[AR] menwagentje bijna af,nu aan het stoeien met de bomen,vraagje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ifever

menwagentje bijna af,nu aan het stoeien met de bomen,vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 12:30

hoi iedereen,

meerdere van jullie hebben vast al een keer eerder een topic gezien van het menwagentje wat me vader voor me shetlandertje aan het bouwen is. Deze is nu helemaal af, op de bomen na.

wij vinden het lastig hoe we het nou het beste kunnen doen.

we willen de bomen niet door het lichtoog van het tuig heen halen maar we willen het zo maken (als wat je nu veel ziet) dat je aan het einde van je boom een soort 'lus' zit, en dat je daar dus je tuig door heen moet halen in een plaats van omgedraaid. (snappen jullie het nog ? sorry voor onduidelijke uitleg) Bloos

maar mijn vraag is nu moet die 'lus' nou wat ruimer zijn voor bewegingsvrijheid(zodat het lichtoog heen en weer kan) of mag het tuig) er gewoon strak door heen zitten zonder dat het kan schuiven?(dus dat die 'lus' gewoon kleiner is bij de meeste zie ik namelijk dat er heel veel ruimte in die 'lus' zit en dus dat als het tuig wil het daar kan schuiven. wat zijn de voordelen en nadelen van dit?

ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben, Clown

hier een foto van het menwagentje!

http://img258.imageshack.us/img258/1953/p1130104vc6.jpg

http://img221.imageshack.us/img221/7772/p1130113nd7.jpg

dankjewel voor het lezen groetjes sofie
Laatst bijgewerkt door ifever op 26-01-07 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Arretje

Re: menwagentje bijna af,nu aan het stoeien met de bomen,vra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:36

Ik snap wat je bedoelt, maar heeft je veiligheidslichtogen? Met gewone, vaste lichtogen zou ik namelijk geen dichte bomen doen....

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:38

of topic: Leuke wagen!

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 12:42

@Arretje ik heb het tuig nog niet gekocht(wel op het oog) maar wil veiligheidslichtogen bij me tuig! vandaar dat dicht dan wel kan dat heb ik al helemaal uitgezocht! want met vaste is het ook niet mogelijk dichte bomen te hebben .

alleen weten we nu niet of die "lus' dus wat groter moet of dat het gewoon aan de maat kan. vandaar dat ik het als vraag stel wat voor en nadelen zijn!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:46

Wanneer je bomen niet in en uit kunnen schuiven moeten de ogen van de bomen ovaal zijn om je pony bewegingsvrijheid te geven in de wendingen.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:50

Ja inderdaad, zoals BD zegt, ruime ogen om je paard wat bewegingsvrijheid te geven.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 12:51

oke, dus door ze ovaal te maken, krijg je daar die ruimte die ze normaal met de bomen die in en uit kunnen schuiven hebben. zijn er nog standaard maten aan het ovaal?

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 12:52

ifever schreef:
oke, dus door ze ovaal te maken, krijg je daar die ruimte die ze normaal met de bomen die in en uit kunnen schuiven hebben. zijn er nog standaard maten aan het ovaal?

zijn er nog voordelen en of nadelen aan dit type boom?

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 12:52

(Sorry verkeerde knop gebruikt) Clown

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:00

Grote voordeel is dat de bomen niet uit de lichtogen kunnen schieten, nadeel is dus dat je veiligslichtogen of brancardbeugels moet hebben. Ik zou wel 15 - 20 cm ruimte willen hebben.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 13:03

het tuig is nog niet aangeschaft dus veiligheidslichtogen enz. moet geen probleem zijn, 15 tot 20 cm ruimte is dit voor een paard of bedoel je dit ook voor een minishet? (die ik er voor ga zetten) in iedergeval alvast bedankt voor de tips.

ook nog even een puntje over de broek ik heb op verschillende foto's gezien dat mensen ook de broek door het oog van de bomen halen hoort dat bij dit type boom? of moet daar toch een extra haakje voor komen?

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:16

Voor een mini-shet kan het wel iets minder denk ik.... Over de broek, kan allebei, ik zou toch een los oogje doen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:52

Je moet zorgen dat je lichtogen bijna niet kunnen bewegen in die ovalen. Dan wel door ze heel klein te maken, dan wel door er halverwege een verbinding in te maken. Want als je lichtoog 10-15 cm heen er weer kan schuiven, is dat waardeloos voor je pony. Als je pony namelijk trekt ligt hij voorin de ovaal, maar als je afremt, gaat hij naar achteren in het ovaal. Waardoor je wagen nog een eindje doorrijdt (doe 10cm) en daardoor je pony een stukje naar voren duwt. Snap je het nog?

Over de broek, ik heb hem gewoon door die ovalen heen Ja

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 16:08

@ sjonniej dus wat jij bedoeld kan het ovaal 'zo klein mogelijk' en als je het ovaal toch groter maakt moet je er een tussen stop in hebben zodat het lichtoog niet kan schuiven. bedoel je zo?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:11

Ja inderdaad Ja
*zoekt een foto hoe ik het zelf heb opgelost*

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:12

Sjonniej schreef:
Je moet zorgen dat je lichtogen bijna niet kunnen bewegen in die ovalen. Dan wel door ze heel klein te maken, dan wel door er halverwege een verbinding in te maken. Want als je lichtoog 10-15 cm heen er weer kan schuiven, is dat waardeloos voor je pony. Als je pony namelijk trekt ligt hij voorin de ovaal, maar als je afremt, gaat hij naar achteren in het ovaal. Waardoor je wagen nog een eindje doorrijdt (doe 10cm) en daardoor je pony een stukje naar voren duwt. Snap je het nog?
Ik denk dat het juist wel moet kunnen schuiven. De speling die je hebt wordt begrenst door de broek. Wanneer de speling dus te weinig is zal je broek niets meer doen en zou je gaan remmen op de lichtogen.
Dit is voor een licht recreatieritje nog niet zo erg maar als je dan toch een broek op legt zou je toch moeten zorgen dat deze zijn werk kan doen.

