wat voor paard...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vinky

wat voor paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 14:29

is het meest geschikt om bereden te worden?
(als je kijkt naar de bouw van een paard,en het gebruik van de achterhand,lengte van de rug etc)

ik denk dat de grote sportpaarden al afvallen.

de paarden die van zichzelf de meeste verzameling en gebruik vand de achterhand hebben zijn denk ik toch wel de spaanse rassen.

hoe zit het met paarden als friezen en haflingers en kleinere paarden of bijv een welsh cob?

kunnen deze dezelfde verzameling krijgen als een spaans paard,dit zijn toch ook wel compacte paarden.

overal hoor je dat haflingers zo lomp zijn en overal maar sch**t aan hebben,maar ik denk dat dat toch wel aan de opvoeding ligt.

stel je koopt een haflinger van een jaar of 2,die nauwelijks (alleen voor de noodzakelijke dingen) in handen is geweest en verder lekker in de kudde heeft gelopen...
dit paard is dus nog erg gevoelig voor lichaamstaal,als je hier mee aan de slag zou gaan met grondwerk,en daarna rustig zou gaan inrijden met een boomloos zadel,dan denk ik dat een haflinger uiteindelijk net zo goed kan verzamelen en net zo gevoelig is als een spaans paard,als het maar de juiste opleiding gehad heeft.

hoe denken jullie hierover?
is een koudbloed paard echt per definitie een lomp,ongevoelig paard?(ben ik het niet mee eens hoor)

Vjestagirl

Re: wat voor paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:39

Een koudbloed is NIET per definitie een lomp, ongevoelig paard... Tuurlijk heb je lomperds, maar je hebt ze ook die super kunnen lopen op de kleinste aanwijzing...

vinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 14:49

Vjestagirl schreef:
Een koudbloed is NIET per definitie een lomp, ongevoelig paard... Tuurlijk heb je lomperds, maar je hebt ze ook die super kunnen lopen op de kleinste aanwijzing...

dat is ook mijn mening,maar vaak wordt er gezegd of gedacht dat koudbloeden met trekken en schoppen gereden en gestuurd moeten worden. Huilen

ik heb zelf eens een haflingertje ingereden van 3 jaar,deze had toen alleen nog maar op het land gestaan.
het beessie liep super,een klein teken met je zit was voldoende om haar te stoppen vanuit draf of om haar af te laten wenden,later is zij de les in gegaan op een manege en daar kan ze nu alleen nog maar bokken,echt heel sneu!

dus ik weet dat een koudbloed absoluut niet lomp is,ze worden vaak lomp gemaakt!
maar ik vraag me wel af of een koudbloed dezelfde verzameling,oprichting en gebruik van de achterhand kan krijgen als bijv een spaans paard.moet dit erin zitten om het eruit te kunnen halen?of is het met de juiste training haalbaar om ook een koudbloed zo te laten lopen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:10

Pfoei... Geen idee. Ik denk dat een aantal het zullen kunnen, maar dat dat meer uitzondering is. Ik bedoel, ze zijn toch anders gefokt...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:21

loer maar eens rond in mijn profiel Tong uitsteken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:23

Mijn tinker kan ook prima op zit worden gereden, beetje dieper zitten en hij staat stil.. als hij er zin in heeft teminste Clown Dat merk ik wel bij koudbloeden, ze zijn een stuk eigenwijzer. Als ik iets vraag doet hij het graag voor me, maar ik moet niet té veel van hem vragen, dan gaat hij er tegenin.
Ik kan hem bv ook op stem vragen van stap in galop te springen, maar ik kan hem niet door een modderpoel drijven, doe ik dat toch dan is hij n half uur lang kwaad Clown

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:46

MysticTinker schreef:
Mijn tinker kan ook prima op zit worden gereden, beetje dieper zitten en hij staat stil.. als hij er zin in heeft teminste Clown Dat merk ik wel bij koudbloeden, ze zijn een stuk eigenwijzer. Als ik iets vraag doet hij het graag voor me, maar ik moet niet té veel van hem vragen, dan gaat hij er tegenin.
Ik kan hem bv ook op stem vragen van stap in galop te springen, maar ik kan hem niet door een modderpoel drijven, doe ik dat toch dan is hij n half uur lang kwaad Clown

