Combinatie enkel ruwvoer en toch regelmatig rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Combinatie enkel ruwvoer en toch regelmatig rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 23:14

Hier in de buurt zijn er mensen bezig met het opzetten van een zo natuurlijk mogelijke pensionstal. Prachtig initiatief imo! De paarden staan er ’s nachts in een hele grote individuele box met uitloop, en overdag staan ze allemaal samen op de weide (in de winter bij nat weer op een paddock). Ze krijgen er onbeperkt verschillende soorten ruwvoer, maar geen krachtvoer.

Dat de meeste paarden veel te veel krachtvoer krijgen en veel te weinig ruwvoer, staat voor mij als een paal boven water.

Maar ik vraag mij toch af of een paard zoals het mijne, dat een keer of vier à vijf per week werkt (meestal drie keer een dik uur dressuur, een keer longeren en een keer een lange buitenrit van een paar uur) voldoende heeft aan zo’n dieet.

Hun eigen paarden zien er erg goed uit, maar worden zo goed als nooit gereden.

Zijn er mensen die enkel ruwvoer geven en toch veel rijden?

sjuutje

Re: Combinatie enkel ruwvoer en toch regelmatig rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 00:25

Je zou natuurlijk enkel na het rijden je paard wat krachtvoer kunnen geven of anders, zoals wij het nu doen, een handjevol pavo vitaal voor de nodige vitaminen/mineralen. Mijn vorige paard kreeg zeker in de zomermaanden als er voldoende gras was niets bij en liep met gemak klasse I endurance en was klaar voor klasse II, in de wintermaanden kreeg hij alleen na het werk een halve kilo basisbrok met iets van muesli of granenmengsel erdoor. Nooit meer dan een 3/4 schep voer. Hij was een draver van 15 jaar oud.

Mijn huidige jonge paard krijgt niet nagenoeg nooit krachtvoer (2 x per week een 1/4 schep basisbrok + bietenpulp en handje muesli) en soms een handjevol pavo vitaal. Hij wordt nu nog niet echt intensief bereden maar ben wel aan het opbouwen. Zoals het nu gaat gaat het prima, hij heeft onbeperkt hooi en als het land het toelaat gras.

Volgens mij moet je gewoon goed naar je paard kijken en als je denkt dat hij extra nodig heeft dan kun je hem bjv. na het werk bijvoeren ofzo.

Gr. Susan

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 08:17

Er zijn idd. betere alternatieven dan krachtvoer.(biks)
Vergeet daarbij ook niet een goede liksteen,zodat ze iig. genoeg mineralen binnen krijgen.
Worteltje en appeltje is ook goed.
Wat voor jou paard het beste werkt moet je even zelf uittesten.
Mijn paard krijgt Pavo Liga,dat zijn ijslander brokjes.
(net als die koeken,maar dan in brokvorm)

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:00

Raar is dat. Kom ik weer eens met vroeger, en niet omdat het vroeger altijd beter was, maar gewoon omdat er vroeger toch anders met paarden werd omgegaan. Meer dan 40 jaar geleden. Ik had een pony , die reed ik elke dag. Zaterdags moest ik naar de ponyclub. Dat was 15 km heen en 15 km terug, dan ook nog een uur les. Mijn pony stond gewoon in de wei, altijd en kreeg ruwvoer extra, als er weinig gras stond. Hoezo brok, dat hadden ze toen niet of in elk geval mijn pony kreeg het nooit. Wel wortels en voederbiet. De pony had gewoon een erg goede conditie, was nooit ziek.

Je merkt snel genoeg of jouw paard meer nodig heeft , in mijn ogen zijn er de laatste jaren zoveel soorten voer bij gekomen, of dat nou allemaal wel nodig is?

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 14:39

40 jaar geleden was ik nog zeer ongeboren, dus die tijden heb ik nooit meegemaakt Lachen om maar te zeggen dat mijn referentiekader anders is Lachen

Ik heb wel mijn eigen ervaringen. Toen ik vroeger nog bij mijn ouders woonde had ik een D-pony, en dat beestje stond ook dag en nacht op de weide, kreeg veel hooi bijgevoerd en een heel klein beetje krachtvoer (biks kennen we hier in België niet, dus ze kreeg wat jullie muesli noemen, ik denk nog nog geen kg per dag in de winter, in de zomer minder). Verder was ze ijzerloos, dekenloos, enz. Van internet was er nog geen sprake dus van websites als paardnatuurlijk.nl al helemaal niet, maar het was voor ons de beste manier. Die pony is ook nooit ziek geweest, en was altijd mooi rond en gezond. Ik reed er een paar keer per week mee, voornamelijk buitenritten.

