Mogenlijkheden met NH...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nicolle_

Mogenlijkheden met NH...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 22:39

Ik vroeg me af of je door NH meer mogenlijkheden hebt.
Dit bedoel ik alsvolgt.
Bijvoorbeeld: Er breekt een paard uit dat jezelf niet kent qua doen en laten, maar je wil die mensen meehelpen waar dat paard van is (met dat paard vangen Clown )
kun je NH dan ook toepassen voor het vangen van het paard ookal ken je het niet?

deze vraag kwam zo in me op. Nouja, zo?
Er is pasgeleden een Shet losgebroken en een paard dat bij ons langs in de buitenbak staat is door de rand van de buitenbak de wei ingesprongen...

Ik ben benieuwd!
Groetjes Nicolle

GeneralFlynn

Re: Mogenlijkheden met NH...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:13

Ik roep meestal gewoon Abracadabra,en dan lopen ze zo achter me aan.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:35

Haha, TL foei...
Nee NH is niet iets magisch of zo, veel NH is eigenlijk gewoon boerenkennis die veel stadsmensen 'vergeten' zijn.

Het zou dus best kunnen dat iemand zijn paard niet kan vangen, maar dat het iemand anders wel lukt omdat die toevallig wat NH boekjes heeft gelezen.

Als een paard ontsnapt en je rent er schreeuwend achteraan, zal het paard niet stoppen. Als je heel rustig met een boog om het paard heen loopt, niet naar paard kijkt (zoals een roofdier zou doen) en heel voorzichtig naar het paard toe loopt, en meteen stopt of achteruit gaat als het paard van je weg wil gaan, dan heb je al meer kans.

Maar voor veel mensen is dit gewoon logica. Maar al die logica, daar kun je ook niet zomaar zelf opkomen, dus wat dat betreft is het wel handig dat er zoveel logica bij elkaar zit gepropt in NH-boekjes.

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 19:46

@Tinkerloos: haha, kun je me een beetje van die magie geven Tong uitsteken

@Arno: Ja.. Ik denk dat logica een grote rol speeld.
Heel veel willen een paard met open armen vangen en dan denk ik ook: Doe dat nou niet, zo maak je het paard nog banger en gaat ie nog harder lopen. Maarja, sommige mensen denken daar niet bij na en doen het gewoon Lachen
Maar het heeft dus wel een beetje nut als je wat NH kent....

Ik zelf wil met mijn VZ-paard wat NH gaan doen. Alleen.. ik moet nog STEEDS boeken kopen en de basisspullen Lachen
Maar het lijkt me echt leuk!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:51

Ik geef je mijn magie via mijn avatar.
Als je er een uur in kijkt,heb je het vast ook! Haha!

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 19:54

@ Tinkerloos: hahaha
*kijkt, kijkt, kijkt, kijkt... blijft kijken Nerd
*valt van de stoel Tong uitsteken

I have magic! Clown

maar ik zal eens kijken of ik binnenkort eens een boek bestel Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:08

(op je escape toets drukken zorgt ervoor dat TL's avatar ophoudt met draaien Knipoog )

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:24

Boos! spelbreker

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:09

arno8 schreef:
veel NH is eigenlijk gewoon boerenkennis die veel stadsmensen 'vergeten' zijn.

Is dat zo Arno?
In mijn perceptie is er al sinds het begin der 'beschaving' een fundamenteel spanningsveld tussen boeren en ruiters.
Dat begon met agrarische nederzettingen versus nomadische levensstijl.
De boerenwijsheid 'goed voer en een warme stal' is een treffend voorbeeld van voor paarden ethologisch ónverantwoord inzicht.

Je snijdt wel hout met jouw opmerking 'stadsmensen'. Daar raak je de crux perfect. Dat begint echter al zeg 2 millennia voor X-tus.
Persoonlijk denk ik dat Zarathustra (Zoraster) zijn 'religie' van goed en kwaad op de tegenstelling agrarische nederzeting en ruiterbende beaseerde.
Dat, die sociale kloof, is later nooit meer 'goed'gekomen tussen boeren en ruiterij tot de vroeg-industriële revolutie. Dáárbij echter was het paard letterlijk paardenkracht. Niet meer en niet minder, zonder enige aandacht voor de behoefte ervan.

De 'N' wordt in een ander topic belicht en de 'H' heeft volgens mij juist NIETS met boeren te maken. In mijn perceptie is dat waar ruiterschap nu juist mee worstelt, met die boerenkennis die de stadsmens voor paardgerichte kennis verslijt.
Maar goed, wat is een woord? Noem het gezond ruiterverstand, of paardgericht ruiterverstand Knipoog

HC

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:58

Huertecilla schreef:
arno8 schreef:
veel NH is eigenlijk gewoon boerenkennis die veel stadsmensen 'vergeten' zijn.

Is dat zo Arno?
In mijn perceptie is er al sinds het begin der 'beschaving' een fundamenteel spanningsveld tussen boeren en ruiters.
Dat begon met agrarische nederzettingen versus nomadische levensstijl.
De boerenwijsheid 'goed voer en een warme stal' is een treffend voorbeeld van voor paarden ethologisch ónverantwoord inzicht.

