Bijten "natural" afleren ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

natural

Bijten "natural" afleren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 00:15

Hoi allemaal, mijn pony probeert mij te bijten en heeft nu ook al een keer raak gebeten (gelukkig beet ze niet door ofzo). Ze doet dit zodra ik bij haar neus/ mond in de buurt kom met aaien en ook tijdens het poetsen lijkt ze soms geirriteerd en bijt dan naar achter (waar ik sta).

Hoe kan ik dit het beste "natural" afleren?
Momenteel probeer ik het (negatieve) gedrag te negeren. (en het positieve te belonen)
Maar of dit de juiste manier is??
Wat vinden jullie ervan? wat is de oplossing want ik wil niet dat mijn pony zich aan mij irriteerd en mij bijt.

Jeddah

Re: Bijten "natural" afleren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:04

Wat gebeurd er wanneer je pony een andere pony bijt? Hoe reageert die (denk je)?

Je pony zal zich niet aan je irriteren wanneer jij je als goede leider opsteldt, dus concequent en dit soort gedrag absoluut niet accepteren. Als je dat wel doet, verlies je juist het respect van je pony en wordtje als "mindere" gezien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:11

Negeren is iig niet de beste reactie. Je mag en moet ook als Natural een flinke tik op een schop met de wreef van je voet onder zijn waarde achterwerk verkopen, dat doen paarden onderling met elkaar ook.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:13

Cassidy schreef:
Negeren is iig niet de beste reactie. Je mag en moet ook als Natural een flinke tik op een schop met de wreef van je voet onder zijn waarde achterwerk verkopen, dat doen paarden onderling met elkaar ook.

idd, in de kudde krijgt een paard ook een kopstoot, duw of een trap als hij een ander paard zomaar bijt...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:48

ik heb het als volgt afgeleerd:

ik heb zo'n hondenfloss (zo'n touwding) gekocht en iedere keer als ie happerig werd dat ding in z/n mond geduwd. Beet ie in het touw of de carrotstick, dan duwde ik die nog verder in z'n mond: wil jij iets in je mond, dan krijg je iets in je mond
Hij beet in no time niet meer

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:27

Gewoon al r tanden laten trekken Haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:27

Needje schreef:
Gewoon al r tanden laten trekken Haha!

haha :d is ook een optie Haha! Haha!

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:27

hahaha lekker zo'n flubberbekkie Knipoog

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:10

"Per ongeluk" tegen je elleboog aan laten lopen als hij een beweging maakt om te bijten helpt vaak ook beter dan achteraf een tik verkopen. Vraagt wel razendsnelle reflexen en ogen op je rug, maar als de timing dan ook eens goed is, is het vaak zeer effectief. Mocht je toch te laat zijn, dan proberen zoveel mogelijk indruk te maken door met veel herrie met je armen te gaan zwaaien en je benen te stampen, een soort tegenaanval zeg maar. Goed overdonderen, dat hij ervan schrikt. Moet je natuurlijk wel niet doen als hij vast staat...

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 09:42

En ik zou me afvragen waarom dit paard bijt....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:05

Isis_Ywen schreef:
En ik zou me afvragen waarom dit paard bijt....

Ik ook Knipoog. Slaan is niet de manier om het af te leren - VIND IK Lachen. Ik los dat op de Parelli-manier op, en daar komt geen tik bij kijken. Ik heb altijd hengsten, die maken er een spel van als je met slaan gaat reageren op bijten, daar red je het echt niet mee of je moet ze helemaal in elkaar timmeren, en als ik érgens een hekel aan heb...

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:12

Ik vindt idd de Parelli manier wel een goede, dus bv je elleboog in de weg zetten maar dan niet stil maar zoals ze zeggen 3x bewegen.
Maar die van morrie vindt ik ook wel een optie, Shy beet ook altijd overal in.
Nu als ze dan bv de hoevenkrabber pakt, geef ik die daarna nog eens aan zo van "jij wou die toch hebben, hou dan maar vast" en na 2x is het echt wel afgelopen Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:35

Citaat:
Maar die van morrie vindt ik ook wel een optie

die tip komt overigens van de Parelli instructeur af.......

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:45

Als een paard mij zal bijten, krijgt hij dus echt wel een flinke tik.
Dan zal het waarschijnlijk niet eens bewust zijn dat ik dat doe, maar uit reflex.

Hij doet mij zeer, dan ga ik dat niet op een al te vriendelijke manier oplossen..

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:14

Als je je paard in de directe omgeving van zijn mond aait dan heeft het paard sneller de neiging om iets met zijn mond terug te doen, dus dit gebied even uit de weg gaan.

