paarden buiten houden vs rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

paarden buiten houden vs rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 10:14

Tinkerloos schreef:
Ik wil weten waarom je zegt dat paarden die buiten gehouden worden volledig verkeerd belast worden als ze gereden worden,en daardoor niet in staat zijn de ruiter op een veilige manier te dragen.
Je zegt dat natural paarden amper gereden worden,en als ze wel gereden worden dat dat dan op een verkeerde manier gebeurd.
Dus dat wil ik even nader uitgelegt hebben,want die redenering snap ik niet helemaal..

Maak je niet zo druk Tinkerloos. Wie de schoen past trekke die aan.

HC schreef:
Laten we wel zijn, een grond voor die opmerking heeft ze wél. Doorgaans wordt er door vermeend 'naturals' wel aan de manier van communicatie maar niet aan de manier van belasten gewerkt. Het stijve paard dat op de voorhand gaat onder een in stoelzit aan de teugels hangend op haar barefoot bonkende ruiter is niet imaginair...
Dit is niet meer of minder dan het andere eind van de schaal waarop legio ringdressuurruitsters met een met handschoenen aan rubber beklede teugels in de stress gedwongen schuimbekkend paard hun doos beurs wrijven.

Voor beíden geldt dat het niet de bedoeling is. Bij ringdressuur evenwel is er nog een ideaalbeeld ook al kan je er over discussiëren of dat ideaal is en wordt er niet erg best naar gewerkt.
In de zogenaamde 'natural' hoek ontbreekt elk idee hierover. De enige die in de freizeithoek echt uitgediept bezig was met de voor het paard gezonde gymnastiek was Sadko Solinksi en van zijn leer zie ik maar bár weinig. Nee, TL, de zogenaamde 'natural' hoek is geen schoolvoorbeeld van voor het paard lichamelijk gezond rijden want een dergelijke school (in de zin van gestructureerde opleidingsstroming) ként het helemaal niet Pling

Dit is echter geen enkele reden voor wederzijdse controverse. Ringdressuurruiters kunnen in die tijd beter bijvoorbeeld het boek van Dr.Nicholson of wat over Chiron-rijden lezen en vermeend 'naturals' Solinksi.

Verbeter je paard, begin bij jezelf!

HC

morelia

Re: 'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:35

Hmm dat vind ik ook wel weer wat kort door de bocht ik wist niet dat naturals er allemaal dezelfde rijstijl op na hielden Knipoog Inderdaad als je denkt dat ze allemaal op die wijze rijden zoals jij het zo mooi beeldend kunt omschrijven Huertecilla, kan ik me wel vinden in Russels verhaal Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:39

Huertecilla schreef:
In de zogenaamde 'natural' hoek ontbreekt elk idee hierover. De enige die in de freizeithoek echt uitgediept bezig was met de voor het paard gezonde gymnastiek was Sadko Solinksi en van zijn leer zie ik maar bár weinig. Nee, TL, de zogenaamde 'natural' hoek is geen schoolvoorbeeld van voor het paard lichamelijk gezond rijden want een dergelijke school (in de zin van gestructureerde opleidingsstroming) ként het helemaal niet Pling

Behoorlijk kort door de bocht om dit zo te stellen.
De meeste mensen die ik ken uit 'de natural hoek' houden zich wel degelijk bezig met een goede en gezonde manier van trainen en gymnastiseren van het paard.
Dat dit geen Solinski is, het zij zo, maar dan stel jij weer dat Solinski het enige juiste is. En dàt is een andere discussie.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:52

Huertecilla weet jij toevallig of er ook een Engelstallige of Nederlandstalige versie is van Pferdegymnastik van Sadko Solinksi ? En waarom zou een natural dit moet lezen/toepassen volgens jou?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 11:47

morelia schreef:
Huertecilla weet jij toevallig of er ook een Engelstallige of Nederlandstalige versie is van Pferdegymnastik van Sadko Solinksi ? En waarom zou een natural dit moet lezen/toepassen volgens jou?