Haha, dit herken ik helemaal in mijn paardje en dat is dan nog maar een halve koudbloed!! Knipoog Ik denk inderdaad dat koudbloeden over het algemeen wel eigenwijzer zijn, maar met voldoende geduld en je vooral NIET druk maken kan je heel erg ver komen met zulke paardjes. Of hun oprichting, achterhand gebruik en verzameling zo goed wordt als van de spaanse paarden weet ik niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:51

Dat door die modderplas klinkt heel erg bekend... En wat mijn koudbloedje ook doet: werk te zwaar (naar haar mening) = stilstaan...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:55

vinky schreef:
ishoe zit het met paarden als friezen en haflingers en kleinere paarden of bijv een welsh cob?

kunnen deze dezelfde verzameling krijgen als een spaans paard,dit zijn toch ook wel compacte paarden.

overal hoor je dat haflingers zo lomp zijn en overal maar sch**t aan hebben,maar ik denk dat dat toch wel aan de opvoeding ligt.

stel je koopt een haflinger van een jaar of 2,die nauwelijks (alleen voor de noodzakelijke dingen) in handen is geweest en verder lekker in de kudde heeft gelopen...
dit paard is dus nog erg gevoelig voor lichaamstaal,als je hier mee aan de slag zou gaan met grondwerk,en daarna rustig zou gaan inrijden met een boomloos zadel,dan denk ik dat een haflinger uiteindelijk net zo goed kan verzamelen en net zo gevoelig is als een spaans paard,als het maar de juiste opleiding gehad heeft.

is een koudbloed paard echt per definitie een lomp,ongevoelig paard?(ben ik het niet mee eens hoor)

Hoi,

Met een (goede) Welsh Cob kun je prima verzameld rijden, maar dit is natuurlijk afhankelijk van de pony. Die van mij is bv. erg compact, en kan dus (als ze d'r zin in heeft Knipoog ) verzameld lopen, maar er zijn ook veel Cobs die wat langer zijn in de rug, en die zullen er meer moeite mee hebben.
Ik heb weinig ervaring met koudbloeden (want een Welsh Cob is nauurlijk geen koudbloed), maar merk toch wel wat verschil: Welsh ponies zijn toch vaak iets gevoeliger. Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat koudbloeden dus lomp zijn! Misschien zijn Welshes wel gewoon hittepetitten....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:14

vinky schreef:
dus ik weet dat een koudbloed absoluut niet lomp is,ze worden vaak lomp gemaakt!
maar ik vraag me wel af of een koudbloed dezelfde verzameling,oprichting en gebruik van de achterhand kan krijgen als bijv een spaans paard.moet dit erin zitten om het eruit te kunnen halen?of is het met de juiste training haalbaar om ook een koudbloed zo te laten lopen?

Gemiddeld genomen zijn koudbloeden wat laconieker in hun karakter, waardoor ze minder snel onder de indruk zijn van bijvoorbeeld een tik. Maar ongevoelig zijn ze niet, je moet alleen zien uit te vissen hoe je bij die tiptoetsen kunt komen Knipoog
De bouw van een paard zal zeker meespelen in de mate van verzameling en oprichting die het kan bereiken. De modernere haflinger zal ook verder komen daarmee dan de ouderwetse, maar dat wil niet zeggen dat een ouderwetse haf niet zou kunnen verzamelen. Het is maar net hoe ver je wilt gaan. Maar als je heel graag met veel verzameling oefeningen wilt doen, zou ik niet direct voor een koudbloed kiezen, maar voor een barok type. Punt is dat de meeste mensen helemaal niet zover willen gaan met hun rijden en dan is die raskeuze in dit opzicht niet zo van belang.
Enne, VeerenAshley, Welshes zijn gewoon hittepettitten, helemaal mee eens Haha! Welsh Cob lijkt wel een beetje op een koudbloed, maar is het zeer zeker niet. Leuk spul, hè? Tong uitsteken

