arno8 schreef: veel NH is eigenlijk gewoon boerenkennis die veel stadsmensen 'vergeten' zijn.
Is dat zo Arno?
In mijn perceptie is er al sinds het begin der 'beschaving' een fundamenteel spanningsveld tussen boeren en ruiters.
Dat begon met agrarische nederzettingen versus nomadische levensstijl.
De boerenwijsheid 'goed voer en een warme stal' is een treffend voorbeeld van voor paarden ethologisch ónverantwoord inzicht.
Je snijdt wel hout met jouw opmerking 'stadsmensen'. Daar raak je de crux perfect. Dat begint echter al zeg 2 millennia voor X-tus.
Persoonlijk denk ik dat Zarathustra (Zoraster) zijn 'religie' van goed en kwaad op de tegenstelling agrarische nederzeting en ruiterbende beaseerde.
Dat, die sociale kloof, is later nooit meer 'goed'gekomen tussen boeren en ruiterij tot de vroeg-industriële revolutie. Dáárbij echter was het paard letterlijk paardenkracht. Niet meer en niet minder, zonder enige aandacht voor de behoefte ervan.
De 'N' wordt in een ander topic belicht en de 'H' heeft volgens mij juist NIETS met boeren te maken. In mijn perceptie is dat waar ruiterschap nu juist mee worstelt, met die boerenkennis die de stadsmens voor paardgerichte kennis verslijt.
Maar goed, wat is een woord? Noem het gezond ruiterverstand, of paardgericht ruiterverstand
HC