Maar goed, mijn paard wordt meer gereden dan die pony toen, voor die ene pony hadden we toen behoorlijk veel weiland, enz, en ze kreeg toch dat kleine beetje krachtvoer. Mijn paard is ook veel moeilijker rond te krijgen dan die pony (maar dat kan natuurlijk ook aan de manier liggen waarop ze nu gevoerd wordt, ze staat op een pensionstal waar de wetenschap dat ruwvoer het allerbelangrijkste is nog niet helemaal is doorgedrongen). Vandaar mijn bezorgdheid en dus mijn vraag Lachen

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:45

Van krachtvoer wordt je paard niet dik, eerder het tegenovergestelde (weet ik uit ervaring). Veel ruwvoer is het belangrijkste. Wij voeren wel muesli, vanwege de vitaminen en mineralen. Op de dagen dat er gewerkt wordt geven we meer dan op de rustdagen. Nu hebben we wel sportpaarden die minstens vijf dagen in de week moeten werken en wat extra krachtvoer wel kunnen gebruiken. Maar het belangrijkste blijft toch het ruwvoer. Ze doen het nu overigens veel beter dan toen ze nog veel krachtvoer en weinig ruwvoer kregen.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 14:49

Ja, dat weet ik allemaal wel Lachen Maar kijk, jouw paarden werken vijf keer per week en krijgen toch in beperkte mate krachtvoer bij. Het is niet alleen de bedoeling mijn paard mooi rond te krijgen, dat zal zeker lukken met alleen ruwvoer, maar ze moet ook de fut en de energie hebben om te werken.

Ik ben gewoon benieuwd of er veel paarden zijn die vijf keer per week werken en toch enkel ruwvoer te eten krijgen, en of dat dat goed gaat.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:52

Ja, snap ik! Maar dat lijkt me dus niet. Volgens mij heb je in jouw situatie (en in de onze dus) wel krachtvoer nodig. Ben dus ook wel benieuwd naar meerdere ervaringen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:07

Ik heb mijn paarden (2x KWPN) nu al ruim 8 jaar. Zomers krijgen ze geen krachtvoer bij, ze staan dan wel in goed gras en hebben een liksteen. Als het gras minder wordt (in augustus) ga ik naar behoefte wat brok bijvoeren.
S'winters krijgen ze eigen gehooide voordroogkuil en toch ook brok (ong 1 kilo per dag). Voer ik geen brok bij dan worden ze wel heel gevoelig voor rainrot en mok.
Je zou ipv brok ook kunnen kiezen voor vitaminebrokjes, helaas heb ik zo'n kieskeur die dat niet blieft Clown
Mijn ervaring is dus dat enige hoeveelheid extra vitamines wel gewenst is s'winters. Zomers kan je mi goed toe met alleen gras zolang dat van goede kwaliteit is.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:14

mijn paard wordt 6 a 7 keer per week intensief gereden buitenritten van 2 to 3 uur, staat altijd op het land en krijgt alleen hooi en zo nu en dan wat worteltjes. Het is een KWPN van 4,5 jaar oud. Tevens hebben we een shire van 3 die 2 a 3 keer mee op buitenrit gaat en ook die krijgt alleen maar hooi. Je moet denk ik naar het paard kijken wat mogelijk is, maar met onze paarden gaat het prima op alleen maar hooi.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:59

Mijn paard krijgt in de zomer ook gewoon alleen gras en hooi en doet het daar dan prima op. In de winter merk ik wel dat ze gewoon wat extra nodig heeft er moet dan veel eerder een nieuw muntje in Knipoog Ik heb dat opgelost door haar spelt te gaan voeren met een vitamine supplement en daar doet ze het uitstekend op! Inderdaad zoals bijna iedereen aangeeft kijk naar je paard.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:53

Mijn arab leeft op gras, hooi, mineralenliksteen en pavo summerritkoeken of ijslanderbrok.

Hij loopt als de brandweer Knipoog ook als hij dagelijks gereden wordt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:43

De kwaliteit van je ruwvoer moet natuurlijk wel van goede kwaliteit zijn. Lachen Dat moet het sowieso zijn. Hooi moet geurig en een beetje groen van kleur zijn. Als het geel en stoffig (schimmelsporen die zich verspreiden) is, is de kwaliteit slecht.
In voordrooghooi zitten voldoende voedingsstoffen. Laat anders eens een analyse maken van de voedingstoffen in je hooi. Tuurlijk is elke oogst anders, maar dan krijg je een idee.