Nee, alleen duits.
Ik schrijf nergens 'moet' en het is voor elke ruiter zinvole kost. Waar de ringdressuur bijvoorbeeld Steinbrecht en Podhajski heeft en zich ook in de normering op richt is en bij NH geen gestructureerd gymnastiseren en ja, dat is inderdaad potentieel minder goed.
Het leren van een paard meer gewicht met beter daarop voorbereide bespiering op de achterhand te dragen is onder het zadel minder schadelijk. Dáárom zou een 'natural' dit volgens mij zéker moeten lezen!
Een paard loopt 'van nature' met circa 60% van het gewicht op de voorhant en als de ruiter daar zonder verdere specifieke scholing van het paard op gaat zitten wordt dat 70-75% van het totaal terwijl dat bij aan de 'natuurlijk' gelijk belasting van de voorhand maximaal 50% van het totaal zou moeten zijn. Dit nog afgezien van andere argumenten waarom dit lichamelijk beter is.
In de NH-hoek is er in de regel totaal geen aandacht voor om dit gericht aan te pakken. Niet voor het onder het zadel brengen, niet er na. JUIST voor een paardgericht denker zou dit echter CRUCIAAL moeten zijn!

Er zijn gelukkig wel degelijk een verschillende instructeurs die tussen NH en Hoge School bezig zijn en dáár is het leerzaam om je licht op te steken. Je steekt meer op als je er zelf al enige kennisbasis van hebt.
De boeken van Solinksi zijn, hoewel niet voor NH geschreven, met afstand de meest op maat van NH geschreven literatuur hierover en ook goed te bevatten.
De engelstalige atlas van Nicholson is ook heel erg goed doch zeer theoretisch en stuk lastiger te verteren.

Maar goed, dit is wel volledig off-topic.

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:52

Huertecilla schreef:
1.) Een paard loopt 'van nature' met circa 60% van het gewicht op de voorhant en als de ruiter daar zonder verdere specifieke scholing van het paard op gaat zitten wordt dat 70-75% van het totaal terwijl dat bij aan de 'natuurlijk' gelijk belasting van de voorhand maximaal 50% van het totaal zou moeten zijn. Dit nog afgezien van andere argumenten waarom dit lichamelijk beter is.
2.) In de NH-hoek is er in de regel totaal geen aandacht voor om dit gericht aan te pakken. Niet voor het onder het zadel brengen, niet er na. JUIST voor een paardgericht denker zou dit echter CRUCIAAL moeten zijn!

Wat het eerste betreft: dat is algemeen bekend.
Wat het tweede betreft: ik weet niet waar je dat vooroordeel vandaan haalt. Het slaat in ieder geval nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:58

Huertecilla: behoorlijk kort door de bocht om alle naturals zo over 1 kam te scheren....

Ik ben zelf juist begonnen met boomloosrijden, omdat ieder boomzadel "bonkte" op de rug van mijn paard, niets paste goed en gaf dus drukplekken en een stijve rug aan mijn paard. Nu ik boomloos met mijn barefoot zadels rij, en dagelijks gymnastiseer zijn alle rugklachten van zowel mij als mijn paard over.

In de meeste boomloze zadels KUN je niet eens met een stoelzit zitten, jusit de boomzadels 'dwingen' je in een bepaalde krampachtige houding. De boomloze zadels zijn zo gemaakt dat je 1 bent met de beweging van je paarden gaan 'bonken' zoals jij het wil noemen juist tegen. Je voelt namelijk alle spieren van je paard direct onder je kont, en beweegt mee met de beweging van je paard.

Daarnaast rijd ik zonder bit. En westernstyle op bosal. Hierbij is er geen "aanleuning" dus het paard kan ook niet op de teugels hangen. Maar loopt netjes vanuit de achterhand gedragen onafhankelijk en krachtig door het hele lichaam heen, soepel.

NH is een term voor het op een natuurlijke manier met je paard bezig zijn.
Daar kun je alle rijstijlen aan koppelen. Een voorbeeld daarvan is bijv. Alexander Nevzorov, die ook hoge school oefeningen doet, op een NH manier.
Zo kun je ook dressuren op een NH manier, springen op een NH manier, western rijden op een NH manier, mennen op een NH manier, vrijheidsdressuur op een NH manier en natuurlijk recreatief rijden op een NH manier.

