annazemmy schreef:en ze moet trouwens vaak in handen worden genomen omdat het een flessenveulen is anders wordt ze te dominant en aggresief het is vaker gebeurt dat op die manier gewoon paardjes naar de slacht moesten omdat ze levensgevaarlijk werden , en dit heb ik niet zelf verzonnen dit is op advies van de dierenarts..
Volgens mij worden flessenveulens vooral dominant / agressief juist OMDAT ze al (te)veel in handen zijn genomen. Waarom zou het paard anders agressief naar mensen worden? Heus niet omdat ze met de fles is gegeven, dat is niet het feit waar het om gaat, maar dat ze jou als paard gaat zien, en vaak als veulen heel veel mogen omdat ze dan nog lief en schattig zijn. En over het algemeen gaan paarden veel ruwer met elkaar om dan met mensen. Als ze jou als paard ziet zal ze dus ook met jou willen 'spelen'. Als veulen heel schattig, maar als je paard vervolgens volwassen is en niet inziet dat mensen niet zo stevig zijn als andere paarden en, zoals het vroeger ook mocht, eens lekker met je wil spelen en bovenop je stijgert...
Als ze dominant word moet je inderdaad goed consequent zijn en duidelijk maken wat wel en niet mag. Maar zelf denk ik dat een betere opvoeding zou zijn om het paardje in een grote groep paarden te zetten met leeftijdsgenootjes én oudere paarden, zodat ze van deze oudere paarden de regels van dominantie leert. (mensen laten vaak teveel toe als het veulen nog heel klein is, dán is het nog schattig, en dat is IMO de reden dat sommigen van deze paarden dan later "agressief" worden. opvoeding.)
Ik vind het sowieso niet echt wat om een veulen op stal te zetten, zou haar lekker in een paddock of liever nog wei zetten... En met meer soortgenootjes dus, want van één ander jong paard zal ze ook niet zo gauw respect leren.