Vergeet niet wat de reclame met 'ons' doet. Brokken en muesli's zijn producten van de laatste dertig/veertig jaar. Paarden kregen vreoger voornamelijk haver en soms wat andere granen en daarbij voederbieten, winterpenen enz. De reclame wil ons doen geloven dat wat goed is voor ons, ook goed is voor onze lieveling.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 15:32

De paarden krijgen er hooi van eigen bodem, stro en dan nog drie soorten ruwvoer van Pre Alpine (ken ik zelf niet)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:42

Eilandje schreef:
Maar ik vraag mij toch af of een paard zoals het mijne, dat een keer of vier à vijf per week werkt (meestal drie keer een dik uur dressuur, een keer longeren en een keer een lange buitenrit van een paar uur) voldoende heeft aan zo’n dieet.

Dat hangt ook sterk af van het individuele paard. Sommige paarden kunnen heel goed functioneren op hooi/weidegang en andere paarden hebben toch wat meer nodig. Voeren moet je altijd op het oog doen, ziet hij er goed uit, dan is het goed, valt hij wat terug zul je iets moeten aanpassen, wordt hij te dik of hyperactief zul je ook iets moeten aanpassen.
Het is nooit pasklaar en ook nooit hetzelfde, zelfs niet bij hetzelfde paard. Door het seizoen heen moet je wel eens aanpassen, beetje meer hooi, beetje muesli of een koek, meer of minder wortels, droog hooi in plaats van voordroog, etc.
De enige die jou kan vertellen of hij het kan doen op dat dieet, is je paard!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 15:35

Ja ok. Punt is dat op die nieuw stal geen krachtvoer gegeven wordt en dat men er ook niet om staat te springen dat je zelf wat krachtvoer bijgeeft. Als ik zelf zou kunnen kiezen wat mijn paard at, dan gaf ik veel ruwvoer en een beperkte portie krachtvoer. Helaas is het blijkbaar altijd het ene uiterste of het anderste...

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 15:51

Als jij gewoon brok voert nadat je hebt gereden lijkt het me niet dat ze daar bezwaar tegen kunnen hebben. Ik doe het zomers zo als het kwartje wat op begint te raken. Ze krijgen dan niet elke dag brok, maar alleen als ik er ben. En dat gaat ook prima.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:27

Mijn pony staat ook alleen op kuil en heeft een himalaya steen en een zout/mineraal blok.

Alleen als mijn pony les heeft gehad of een wedstrijd heeft gelopen krijgt ze een (nog niet eens) kwartje bix gewoon voor de lekker...
Ze doet het er prima op.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:45

Mijn paard krijgt onbeperkt kuil/hooi en een himalya steen (als ie niet door de koeien wordt opgegeten). Verder een halve schep van die ijslanderbrokjes.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:50

Die van mij krijgt onbeperkt hooi en dagelijks een Pavo Summerfit-koek en doet het er prima op!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:05

Zijn die summerfitkoeken in de winter ook gewoon te krijgen?
(Gezien de naam Knipoog)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 08:31

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:27

Eilandje schreef:
Ja ok. Punt is dat op die nieuw stal geen krachtvoer gegeven wordt en dat men er ook niet om staat te springen dat je zelf wat krachtvoer bijgeeft. Als ik zelf zou kunnen kiezen wat mijn paard at, dan gaf ik veel ruwvoer en een beperkte portie krachtvoer. Helaas is het blijkbaar altijd het ene uiterste of het anderste...

Dat is spijtig dan, als het nodig blijkt dat je paard wat extra nodig heeft moet dat toch gewoon kunnen?
Verder zou ik het krachtvoer een halve dag voor het rijden voeren, en zeker niet meteen na het rijden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:40

Op een ranch waar ik in het najaar was deden ze het idd ook zo. 's morgens vroeg werden de paarden die die dag gebruikt zouden worden apart gezet met hooi en brokjes. De rest kreeg alleen hooi.
Tegen de tijd dat de brokjes op waren ging men rijden, lange ritten van een uurtje of 6 per dag. Deden ze al jaren zo Lachen

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 19:03

Op mijn werk krijgen alle paarden ook alleen maar ruwvoer,wij voeren kuilgras.
Verder staan ze overdag in de paddock en gaan ze afwisselend naar de wei,die 6 minuten rijden verderop is.
Dit zijn allemaal koudbloeden,en ze lopen er prima op.
Er zijn drie wat oudere paardjes die wel krachtvoer bijgevoerd kregen.Die worden nu alsnog bijgevoerd maar dan met mais,bietenpulp en broodkruimels.
Mijn paard een KWPNer krijgt naast ruwvoer savonds gewoon een schep biks met meusli en granen.
Trouwens deze paarden rijden allemaal meerdere keren op een dag,en ze lopen er prima mee.