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:24

Waratje schreef:

Enne, VeerenAshley, Welshes zijn gewoon hittepettitten, helemaal mee eens Haha! Welsh Cob lijkt wel een beetje op een koudbloed, maar is het zeer zeker niet. Leuk spul, hè? Tong uitsteken

Heerlijk, ik heb elke dag zoveel plezier met mijn eigen hittepetitje!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:48

Ik denk dat alle paarden even gevoelig zijn, maar dat haflingers zich anders uiten dan 'sportpaarden'. De eerste gaan bij pijn (en ongemak etc) staken en de tweede rennen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:58

Het is maar net wat je van het paard gaat verlangen. Met ieder paard kan je natuurlijk inprinciepe dressuur rijden(Ik neem deze discipline als voorbeeld)
Maar als je wedstrijd(springen of dressuur) ambities hebt dan zal dat makkelijker gaan met een Warmbloed(oa KWPN, NRPS, Oldenburger, Hannoveraan) Al zijn de Spanjaarden natuurlijk heel succesvol geweest met de barokke PRE.(ja weet ook een warmbloed) Deze paarden hebben van zichzelf het lichaam om dit werk te doen. Ik bedoel dan wedstrijden op hoger nivo he. Een L proefje kan ieder gezond paard aan.
Koudbloedpaarden hebben een duwend achterbeen en kunnen daarom minder makkelijk gaan "zitten" en inderdaad het ziet er ook anders uit. Maar ook hebben veel koudbloedrassen (niet alle dus) een korte nek en een zware kaak waardoor je ze gewoon meer moeite hebben om netjes af te buigen. Dat maakt dressuur weer moeilijker.

Ik generaliseer een beetje he. Er zijn ook zat warmbloeden met een duwende achterhand en een korte nek. En Friezen zie je het heel goed doen in de dressuur.

Ik heb het al vaak gezien: Er wordt een pony gekocht om alleen maar recreatie mee te rijden maar na verloop van tijd wil men toch wedstrijden gaan rijden. Aan de hele leuke brave recreatie pony(of paard) worden dingen gevraagd die het lichamelijk gewoon niet of maar met moeite kan. Pony protesteert(terecht, zou ik ook doen) dan is het een rotknol. Tja...

Maar waarom dit bij van Nature?

vinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 15:46

Tolstoj schreef:

Maar waarom dit bij van Nature?

omdat het mij eigenlijk gaat om de oprichting en verzameling die een paard van nature heeft.

bij het ene ras is dast meer aanwezig dan bij het andere.

maar.....

voor de rassen waarbij het minder aanwezig is;is dat wel voor elkaar te krijgen,bijv dmv een natuurlijke manier van rijden?

ik denk dat dit met een standaart manier van rijden moeilijk gaat,maar wat nou als je er een zadel oplegt waarbij het zwaartepunt meer naar achter ligt,waardoor het paard zichzelf meer moet gaan dragen omdat je zo meer de achterhand stimuleerd en omdat de voorhand meer vrij komt.
en wat als dit zelfde paard eerst goed is opgeleid dmv grondwerk,waarbij hij heeft geleerd om zijn achetrhand goed te gebruiken,zal hij dit bij het werk onder het zadel dan ook nog steeds doen?of heeft een dergelijk paard door zijn lichaamsbouw gewoonweg niet genoeg kracht in de achterhand?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:05

vinky schreef:
voor de rassen waarbij het minder aanwezig is;is dat wel voor elkaar te krijgen,bijv dmv een natuurlijke manier van rijden?

