[AR] Angst met mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sica
Moderator Over Paarden

Angst met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 10:43

Na lang dubben of ik nou wel of niet een topic wilde openen, heb ik besloten het toch maar te doen.

In tegenstelling tot de topics die hier al lopen over angst tijdens het mennen heb ik nooit een ongeluk gehad met de wagen.

Ik ben gewoon om het kleinste stapje verkeerd al bang en zit dan zeven kleuren bagger te schijten op de kar.
De pony vertrouw ik gek genoeg wel, maar blijkbaar toch niet 100%
Ik ben twee maanden geleden begonnen met het koetsiersbewijs, dacht dat ik gewoon 'door mijn angst heenmoest', maar dit lijkt niet te werken.
Ook heb ik al ongeveer een half jaar menles, en dit gaat in de bak altijd erg goed. Maar op de weg ben ik dan weer angstig (10 minuten stappen van stal naar bak). Zit me nu al druk te maken dat ik vanavond weer 'moet', en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Onder het zadel ben ik nooit ergens echt angstig voor, dus ik denk dat het een controle-ding is, op de kar heb ik minder controle over mijn pony en alleen de leidsels als er iets gebeurd.

Hebben jullie tips om mijn angst te overwinnen, het is echt geen rijden zo.

liefiej

Re: Angst met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:47

ehm...iemand mee laten rijden... en een goede band met je pony hebben Haha!
succes ermee!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:00

Ik denk dat het goed is eens te bedenken waarom je bang bent.
Ben je bang dat hij schrikt, er van door gaat, ect.
Ik heb het vaker gezien dat mensen door gingen met lessen tewijl de basis er nog niet goed in zit, het omgaan met een paard en weten dat je de controle kunt houden. Daar zit de essentie voor de angst meestal. Wat naar mijn mening dan goed is om te doen om weer helemaal terug te gaan naar de basis. Simpel handwerk. Ga eens gewoon met je pony wandelen, ook eens naar die bak. Wanneer dit heel braaf en ontspannen gaat, en je zelf er ook niet meer druk om maakt dan doe je 'm het tuig op en loopt er gewoon mee aan de leidsels rond. Ook hiermee zou je overal met hem mee naar toe moeten kunnen gaan.
Neem de tijd voor jezelf die je nodig hebt en laat je niet dwingen doordat je dingen moet maar doe alleen de dingen die je wilt en durft. Het is een hobby, geen dwangarbeid. Geniet er van!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:07

liefiej schreef:
ehm...iemand mee laten rijden... en een goede band met je pony hebben Haha!
succes ermee!

Sorry hier help je TS niet echt mee..

Ben je bang achter ieder paard op de wagen, of alleen achter je eigen pony.

Als je achter ieder paard bang bent is het miss een idee om gewoon een paar keer met iemand met een heel braaf paard mee te gaan, en het zo op te bouwen.

Is het alleen met je eigen pony ga dan veel meer andere dingen doen, fietsen,
idd aan de lange lijnen kunt gaan proberen, en steeds een stapje verder.
Totdat je zoveel vertrouwen hebt dat je haar een keer kunt aanspannen.

Het kan ook het gevoel zijn van overmacht, doordat je denkt dat je te weinig te vertellen hebt, in dat geval miss toch een keer met een ervaren menner mee, en evt wat sprintjes trekken en zien dat je ten allen tijde controle kunt houden.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 11:21

@Blackdevils: Ik ben idd altijd bang voor wat er 'zou kunnen gebeuren'. Grondwerk doe ik wel veel met de pony, omdat ik te zwaar ben om erop te kunnen rijden (hij is 1.35)
Het wandelen gaat ook altijd goed, ook naar de bak.
Ik zou kunnen proberen om dit een keer aan de lange lijnen te gaan doen, en dan gewoon een rondje het dorp door ofzo. Het is idd niet leuk nu voor me, en ik heb vanavond weer menles Huilen van het lachen

@Echwel: Ik ben bij ieder paard bang, ook bij mijn andere pony, die groter is, maar ook een stuk braver, doodbraaf zou je kunnen zeggen. Ook als ik naast iemand zit, waar ik nog niet genoeg vetrouwen in heb. En de enige optie om met een ervaren menner mee te gaan, is met een tweespan en daar krijg ik helemaal de kriebels van.
Word hier erg wanhopig van en ben bang dat ik niet ga slagen voor mijn koetsiersbewijs op deze manier.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:28

