen sprake van het gedrag wat jij beschrijft. Er komt pas concurrentie ter sprake op het moment dat er met zijn allen door een hek gelopen moet worden, of zoals je beschrijft in bovenstaande hooi gevoerd gaat worden.
In de groepen die wij kennen hebben we te maken met groepen met nog wat restanten van kuddemechanismen. Veel gedrag is aangeleerd of op een andere manier ontstaan. De natuur is weg, dat noemen we ook wel het dier is gedomesticeerd.
Leiderschap wordt vaak verward met frustratie gedrag wat voorkomt uit b.v. concurrentie. Concurrentie in de groep is niet normaal, dat gebeurt pas als de groep achter een hek staat. In de natuur zoals de voorvaderen van onze paarden leefden, en in Mongolie waar Przwewalski's leven en waar veel is te vinden over just dit gedrag zie je dat er nauwelijks sprake is van een leider. Concurrentie is bij voldoende ruimte ook helemaal niet nodig, vandaar dat het niet in de paarden 'natuur' zit.
Meestal is het wisselend leiderschap en per situatie, oftewel situatief.
Vaak denken wij leiders te herkennen, we maken slecht onderscheid in frustratie en werkelijk leiderschap.
Leiderschap of partnerschap....

Wat betreft normen en waarden, laat jouw paard zich zomaar slaan en slaat het jou ook zomaar? Of herken je een zekere mate van beleefdheid naar jou als mens. Je paard doet het een soort van gewoon allemaal maar, alsof het zo hoort? Een beleefdheid die in de omgang met paarden opvallend. Er zijn meer normen en waarden dan alleen dat.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:55

Sorry, je toon vind ik niet gezellig.

Spelen kiezen paarden zelf voor. Daar is niks gedomesticeerds aan.

Ik leg je tekst aan de kant en als ik de behoefte voel, zal ik er vanavond nog eens naar kijken en reageren.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 17:59

Dank je, ik geloof alleen niet dat er een toon in zt, ik schrijf wat ik denk wat een bijdrage kan hebben aan een stukje meningsvorming. Geen toon, geen invuling puur woorden op basis van mijn en andermans onderzoeken.
Ik hoop alleen dat mensen er iets aan hebben, meer niet.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:31

Normen en Waarden....interessant vraagstuk.

Ongeacht of de woorden; normen en waarden goed gekozen zijn (omdat dit al een discussie opzich zou kunnen zijn)denk ik wel dat paarden een bijzondere manier hebben van met elkaar omgaan, en er strikte 'ongeschreven' regels op na houden die het leven in een groep leefbaarhoud. Menig mens zou daar nog wat van kunnen leren. Want ook wij tweebeners zijn kuddedieren. Ik leer dan ook veel van mijn paarden, en de manier waarop ze dingen samen oplossen.
Zolang er geen stress situatie ontstaat, zoals tijdens het voeren, valt er geen onvertogen woord. Ze drinken samen uit de waterbak, en plukken samen uit het zelfde hooinet. De één gaat na vriendelijk vragen voor de ander aan de kant, en visa versa. Net als voor mij, als ik met een baal stro in de armen hun stalletje binnen kom vallen. Ik vraag het vriendelijk, en ze maken ruimte. Noodzaak. Dat weten we. Zo ga ik ook voor hen aan de kant, als ze liever niet door dat stuk modder willen. Ik luister, en voorkom daarmee hele gevechten. Zoals paarden dat onderling ook doen. Ik vind paarden bijzonder meewerkend van aard, en zie ook alleen problemen ontstaan op het moment dat een jong dier zijn grenzen verkent, en daarmee de 'normen en waarden' van een groep onderschept.
Samenvattend: Naar mijn inziens hebben paarden 'normen en waarden', zoals in principe elk weldenkende kuddegeest dat heeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:11

Het spijt me zeer, maar die aanwezigheid van "normen en waarden" is bij mensen al twijfelachtig, laat staan bij paarden.
Paarden gaan voor wat voor hen comfortabel is. Voor een dominant paard is dat de boel "regelen", voor een niet dominant paard is dat "geregeld worden". Als de mogelijkheden voor de betrokken paarden duidelijk zijn, dan maken ze hun keuzes in welke mate ze regelen of geregeld worden. Waar paarden sterker in zijn dan mensen is het accepteren van wie ze zelf zijn, wat ze overigens er niet van weerhoudt om toch te "groeien".