Mijn paard doet dit soms ook, bij haar heeft het reageren op contact bij de buik te maken met singelnijd.
Ik weet dus wel wanneer ik een reactie van haar kan verwachten, ik blok haar hoofd dan af slaan doe ik liever niet. Verder ga ik haar juist in dit gebied aaien, ik begin op een plek waar ze niet reageert en ga rustig steeds verder naar het probleemgebied, ik stop pas wanneer ze weer normaal doet, en als ze dit doet dan trek ik weer even terug en begin daarna weer overnieuw.

Dit heeft bij mijn paard wel geholpen.

Je afvragen waarom je paard dit doet en in ieder geval de oorzaak proberen weg te halen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:43

de boeren hier in de buurt loste dat op met een hete aardappel, zodra het paard bijt, duw je een hete aardappel in zijn bek Haha!

ik heb het nooit geprobeerd

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:50

Ik zou inderdaad zeggen dat je m niet meer bij zijn mond moet aaien ja. Zo zoek je het wel een beetje op. Bijten met aansingelen zou ik corrigeren met een snelle tik die meer schrik als pijn veroorzaakt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:57

Ondanks dat ik niet weet hoe je dit af kunt leren , vind ik dat er goede tips zijn gegeven. Ja

Ik vind het dan ook jammer dat er weinig NH methodes gebruikt worden.

Een tik geven is imo op DIT forum niet de juiste weg.

Ik heb er gelukkig niet mee te maken gehad. Maar ik zou geloof ik gaan Blocken, dus snel reageren en ervoor zorgen dat het paard me gewoonweg niet kán bijten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 00:41

Oreo schreef:
Ik zou inderdaad zeggen dat je m niet meer bij zijn mond moet aaien ja. Zo zoek je het wel een beetje op.

En laat Parelli nou net adviseren om de mond extra aandacht te geven bij een paard dat loopt te happen (dus extra aaien, stevig mond en lippen masseren...Haha!)

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... ites&t=lit

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 00:43

Antheman schreef:
Ik heb er gelukkig niet mee te maken gehad. Maar ik zou geloof ik gaan Blocken, dus snel reageren en ervoor zorgen dat het paard me gewoonweg niet kán bijten.

Idd, er gewoon voor zorgen dat je ver genoeg staat zodat hij je niet kan bereiken Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:19

Citaat:
Bijten met aansingelen zou ik corrigeren met een snelle tik die meer schrik als pijn veroorzaakt.

dan zou ik eens héél goed naar het zadel en/of de rug van het paard laten kijken door iemand met verstand van zaken

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:04

Ik ben het volkomen met Morrie eens. Eerst maar eens de oorzaak opzoeken van het bijten bij aansingelen, ipv het paard straffen terwijl hij je duidelijk laat weten dat er iets mis is! Het doet me denken aan die spreuk, dat sommigen hun paard nog niet eens horen terwijl het paard tegen ze schreeuwt

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:23

Mijn paard bijt ook met aansingelen. Maar dat neem ik hem niet kwalijk. Ik heb veel zadel problemen met hem gehad, hij veranderde steeds in zijn bespiering waardoor het zadel niet meer paste. Nu heb ik een goed passend boomloos zadel maar hij bijt nog altijd. Gewoonte geworden denk ik, of een soort trauma dat hij nog altijd terug denkt aan de andere zadels. Het word wel minder, maar voor zo iets straf ik hem niet...

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:01

Hoi, ik zou juist bij zijn mond gaan aaien !! Ja Blijf rustig, en aai hem rondom zijn hele mond. Als je dit nooit zou doen, dan went hij er niet aan zal hij hoogstwaarschijnlijk blijven bijten. Logisch toch ? Pling Beloon je paard als hij normaal reageert met bijv. een snoepje of te kriebelen op zijn schoft bijv. (dit moet je paard dan wel lekker vinden !! Bloos) en als hij zijn oren plat doet of probeert te bijten, verhef dan je stem en zorg ervoor dat hij niet bij je kan komen. Knipoog Probeert hij nog eens te bijten als je hem weer aait, verhef dan weer je stem en geef een tik. Verkeerd gedrag afstraffen en goed gedrag belonen. Duivel Doe je dit niet, zal je paard blijven bijten of wordt het alleen maar erger... Nagelbijten / Gniffelen Wees hier consequent en streng in voor je paard, zo te horen is het een vrij dominant paard. Geef niet op, veel succes ermee !! OK dan!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:12

Maxielover, de TS vraagt om een natural oplossing. Stem verheffen en een tik geven hoort daar niet echt bij en lost ook niks op, het neemt nl de oorzaak niet weg. En ik kan hier vanachter mijn PC, zonder het paard gezien te hebben, niet bepalen dat dit een dominant paard zou zijn - kun jij dat wel?