Dat heeft niets te maken met een "natuurlijke manier van rijden", maar met gewoon GOED rijden, dus weten waar je mee bezig bent.

vinky schreef:
ik denk dat dit met een standaart manier van rijden moeilijk gaat,maar wat nou als je er een zadel oplegt waarbij het zwaartepunt meer naar achter ligt,waardoor het paard zichzelf meer moet gaan dragen omdat je zo meer de achterhand stimuleerd en omdat de voorhand meer vrij komt.
en wat als dit zelfde paard eerst goed is opgeleid dmv grondwerk,waarbij hij heeft geleerd om zijn achetrhand goed te gebruiken,zal hij dit bij het werk onder het zadel dan ook nog steeds doen?of heeft een dergelijk paard door zijn lichaamsbouw gewoonweg niet genoeg kracht in de achterhand?

Je kunt een paard heel veel leren vanaf de grond, de meeste echt klassieke scholen werken ook met heel veel werk aan de hand om oefeningen aan te leren. Via het zadel het zwaartepunt naar achteren brengen is niet zinvol, het is voor het paard dan eerder voor de hand liggend om de rug weg te drukken dan om de achterhand daaronder te brengen.
Als je met je paard in de bak werkt is het verstandig om dan ALTIJD (grondwerk los, aan de hand of werk onder het zadel) om correct lichaamsgebruik te vragen. Dan weet het paard dat als hij in de bak is, er gewerkt wordt met correct lichaamsgebruik. Als het een gewoonte wordt voor het paard om de achterhand onder te brengen bij grondwerk en werk aan de hand, heb je daar bij het rijden zeker profijt van.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:34

Waratje schreef:
Je kunt een paard heel veel leren vanaf de grond, de meeste echt klassieke scholen werken ook met heel veel werk aan de hand om oefeningen aan te leren. Via het zadel het zwaartepunt naar achteren brengen is niet zinvol, het is voor het paard dan eerder voor de hand liggend om de rug weg te drukken dan om de achterhand daaronder te brengen.
Als je met je paard in de bak werkt is het verstandig om dan ALTIJD (grondwerk los, aan de hand of werk onder het zadel) om correct lichaamsgebruik te vragen. Dan weet het paard dat als hij in de bak is, er gewerkt wordt met correct lichaamsgebruik. Als het een gewoonte wordt voor het paard om de achterhand onder te brengen bij grondwerk en werk aan de hand, heb je daar bij het rijden zeker profijt van.

Weyden, de Duitse Grand Prix Hengst heeft ook bijna alles aan de lange lijnen geleerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:55

vinky schreef:
is het meest geschikt om bereden te worden?
(als je kijkt naar de bouw van een paard,en het gebruik van de achterhand,lengte van de rug etc)

Wat ríjpaarden betreft zijn er een paar natuurkundige- en biomechanische principes van toepassing
- hoe korter de rug hoe relatief sterker
- hoe zwaarder het paard van zichzelf is hoe meer arbeid het paard moet verrichten
- hoe ronder een paard is hoe minder warmte het kwijt kan en dit neemt exponentieel toe naarmate het paard groter is
- hoe ronder de flanken hoe meer het specifieke heup'probleem' van vrouwen speelt m.b.t. het aanleggen van de benen

Voor een all-round rijpaard kan je zonder rekening te houden met smaak, voorkeur of andere specifieke wensen het beste een zo licht mogelijk paard kiezen dat wat spierkracht betreft sterk genoeg is om jouw gewicht met gemak te dragen.
Vrouwen zouden daarbíj het beste een paard met vlakke ribwelving kiezen.

Voor ons was de keuze erg eenvoudig omdat ons locale klimaat nogal extreem is en we dus een zware ecotope eis hadden. De locale paarden voldoen prima aan de algemene kriteria dus daarmee was voor óns de kous af en hebben we gekocht wat hier locaal liep.
Voor NL, een gematigd klimaat, is het kiezen van een ecotoop ras nauwelijks van belang, dus dat speelt daar niet. Geeft je leuke keuzemogelijkheden.