NH heeft dus helemaal niet direct iets met iemands rijstijl te maken. Het is alleen een manier van omgaan met je paard.
En juist veel mensen die NH doen met hun paard zijn heel bewust bezig met hun paard. Juist zij zijn zich bewust van het feit dat een paard ergens een pijntje kan hebben of ergens stijf is. En als je boomloos gaat rijden, merk je zoiets ook direct, omdat je alle spieren van je paard voelt. Hier kun je dus meteen iets aan doen.
Ik zeg niet dat iedereen daar de kennis voor heeft om stijfheid, etc. op te merken, maar dat gebrek aan kennis van die persoon, heeft dan niets met NH te maken, er zijn minstens zoveel (en meer) mensen die op een niet-NH manier met hun paard bezig zijn, en net zo weinig of zelfs minder kennis van hun paard hebben, die inderdaad ook rondbonken op hun dressuurzadel met handschoenen en rubberen teugels.

Dus om jouw opmerking over NH te maken... vind ik dat je óf niet weet waar je over praat, óf op één of andere manier jaloers bent ofzo, want je opmerking is simpelweg gewoon niet juist.

En ik heb niets tegen ruiters van een andere discipline, want iedere manier van rijden heeft wel íets. Ik heb zelf ook jaren lang dressuur gereden. Ik heb van alle disciplines wel iets geproeft... ik ben bezig geweest met o.a. dressuur, springen, mennen, lange afstanden rijden, western, vrijheidsdressuur en NH. In (bijna) alle gevallen op wedstrijd niveau, dus ik weet van alle disciplines wel wat er ongeveer speelt en ik veroordeel geen enkele van deze groepen, ieder z'n ding.
Maar laat ons NH-ers ook gewoon in onze waarde, wij zijn geen kippen zonder kop die honderden euro's uitgeven aan alternatieve manier om op een fijne manier met je paard om te gaan. We zijn bewust met paarden bezig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-01-07 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:59

Ik wordt gebombardeerd met pb's. Zal proberen om uit te leggen wat ik bedoel.

Mijn mening is nav van eerdere berichten ook in eerdere topics en dat weten ze heus wel, het zijn nl altijd weer dezelfde bokkers die in dit soort topics reageren. De echte die-hards die zo neerbuigend naar normals zijn, die verfoeien alles wat met dressuur te maken heeft. Maar kennelijk zijn ze dressuurmatig geweldig onderlegt, hoe kunnen ze dan zo negatief zijn naar normals. Uitspraken zoals "ik wordt ziek bij de gedachte dat mijn schat een bit in krijgt en sporen, etc." Maar goed als je dressuurmatig rijdt, dan ben je een dierenbeul, want daar komt het dan wel op neer.

Iedereen weet dat dressuur eigenlijk het gymnastiseren van paarden is, soepel houden, bovenlijnbespiering kweken en goed houden zodat het paard je kan dragen met behulp van zijn bespiering en niet draagt op zijn ruggegraat. De meeste recreatiepaarden zijn verkeerd bespierd, die verkeerde bespiering geeft al aan dat ze verkeerd belast worden. Ga je op je paard zitten lekker met los teugeltje (doe ik ook , maar niet standaard) en je gaat lekker sjokken, hobbelen, dat is funest voor een paard. Spieren, jawel hoor, die voorhand, misschien wel onderhals, benen, maar daar blijft het bij. Deze mensen weten niet hoe ze het gewicht naar achteren moeten verplaatsen en er zijn maar weinig echte naturals die zo kundig zijn dat ze met een touwhalster een paard correct kunnen laten dragen zodat het paard van achter naar voren gereden wordt op een heerlijk ontspannen manier en de paarden ook correct bespiert zijn. Ik ken er eentje, maar zij is heel goed dressuurmatig onderlegt. Ze heeft een paard dat volkomen natural gehouden en gereden wordt, maar wel met die kont eronder. Zij vertelde mij dat hij altijd op zijn voorhand liep en door intensief trainen hij nu zelfs loslopend met zijn kont er onder loopt. Zij heeft onlangs nog een mooi dressuurpaard gekocht en die wordt normal gehouden, staat op dressuurstal.