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 11:24

Niet om aan te vallen, maar wat je bedoel je precies met confortabel?
Wist je dat als en wild dier wordt opgesloten de herseninhoud langzaam krimpt. (Wetenschappelijk aangetoond Bron: Grzimek)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:27

Ik heb jammer genoeg nog nooit een kudde wilde paarden kunnen aanschouwen, dus ik heb - behalve informatie uit boeken en van internet - geen idee hoe die daadwerkelijk functioneert.

Het enige wat ik heb kunnen bekijken zijn een groepje paarden, meestal van hetzelfde geslacht, die bij elkaar in een weiland gezet zijn door mensen, op een beperkt oppervlak.

Paarden proberen het zo veilig en makkelijk mogelijk te hebben. Dat zal ook inhouden dat ze geen energie steken in zinloze aanvallen, maar dat ze wel een sterk gevoel voor hiërarchie hebben en zich daar prettig bij lijken te voelen, en daar naar handelen. Ik denk niet dat je daar de menselijke termen "normen, waarden, beleefdheid" op kan plakken. Elk paard kent zijn plaats en handelt daarnaar, en zal - als hij zich veilig voelt en voldoende voedsel heeft - af en toe eens proberen een plaatsje te stijgen in de rangorde. Tot zover mijn waarnemingen van een gedomesticeerd groepje.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:29

Paardentango schreef:
Niet om aan te vallen, maar wat je bedoel je precies met confortabel?
Wist je dat als en wild dier wordt opgesloten de herseninhoud langzaam krimpt. (Wetenschappelijk aangetoond Bron: Grzimek)

Dat is bij elk levend wezen. Een gebrek aan stimulans zorgt ervoor dat gebieden die niet meer getrickerd (aangesproken) worden degeneren. Denk maar aan bepaalde spiergroepen, die bij mensen die regelmatig een sportschool bezoeken wel ontwikkeld zijn, terwijl ze bij een extreem passief persoon gewoon hun functie verliezen en daarmee vergaan.
Overigens zijn er ook ontzettend veel onderzoeken gedaan naar de invloed van eenzame opsluiting bij mensenkinderen. Die komen ook overeen met onderzoeken gedaan op wilde dieren. Niet voor niets is de 'isoleercel' een martelmethode.

Isis

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:37

Paardentango schreef:
In een kudde, een groep die er zelf voor heeft gekozen om samen te zijn en te blijven is geen sprake van het gedrag wat jij beschrijft. Er komt pas concurrentie ter sprake op het moment dat er met zijn allen door een hek gelopen moet worden, of zoals je beschrijft in bovenstaande hooi gevoerd gaat worden.

Die concurrentie komt door het feit dat er in een niet natuurlijk kudde geen duidelijk hierarchie is. In de natuur halen ze het nieteens in hun hoofd om allemaal tegelijk naar die waterbak te willen, daar wordt ook bij de volgorde van het drinken ook rekening gehouden met de positie van het betreffende paard binnen die kudde.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:03

