Tinkerloos schreef:Ik wil weten waarom je zegt dat paarden die buiten gehouden worden volledig verkeerd belast worden als ze gereden worden,en daardoor niet in staat zijn de ruiter op een veilige manier te dragen.
Je zegt dat natural paarden amper gereden worden,en als ze wel gereden worden dat dat dan op een verkeerde manier gebeurd.
Dus dat wil ik even nader uitgelegt hebben,want die redenering snap ik niet helemaal..
Maak je niet zo druk Tinkerloos. Wie de schoen past trekke die aan.
HC schreef:Laten we wel zijn, een grond voor die opmerking heeft ze wél. Doorgaans wordt er door vermeend 'naturals' wel aan de manier van communicatie maar niet aan de manier van belasten gewerkt. Het stijve paard dat op de voorhand gaat onder een in stoelzit aan de teugels hangend op haar barefoot bonkende ruiter is niet imaginair...
Dit is niet meer of minder dan het andere eind van de schaal waarop legio ringdressuurruitsters met een met handschoenen aan rubber beklede teugels in de stress gedwongen schuimbekkend paard hun doos beurs wrijven.
Voor beíden geldt dat het niet de bedoeling is. Bij ringdressuur evenwel is er nog een ideaalbeeld ook al kan je er over discussiëren of dat ideaal is en wordt er niet erg best naar gewerkt.
In de zogenaamde 'natural' hoek ontbreekt elk idee hierover. De enige die in de freizeithoek echt uitgediept bezig was met de voor het paard gezonde gymnastiek was Sadko Solinksi en van zijn leer zie ik maar bár weinig. Nee, TL, de zogenaamde 'natural' hoek is geen schoolvoorbeeld van voor het paard lichamelijk gezond rijden want een dergelijke school (in de zin van gestructureerde opleidingsstroming) ként het helemaal niet![]()
Dit is echter geen enkele reden voor wederzijdse controverse. Ringdressuurruiters kunnen in die tijd beter bijvoorbeeld het boek van Dr.Nicholson of wat over Chiron-rijden lezen en vermeend 'naturals' Solinksi.
Verbeter je paard, begin bij jezelf!
HC