[VD] Heb pony acht maanden, kan ik verder dan de basis?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_W

[VD] Heb pony acht maanden, kan ik verder dan de basis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 22:53

Hoi,

Ik heb mijn haflingermerrie nu ongeveer acht maanden, zou ik al verder kunnen gaan dan de basis?
Ze beheerst de basis goed, ook los.. Lachen Ze kan: blijven, komen, halthouden en achterwaarts gaan.. Ook kan ze stilstaan en blijven als ik dan een rondje rond haa rheen loop oid.. Lachen Eigenlijk heb ik alles gelijk (spelenderwijs zonder dat ik het zelf wist ) los aan geleerd..

Kan ik nu verder gaan aan de basis, ondanks dat mijn paardje me nog niet helemaal vertrouwt. Ze vertrouwd mensen niet zo snel maar ik merk wel dat onze band steeds beter wordt.. En ik wil juist veel met haar vanaf de grond bezig zijn voor dat vertrouwen..

En welke oefening moet ik dan als eerste doen? Waar zijn jullie mee begonnen?

Dankjewel alvast!

Groetjes Linda

MoonWencke

Re: [VD] Heb pony acht maanden, kan ik verder dan de basis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:56

Ja hoor, je kunt gewoon rustig aan beginnen met bijvoorbeeld wat kleine kunstjes Lachen Wat je bijvoorbeeld zou kunnen leren is het geven van een voetje of schudden met het hoofd.

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 22:57

Ow ja dat was ik vergeten, een gewoon voetje kan ze al geven.. Lachen

Edit: en kusje geven door de tralies kan ze ook.. Lachen

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 17:58

Met welke oefening(en) zouden/zijn jullie beginnen/begonnen? En hoe kan ik dat aanleren? Op de meeste sites staan de moeilijkere oefeningen als de buiging, compliment en steigeren.. Daar wil ik nog even mee wachten Tong uitsteken

Maar, de hoogste eis van vd is toch vertrouwen? Ik vertrouw mijn paard, maar na 8 maanden kan ik natuurlijk niet verwachten dat zij mij volledig vertrouwt.. Kan ik dan toch VD-en? Is het ook een goede manier om juist aan dat vertrouwen te werken..? Gewoon spelenderwijs zonder hele moeilijke vragen aan haar..?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:06

Nou je zou inderdaad met bijv. het 'nee schudden' kunnen beginnen. Of het op commando aanraken van dingen (vinden veel paarden erg leuk om te doen). Dit is vrij makkelijk te leren, en je hoeft er nog niet allerlei gymnastische oefeningen aan je paard voor te vragen. En over het vertrouwen, dat komt juist als je veel met je paard bezig bent! Dus ik zou zeggen ga lekker met haar aan de slag en dan volgt het vertrouwen vanzelf!

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:34

ik zou nog niet beginnen met VD want het is het beste als een pony 2.5 half is dat is het beste

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:59

k_roosje_k: Ik geloof niet dat haar pony acht maanden oud is, maar dat ze hem pas acht maanden heeft Knipoog dus weet niet hoe oud ie is, maar denk wel oud genoeg.

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 21:33

Haha sorry ik was misschien wat onduidelijk, maar mijn haflingermerrie is 8,5 jaar en ik heb haar nu 8 maanden Tong uitsteken

Hoe leer je het "nee schudden" aan? Ik heb gehoord met iets tussen de oren kriebelen en "nee" zeggen en als ze dan schudden goed belonen, is dit een goede manier?

Targetten kent ze min of meer al, door grondwerk wat ik met haar doe.. Maar wilde het Grondwerk wat meer uitbreiden door écht VD.. Haha!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:48

Nee schudden kun je inderdaad aanleren door in de oren te kriebelen tot ze gaat schudden. Dat beloon je, en vervolgens ga je het op commando zetten (waar je inderdaad het woord 'nee' voor kunt gebruiken)

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 23:15

Dankjewel! Lachen

Ik wil zelf liever neit het woord "nee" gebruiken omdat ik soms als ze iets fout doe ook : NEE! zeg.. dit kan denk ik verwarrend worden. Ik ben dan ook druk bezig om voor alle (latere) oefeningen een andere commando te verzinnen.. Lachen

Verder schudt mijn paard alleen als ik met het kwastje van mijn zweep in haar oor kriebel, kan dit ook? En gaat dát dan niet zien als het commando voor nee schudden?