Je snijdt wel hout met jouw opmerking 'stadsmensen'. Daar raak je de crux perfect. Dat begint echter al zeg 2 millennia voor X-tus.
Persoonlijk denk ik dat Zarathustra (Zoraster) zijn 'religie' van goed en kwaad op de tegenstelling agrarische nederzeting en ruiterbende beaseerde.
Dat, die sociale kloof, is later nooit meer 'goed'gekomen tussen boeren en ruiterij tot de vroeg-industriële revolutie. Dáárbij echter was het paard letterlijk paardenkracht. Niet meer en niet minder, zonder enige aandacht voor de behoefte ervan.

De 'N' wordt in een ander topic belicht en de 'H' heeft volgens mij juist NIETS met boeren te maken. In mijn perceptie is dat waar ruiterschap nu juist mee worstelt, met die boerenkennis die de stadsmens voor paardgerichte kennis verslijt.
Maar goed, wat is een woord? Noem het gezond ruiterverstand, of paardgericht ruiterverstand Knipoog

HC

Je zegt het zelf al, wat is een woord?
Ik doelde meer op boerenverstand, niet op boeren in het algemeen.
Overigens deel ik jouw mening over boeren niet. Ten eerste vind ik dat je ze niet allemaal over 1 kam kunt scheren. Daarbij ken ik zelf geen 1 boer die het ooit heeft gehad over 'goed voer en een warme stal'. Alle boeren in mijn omgeving vinden het prima zoals ik het doe.
Omdat een boer (tenminste de boeren die ik ken) gewoon logisch nadenkt over de behoeften van een dier, doet een boer het volgens mij vaak beter dan een stadsmens, die dat vermogen tot logisch nadenken over dieren kwijt is geraakt.

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 14:38

Je hebt boeren en je hebt boeren.
De een is de ander nog niet.
Maar een ding weet ik wel. Stadse mensen stellen hogere eisen om een dier goed te doen. Boeren mensen proberen het zo eenvoudig en logisch mogenlijk te houden.
Tenminste, dat merk ik aan de mensen waarmee ik omga.
Mijn vriendin uit de stad denk veel anders dan ik (ik kom uit een boerengat Tong uitsteken )

wij zelf hebben ook een boeren bedrijf

maar volgens mij raken we een beetje offtopic Lips are sealed

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:58

[NA] -> [NH]

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:56

Citaat:
Stadse mensen stellen hogere eisen om een dier goed te doen. Boeren mensen proberen het zo eenvoudig en logisch mogenlijk te houden.
en precies die stadse mensen hebben vaak 'barbie paarden' die met teveel dekens op in de zomer binnen moeten staan omdat ze anders verkleuren... dát zal bij een boer niet gebeuren Lachen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:11

Wel lastig om zo te praten, want het blijft veralgemeniseren wat we hier doen. Er zijn ook heel veel stadsmensen die het als boeren doen en omgekeerd ook.

Een grappig voorbeeld: bij mijn paarden aan de overkant. Daar woont, grof gezegd, een gezin met een 'boeren' achtergrond dat echt lomp met dieren om gaat.
Het gezin heeft een stel ganzen voor de slacht, wat schapen en een shetlander.
Eten is nogal duur en ze komen op de raarste manieren aan goedkoop eten: een tijd terug hadden ze een paar bakken IJSHOORNTJES (over de datum?) in het weiland van de schapen gegooid... nou nou... blij dat die schapen er mee waren Rolleyes

Maar aan de andere kant: die shet komt dus van een stadsmens. Die was eerst ontzettend hoefbevangen en de eigenaar bleef maar snoepjes en weet ik veel wat geven. Toen hebben zij zich over het dier ontfermd en de hoefbevangenheid is nu weg.

Niet dat die shet het nu prima heeft, want het dier staat wel alleen...

Om een lang verhaal kort te maken: boeren hebben goede dingen, stadsmensen ook en als je slim bent pak je het beste van beide partijen.

spokie79Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:27

Het is het gevoel dat de mens vroeger had met de natuur, wat door civilisatie verloren is gegaan. Het zit er diep nog wel, maar af en toe moet het even opgefrist worden. En veel mensen die aan NH doen, krijgen dat gevoel weer meer terug. Maar het kan ook zijn dat hele geciviliseerd (stads) mensen dat gevoel gewoon meer nog in zich hebben.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:58

Nh heeft weinig met de "natuurlijke" mens te maken. De mens is van nature een roofdier. Heel veel dingen met paarden zijn juist niet logisch vanuit de mens, maar wel als je het vanuit de logica van een paard kijkt Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 00:33

Je hebt wel gelijk hoor, maar toch denk ik dat het met dat roofdier zijn van de mens wel meevalt.
Uit weer een nieuw onderzoek zou blijken dat de mens eigenlijk te lui was om te jagen en het vooral van groenten en fruit plukken moest hebben.

Daarbij: kijk eens naar de mens. Niet echt een effectief roofdier. We kunnen niet bijzonder snel rennen, hebben geen scherpe klauwen en onze tanden stellen ook niks voor.