Wat ik ook nog zeggen wilde is dat je echt niet de enigste bent. Ik denk dat iedereen zo af en toe nog wel iets heeft van; oeps... Slechtste wat je kunt doen is vechten tegen je angst en het ontkennen. Daardoor ga je verkrampen en dit geeft ook weer spanning bij je ponie of paard.
Neem je tijd, en wanneer het lessen binnen wel goed gaat, neem die instructeur dan eens mee voor een buitenrit. Wanneer je niet toe bent aan het examen, stel het dan uit. Doe het wanneer je er zelf aan toe bent. Je kunt later zo opvragen waar er examens word afgenomen in de buurt en dan kun je daar vaak ook zo examen doen. Zorg dat de druk van de ketel komt en je niet meer bang bent voor je paard als je examen doet. Gewone spanning voor het examen heeft iedereen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:28

Waarom wil je dan perse doorgaan, het is een hobby hoor en in een hobby moet je plezier hebben.

Ik zeg altijd tegen mensen als je geen plezier in je hobby hebt stop er dan mee.
Als je je wel fijn op het paard voelt is dat toch geweldig.

Ga jezelf niet dwingen als je zo vreselijk bang bent, geniet van de dingen waar je niet bang voor bent, en mettertijd heb je kans dat je het alsnog leuk gaat vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:30

Ik herken hier wel wat in, ik heb zelf ook moeite met mennen, ook al heb ik er een Shetlander voor...
Ik heb trouwens nu wel les, waardoor dit al stukken beter gaat!
Hou dit even in de gaten Lachen

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:39

Ik heb precies het tegenovergesteld van jou. Ik ben vreselijk bang om onder het zadel te rijden terwijl ik die angst met mennen dus niet heb (ben pas begonnen maar heb inmiddels mijn koetsiersbewijs gehaald en mijn eigen pony wordt beleerd). Onder het zadel ben ik ook bang voor "wat er zou kunnen gebeuren", terwijl ik dat met mennen dus niet heb terwijl je daar natuurlijk in principe minder controle over je pony hebt.

Ik heb voor mezelf besloten om voorlopig dus niet meer onder het zadel te rijden. Misschien als ik straks weer vertrouwen heb opgebouwd met mennen (want ik heb een doodbrave pony) dat ik dan te zijner tijd er ook zo weer op durf.

Het enige dat ik je aan kan raden is om het in je eigen tempo te doen, hele kleine stapjes tegelijk en je door niemand te laten opjutten. Als je het niet aandurft, zeg je examen af, die druk is misschien teveel voor je op dit moment, wellicht ben je over een half jaar een heel stuk verder.
Succes!

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 11:39

@Blackdevils: thnx voor het hart onder de riem steken, je hebt een goed punt wat betreft het examen later ergens anders doen.
@Echwel: De reden dat ik perse wil doorgaan is dat ik een hoop geld heb neergelegd voor het koetsiersbewijs. En aangezien dat weggegooid geld zou zijn als ik ermee stop...
En ik wíl het ook gewoon zo graag kunnen! Ik heb nog even de tijd voor het examen (maart) en ik hoop in die tijd het vertrouwen te krijgen.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:40

Heel herkenbaar, jouw verhaal. Ik denk dat je eens iemand mee moet vragen op de wagen -wel iemand met ervaring natuurlijk- en dan een paar keer een buitenrit maken. Je mist heel veel zelfvertrouwen en ziet allerlei beren op de weg, terwijl dat helemaal niet nodig is als je een pony hebt die goed te vertrouwen is. Het zou zonde zijn als je niet kan genieten van zo'n mooie sport als de mensport Vork Probeer juist veel kilometers buiten te maken met je aanspanning en je zult zien dat je je een stuk zekerder voelt. Heel veel succes !!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:42

Volgens mij moet je jezelf er niet toe dwingen, maar moet het vanuit jezelf komen.
Wat is erger weggegooid geld nu, en dat s avonds lekker rustig aan tafel zitten

Of weggegooid geld als je je bewijs wel/of niet gehaald hebt, en er nooit meer iets mee doen.

