iemand heeeelp!! Mag ik mijn paard longeren!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenni_Celest

iemand heeeelp!! Mag ik mijn paard longeren!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 16:29

Heej. Ik heb een paard gekocht, het is een engelse volbloed, rond de 17 jaar, nog nooit gelongeerd en racepaard geweest. Maar ik heb mijn arm gebroken en kan nu 10 weken niet rijden. In die 10 weken wordt hij maar 2x in de week door iemand anders gereden. Dat is veeeel te weinig voor hem, minstens 4x per week is goed voor mijn paard. Anders word hij veeeels te druk. En dan breek ik dadelijk weer iets zogauw ik er weer op stap. Dus nu is mijn vraag, mag ik mijn paard longeren. Want ik hoor verschillende antwoorden.

*Racepaard
*nog nooit gelongeerd
*rond de 17 jaar

mag ik hem proberen te longeren. rustig. omdat hij het nog moet leren??

Kimberley_

Re: iemand heeeelp!! Mag ik mijn paard longeren!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:31

Lijkt mij dat het niet erg is :S

Jenni_Celest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 16:32

Dat dacht ik dus ook.. kijken wat de meerderheid er van zegt Lachen want degene waarvan ik hem kocht zei dat ik het echt niet moest doen. maar mijn instructrise zei weer dat het wel mocht, net als mijn vriendin.. snap je

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:32

Voor het paard lijkt het me geen probleem, zelfs een 17-jarige kan nog leren om gelongeerd te worden.

Maar met een gebroken arm zou ik daar niet aan beginnen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:33

je kan vastr wel iemand vinden die hem voor je wil longeren!
is veel te gevaarlijk als je het zlef doet met 1 arm in t gips Bloos!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:33

ja tuurlijk mag je longeren
het is toch een volwassen dier? Haha!

gewoon net zo gaan beginnen als het een jong dier is, t longeren zal ie ooit wel geleerd hebben,maar moet je dier nu weer even onder de knie krijgen.
rustig opbouwen, eerst veel stappen,later uitbouwen naar draf erbij,pas als ie echt goed luisterd naar commando's de galop erbij.( mijn mening dan he)

maar tuurlijk kan het zolamg je maar rustig opbouwt Knipoog

even vraagje> waarom zegt de oude eigenaar dat je niet mag longeren? is daar een medische reden voor ofzo?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:34

Wat voor reden had die oude eigenaar dat ie dat zei?

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:07

Ben ook benieuwd waarom de oude eigenaar dat heeft gezegd. Maar je kan je paard rustig gaan longeren, alleen met die gebroken arm zou ik het niet doen.,\

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:08

Tuurlijk kan dat!!
Maar met je arm moet je flink oppassen. Misschien kun je iemands hulp vragen met het leren van het longeren? Als hij het eenmaal onder de knie heeft kun je het waarschijnlijk wel alleen.
Verder kun je ook nog veel losgooien en gewoon een soort los longeren in de bak. Dat hij toch rent, maar je niet het risico hebt meegesleurd te worden aan de lijn.
Succes en beterschap met je arm!

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:36

Je weet wat k had gesegt hea Tong uitsteken , longere dus, gwoon probere en je arm is nou bijna beter en anders wil k je wel helpe

Jenni_Celest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 18:37

BarbaLala schreef:
je kan vastr wel iemand vinden die hem voor je wil longeren!
is veel te gevaarlijk als je het zlef doet met 1 arm in t gips Bloos!

Mijn arm is net uit het gips Pling maar ik mag nog 6 weken niet rijden Verdrietig Maar mijn vriendin gaat me helpen.. daarna ga ik het zelf doen maar pas over 6 weken.. met 1 arm in het gips ga ik het niet doen Tong uitsteken maar de rede dat die vrouw dat zei snap ik ook niet. ze zegt omdat hij het nog nooit gedaan heeft en racepaarden worden daar alleen maar drukker van.. Maar ja zei rookt alleen maar jointjes en is vaag.. ze rookt zelfs op het paard!! hij gaat daar zo snel mogelijk weg!!

In ieder geval alvast benieuwd voor de reacties, nu weet ik tenminste zeker dat zij geen gelijk heeft. Benieuwd wat de rest vind..

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:43

Sommige volbloeds worden er drukker van ja. Andere niet. Ik heb hier verschillen paarden gehad die van de baan kwamen en voor sommigen is het te doen en voor sommign niet. Ik denk dat je het gewoon moet proberen (met iemand er bij die verstand heeft van longeren en als het even kan ook van volbloeds) en dan kijken hoe het gaat. Zoals hier al eerder gezegd werd, gewoon rustig opbouwen.

off topic: heb je hem zelf omgeschoold tot rijpaard?

