Longeerproblemen :(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_88

Longeerproblemen :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 17:55

Hoihoi

ik heb een probleem met paardje wat ik bijrijd. ik heb zowiezo al een topic gehad bij praktijkproblemen:
Citaat:
ik rij een paardje bij van 20jaar (niet gecastreerd).
buiten is er niks aan de hand, maar in de bak kan hij zich uit het niks, als een idioot gedragen. in het begin toen ik met m in de les ging, was er niks aan de hand, maar nu kan ie hyperbuiien tot en met krijgen. Ik ben 2 weken geleden zelfs met de ambulance naar het ziekenhuis gegaan. hij was heel suf aan het lopen, en galopje erbij en uit het niks een hele rare bok..
wie weet wat het kan zijn...? (zadel zit goed op zijn rug, en buiten doet ie niks, alleen wil ie zich een beetje aanstellen als ie iets ziet)
Waar kan het aan liggen.....??

(viewtopic.php?f=8&t=705708)

Ik durf er nu (nog) niet op, maar wilde hem gaan longeren..
de ramp is compleet, met en zonder zweep, hij wordt BLOEDLINK als ik met m naar de cirkel loop... Wie kan me helpen...?
ik ben radeloos

Black_White

Re: Longeerproblemen :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:34

Oei dit klinkt wel heftig. Kun je misschien beter omschijven wat hij precies doet wanneer jij met hem naar de circel toe loopt? Kun je uberhaupt wel met hem in die cirkel komen? En er langs lopen hoe gaat dat? Is het mogelijk dat hij misschien iets ziet hoort of ruikt? En hebben andere het zelfde probleem met dit paard?

Ik kan me heel erg goed voorstellen dat je er niet op durft. Met wat meer informatie kunnen we je misschien wel op weg helpen. Heeft er ook al wel eens iemand mee gekeken met jou?

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 22:25

het is een eigen paard en hij staat helemaal alleen. Zijn eigenaar longeert niet met m, en rijdt m zelf alleen een beetje recreatief... als ik m naar de cirkel loop, vind ie het niet erg, maar als ik m wil laten lopen wordt ie bloedlink, maar aan de zweep ligt het niet, want rijden met een zweep vind ie echt goed, zonder problemen, terwijl ie (*volgens mij) daarom link wordt...

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:31

Hmm, misschien licht het aan het ''vertrouwen''.
Laat de eigenaaresse het eens proberen misschien dat het dan wel lukt.
praat vele tegen hem en blijf zelf rustig, ga eerst daar met hem rond stappen en ga steeds een stukje verder van hem vandaag en blijf vooral concequent.
Of als het allemaal egt niet wil lukken, laat hem dan in de bak los lopen (dan loopt hij ook omje heen) en zorgen dat hij dan goed luisterd.
Mara je zegt dat ze nooit met hem longeerd, waarscheinlijk kent hij het allemala nog niet en verwacht jij dat hij het al kan.

Veel succes in iedergeval.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:33

misschien eerst even los de bak in? rustig de longe eraan dan, en wat los houden..

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 22:36

dit heb ik dus al geprobeerd, ook in de bak. hij komt dus echt op je afstormen. ook met belonen enzo.. en een bak heb ik niet tot mijn beschikking, alleen de longeercirkel

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:39

Als hij op je afkomt storen met de zweep gaan zwaaien op op de grond slaan. dit is egt levensgevaarlijk! da zweep zal hem dan wel afleren.
Ik snap zoizo niet dat je wil gaan longeren terwijl hij nog niet eens los in de bak kan en je aanvliegt, jullie vertrouwen in elkaar of het vertrouwen van hem naar jou is duidelijk niet goed!

Niet banketstaaf bedoelt Bloos
Laatst bijgewerkt door waterval123 op 05-01-07 22:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 22:51

hahaha ik sta stijf van de zenuwen dan... ik heb nu heel veel met m gelopen aan de hand, en veel poetsen enzo, daar ben ik ook echt niet bang voor, alleen ik schijt echt in mn broek als ie me komt aanvliegen, je moet die kop van m dan zien, je herkent m echt niet meer... ik ga morgen wel ff kijken hoe het gaat, maar hij loopt zo door die zweep heen nl.. het beste is idd lik-op-stukbeleid, maarja, durf dat maar, ik zie dat beeld van die gele ambulance zo nog voor me hoor...