Zij rijdt, bitloos en zadelloos, onlangs nog met een ring om de nek de bossen in geweest, maar zij zal nooit dressuur naar beneden halen, in tegendeel. Zij vind dressuur juist heel leuk, maar ze heeft ook alle cursussen bij Emiel Voest gedaan. Zo iemand is prettig om mee te praten, die heeft veel kennis en kunde. Mensen die alleen maar praten over dat een paard 24 uur per dag buiten moet staan en dan zie je fotoos van kleine weitjes die modderpoelen zijn, bit verfoeien want dat is zielig etc. Die gaan idd op die rug zitten en hobbelen een beetje rond. Prima, ik verwacht ook dat die mensen niet kunnen rijden, vinden er ook geen zak aan en zetten zich dan af tegen anderen. Met vrijheidsdressuur kan je een paard ook gymnastiseren, maar ga je 4 keer per week rijden en je gaat er 4 keer op zitten, weet heus wel wat ik zie in mijn omgeving, zeker als je paard vlak bij de bossen staat, dan ken je op den duur ontzettend veel mensen. Dan zie je hoe de rijstijl is , dan zie je hoe er op die paarden op de voorhand gesjokt wordt. Wat is zieliger een paard dat verrekt van de spierpijn omdat hij een last verkeerd moet dragen, zeker als ik dan ook nog zie dat die niet gering is. Een paardenrug is niet gemaakt om op te zitten, een dood gewicht is al snel te veel. Zo een rug maak je sterk door spieren die aangespannen worden en dat kan alleen als de rug bol wordt en niet hol.

Als de naturals in dit topic begrijpen wat ik bedoel, hoeven ze zich niet aangesproken te voelen, maar nav van eerdere reakties weet ik dat er in dit topic bokkers zitten die zich zo afzetten tegen alles wat maar met dressuur te maken heeft en die vallen voor mij onder de noemer van de voorbeelden die ik dagelijks tegen kom. Als je alleen een weitje hebt, alleen daglicht, geen bak, alleen de bermen want niet heel Nederland is voorzien van een bos naast de deur, zie ik deze mensen niet dressuurmatig bezig zijn in hun winterweitje waar je zuinig mee om moet gaan, de uitzondering daar gelaten. Heb je ook je weitje niet achter je huis, werk je overdag, dan blijven de weekenden over om iets met je paard te doen en dan hopen dat het niet pijpestelen regent. Geen ideale situatie om een paard te onderhouden, maar om een paard te hebben niks mis mee. Val je onder deze categorie van het houden van je paard, vind ik het wel interessant om te horen hoe je dan je paard soepel houdt, op de juiste manier bespiert houdt, als je na je werk geen daglicht meer hebt. Alleen het weekend en eventueel wat maanlicht om je paard als rijdier te onderhouden, is geen gemakkelijke klus, als je niet je paard in de trailer zet en naar een bak met verlichting rijdt, maar dat is nu juist niet de bedoeling voor de extreme naturals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:18

@russel:
Dat is dus het 'gevaar' van mensen over één kam scheren en in een hokje proppen.
Dat er mensen zijn die in het hokje "natural" passen en tegelijkertijd niets met dressuurmatig rijden hebben en/of zich hiertegen afzettten, dat is wellicht zo.
Maar tot zover ik geïnformeerd ben, geldt dit maar voor een paar mensen.

De meeste mensen die je in het hokje "natural" zòu kunnen plaatsen, zijn zich wel degelijk bewust van het belang van gymnastiseren en zijn hier ook heel gericht en bewust mee bezig. Waaronder ikzelf.

Wat ik dus even duidelijk wil hebben, is dat jouw beweringen niet van toepassing zijn op alle "naturals" en niet op alle paarden die continue weidegang hebben. En dat ook niet alle "naturals" met touwhalster rijden en niet alle "natural paarden" "recreatiepaarden" zijn die 'sjokken en hobbelen' en 'dùs' verkeerd belast worden. En dat niet alle paarden die wèl op die manier gereden worden, 'dùs' allemaal "natural paarden" zijn.

Bovendien russel, heeft dressuurmatig rijden per defintie niets met bit en sporen te maken. Ik heb ook antipathie tegen het bit en de sporen en gebruik ze absoluut niet (meer), maar raad eens wat: ook zonder dat ijzerwerk kun je dressuurmatig rijden.

Het is niet zo zwart-wit zoals jij zegt. Dit zijn echt vooroordelen en hokjesgeest-denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:23

Joviban dan heb je toch niet goed gelezen hoe ik het gesteld heb. Altijd maar weer die mensen die zich persoonlijk aangevallen voelen, de schoen voor wie hem past......