En dan die 5 weken nog spanning en noem maar op..
Dat is voor jezelf vertrouwen helemaal waardeloos, en je geniet niet meer van je pony

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 11:49

Daar heb je idd een punt. Ik ga nu gewoon proberen wat meer aan de lange lijnen te doen met de pony, en het mennen zelf dan maar even op een laag pitje zetten.
Vanavond wil ik wel naar de les, maar ik denk dat ik dan lopend naar de bak ga en pas daar ga mennen (in de bak, waar het wel beter gaat).
Heb maar eens in de twee weken les, dus dat moet lukken.
Ik hoop dat als ik mijn lat wat lager leg wat mijn angst betreft en alleen doe wat ik durf, dat het dan minder word.
Heb straks voor mijn koetsiersbewijs lessen op de weg, denk dat ik eerst rustig ga groomen en als ik het aandurf even de leidsels overneem.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:51

Je moet je door niemand laten opdringen hoe leuk het is
Het is zo leuk als jij dat zelf vind niemand mag je dwingen, het moet uit jezelf komen

Is het nu niet dan miss over een jaar of over 2 jaar..
Van gedwongen acties, zeker bij mennen, krijg je alleen maar ongelukken.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:01

In het begin was ik ook bang, en dat is nu helemaal weg.
Twee jaar geleden heb ik mijn koetsiersbewijs gehaald. Mijn man mende al langer en had zijn koetsiersbewijs al. De eerste keer dat ik met hem mee was op de kar ben ik er af gesprongen omdat het paard een pasje achteruit ging en de kar dus een klein beetje begon te scharen. Zelfs heb ik een keer, o o dat is echt het meest verschrikkelijke dat je kunt doen als je meerijdt, de teugels gegrepen omdat ik bang werd. Tja, er moest dus wel iets gebeuren, anders kon ik gewoon niet meer mee. Normaal ben ik helemaal geen angsthaas, maar als ik er over nadenk is dat ook alleen als ik zelf "de regie" heb. Als kind heb ik ponygereden en het kon nooit hard of hoog genoeg. Als puber een paar keer een autocross meegedaan en noem maar van alles op. Alles wat spannend is vind/vond ik best wel leuk. Maar vliegen hou ik niet van, ja, wel als ik zelf voor piloot mag spelen, en dat vinden ze dus niet goed. Mijn angst bij het mennen kwam voort uit het gevoel dat ik geen controle had als ik op de bok zat. Met het koetsiersbewijs vond ik het ook eigenlijk best spannend. Want je hebt de teugels en je stem (en gelukkig een geremde kar), terwijl je onder het zadel, ook je benen kan gebruiken. Kortom, ga zo veel mogelijk mennen, hou zelf de teugels in handen, maar neem een geroutineerde menner als groom mee op de wagen en een braaf paard/pony ervoor, als je dat vol houdt moet je zelfvertrouwen echt wel groeien denk ik.

Succes, en het allerbelangrijkste: Veel plezier!!

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:17

Heel herkenbaar jouw angst. Ik heb mijn paard op 12 jarige leeftijd laten beleren voor de wagen. Ik reed hem al onder het zadel vanaf zijn 3e dus heb ook een hele sterke (vertrouwens)band met hem. Zelf moest ik ook nog helemaal leren mennen en achter hem was heel het vertrouwen van mijn kant weg, ook doordat ik het gevoel had geen controle te hebben die ik onder het zadel wel heb. Dit ondanks dat er nooit iets gebeurd is met de kar. Vorig jaar hebben wij er een zeer ervaren hackney bij gekregen, die ook vrij moeilijk te rijden is voor de wagen, doordat ik daar mee ben gaan rijden en hem goed onder controle kan houden is mijn angst eigenlijk weggegaan en nu rijdt ik ook weer geheel met vertrouwen met mijn eigen paard.
Dus misschien een tip voor jou probeer met veel verschillende paarden te rijden en ook eens 1 die niet zo makkelijk is wie weet helpt het jou ook. Met niet zo makkelijk bedoel ik wel betrouwbaar, maar de hackney is heel erg heet en springt overal voor opzij dus je bent eigenlijk continu aan het werk met hem.
Succes ermee

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:28

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen en tips.
Het is goed te weten dat ik niet de enige ben, daar was ik nl. wel bang voor.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:38

He goh, wat vervelend dit, terwijl je het zelf wel zo graag wil! ik ga met de rest v/d reacties mee, en ook met echwel; als je zelf ergens niet voor de volle 100% achterstaat en op zo'n manier er helemaal geen plezier aan beleefd, dan lijkt me niet dat het dan een 'leuke hobby' wordt. Begin inderdaad gewoon weer bij de basis, neem eens een ervaren iemand mee, die je kan laten zien dat je als meer ervaren menner wel degelijk je paarden onder controle kan houden.