Okee, onze ogen zitten voorin, maar een dier doodkijken gaat ook moeilijk worden.

Ik denk dat het niet zo zwart wit is: roofdier en prooidier. Volgens mij is het meer een afglijdende schaal met ook weer allerlei tussenschakelingen.

Ik denk dat de mens door een heleboel roofdieren gewoon als prooidier gezien wordt.
Maar omdat de mens nou eenmaal arrogant is, wil hij niet toegeven dat hij tot de 'losers' behoort en dus roept hij van de hoogste toren dat hij toch echt wel een heel stoer roofdier is.

Als we nou echt de bouw van een tijger zouden hebben, DAN zou NH een heel stuk moeilijker uit te voeren zijn.
Maar om goed met je paard om te gaan, moet je je er wel bewust van zijn dat je geen roofdierengedrag laat zien, want dat helpt natuurlijk niet.
Gelukkig zijn we ook een prooidier en kunnen we ons dus aardig in het paard inleven.

spokie79Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:24

Hihi, Arno8, dat heb je mooi verwoord.

Ik denk alleen dat de mens door zijn verstandelijk vermogen en zijn duim wel tot de hogere roofdieren behoort. We kunnen dingen maken waardoor we leeuwen e.d. toch aankunnen. Inderdaad met blote handjes zal het wat moeilijk gaan.

En de mens vervalt toch wel vrij snel in zijn roofdier-gewoonten. Nu ik met Parelli bezig ben, weet ik pas dat dat roofdiergewoonten zijn.

Ik denk wel dat de mensen vroeger dichter bij de natuur stonden en daardoor beter met paarden om wisten te gaan. Ze (de mensen) hadden ze (de paarden) nodig en moesten zich wel aanpassen. Deze kennis werd doorgegeven aan het nageslacht. Nu hebben we de paarden niet meer nodig (wel voor onze ontspanning) en de kennis wordt niet meer overgedragen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:48

Als de mens echt alleen maar een roofdier was hadden we geen kiezen, maar alleen tanden net als honden en katten. Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:36

want katten en honden hebben geen kiezen? Haha!
misschien is de mens inderdaad wel deels ook prooidier, maar neemt niet weg dat reflexen bij paarden vooral erg roofdierachtig zijn Knipoog je moet dus wel nadenken over je gedrag en dat bewust veranderen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:46

Dat zeker.
Maar we zijn niet alleen roofdier. Ik ga proberen niet zweverig te klinken... maar je moet zeg maar het 'prooidier' in jezelf boven halen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:57

Als je weet hoe je met paarden om moet gaan die in een weiland staan - dus niet in een rechte lijn op ze aflopen, meer in een boog, blik op de grond of richting lichaam, niet naar de ogen, ronde bewegingen, slowmotion en eerste contact zoeken bij de schoft en niet bij het hoofd, denk ik dat je ook met een vreemd paard heel ver gaat komen als je hem of haar wilt pakken.

Dat zijn manieren in omgang met een paard die je niet in ieder NH programma tegen gaat komen.

Om te kunnen antwoorden op een calamiteit met de NH manier van omgang met paarden en daar de gewenste reactie op te krijgen, hoeft het paard niet altijd het hele programma doorlopen te hebben. Ik denk dat de TS dat met haar vraag bedoelt.

girl1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:08

Arno heeft helemaal gelijk!Ik weet niet waar ze het vandaan halen dat wij roofdieren zouden zijn ok heb het boek van monty gelezen en dat heeft hij toen bedacht denk dat dat gewoon zijn uitleg was en dat heeft iedereen toen over genomen.Het hoeft niet perse zo te zijn.Het is nooit bewezen toch.Je kunt je gedragen als een roofdier maar ook als prooidier.

spokie79Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:11

Girl1985, mensen kunnen zich inderdaad als beide gedragen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 16:21

girl1985 schreef:
Ik weet niet waar ze het vandaan halen dat wij roofdieren zouden zijn ok heb het boek van monty gelezen en dat heeft hij toen bedacht denk dat dat gewoon zijn uitleg was en dat heeft iedereen toen over genomen.Het hoeft niet perse zo te zijn.Het is nooit bewezen toch.Je kunt je gedragen als een roofdier maar ook als prooidier.

Een leeuw, een tijger, een wolf en ook een hond, hebben de ogen voor in hun hoofd zitten. Ze kunnen diepte inschatten, maar zonder hun hoofd te draaien hebben ze maar een heel beperkt blikveld. Deze dieren vallen onder de roofdieren, ze eten vlees, jagen om aan eten te komen. Wij hebben de ogen ook voor in ons hoofd. Wij jagen (oa) ook om aan ons eten te komen, en wij eten ook vlees. Een paard in het wild zal ook de benen nemen als wij aan komen lopen.

Een prooidier zoals een hert of een paard, hebben de ogen aan de zijkant en een veel groter blikveld zonder dat ze hun hoofd draaien. In geval van gevaar gaan ze eerst vluchten, en gaan pas in de aanval als ze echt in het nauw komen.

MR heeft helemaal niets bedacht, deze omschrijving vind je bij andere en veel beroemdere paardenmensen zoals MR.