Wat me wel opvalt is dat beweringen gedaan worden naar normals die wel in een hokje geplaatst worden, maar zodra er een bewering gedaan wordt naar naturals valt iedereen er over dat ze niet in hokjes passen en is alles ineens wel 100% kits aan alle kanten. Ik denk dat er nl maar een heel klein percentage naturals zijn die weten waar ze mee bezig zijn. Dan wel jammer dat die dan weer het hardste roepen. Laat het een opsteker zijn voor die, die niet weten waar ze mee bezig zijn en denken, mijn paard staat 24 uur op een ieniemie stukje, dus natural, dus goed, mijn paard is beter af.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:27

Dan ga ik het algemener stellen... er is sowieso in de paardenwereld maar een heel kleine groep die uberhaupt weten waar ze mee bezig zijn. Ikzelf doe mijn best, maar altijd weten? Nee, ik durf wel te stellen dat dat niet zo is. Daarom is het ook zo belangrijk om altijd open te staan voor suggesties Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:29

JoviBan schreef:
antipathie tegen het bit en de sporen en gebruik ze absoluut niet (meer), maar raad eens wat: ook zonder dat ijzerwerk kun je dressuurmatig rijden.

inderdaad:

Afbeelding

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:40

haha alsof iemand echt bij zich zelf denk "ik heb geen idee waar ik mee bezig ben" Clown

Ik rij trouwens wel dressuur, alleen de laatste tijd wat minder omdat ik nog altijd zit te wachten op mijn nieuwe hoofdstel. (CRB vind ik te scherp voor dressuur) Ik streef naar een ontspannen paard dat gewoon goed dressuur matig gereden kan worden, en om eerlijk te zijn zie ik ze zelden voorbij komen in een dressuur proef.

Maar ik moet er wel altijd aan denken dat als een verzameld paard een mens makkelijker kan dragen, waarom loopt dan niet elk paard zo van zich zelf? Want dat is toch prettiger voor ze? Waarom zijn de paarden van Nevzorov tot nu toe de enige paarden die ik ooit natuurlijk heb zien verzamelen. Helemaal als je ze met bit en sporen al "de wegwijst", dan moet een paard toch ondervinden dat hij prettiger is om zo te lopen. Vervolgens gooi je het bit en sporen weg, en wat doet het paard... weer gewoon uitelkaar shokken.

Sterker nog, Nevzorov heeft meerdere paarden. Waarvan één eerder verzameld is geweest met bit en sporen en zweep. En nauwjuist dat paard heeft het meeste moeite met de natuurlijke verzameling. De conclusie die Nevzorov trekt is dat het paard waarschijnlijk een soort van trauma er aan heeft overgehouden..

Ik ben er van overtuigd dat een verzameld paard beter is dan een uit elkaar lopend paard, maar de manier waarop het tegenwoordig word berijkt is alles behalve correct en een gespannen in elkaar getrokken paard is imo erger dan een ontspannen uit elkaar lopend paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:42

Hypofocus schreef:
In de meeste boomloze zadels KUN je niet eens met een stoelzit zitten, jusit de boomzadels 'dwingen' je in een bepaalde krampachtige houding. De boomloze zadels zijn zo gemaakt dat je 1 bent met de beweging van je paarden gaan 'bonken' zoals jij het wil noemen juist tegen. Je voelt namelijk alle spieren van je paard direct onder je kont, en beweegt mee met de beweging van je paard.

Hoe verklaar je dan dat op heel veel foto's van mensen die trots hun boomloze zadel tonen de ruiter er in stoelzit opzit? Met name bij de zadels zoals de Barefoot zie je het erg veel, de Startrekk geeft vaak een veel betere houding.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:44

Wat is er slecht aan een stoelzit? Ik weet niet meer waar, maar ik had ooit gelezen ergens dat nauwjuist een stoelzit veel prettiger voor het paard is dan de correcte dressuur zit.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:50

Ik zeg dat bij mijzelf, ik heb geen idee wat ik bezig ben.
Maar doe het wel met trial en error zo leer ik en de paarden ermee.
Ik weet ook mischien maar 1/3 van de echte kennis

dus ja ik kan zeggen, ik heb geen idee met wat ik bezig ben

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:55

katiavl schreef:

Hih, ik was al bang dat ik de enige was die zo eerlijk was Haha!