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:57

Dat kan natuurlijk ook Lachen En dat kan ze dan aan gaan zien voor het commando 'nee schudden'. Mijn Haflinger schudde haar hoofd altijd als ik er met een vinger in kriebelde. Hier heb ik een commando aan vastgeplakt ('Wencke, nee!') en nu hoef ik enkel mijn vinger nog omhoog te doen, of ze schudt al.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:45

Bij mijn pony, Pippi hetzelfde als bij Moonwencke. Mijn commando is "Pippi zeg eens nee" of ik stel een vraag en wijs dan onopvallend met mn vinger. Is erg grappig voor buitenstaanders Haha! "Pippi lust je taart?" Waarop Pippi doodleuk met haar hoofd gaat staan schudden Tong uitsteken

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 23:03

Haha ik vind al die kunstjes echt heel leuk.. En als ik al die foto's zie dan denk ik echt: wow, zou ík dat ook kunnen met mijn meisje? Tong uitsteken

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:50

Haha nou dat denk ik ook nog reeeegelmatig hoor Knipoog Maar oefening baart kunst Tong uitsteken Dus ik zou zeggen ga lekker oefenen! Kunnen we straks van die foto's van jou bewonderen Knipoog

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 20:18

Haha, ik hoop het maar.. Ik denk dat mijn paardje het wel kan want die pakt alles snel op.. maar of ik het kan.. Bloos

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:39

Lees je goed in! Dat is echt het allerbelangrijkst! Want als je zelf al niet precies weet hoe het moet dan kun je het je pony ook niet goed uitleggen. Ik heb gemerkt dat het echt heeel veel scheelt als je eerst goed op de hoogte bent van de theorie. Knipoog Succes ermee!

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 21:02

Ik heb het boek Grondwerk van Inge Teblick, daar heb ik veel dingen uit kunnen halen wat ik toegepast heb om haar de basis aan te leren.. Lachen Dat vond ze erg leuk en ze wilde steeds meer en meer leren.. Daarom denk ik dat VD ook wel iets voor haar is, ik vind alles leuk om met haar toe doen zolang ik maar bij mijn paardjes kan zijn Haha!

Ik heb al op veel sites gelezen hoe mensen hun paardjes de oefeningen hebben aangeleerd. En ook de ervaringen met de verschillende manieren, paarden en mensen.. Hieruit heb ik veel opgestoken en zelf ook een beetje een beeld gekregen hoe ik het bij Louisa wil gaan doen.. En ook heb ik bij de meest oefeningen een soort van alternatief voor als de ene manier niet wilt lukken.

Maar omdat bij de meeste sites staat: Vertrouwen is de basis van VD. Of: Zonder vertrouwen zal het niet lukken.
Wist ik niet zeker of ik nú moest beginnen met VD of misschien nog even moest wachten..

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:02

Je geeft aan dat ze je toch al redelijk vertrouwt, dus door aan de slag te gaan met kleine kunstjes kun je dat vertrouwen juist laten groeien Lachen

http://xsbb.nl/phpbb/index.php?id=vdpra ... 65dc89be6f Op dit forum kun je met al je vragen terecht, maar natuurlijk ook foto's laten zien, dus ik ben benieuwd! Lachen

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:53

ja hoor als ze alles goed kan kun je verder gaan kijk eventjes op deze site www.pink-horizon.nl daar vind je alles over vrijheidsdressuur

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:49

Ik ben blij dat Max-lover 50 posts binen heeft, dat wordt er niet meer overal gereageerd met een one liner waar een site in staat...

Vertrouwen is de basis, ja, maar door vd werk je ook aan je vertrouwingsband. Ik ben met Jauke begonnen toen ik hem net 2 weken had, ter illustratie Knipoog Dus ja hoor, je kan er prima mee aan de gang! Je moet echter niet verwachten dat je paardje meteen voor je gaat liggen Knipoog Maar als je klein begint dan komt dat prima in orde!

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 22:04

Dankje wel allemaal!

Die site van pink-horizon heb ik al gekeken echt super site! Haha!

@Amable: nee dat ze gaat liggen verwacht ik ook niet.. Ik vind het nog steeds al helemaal geweldig als ze een voetje of kusje geeft.. Lachen
Nee schudden zal niet echt een probleem zijn, als ik in haar oor kriebel doet ze het vanzelf Clown

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 00:06

Dat doen de meeste paarden Knipoog Nu nog een commando eraan vast plakken. Wellicht heb je ook nog iets aan mijn site? www.amable.nl

Suus_Blik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:56

gewoon allemaal kleine dingen gaan aan leren Haha!

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 21:05

@ Amable: Ja die site zocht ik! Had een tijdje geleden een site gezien met een VD-ende fries, wist alleen niet meer wat die site was Clown

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:44

Nou, de mijne dus *LOL*