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:55

waar woon je?
hij merkt ook egt wel dat jij dan gestrest en onzeker bent.
En het gaat er ook niet overuit dat je niet bang bent maar er moet vertrouwen zijn.
Als ik jou was zou ik het de einenaaresse eens laten proberen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:57

Dus het paard heeft door dat je bang bent? Dan zou ik al helemaal niet met hem in de roundpen stappen.

Als je echt wilt dat je dit paard kunt longeren, schakel dan alsjeblieft professionele hulp in en ga niet zelf klooien. Desnoods een professioneel iemand (nooit geweten dat ik dat zou adviseren) die een Join-up op hem kan uitvoeren om hem even heel duidelijk op zijn plek te zetten. Neem even contact op met Annemarie v Toorn (Annemariev hier op bokt).

xRamonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:01

probeer is te freestylen , kan heel goed werken en als hij op je afkomt gebruik je zweep om te zorgen dan hij niet op je af komt

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:03

xRamonax schreef:
probeer is te freestylen , kan heel goed werken en als hij op je afkomt gebruik je zweep om te zorgen dan hij niet op je af komt

Heb ik al gezegt werkt niet zegt ze.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:03

Ben het met Cassidy eens. Er zal wel een reden voor zijn waarom hij zo chagrijnig doet, maar vergeet nooit dat je in de eerste plaats moet denken aan je veiligheid! Mss wordt het paard ook was vies doordat hij nooit eens kan rondcrossen. Veel succes!

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 23:34

ok, alleen ga ikzelf geen prof. hulp inschakelen, het is nog steeds niet mijn paard namelijk, dus wat dat betreft vind ik t best.. ik ga nu ook niet meer verder proberen met iemand erbij die er ook verstand van heeft inderdaad. Ik woon trouwens in Leusden..

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:46

mischien ben je te zacht voor hem. als hij op je af komt, geef hem dan 1 keer een goede harde knetter met die zweep. Dat is echt nog beter dan 10x wat dreigende tikjes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:49

Karin_88 schreef:
ok, alleen ga ikzelf geen prof. hulp inschakelen, het is nog steeds niet mijn paard namelijk, dus wat dat betreft vind ik t best.. ik ga nu ook niet meer verder proberen met iemand erbij die er ook verstand van heeft inderdaad. Ik woon trouwens in Leusden..

Heel verstandig. Als hij namelijk echt aanvalt is dat heel erg gevaarlijk...

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 00:17

ja maar ik vind dat dat nou net te ver gaat, ik vind dat zij dat maar moet regelen.. ik kijk wat ik zelf kan doen, maar dit gaat buiten mijn macht, ik baal er alleen van dat ik het niet zelf kan afhandelen, maar ik schijt nu in mn broek als hij het doet, en dan loop ik alweer snel weg naar de stal.. dan maar een schijterd, maar dan wel veiliger..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 00:47

Ik zeg toch niets. Geen enkel paard is het waard om je nek op te breken of anderzins blijvend letsel op te lopen. Echt geen enkel paard, of het nu van jezelf is of van een ander. Schakel een prof in, die heeft vaker met dat bijltje gehakt, en weet wat hij moet doen.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 10:51

Ja zit wat in, maar kan die dan ook iets met mijn vertrouwen doen, want dat zal inderdaad een grote rol spelen.. maar wat wil je, dit is niet de eerste keer dat ie debiel doet, en ook niet toevallig een 2e of een 3e keer. spijt me, maar als het gevaarlijk wordt, raak ik ook het vertrouwen kwijt.
gister wilde m'n vriend m pakken, toen ik m van schrik losgelaten had, (in de wei), maar met knikkende knieen verzocht ik m om m zelf te pakken.. das toch niet normaal dan??!
terwijl ik m toch wel lief vind Verward Frusty

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:54

Je vertrouwen t.o.v het paard en het respect van het paard voor jouw kun je opbouwen aan de hand, met behulp van grondwerk. Als je bang bent om hem te pakken, of als hij je aanvliegt op het moment dat hij los is, moet je een ander beginpunt kiezen. Aan het halster dus. Maar niet met dit paard.