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:56

Als de naturals in dit topic begrijpen wat ik bedoel, hoeven ze zich niet aangesproken te voelen

ik denk dat je wellicht alle mensen ovr 1 kam scheert. ik voel me niet aangesproken. mijn paarden staan dag en nacht buiten op een behoorlijk aantal hectare grond. en ik rij minimaal 5x in de week(normaal gesproken). zowel dressuurmatig als lekker recreatief met een lange teugel. en ik kan wel degelijk mijn paard (met alleen een touwhalster) lekker los door z'n lichaam laten lopen en vanuit zijn achterhand(dragend) laten lopen. waarom zou je daar perse een bit en sporen voor moeten hebben om je paard in de juiste houding te moeten dwingen omdat jij perse op zijn rug wilt zitten? er zijn wel degelijk mensen die wel weten waar ze mee bezig zijn. en nee ik weet ook niet alle kennis. en ik prober zo veel mogelik bi te leren vandaar dat ik nu ook vaak op bokt zit nu ik er toch even zeeen van tijd voor heb. maar ik weet wel dat mijn paardjes vaak veel meer ontspannen zijn dan al die dressuurpaarden die vanuit de stal (3 bij 3) meteen in de "krul" getrokken worden omdat ze zo nodig vanuit de achterhand moeten lopen. want dat zou voor het paard vele malen "prettiger" zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:57

Tja... op een normaal boomzadel KUN je ook in stoelzit zitten, kijk maar naar beginners, die doen niet anders. Waar een wil is, is een weg, technisch gezien kun je op alle zadels in stoelzit zitten.

Te korte stijgbeugels maken al snel dat je naar een stoelzit gaat neigen. En ook westernzadels zijn zó gemaakt dat je juist in een stoelzit gaat zitten.

En inderdaad... daar HOEFT niets mis mee te zijn. Zo lang je maar met de beweging van je paard blijft mee gaan.

Maar wederom, dat hele stoelzit verhaal, geldt net zo hard voor alle andere disciplines. Kijk maar 's naar de springsport, hoe slecht er dáár gezeten wordt, zelfs op wereldtop niveau, lach ik me soms een ongeluk om de manier waarop men paard rijdt, maar sommigen worden daar dan toch wereldkampioen mee.

Maar goed, laten we weer met z'n allen ONtopic gaan, en praten over "zielige" paardjes in de winter, zoals de TS dit topic bedoelde...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:59

Visconti schreef:
Maar ik moet er wel altijd aan denken dat als een verzameld paard een mens makkelijker kan dragen, waarom loopt dan niet elk paard zo van zich zelf? Want dat is toch prettiger voor ze?

Waarom lopen de meeste mensen niet netjes rechtop en in balans? Omdat het ze niet geleerd wordt en dan komt een flink deel van de mensheid er met een jaar of 40 achter dat ze rugproblemen hebben.....

Visconti schreef:
Ik ben er van overtuigd dat een verzameld paard beter is dan een uit elkaar lopend paard, maar de manier waarop het tegenwoordig word berijkt is alles behalve correct en een gespannen in elkaar getrokken paard is imo erger dan een ontspannen uit elkaar lopend paard.

Ik vind beide even erg, want het doet beide schade aan het paard.
De ruiter is het naar zijn/haar paard verplicht om het paard te begeleiden naar de lichamelijke conditie die het nodig heeft voor het rijden dat de ruiter doet. Een paard naar hoog niveau verzameling rijden kost veel tijd en de meeste tijd daarvan gaat zitten in de ontwikkeling van de ruiter naar het benodigde niveau. Er zijn weinig mensen die zoveel tijd kunnen besteden aan paardrijden dat ze het niveau halen van die Nevzorov en ik ben er ook van overtuigd dat je ook een degelijke hoeveelheid talent erbij nodig hebt en dat is nou eenmaal niet iedereen in dezelfde mate gegeven. Knipoog
Iemand die 4x in de week op het paard een lekker ritje wil maken hoeft geen hoge school te doen om het paard in gepaste conditie te brengen, maar er moet wel voldoende aandacht zijn voor het achterhand- en ruggebruik (= buikspieren) van het paard. Maar als je er lol in hebt om in passage door het bos te rijden, dan zul je een stuk meer verzamelwerk moeten doen met je paard om dat op verantwoorde wijze te doen.

eigenwijs23

split

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:01

Arabesk schreef:
JoviBan schreef:
antipathie tegen het bit en de sporen en gebruik ze absoluut niet (meer), maar raad eens wat: ook zonder dat ijzerwerk kun je dressuurmatig rijden.

inderdaad:

Afbeelding

wauw, voor mensen die zo lekker met hun paard buitenrijden heb ik echt veel respect.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:08

Wendy schreef:
katiavl schreef:

Hih, ik was al bang dat ik de enige was die zo eerlijk was Haha!