Ik ben zelf niet zo goed in dure woorden en de beschrijving van bepaalde onderzoeken maar ik denk dat paardentango eigelijk bedoelt dat we onze paarden niet fair behandelen. We sluiten ze bijna 24 uur per dag op in individuele hokjes in een propere stal met zaagsel, want dat ligt zo lekker en is makkelijk in het onderhoud. We leggen ze een deken op , scheren hun wintervacht (met of zonder verdoving), zetten ze in trainingsmolens,... en dat allemaal met de beste bedoeling.
Ook ik heb een hele tijd gedacht dat dit voor paarden een ideale situatie was maar niets is minder waar. De vele stalondeugden die optreden bij individueel gehouden dieren zijn daar het levende bewijs van.
De kudde en het onderling sociale contact zijn de belangrijkste pijlers voor een gelukkig paard. Paarden gaan onderling jarenlange vriendschappen aan met soortgenoten. Wel gek als je bedenkt dat ze nogal makkelijk verhandeld worden en steeds opnieuw in een vreemde kudde worden gedropt.
Als je al die onderzoeken over het gedrag van paarden naleest zal je uiteindelijk zelf wel tot de conlusie komen dat we onze paarden best op een andere manier gaan huisvesten en behandelen.
Je ogen sluiten kan natuurlijk ook maar waar zijn dan die waarde en normen tegenover onze paarden gebleven?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:06

Als paardentango echt wil dat de discussie de Natural kant op gaat, heeft ze dit topic in het verkeerde forum gestart en kan ze ten allen tijde een moderator contacteren om het alsnog naar Naturals te laten verplaatsen.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:11

Cassidy schreef:
Als paardentango echt wil dat de discussie de Natural kant op gaat, heeft ze dit topic in het verkeerde forum gestart en kan ze ten allen tijde een moderator contacteren om het alsnog naar Naturals te laten verplaatsen.

Mijn vraag : Zijn er dan natuurlijke en onnatuurlijke paarden? Reageren niet alle paarden een beetje hetzelfde ongeacht hun eigenaar nu een natural aanhanger is of niet? Ik denk dat we deze discussie net moeten verbreden naar iedere paardenhouder en niet blijven hangen in een select clubje van naturals.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:12

Paardentango schreef:
Of herken je een zekere mate van beleefdheid naar jou als mens. Je paard doet het een soort van gewoon allemaal maar, alsof het zo hoort? Een beleefdheid die in de omgang met paarden opvallend.

Jij noemt het beleefdheid, geredeneerd vanuit jouw persoonlijke normen en waarden.
Om normen en waarden te kunnen hanteren is een soort bewustzijn nodig, wat bij paarden volgens mij niet bestaat....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:15

Ik denk dat heel veel paardenhouders toch echt wel hun paard zo veel mogelijk tijd buiten wil laten doorbrengen, op wat voor manier hij dat dan invult. Echter zal het voor een ieder die paarden houdt een afweging zijn hoe ver hij daarin kan en wil gaan. Een discussie over het houden van paarden is zo vaak gevoerd, en niet alleen op het Naturals forum, dat een hernieuwde discussie in mijn ogen er niets aan toevoegt. Het is nu eenmaal in dit land niet mogelijk om ieder paard het hele jaar door op het land te hebben, wel of niet onder deken, wel of niet beslagen, wel of niet met ijzers onder.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:26

Het natuurlijk kuddegedrag en de manier waarop we onze paarden houden zijn nochtans onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Als al diegenen die hun paard stallen in individuele boxen zouden overstappen op groepshuisvesting, dag en nacht in kleine kuddes, met of zonder een grote weide zouden onze paarden al een hele vooruitgang maken. Maar dat vraagt een mentaliteitswijziging, zowel van eigenaars, manègehouders als commerciële organisaties.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:33

En dat vraagt de bereidheid van een heleboel eigenaren van paarden om hun paard op te geven, omdat dergelijke stalling voor velen niet meer betaalbaar wordt. Zet het nu maar uit je hoofd dat alle paarden in Nederland de ideale huisvesting kunnen krijgen. Gaat niet, lukt niet, al helemaal niet in de Randstad....

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 15:37

Zouden alle paarden gelukkig zijn als ze 24 uur per dag buiten lopen, zonder of met deken, op onze vaak natte bodems? Of zouden sommige gedomesticeerde (sorry voor het woord) paarden eigenlijk uitermate tevreden kunnen zijn met hun zorgeloze leventje. Eten, drinken, droge stal, sociale contacten een vriendelijke bazin (baas).