Toen ik voor het eerst echt zelf in mijn eentje of met iemand anders er bij met de pony over de straat reed, was het ook eventjes flink zenuwen enz. Maar hoe meer km. je maakt, hoe beter het gaat (is mijn ervaring) eigenlijk leer je het meeste door het zelf te doen. de eerste keer dat ik op buitenrit met haar was en een tractor te gemoet zag komen, scheet ik ook wel even in mijn broek 'ohoh, wat zal ze gaan doen'? Maar, doe je dit ook onder het zadel? Nee, je laat je paardje zien dat het baasje helemáál niet bang is voor die 'stomme machines', baasje stelt het paard gerust, en hoopt dat het paard niet zal gaan schrikken. Toen ik merkte dat onze Ot eigenlijk 99% bomproof was, was dat een enorme opkikker voor mijn zelfvertrouwen. Ik wist dat ze wel eens kon schrikken, maar dat ik me niet bij ieder wisse-wasje druk hoefde te maken....

Ik wens je verder veel succes, en hoop dat je in de toekomst nog veel mag genieten van je aanspanning...

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:00

Oh, ik ben ook zo vaak bang. Alleen niet zo vaak met mennen. Maar met springen, buitenrijden in't verkeer etc etc. En dat doe ik ook nog steeds. Want je wilt zo graag. Omdat het een machtig gevoel geeft als 't wel lukt.
Probeer te realiseren wát er nou kan gebeuren mocht het fout gaan. Waarschijnlijk kun je in de sloot terechtkomen. En daar haalt vast iemand je wel weer uit.
En als je je dat gerealiseerd hebt: denk dan eens na hoe voor de hand liggend dat zou zijn met jou pony. Ik denk dat je een erg fijne betrouwbare pony hebt: loopt die zomaar een sloot in? Ik denk 't niet.
Dus de kans dát er iets gebeurt is 0,001 %, en dat is hetzelfde percentage als de kans dat je door een stoel zakt... Knipoog

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:08

Albertine_N schreef:
Dus de kans dát er iets gebeurt is 0,001 %, en dat is hetzelfde percentage als de kans dat je door een stoel zakt... Knipoog
Moet je natuurlijk niet zo'n sulky hebben uit dat andere topic... Knipoog

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:28

Nee, dan zul je dat moeten bijstellen naar 99,99%. Maar laat zo'n onheilspellend bericht je vooral niet tegenhouden Haha!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:44

Ik heb het ook andersom.Onder het zadel heb ik angst en op de kar totaal niet.
Vroeger toen ik nog reed onder het zadel wilde ik het steeds maar blijven proberen want ik dacht dat komt vanzelf wel en keer goed.Maar nee die angst bleef er altijd.
Ik heb op een gegeven moment ook besloten om hem niet meer onder het zadel te rijden en dat is het beste wat ik heb kunnen doen.De band tussen mij en mijn paard is veel beter geworden.Omdat hij mij natuurlijk helemaal niet snapte.
NU men ik 2,5 jaar en heb ook al wel wat fratsen meegemaakt maar ik ben echt niet bang.

Mijn advies is stop met mennen.Want echte angst gaat niet weg.Ik weet dat je het niet wil horen.Maar mijn ervaring is dat dat toch het beste is.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 15:46

Stoppen is (nog) geen optie, dat doe ik pas als ik alles geprobeerd heb.
En ik heb gelukkig een degelijke wagen, dus daar ben ik niet zo bang voor.
De sloot is niet het grootste probleem, die is niet zo diep Knipoog
Het is een 80 km weg die ik moet oversteken zonder veel overzicht en als ik mijn pony stilzet, gaat hij nog weleens vervelen.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:08

Ga je dan alleen met 'm op pad je hebt toch wel een begeleider bij je? Die kan dan even afstappen en 'm bij het oversteken aan de hand nemen. In het begin nam mijn vriend mijn paard eerst een stukje aan de hand mee en als ik me dan zeker voelde stapte hij op. Maar alleen zou ik echt nooit op pad gaan.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 16:21

Ik heb wel iemand bij me ja, en ook meestal nog een kar voor me met twee mensen erop die ik kan volgen.
Mijn vriend is al meerdere keren meegelopen naast het paard, de hele weg. Dan voel ik me wel zeker en kan ik ook gewoon zelf mennen, zolang hij er maar naast loopt.
Maar ik kan natuurlijk niet verwachten dat hij dat nog maanden blijft doen...