Jenni_Celest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 18:45

SGWOllie schreef:

half nee half ja.. eerst was het mijn verzorgpaard maar reed er een meisje van 18 op en zei heeft er 2 maanden op gereden en daarna ik.. en nu dus weer zij vanwege mijn arm.. dus we scholen hem zelf om naar rijpaard..

hoezo?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:11

Jenni_Celest schreef:
SGWOllie schreef:

half nee half ja.. eerst was het mijn verzorgpaard maar reed er een meisje van 18 op en zei heeft er 2 maanden op gereden en daarna ik.. en nu dus weer zij vanwege mijn arm.. dus we scholen hem zelf om naar rijpaard..

hoezo?

Nou, als je dat kunt, weet je waarschijnlijk al heel goed hoe een volbloed in elkaar zit en reageert. Dan denk ik dat je ook heel verantwoord zelf kan beslissen of longeren voor jouw paard een optie is. Het blijft een vak apart, volbloedjes! Was dus om een beetje in te kunnen schatten wat je ervaring is. Gewoon proberen dus en stoppen als-ie er te hectisch van wordt. In ieder gaval niet boos worden maar dat wist je vast al Knipoog Succes! En hou je ons op de hoogte?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:43

heb je een longeerring ?? probeer dan zonder longeerlijn alleen een zweep om hem te sturen , dan loop je geen risico met je andere arm Tong uitsteken

Jenni_Celest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 13:03

Jenni_Celest schreef:

hoezo?

SGWOllie schreef:

Nou, als je dat kunt, weet je waarschijnlijk al heel goed hoe een volbloed in elkaar zit en reageert. Dan denk ik dat je ook heel verantwoord zelf kan beslissen of longeren voor jouw paard een optie is. Het blijft een vak apart, volbloedjes! Was dus om een beetje in te kunnen schatten wat je ervaring is. Gewoon proberen dus en stoppen als-ie er te hectisch van wordt. In ieder gaval niet boos worden maar dat wist je vast al Knipoog Succes! En hou je ons op de hoogte?

Ja daar heb je gelijk in volbloedjes zijn een vak apart en niet te makkelijk. Maar ik houd van volbloedjes en heb er best ervaring mee. Boos worden op een volbloed zou ik nooit doen. Ik dacht vanaf het begin al gewoon proberen en rustig opbouwen. En stoppen als hij te hctisch word inderdaad. Maar ik dacht eerst altijd dat die ene vrouw veel verstand en ervaring had, maar dat heeft ze niet! Want ze heeft zelf oko een volbloed maar als je ziet hoe ze daar mee om gaat!! Dat wist ik dus eerst nu niet maar nu heb ik het gezien dus!!.. Enne ik houd jullie op de hoogte

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:29

Jenni, hoe gaat het nu?

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:38

[PP] --> [LO]

arabat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:33

Ik heb zelf ook een volbloed en hij kan heel erg goed zijn energie kwijt aan de longe. meestal longeer ik hem ook voor het rijden anders gaat hij heel erg lopen klieren, steeds wegrennen enzo. volbloedjes zijn ook altijd heel snel, voordat je het weet sta je aan de andere kant van de bak, maar het went Knipoog dus hem leren longeren is absoluut een goed plan. eerst lekker iemand ernaast mee laten lopen en dan proberen of ie het zelf snapt. succes Lachen

Jenni_Celest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 12:53

SGWOllie schreef:
Jenni, hoe gaat het nu?

super.. mijn arm gaat met sprongen voorruit en als het weer wat beter is ga ik met een vriendin en mjn vader langzaamaan beginnen met longeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:55

Staat ie wel buiten?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:56

Gewoon oefenen. Lukt vast wel Lachen

Jenni_Celest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 12:57

nielsd schreef:
Staat ie wel buiten?

Met deze storm Gaaaap tuurlijk niet.. haha..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:58

Hoezo niet?
Maar op andere dagen, staat ie dan wel in wei waar ie kan rennen?

Jenni_Celest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 13:01

nielsd schreef:
Hoezo niet?
Maar op andere dagen, staat ie dan wel in wei waar ie kan rennen?

Omdat het heel hard regent en stormt.. het is een engelse volbloed en niet winterhard.. als het droog is dan staat hij 's middags altijd in de weide..