misbruik vrijheidsdressuur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

misbruik vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 12:49

hey Knipoog

het valt me echt steeds meer op dat er misbruik word gemaakt met vrijheidsdressuur.
Mensen beginnen niet meer met de basis maar met de grote dingen.
Kinderen van 12 leren hun pony al stijgeren op een niet goeie manier Verward

hoe denken julie hierover?

ik word er echt gek van en n.a.v dit topic: stoere shet @ steigeren
heb ik dit topic gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Elamor op 05-01-07 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

901823

Re: misbruik vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:52

Ja, ik zag net nog zo'n topic over. Het wordt gewoon een, een ja hoe noem je dat om te doen. Mensen denken er niet meer bij na, wat ze de pony kunnen aanrichten. Maar daar denken die kinderen niet aan, het staat leuk en het is momenteel populair; nopu dan doen wij het toch ook; denken ze. Nee snappen doe ik het ook niet.

Sharon001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:53

Pff lastig..
Volgens mij zien kinderen van 12 het niet als vrijheidsdressuur, maar meer als trucjes en wow kjik eens wat mijn paardje kan..

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:57

K begin rustig met leren kusje geven enz. en dat ze stil bvlijft staan in een open bak en dat ik alles kan doen wat ik wil, zonder dat ze me achterna loopt. ben ik nu met mijn ruin van 2,5 ook aan het oefenen stil staan in de bak enz.
maar met mijn merrie begin ik egt niet met met al te leren zitten enz. het begn in nog niet goed dus daar praten we nog lang niet over!
En dat stijgeren kan ik later maar beter niet aan leren, ze wilde onder het zadel ook nog al eens stijgeren (dat is er nu uit) en ik denk als ik het ga aanleren dat ze het oder het zadel ook weer wil gaan doen. (ben al een keer omgeklapt met haar en dat wil ik geen 2e keer meer mee maken)

Sharon001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:58

Is dat eigenlijk niet met meer dingen zo..
onder andere de dressuur; dat ze graag willen dat hun paardje netjes aan de teugel loopt etc.. Maar dat vaak helemaal op de verkeerde manier gereden wordt omdat het voor hen rijtechnisch nog niet eens helemaal duidelijk is..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:00

Ik noem dat geen misbruik van VD. Ik noem dat " niet weten waar ze mee bezig zijn". Steigeren is stoer, aan de hand of aan het zadel, de rest is saai. Helaas komen er steeds meer kinderen met pony's die zonder begeleiding aan het werk gaan en zich laten opjutten om het steigeren aan te leren...
Je bent trouwens niet de eerste die dit opvalt...

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 13:01

Ik vid dat je gewoon de hele basis erin moet hebben zitten.
ik ben nu ook pas begonnen met VD en ben nu met de basis bezig en ik ga echt niet verder tot ze alles erin heeft zitten.
ja het is inderdaad met meer dingen zo. mensen willen dingen veel te snel denk ik en dan gaat het verkeerd.
net als met VD, ze slaan de basis over omdat het "niet leuk" is.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:02

hmm ik begon met '' nee schudden '' en ben daarna met de spaanse pas verder gegaan, maar dat ben ik gaan oefenen, omdat ze het zelf dus al deed, ik heb alleen het commando erbij gegeven, nu gaan we weer verder ''aan het begin'' om het zo maar te zeggen..

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 13:04

ik vind dat gewoon echt niet slim.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:06

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 13:09

die laatste had ik er al bijstaan:)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:37

Ik zie ook vaak dat mensen (heel vaak jonge meisjes) té enthousiast beginnen over vrijheidsdressuur. Zo snel mogelijk bij de 'leuke truks' willen komen, en dus de basis volledig overslaan.
Ik ben zelf bij de absolute basis begonnen. Blijven staan, halthouden op stem, draaien keren zoals ik dat wil op stem en gebaar... Geeft een heel groot voordeel, want ik kan mijn paard heel gehoorzaam in een positie laten staan die ik wil.
Maar ik zie veel te vaak naar mijn zin dingen als 'ik heb gisteren voor de eerste keer VD gedaan met mijn pony. Ze kan al buigen en spaanse pas, en ik ben bezig met compliment maar dat lukt nog niet goed. Iemand tips?'
Of soms nog veel erger, ze beginnen maar onmiddellijk aan het steigeren.