Ik ben zelf wég van een Noriker-tiger maar die zou het klimaat hier niet overleven. Was een paar jaar terug wat aaibaarheidsfactor ook volkomen verkocht aan een blonde, grote Percheron hier vlakbij in de bergen van Loja. Die zou mijn gebruik echter niet aangekund hebben.
Wel zo makkelijk en voor de paarden fijn dat we maar één keuze hadden Haha!

HC

vinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 19:46

Waratje schreef:
Via het zadel het zwaartepunt naar achteren brengen is niet zinvol, het is voor het paard dan eerder voor de hand liggend om de rug weg te drukken dan om de achterhand daaronder te brengen.

ik bedoel hiermee dat bij de gewone,engelse zadels het zwaartepunt van de ruiter zich meer naar voren bevind,waardoor de voorhand zwaarder belast wordt,terwijl je bij bijv een spaans zadel,of bij een (malibaud) randonee zadel (echt super zadel) het zwaartepunt iets meer naar achter ligt,waardoor het paard dus beter in balans is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:45

vinky schreef:
Waratje schreef:
Via het zadel het zwaartepunt naar achteren brengen is niet zinvol, het is voor het paard dan eerder voor de hand liggend om de rug weg te drukken dan om de achterhand daaronder te brengen.

ik bedoel hiermee dat bij de gewone,engelse zadels het zwaartepunt van de ruiter zich meer naar voren bevind,waardoor de voorhand zwaarder belast wordt,terwijl je bij bijv een spaans zadel,of bij een (malibaud) randonee zadel (echt super zadel) het zwaartepunt iets meer naar achter ligt,waardoor het paard dus beter in balans is.

Als het zwaartepunt bij een engels zadel meer naar voren ligt, ligt het zadel niet goed. Dat is inderdaad een veel voorkomend probleem, maar dat ligt niet aan het zadel, maar aan de mens die het erop legt.

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:57

volgens mij als je de wedstrijden in wilt moet je niet een fjort of haflinger ofzo kopen die worden in mijn ogen toch vaak gediscrimineert. dan zal dit misschien ook niet je opzet zijn maar toch is het wel jammer. terwijl je paard net zo loopt krijg je toch minder punten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:23

Vanmorgen kwam mijn lief hier nog een ander praktisch argument naar boven.
Hoe hoger een paard is, hoe lastiger je er op en af komt en hoe verder je valt. Met name als je buiten de omheinde zandbak rijdt is dit wel degelijk relevant.
Even plassen, even een lastig stukje te voet doen, even je paard belonen, even een praatje, een onverhoopte stuiter, wordt allemaal met de hoogte evenredig lastiger.

HC

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 12:03

Waratje schreef:
Als het zwaartepunt bij een engels zadel meer naar voren ligt, ligt het zadel niet goed.

Ik denk dat de TS wil zeggen dat een sportzadel ('Engelse types') het zwaartepunt van de ruiter meer naar voren op het paard plaatst dan Iberische, western of McLellan zadels. Dat is inderdaad zo.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 12:45

Ik heb zelf een haflinger ze is nu 3 ik heb haar nog niet zo lang maar ze is egt niet lomp hoor. Ik ben haar aan het opleiden voor NH en ze doet het aardig goed, ze heeft nooit zoiets van dit doe ik niet. Ze luisterd altijd gewillig en als ik iets nieuws aanleer dan gaat het na 2 3 dagen steeds beter en na een tijdje lijkt het wel of ze het al heel lang doet! Ik denk ook dat een haflinger net zo goed dingen kan die een ander paard kan misschien niet zo mooi enzo maar tog wel goed. Ik rijd gewoon zonder zadel en ze luisterd steeds beter naar hulpen enzo soms dan moeten we even een stapje terug doen maar daarna gaan we ook weer goed vooruit!

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 12:47

ik vind new forest de beste pony waarmee je kan beginnen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 17:54

vinky schreef:

nou, lomp is die van mij wel, maar gevoelig echt wel hoor. lomp bedoel ik dan met: niet opletten waar ze haar voet neer zet. dat wil nog wel eens gebeuren op de plek waar jij net je voiet ook hebt staan;)