Wanneer je de ogen voor de broek op het brede punt van het lamoen zet en dus de broekriemen niet aan de ogen van de lichtogen hoeft te doen zal dit meer bewegingsvrijheid meebrengen voor de pony omdat het dan meer ruimt voor de achterhand heeft.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:17

Wij hadden dus eerst ook grote ovalen, maar het was gewoon waardeloos rijden. Je pony stopt en dan duwt die wagen hem nog een lekker eindje door. Paar weken terug bij een indoor, hetzelfde verhaal. Meisje had een nieuwe pony, liep super goed, tot ze iets terugkwamen in de hindernissen en die kar dus heen en weer begon te schuiven doordat die lichtogen zoveel konden bewegen. Het rijdt gewoon een stuk beter nu mijn lichtogen stil liggen en niet heen en weer kunnen wiebelen.

Als het goed is staat de broek niet strak, dus wanneer het paard niet de wagen op moet vangen heeft hij ook geen last van de broekriemen. Hoe verder je je broekriemen naar voren vastmaakt, hoe beter hij kanremmen. De meeste ogen zitten zover naar achteren dat het helemaal geen zin heeft om je broek eraan vast te knoperen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:24

Waneer de wagen heen en weer begint te klapperen heb je dus de broek te los. Bij een broek die coreect vast zit kun je zoals je weet een handbreedte er achter houden wanneer de pony strak in de strengen staat. Dit is dus ook maximaal wat de wagen heen en weer zou kunnen.
Wanneer je dit dus op gaat lossen door het strak in de lichtogen te zetten ben je verkeerd bezig.
Technisch gezien heb je niet eens stophaken nodig. Dit behoor je af te stellen met de lengte van de strengen en broekriemen. Alleen voor de veiligheid (wanneer de broek zou breken) is het wel noodzakelijk.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:38

Voor de oplossing:
http://i1.tinypic.com/3zs8emu.jpg
Nu rijd ik de dressuur sowieso zonder broek, maar daar ben ik het dus niet mee eens. De wagen schuift gewoon in de ogen naar voren, dit is niet op de lossen met strengen of met een broek. Wanneer je die namelijk zo vastzet dat je lichtoog nagenoeg stil blijft hangen, zet je je paard vast. Op deze manier wordt het paard minder door het tuig gehinderd en is toch het probleem opgelost.
http://i1.tinypic.com/2s9yf10.jpg
Broek zit dus ook in het oog. De eigenlijke broekogen zitten een heel stuk terug (goed kijken Knipoog ). Als je daar de broek vast maakt, is zijn werking minder.

(En dan moet ik Swapfotografie natuurlijk nog even bedanken voor het maken van de foto's)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:46

Ben het met je eens sjonniej dat wanneer je zonder broek wilt rijden de ruimte in het oog niet te groot moet zijn (zo klein mogelijk). Wanneer je dan voor de marathon bv de broek toch er op doet dan zou je de buitensingel ook gewoon iets langer kunnen laten om daar niet te veel druk op te laten komen.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 14:20

iedereen bedankt voor de reacties.
we weten nu ongeveer hoe we het gaan doen, de bomen gaan in iedergeval ovaal worden.
ik wil hem wel met broek laten lopen omdat ik geen rem op mijn kar heb.
de dan laten we de ovalen wat 'ruimer' zodat daar wat beweging in zit, we maken ook broekhaken aan de bomen, dan kunnen we altijd nog kijken of we de broek daar aan vast maken of aan de ovalen.

@sjonniej bedankt voor de foto's die je laat zien zo geeft het nog een beetje meer duidelijkheid!

(als er iets anders moet volgens jullie dan hoor ik dat graag!)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:17

Wat is die wagen gaaf geworden!+:)+

Maak een groot ovaal aan de voorkant van je lamoen, dat wendt makkelijker voor de pony. Niet helemaal vertikaal, maar onder een hoek van ong. 60 graden.
Juist wèl een groot ovaal omdat het lichtoog moet kunnen schuiven, anders wringt de schoft bij een korte wending.
Remmen moet altijd op de broek en versnellen op de strengen/borst dus de redenatie van Sjonnie klopt niet.

Op ongeveer 3/4 van de lamoenboom maak je een kleiner oogje voor de broekriemen. Dat moet naar beneden wijzen tegen het beschadigen.
Edit:
Zonder broek rijden is met de huidige generatie korte marathonwagens niet verstandig. Bij een foutje slaat de kar tegen de hakken van je paard.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:05

Wellicht klopt mijn redenatie niet, maar de praktijk wijst toch uit dat het niet lekker rijdt met die enorme ruimte in de ovalen. Sinds deze gehalveerd zijn (nu kan het lichtoog alsnog 10 cm verschuiven) ligt de wagen stiller achter de pony.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:14

Dat is 20 cm heen en weer. Dat is wat anders dan klem in de lamoenogen, toch?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:25

Albert schreef:
Dat is 20 cm heen en weer. Dat is wat anders dan klem in de lamoenogen, toch?
Dit zie jij weer niet goed; dat is 5 cm naar voor en 5 cm naar achter. Haha!