De basis mist zich volledig, het paard moet zo snel mogelijk de moeilijkere oefeningen kunnen (want daar willen ze graag foto's van maken om op bokt te laten zien), en dan komt het er heel rommelig en gespannen over. Heel jammer vindt ik dat altijd, als ik topics zie waarin pony's moeten steigeren door in de bek te trekken of een compliment moeten uivoeren door benen uit elkaar te rukken. Vrijheidsdressuur hoort ontspanning te zijn voor jouw en je paard, en niet iets wat stoer is om foto's van te trekken en op bokt neer te zetten. Want maar al te vaak krijg ik de indruk dat dit de beweegreden van enkelen is.

En het gebeurt inderdaad zoals gezegd niet alleen bij VD, ook bij bijvoorbeeld dressuur. Paard loopt volledig uit elkaar en tegen de hand, maar zolang hij maar mooi en zo snel mogelijk in de krul loopt. Dan zijn sommige ook al tevreden, want dat ziet er mooier uit.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:41

Cassidy schreef:
Helaas komen er steeds meer kinderen met pony's die zonder begeleiding aan het werk gaan en zich laten opjutten om het steigeren aan te leren...

Dat vraag ik mij ook al vaker af. Waar zijn de ouders eigenlijk in dit spel? Zouden het paardenleken zijn, die nooit meegaan en geen idee hebben wat dochterlief uitspookt. Of zouden ze het wel weten en er geen problemen mee hebben dat hun dochter haar pony trukjes aanleert die in principe levensgevaarlijk zijn? Ik weet dat ik vroeger bij mijn pony niet moest proberen om domme dingen uit te halen, dan had je mijn moeder eens moeten horen .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:47

Ouders werken, zijn tweeverdieners, hebben kind een pony gegeven om hun geweten te sussen, verder geen tijd/puf/zin om er dagelijks bij te zijn...

Dat is wat ik vermoed.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:49

voor hun is het om te pronken,
"kijk eens wat Blacky kan!" Terwijl er niet bij na gedacht word over de gevolgen.
Ze nemen geen tijd voor de basis, omdat ze al denken dat ze het al kunnen!

Typisch penny- gedrag Knipoog

tis hun beslissing, hun fout, en wij kunnen alleen maar toe kijken!
xxiezz

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 13:49

de basis word over geslagen omdat dat niet leuk is in hun ogen. ik ben nu ook bezig met de basis en ga pas verder als ze het helemaal door heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:53

Lijkt me trouwens niet dat de ouders er van weten, anders zou dat toch nooit mogen?!
Erg onverantwoord

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 13:57

die ouders denken daar niet bij na. als ik zeg ik ga met VD beginnen tegen mijn ouders zeggen ze leuk en denken er verder niet bij na. gelukkig weet ik dat ik basis moet beginnen en niet eerder andere dingen gaan doen tot ze het door hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:00

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:01

Die is hier al langsgeweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:06

Oh, sorry, overheen gelezen...

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:07

Persoonlijk vind ik dat de basis er bij in zou 'moeten' zitten. Bij elk paard. Rustig mee lopen op het zelfde tempo, wachten als je het vraagt, als je het zijn/haar naam roep in de weide komt 'y',Stoppen met lopen als jij dat wil.

Citaat:
Ouders werken, zijn tweeverdieners, hebben kind een pony gegeven om hun geweten te sussen, verder geen tijd/puf/zin om er dagelijks bij te zijn...
Inderdaad, dat denk ik ook, Hun lijkt het ook maar zo: 'Bwah zo een klein ponytje (denk aan shet) daar zal ze wel niet zo veel verkeerd mee doen, wat zou daar verkeerd mee kunnen gaan,' Meer dan je denk dus.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 14:18

nou ik vind dat een paard de basis echt niet hoeft te kennen. natuurlijk wel meelopen en stoppen als je touw in je hand hebt natuurlijk maar stil blijven staan op komando en komen zonder touw. ik vind het logisch dat niet elk paard dat snapt.
Laatst bijgewerkt door Elamor op 05-01-07 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:19

Maar je verwacht ook niet van je dochter dat ze dit soort rare fratsen gaat uithalen lijkt mij? Je kan toch wel een beetje verantwoordelijkheidsgevoel verwachten van je kind.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 14:22

tjaa dat zal je wel verwachten inderdaad maar je weet hoe kinderen zijn, die zien er geen kwaad in.