Een van de andere problemen waar je namelijk nu tegenaan loopt is dat het een hengst is. Hij is nu de baas over je, en dat kan heel gevaarlijk worden, omdat hij niet accepteerd dat jij hem nu wat wilt vertellen of wilt laten doen. Laat de eigenaar het oplossen. Niet zelf aan willen beginnen!

Om je de gevaren even voor ogen te houden die bij het omgaan met hengsten kunnen opduiken, hier even een link naar een aantal topics over het houden en castreren van hengsten (en ik kan me voorstellen dat de eigenaar een 20 jarige hengst niet meer wil castreren):

viewtopic.php?f=1&t=567542

viewtopic.php?f=1&t=594652

viewtopic.php?f=13&t=595930

Jij kunt dat paard helemaal niet aan!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-01-07 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 11:03

uit de wei durf ik m zo te halen, maar dat van gister was dus na/tijdens het longeren.. ik ga er zo weer langs, maar ik ga m nu lekker veilig eten geven, borstelen en lopen. that's it... ik zal t er zowiezo met r over hebben inderdaad. want de kans dat ik er van de zomer evt nog op zou willen stappen, staat bij mij nu op 0%

dank jullie wel trouwens, voor jullie meedenken en (snel) reageren, erg lief, en helpt me ook een hoop! Lachen goed om te weten dat er meer mensen hun mening over geven, is net even wat fijner (en je hebt gelijk, goed dat je het zegt.. ik ga er ook niet meer op, ik zal m lekker verzorgen enzo, want dat is echt geen probleem. daar blijft het bij, dankje!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:58

Als vandaag wat gaat wandelen met hem zou ik hem ook niets toelaten, jij doet de hele tijd maar lief maar als meneer oppeens moet werken wordt hij chagrijning, dan vind ik dat jij dat ook eens mag zijn. Als hij bv. probeert weg te lopen, eens een ruk geven aan het halstertouw en je stem verheffen.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 17:11

ik heb de grapjas lekker eten gegeven en gepoetsd, hup de wei weer in, ik zie m morgen wel weer. zal wel met m gaan lopen eraan denken, alleen weet ik niet of ie t zal snappen.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:54

Allereerst zou ik je aanraden om altijd iemand bij je te hebben wanneer je met dit paard aan de slag gaat.

Dan wil ik hierop nog even reageren:
magli schreef:
Als vandaag wat gaat wandelen met hem zou ik hem ook niets toelaten, jij doet de hele tijd maar lief maar als meneer oppeens moet werken wordt hij chagrijning, dan vind ik dat jij dat ook eens mag zijn. Als hij bv. probeert weg te lopen, eens een ruk geven aan het halstertouw en je stem verheffen.

Ik vind persoonlijk niet dat je in je agenda kunt zeten dat je morgen chagrijnig moet zijn. Ik begrijp wel dat als je op stal kom aan lopen dat de moed je in de schoenen zakt, maar probeer dit opzij te zetten. Alles wat je met je paard doet moet gebeuren zoals jij dat wilt op dit moment. Doet hij niet wat jij wilt moet je consequent zijn (dus niet kwaad, gefrustreerd, chagrijnig, of iets in die richting), verder kun je gewoon in je opperbeste humeur blijven. Als jij namelijk daar al komt aan zetten met een niet al te vrolijk hoofd dat heeft je paard ook zo iets van o daar heb je haar weer.

Als het mag bij jou op stal zou ik je paard eens gewoon los in de ring zetten. gewoon af wachten wat hij doet. Wel zou ik bij de ring blijven staan. Als hij gek doet weet je dat je veilig staat, en zolang hij alles heel laat kun je hem gewoon gek laten doen. Wanneer hij is uitgeraasd kun je misschien een stapje verder.
wanneer hij niets doet kun je na 5 minuten ook wel een stapje verder. probeer hem vanaf de kant iets weg te drijven. Dat wil niet zeggen dat je echt achter aan moet rennen, maar zo af en toe eens dominant en zefverzekerd richting hem stappen om het van die plek te jagen zodat hij wat weg stapt (of zich dood schrikt). Dat is stap 1 om de baas te zijn. Dat hij wijkt voor jou. Als dat lukt kun je iets fanatieker worden, en uiteindelijk misschien toch nog de ring in stappen. Zonder lijnen, alleen hooguit voor je eigen veilig heid een zweepje als je dat fijner vind.

succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:55

@ Black_White: probleem doet zich al voor op de weg naar de ring toe...