Wie zegt dat alle paarden in gevangenschap het akelig hebben, als ik zelf om me heen kijk zie ik heel veel tevreden paarden en ook tevreden mensen.
Nog niet zo lang geleden zag een opgesloten leven voor een paard er niet zo fijn uit zoals nu. Goed eten, medische verzorging, kennis, liefde, hulp bij te veel kou. Veel stallen, en maneges doen hun uiterste best om het voor paarden zo goed mogelijk te maken, en dat lukt ook, denk ik... Zij zijn groot en ik is klein!

Nog niet zo lang geleden was een paardenleven keihard werken, en niet met een pijntje 4 weken rust.

Ik bedoel te zeggen dat we misschien iets minder somber kunnen en mogen kijken naar onze paarden en onszelf, want Nederlanders zijn erg paardminnend, zie Marrum als voorbeeld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:43

Paardentango schreef:
Zouden alle paarden gelukkig zijn als ze 24 uur per dag buiten lopen, zonder of met deken, op onze vaak natte bodems? Of zouden sommige gedomesticeerde (sorry voor het woord) paarden eigenlijk uitermate tevreden kunnen zijn met hun zorgeloze leventje. Eten, drinken, droge stal, sociale contacten een vriendelijke bazin (baas).

Wie zegt dat alle paarden in gevangenschap het akelig hebben, als ik zelf om me heen kijk zie ik heel veel tevreden paarden en ook tevreden mensen.
Nog niet zo lang geleden zag een opgesloten leven voor een paard er niet zo fijn uit zoals nu. Goed eten, medische verzorging, kennis, liefde, hulp bij te veel kou. Veel stallen, en maneges doen hun uiterste best om het voor paarden zo goed mogelijk te maken, en dat lukt ook, denk ik... Zij zijn groot en ik is klein!

Nog niet zo lang geleden was een paardenleven keihard werken, en niet met een pijntje 4 weken rust.

Ik bedoel te zeggen dat we misschien iets minder somber kunnen en mogen kijken naar onze paarden en onszelf, want Nederlanders zijn erg paardminnend, zie Marrum als voorbeeld.

Tja, jouw ervaring blijkbaar, niet de mijne helaas. Ik zie ook veel paarden die helemaal niet zo tevreden en gelukkig zijn, nare gewoonten hebben aangeleerd o.a. door hoe ze gehouden werden/worden. Als ik naar de gemiddelde manege in mijn omgeving kijk, ren ik hard weg om wat ik zie (ik kan er helaas niets aan doen). Hierin ben ik het dus niet met je eens, al zou ik niets liever willen.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:59

Nu wil ik kippen niet helemaal met paarden vergelijken maar toch doe ik het even om een voorbeeld aan te halen.
Sinds enige tijd mogen er volgens de Europese regelgeving geen kippen meer gehouden worden in legbatterijen. Het duurde een tijd, maar ook de consument, werd zich hiervan meer en meer bewust. Ondertussen is het zelfs helemaal "not done" om nog eieren te kopen van "niet scharrelkippen". De pluimveehouders werden gedwongen om hun stallen aan te passen aan de iets meer natuurlijke behoefte van hun dieren.
Het lijkt me niet ondenkbeeldig dat er in de toekomst voor de paarden ook meer en meer regelgeving zal komen. Ik denk zelfs dat je in sommige landen geen paarden meer individueel mag houden. Natuurlijk vraagt dit een investering en niemand ziet graag zijn eigen winst in rook opgaan maar ook voor die pluimveehouders was er geen andere mogelijkheid.
Cassidi , ik bedoel echt niet dat je alle paarden dan maar moet losgooien in enorme weides want dat zou inderdaad niet haalbaar zijn. Maar laat de dieren toch bij elkaar zodat ze contacten kunnen leggen, elkaar kunnen groomen, vriendschappen sluiten. Niet alleen de pony's, fokmerries en veulens maar ook de sportpaarden (zij hebben er tenslotte niet voor gekozen om sportpaard te zijn).
Ik wil er nog even aan toevoegen dat ik helemaal niet zo natural ben als je zou kunnen denken. Mijn dochter rijdt , weliswaar op laag niveau, dressuurwedstrijden met haar pony. Onze pony is vaak als enige ongeschoren (kan ook niet anders want ze staat samen met haar maatje in een open loopstal). Telkens weer moeten we constateren dat er commentaar geleverd wordt omdat het voor een sportpony toch wel beter is dat hij geschoren wordt. Daar sta je dan tussen allemaal mensen met vooroordelen over het correct houden van paarden en ik kan het ze niet eens kwalijk nemen want 90% van de paardenhouders leven met dat idéfix (iedereen doet het dus het zal wel beter zijn is ook kuddegedrag bij mensen)
Zelfs van de jury krijgen we keer op keer minder punten voor verzorging omdat ze wat langer in het haar staat. Is dit geen omgekeerde wereld?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:05