Is toch zo, je veranderd toch vaak iets in de omgang. Omdat je denkt zo zal het mischien beter gaan. Je leert nog elke dag bij, en daarmee besef je eigelijk hoe weinig je van paarden kent. In plaats hoeveel.

En toch zou ik liever een eigen plaatje zien, dan een internet plaatje niet om moeilijk te doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:09

Hypofocus schreef:
Tja... op een normaal boomzadel KUN je ook in stoelzit zitten, kijk maar naar beginners, die doen niet anders. Waar een wil is, is een weg, technisch gezien kun je op alle zadels in stoelzit zitten.

Te korte stijgbeugels maken al snel dat je naar een stoelzit gaat neigen. En ook westernzadels zijn zó gemaakt dat je juist in een stoelzit gaat zitten.

En inderdaad... daar HOEFT niets mis mee te zijn. Zo lang je maar met de beweging van je paard blijft mee gaan.

Maar wederom, dat hele stoelzit verhaal, geldt net zo hard voor alle andere disciplines. Kijk maar 's naar de springsport, hoe slecht er dáár gezeten wordt, zelfs op wereldtop niveau, lach ik me soms een ongeluk om de manier waarop men paard rijdt, maar sommigen worden daar dan toch wereldkampioen mee.

Typerend, "ja maar ZIJ doen het toch ooooook?" Het feit dat heel veel mensen stom bezig zijn, maakt het niet minder stom (niet alleen toepasbaar op paardenvolk Tong uitsteken )
Met stoelzit is het vrijwel onmogelijk om goed met de beweging van het paard mee te gaan, je zit per definitie achter de beweging. En ja, stoelzit komt ook voor bij boomzadels, maar het valt mij vooral op bij de BF-type boomloze zadels dat vrijwel alle ruiters er in stoelzit opzitten en er zijn veel boomzadels waarbij dat niet zo consequent het geval is (veel westernzadels uitgezonderd).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:15

Waratje schreef:
Typerend, "ja maar ZIJ doen het toch ooooook?" Het feit dat heel veel mensen stom bezig zijn, maakt het niet minder stom (niet alleen toepasbaar op paardenvolk Tong uitsteken )
Met stoelzit is het vrijwel onmogelijk om goed met de beweging van het paard mee te gaan, je zit per definitie achter de beweging. En ja, stoelzit komt ook voor bij boomzadels, maar het valt mij vooral op bij de BF-type boomloze zadels dat vrijwel alle ruiters er in stoelzit opzitten en er zijn veel boomzadels waarbij dat niet zo consequent het geval is (veel westernzadels uitgezonderd).

Het boek centered riding is hier erg duidelijk in, ook anne muller legt het heel duidelijk uit in haar boek waarom het van belang is om rechtop te zitten.
Maar stoelzit kom je ook bij veel boomzadels tegen, veel nieuwe boomzadels dwingen in een houding en mijn eigen ervaring is dat vooral veelzijdigheidszadels in een stoelzit dwingen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 13:36

Arabesk schreef:
inderdaad:

Oef Arabesk dat is nu net níet goed! Je laat je verblinden door de emotie van het 'vriendelijke' plaatje.
Het is off-topic en ik ga er verder niet op in Arabesk, doch deze foto is een goed voorbeeld ter illustratie voor verschillende verkeerde dingen, valkuilen. Niet alleen de geometrie, maar een heel lijstje. Helemaal goed ter onderbouwing van de stelling van Russell, dat wel.

Maar goed, in het kader van mijn eigen motto over jezélf verbeteren concentreer ik me beter op het maken van videobeelden om aan míjn leraren ter beoordeling te geven.
Wat weet ik, de gek op de berg, tenslotte Knipoog

HC