Je kunt ook, als je je paard in een loopstal wilt hebben, gaan scheren en met dekens werken. Dat is iets waar jullie niet voor kiezen, dan moet je evenuele aftrek voor verzorging op de koop toenemen. Of je dochter moet snel genoeg zo hoog opklimmen dat ze daar geen beoordeling voor krijgt.
Ik vraag me alleen af hoe je serieus aan het werk wilt met een sportpony die dik in het haar zit. Als ze hun warmte op een gegeven moment niet kwijt kunnen is dat ook niet fijn voor ze.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:12

Voila, vooroordelen dus! Pony's zijn best wel in staat hun warmte kwijt te raken. Zorg alleen voor de nodige cooling down tijdens en na de training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:18

Paardentango schreef:

Ik denk dat iedere mens - misschien juist wel vooral vrouwen Knipoog - de neiging heeft om zijn paard te vertroetelen, dekjes erop, bandages erom, ijzertjes eronder en een lekker warme stal eromheen, en wij als mens er dan een paar keer per dag/week langs gaan als enige afleiding voor het paard en ons dan feliciteren met hoe graag het paard met ons naar buiten wil. Maar een paard vraagt daar niet om. Geestelijk misschien enkele psychisch gestoorde exemplaren wel, maar alle andere paarden willen naar buiten, bewegen, paardenvrienden. Zet een paard op stal, en allerlei lichaamsfuncties komen onder druk te staan of stoppen met functioneren. Dat is wetenschappelijk aangetoond. Dan vraag ik me af, kan een paard gelukkig zijn als hij lichamelijk en geestelijk langzaam instort?

Als je paard het echt koud heeft buiten, wat bij dunvachtige paarden of de oudjes wel eens gebeurt, dan gooi je er een deken op en zijn ze weer helemaal happy. En is de wei te nat, dan zet je ze in een droge paddock. En je kunt je afvragen of paarden wel zo'n last hebben van modder als je ze natuurlijk hun vacht laat ontwikkelen. Paarden komen niet alleen uit woestijngebieden, maar leefden ook al duizenden jaren in moerassen. In de Camarque doen ze dat nog steeds. En ook in het wild bewegen en rennen paarden in de winter, raken doornat van het zweet en drogen (juist door dit vochttransport naar buiten!) zonder problemen weer op. Dus wat ik me afvraag, is of jouw beschrijving van een paardenleven op stal wel echt vanuit het paard is gedacht, en niet stiekem geheel vanuit het gemak van de mens?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:20

Lizzii schreef:

Zelfs van de jury krijgen we keer op keer minder punten voor verzorging omdat ze wat langer in het haar staat. Is dit geen omgekeerde wereld?

Dit is de omgekeerde (menselijke) wereld en alleen al daarom zal ik nooit aan wedstrijden meedoen. Ik gun mijn paard liever een paardvriendelijk leven buiten met andere paarden. Rijden, trainen, prima, maar een paard hoort ook nog als een paard te leven, vind ik. En juist dat, mis ik bij zoveel mensen met paarden, helaas..... Verdrietig